Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Hallitus katsoo lähinnä omaa hallituskauttaan ja miettii, mitä siinä ajassa ehtii panna alulle

Totta. Myös hallituskokoonpano vaikuttaa.
EK:lla kyllä on visio. Ei muuten olisi edunvalvontaliitto. Se on sen hommaa, sillä tavallaan se on "ammattiyhdistysliike" sekin. Pentikäisen putiikista puhumattakaan.
Kokoomuksen äänestäjä ei ole sama kuin EK ja kaikki visiot eivät sovi Suomen pienille työmarkkinoille.
 
Jotenkin vähän tuntuu että ihmiset edelleen elää jotain vuotta 2006, jolloin Nokialla meni lujaa ja valtion talous oli paljon paremmalla mallilla. Ei pystytä hyväksymään sitä, että meillä ei enää mene niin hyvin, ja jotain uutta pitäisi varmaan kokeilla.
Monet muutokset olisi pitänyt tehdä aikapäiviä. Ruotsissa muutosta lähtivät tekemään myös sosialidemokraatit, mutta meillä se sakki on kiinnostunut eniten kassan kuppaamisesta aina omiin aamiaisiin asti. Marin oli kaikkein suurin turhake ja on vieläkin. Rinne oli aivan mahdoton.

Koko homma kusi jo Kataisen aikana. Sixpack...

Vaikka olen kirjoittanut, että Orpo (tai Satonen) ei osaa junailla tätä hommaa, tiedän hemmetin hyvin, että monta asiaa pitää tehdä.
 
AKT aktiivilla on pipo kiristämässä vuodesta 2007 kuten sen pipon teksti kertoo. Kannattaisi varmaan vaihtaa lausujat sellaisiin jotka ymmärtävät tämän päivän taloustilanteen ja osaisivat antaa kommentteja joita voisi pitää aikaan sopivina.

Ai niin, joo, eihän liitoilla ole muuta kuin jurnuttaa 20 vuotta vanhoja käsityksiä. Onneksi museoihmisten puhetta videoilla ei ole pakko katsoa alkua pidempään.

.
 
Monet muutokset olisi pitänyt tehdä aikapäiviä. Ruotsissa muutosta lähtivät tekemään myös sosialidemokraatit, mutta meillä se sakki on kiinnostunut eniten kassan kuppaamisesta aina omiin aamiaisiin asti. Marin oli kaikkein suurin turhake ja on vieläkin. Rinne oli aivan mahdoton.

Koko homma kusi jo Kataisen aikana. Sixpack...

Vaikka olen kirjoittanut, että Orpo (tai Satonen) ei osaa junailla tätä hommaa, tiedän hemmetin hyvin, että monta asiaa pitää tehdä.

En tiedä onko se "junailijoista" kiinni. Nämä on sellaisia asioita, että nämä ei oikein hoidu millään "kaffeella rupatellessa" kuten se Rehn tokaisi. Se on ihan täyttä paskapuhetta.

Pitäisi kuulemma "neuvotella". Näistä on neuvoteltu koko syksy ja ne on ollut hallitusohjelmassa vielä paljon pidempään. Niitä teatraalisia "kolmikanta neuvotteluita öiden yli " ei ole järjestetty. Mutta nehän oli usein ihan teatteria ja yleensä niissä valtio jakeli veronmaksajien rahaa sinne ja tänne.

Nyt on eri aika. Myös asiat ja valtion tilanne on ihan toinen. Ajat entiset ei koskaan enää palaa ...
 
Kannattaisi neuvotella, niin ei menisi tappeluksi, jossa kaikkiin tulee osumia.

Liitot ovat aloittaneet lakot. Se tulee ilmi kaikista viestimistä.

Kuten edellä huomaat AKT ukkelin pipon vuodelta 2007. Jauhaa samaa vanhaa stooria mikä oppinut 20 v sitten.
Mitään mieltä keskustella tällaisten periaatteen ukkelien kanssa. "Mistä periaate alkaa siihen järki loppuu" kuten sanonta on.

.
 
On sekä persuilta että ay-liikkeeltä iso epäonnistuminen, että ollaan tässä tilanteessa. Persut ovat palkansaajapuolue, enemmänkin kuin muut ei-sosialistiset puolueet. En käytä tässä sanaa porvaripuolue, koska persujen äänestäjissä on pirusti antielitismiä ja väkeä, jotka eivät todellakaan ole "porvareita". Persuilla on voitettavaa, koska he voivat saada joko jalansijaa liitoissa tai liittojen asemaa alas. Demari- ja vasurivetoisilla liitoilla taas on hävittävää.
Nyt täytyisi pohtia sekä lyhyne tähtäimen etua että pitkän tähtäimen riski. Valitaantko tuo valitaanko pitkäntähtäimen etu joka pienentää sitä riskiä mutta tuntuu kurjalta lyhyellä tähtäimelle.

Minä olen aina arvostanut poliitikkoja jotka uskaltavat harjoittaa myös politiikkaa jolla ei saa vaaleissa ääniä. Jotka uskaltavat tehdä päätöksiä ihmisten, kansalaisten parhaaksi pitkällä aikavälillä. Tämä ei ole kovin suosittua koska ääniä saa tekemällä mukavaa politiikkaa vaikka tietäisi, että pidemmän päälle se aiheuttaa ongelmia. Viime hallitus ja muutama sitä ennen on ulosmitannut sen lyhyentähtäimen kivan politiikan ja nyt on tälle hallitukselle jäänyt mustapekka käteen. Jotain on siis pakko tehdä. Tämä mitä nyt tehdään ei todellakaan ole mikään loppu vaan alku. Tämän päälle tullaan tekemään vielä paljon ikäviä päätöksiä. Ei siksi että sosiaaliturvan varassa olevia tai työntekijöitä haluttaisiin kiusta vaan siksi, että vaihtoehto on vielä ikävämpi eli olla tekemättä mitään ja se varmuudella tarkoittaisi myöhemmin sekä työehtojen radikaalia heikkenemistä niiden kohdalla joilla töitä on ja hyvinvointivaltion yllä pidon muututtua mahdottomaksi lähestulkoon kaiken sosiaaliturvan loppumista.

Panokset ovat itseasiassa paljon suuremmat mitä moni edes ajattelee. Täälläkin pyöritellään aika pieniä asioita kuten palkatonta ensimmäistä sairaspäivää tai paikallista sopimista. Nämä ovat pieniä asioita sen rinnalla mitä tuleman pitää mikäli ne huonot ennusteet toteutuvat.
 
Minäkin olen ajatellut, että ensimmäisen sairaspäivän palkattomuus on alusta asti tuotu pöydälle vaatimuksena, josta ollaan valmiit luopumaan, jotta näyttäisi siltä, että tullaan jossakin asiassa vastaan. Olen ollut yllättynyt, että näin ei ole vielä käynyt, mutta ehkä tosiaan hallitus kohta ymmärtää tarpeen käydä neuvotteluja ja huomaa tämän kohdan olevan tarkoitettukin uhrattavaksi.

Vielä kun hallitus luopuu lakkojen rajoittamisista ja kielloista sekä mahdollistaa työehtosopimuksien noudattamisen valvonnan, niin sopu syntynee.
Hallituksen ei tarvitse käydä neuvotteluja liittojen kanssa. Hallitus esittää ja eduskunta päättää kun kyse on lainsäädännöstä. Siinä ei ole liitoilla mitään sanomista. Liitot käyttävät sopimusvaltaa ja se on se mikä on liittojen kenttää. Lainsäädäntö kuuluu demokraattisesti valitulle eduskunnalle ja sopimusten tekeminen sitten liitoille ja työnantajille.
 
Tekoäly ei tule korvaamaan työntekijöitä kokonaisvaltaisesti, mutta olisi ihme, jos se ei tulisi vähentämään työntekijöiden tarvetta. Jo pelkästään ilmaisilla työkaluilla voin nopeuttaa tietynlaisten asioiden tekemistä valtavasti, joten minulta jää aikaa muuhun tekemiseen (+ säästyy hermoja nyväämiseltä).
Luulen että tekoäly vaatii luonnollisen ihmisen tarkkailemaan tuotoksia, kuten vaatii teollisuusautomaatiokin. Veto-oikeus päätöksiin miten tehdään ja toimitaan säilyy luonnollisilla ihmisillä.
 
Toisin kuin on väitetty, Ruotsissa tai Norjassakaan ei ole lailla säädetty mitään enimmäiskestoa poliittiselle lakolle. Myöskään kaavamaista oikeuskäytäntöä ei näissä Suomen naapurimaissa ole. Sellä ne tutkitaan case by case, tapaus tapaukselta. Oikeus tarvittaessa ratkaisee.

Myös Suomessa pitäisi tutkia poliittiset lakot tapauskohtaisesti. Mikään kaavamainen, esimerkiksi 24 tunnin aikarajoitus ei kyllä oikein toimi. Hemmetin paljon ne lakot vähenisivät jo sillä, että olisi tämä yhteispohjoismainen malli: asian laillisuuden tarkastelussa punnittaisiin, miten painavan asian takia se oli ja oliko kesto missään suhteessa mihinkään.

Jos hallitus päättäisi lakkauttaa naisten äänioikeuden, oikeus varmaan hyväksyisi pitkänkin poliittisen lakon. Riippuu tietenkin siitä, millainen on oikeuslaitos.

Poliittisen lakon yksi syy onkin vahtia liberaalin demokratian pysyvyyttä, ja sellaisena sen voi ymmärtää. Kun Unkarissa 2/3:n enemmistöllä yksi puolue kykeni muuttamaan yksin maan perustuslakia ja laittamaan medialle suitset, siellä on nyt ollut jo 14 vuotta yksi ja sama pääministeri, jolle parlamentti on antanut poikkeusvaltuudet johtaa maata asetuksilla. Poliittinen lakko on siellä lailla kielletty.

Minä menisin pohjoismaiseen malliin, mutta se ei ole sitä, mitä Satonen ja Verkkouutiset väittivät. Se että ne tarkastellaan tapauskohtaisesti, vie heti pitkät lakot mitättömästä syistä pois. Yhteiskunta ei kaipaa niitä. Mutta ei niitä ole "rajattu". Muutenkin työrauha Ruotsissa tehdään kaksikantaisesti ja Norjassa kolmikantaisesti.

Meillä sitten on vain se yksi kanta ja sitten taas välillä jonkun toisen yksi kanta. Suomalaista demokratiaa.

Näkeehän sen näissä jutuissakin.
 
Alkaa mennä mielenkiintoiseksi:

Onkohan paperimiehillä rajaton lakkokassa niin kuin ahtaajat kehuvat?

Hyvä veto Umpilta. Lyödään kiilaa tovereiden rintamaan.
 
Jos hallitus päättäisi lakkauttaa naisten äänioikeuden, oikeus varmaan hyväksyisi pitkänkin poliittisen lakon. Riippuu tietenkin siitä, millainen on oikeuslaitos.

Poliittisen lakon yksi syy onkin vahtia liberaalin demokratian pysyvyyttä, ja sellaisena sen voi ymmärtää. Kun Unkarissa 2/3:n enemmistöllä yksi puolue kykeni muuttamaan yksin maan perustuslakia ja laittamaan medialle suitset, siellä on nyt ollut jo 14 vuotta yksi ja sama pääministeri, jolle parlamentti on antanut poikkeusvaltuudet johtaa maata asetuksilla. Poliittinen lakko on siellä lailla kielletty.
Pidetään nyt joku realismi näissä vertauksissa. Naisten äänioikeus on perustuslaissa määritelty asia ja sitä ei todellakaan muuteta 2/3 enemmistöllä vaan vaaditaan joko Nato-jäsenyyden tasoinen kannatus tai useamman eri eduskunnan hyväksyntä(toinen 2/3 enemmistöllä). Poliittinen lakkoilu Suomessa taas on avointa demokratian ja vaalituloksen halveksuntaa, ei pysyvyyden vahtimista.
 
Pidetään nyt joku realismi näissä vertauksissa. Naisten äänioikeus on perustuslaissa määritelty asia ja sitä ei todellakaan muuteta 2/3 enemmistöllä vaan vaaditaan joko Nato-jäsenyyden tasoinen kannatus tai useamman eri eduskunnan hyväksyntä(toinen 2/3 enemmistöllä). Poliittinen lakkoilu Suomessa taas on avointa demokratian ja vaalituloksen halveksuntaa, ei pysyvyyden vahtimista.
Naisilla on äänioikeus, äänestysoikeudesta voidaan keskustella.... :cool:
 
Ei tarvitse, mutta voi olla viisasta.
Riippuu tavoitteesta. Jos on hyvin epätodennäköistä, että tavoite on saavutettavissa neuvotteluteitse niin silloin neuvottelut ovat ajan ja rahan tuhlausta. Hallituksella on tietyt tavoitteet ja tavoitteisiin pääsemiseksi on laskettu, että tietyillä keinoilla se onnistuu. Jos ei joku pysty esittämään muita vaihtoehtoisia keinoja niin eipä siinä silloin neuvottelut auta. Aika ikkuna pieni, eli ei tässä ole aikaa mihinkään vuosien vääntöön jonka jälkeen päästään johonkin toimimattomaan kompromissiin johon kukaan ei ole tyytyväinen ja joka ei täytä alkuperäistä tavoitetta.
 
Back
Top