Tässä kyselyssä, vain 6,7 % (kaksi tai kolme) kannattaa kireämpää yritysverotusta.
Yritysverotavoite
Vastaajilta kysyttiin, millaista yritysverotusta Suomen pitäisi tavoitella seuraavien viiden vuoden aikana.
TAVOITE | OSUUS VASTAAJISTA, % |
---|
Nykyistä alhaisempi | 23,3 |
Nykyisen kaltainen | 40 |
Nykyistä korkeampi | 6,7 |
Viron malli: voitot verotetaan, kun ne otetaan yrityksestä ulos | 26,7 |
Vetosit tähän tutkimukseen, mutta kuitenkin itse ehdotat sekä pääomatulon että yhteisöverotuksen kiristämistä?
Ymmärsit viestini ainakin osittain pieleen: Asuntotuotanto on pudonnut kolmannekseen, koska valmiita ja valmistuvia asuntoja on liikaa kysyntään nähden ja kyllä on ne rakennettu liian korkealla kustannusrakenteellakin, joten ei pysty laskeen hintaa riittävästi. Ennen kuin varasto sulaa, ei asuntorakentaminen palaudu.
Tässä linkkaamastasi YLE:n jutusta: "
Heikentyneen kysynnän vuoksi moni rakennusyritys ei ole edistänyt uusia kerrostalohankkeita."
Toimitilarakentamista tarkoitin investointihalukkuudella: Ei tule investointeja uusiin palveluihin tai teollisuuteen, koska investointilaskelmat näyttää miinustatässä ympäristössä, missä mm. työmarkkinariski on korkea. Toki korot ovat ylhäällä, suora työvoimakustannus on korkealla (ja liitot uhoavat nostavansa lisää) ja energian hintakin on epäselvä.
Kunhan tilastot aikanaan valmistuvat, veikkaan nähtävän että investoinnit ovat pienemmät kuin poistot. Kyllä, tämä on henkilökohtainen arvioni. Kattotaan sitten kun saadaan dataa.
Sanoinkin ansiotuloverotuksen kiristämisen vähentävän työntekoa, en väittänyt sen vähentävän kulutusta, varsinkaan ylemmissä tuloluokissa.. Käytit itseäsi esimerkkinä, joten teen samoin:
Työnantajani on tarjonnut yhden investointiprojektin vetämistä oman normityöni ohella. Tarkoittaisi omalta kohdaltani ehkä alun toistakymmentä lisätyötuntia viikossa. En ota keikkaa vastaan, koska koko lisäansio menisi ylimpään marginaaliveroon eli saisin itse sen 40 %. Ei viitti. Jos sen voisi tehdä jollain 20 %:n verolla, alkaisin harkita. Tasavero Viron tyyliin olisi kyllä hyvä.
Projekti ei oikein edisty ilman piällikköä, mutta kyllä tää kansantalous sen kestää
.
Toistan kysymykseni: Miten työeläkeyhtiöiden maksamista eläkkeistä tehty leikkaus vahvistaa valtiontaloutta? Jos leikataan työeläkkeitä, uskaltaisin väittää että valtion verotulot kyykkäävät. Vai meinasitko leikata ensin eläkkeitä ja sitten vielä myydä eläkeläisille ajatuksen eläkeveron kiristämisestä, millä kompensoitaisiin valtiontalouden kyykkäys?
Työeläkejärjestelmän kestävyys on toinen kysymys, mutta ei sotketa sitä tähän hallituksen politiikasta keskusteluun.
Ok. Vaihtoehtoni on että kevennetään niitä veroja, jotka kannustavat vähempään työntekoon ja yrittäjyyteen (ansio-, pääoma- ja yhteisöverot).
ALV:n verokannat yhteneviksi (harmonisoidaan 24 prosenttiin).
Leikataan menoista luokkaa 12 %, pl sisäinen ja ulkoinen turvallisuus. Jos leikkauksien priorisointi eri paksuisiksi ei onnistu, vedetään tasaisesti juustohöylällä joka paikasta. Myös SOTE-menoista. Luulisi priorisoinnin alkavan kiinnostaa.
Jos talous ei ole tasapainossa (lue: pitää pystyä lyhentämään velkaa), kiristetään ALV:a riittävästi. Sitten, kun velka on lähtenyt laskuun, säästyviä korkomenoja voisi sitten kohdentaa johonkin kivaan.