Toisin kuin on väitetty, Ruotsissa tai Norjassakaan ei ole lailla säädetty mitään enimmäiskestoa poliittiselle lakolle. Myöskään kaavamaista oikeuskäytäntöä ei näissä Suomen naapurimaissa ole. Sellä ne tutkitaan case by case, tapaus tapaukselta. Oikeus tarvittaessa ratkaisee.
Myös Suomessa pitäisi tutkia poliittiset lakot tapauskohtaisesti. Mikään kaavamainen, esimerkiksi 24 tunnin aikarajoitus ei kyllä oikein toimi. Hemmetin paljon ne lakot vähenisivät jo sillä, että olisi tämä yhteispohjoismainen malli: asian laillisuuden tarkastelussa punnittaisiin, miten painavan asian takia se oli ja oliko kesto missään suhteessa mihinkään.
Jos hallitus päättäisi lakkauttaa naisten äänioikeuden, oikeus varmaan hyväksyisi pitkänkin poliittisen lakon. Riippuu tietenkin siitä, millainen on oikeuslaitos.
Poliittisen lakon yksi syy onkin vahtia liberaalin demokratian pysyvyyttä, ja sellaisena sen voi ymmärtää. Kun Unkarissa 2/3:n enemmistöllä yksi puolue kykeni muuttamaan yksin maan perustuslakia ja laittamaan medialle suitset, siellä on nyt ollut jo 14 vuotta yksi ja sama pääministeri, jolle parlamentti on antanut poikkeusvaltuudet johtaa maata asetuksilla. Poliittinen lakko on siellä lailla kielletty.
Minä menisin pohjoismaiseen malliin, mutta se ei ole sitä, mitä Satonen ja Verkkouutiset väittivät. Se että ne tarkastellaan tapauskohtaisesti, vie heti pitkät lakot mitättömästä syistä pois. Yhteiskunta ei kaipaa niitä. Mutta ei niitä ole "rajattu". Muutenkin työrauha Ruotsissa tehdään kaksikantaisesti ja Norjassa kolmikantaisesti.
Meillä sitten on vain se yksi kanta ja sitten taas välillä jonkun toisen yksi kanta. Suomalaista demokratiaa.
Näkeehän sen näissä jutuissakin.