Vähän viitteitä tähän: Kuka talousammattilainen oli eri mieltä? Kerrotko jonkun muun kuin Laboren palkkalistoilla olevan ekonomistin, joka on ollut "sitä mieltä".
Tän on pakko olla tosi, kun on näin hyvin lähteistetty.
Rakennusalan ongelmat johtuvat ylirakentamisesta (asunnot) ja heikosta investointihalukkuudesta ja / tai -kyvykkyydestä. Tuottavat investoinnit saisi liikkeelle tekemällä investointiympäristön houkuttelevaksi. Esim. rajoittamalla työmarkkinahäiriöriskiä.
Verotus on ennestäänkin muissa kuin aivan alimmissa tuloluokissa ylikireää. Vähentäisi vain työntekoa, sitä enemmän mitä parempi tulotaso.
Suuret ikäluokat (1946 - 1950) ovat kutakuinkin kaikki jo eläkkeellä, kun nuorimmatkin ovat jo yli 70-vuotiaita.
Valtion budjetista maksettavat eläkkeet ovat keskimäärin todella matalia, eivätkä ne eläkkeensaajat ole todellakaan "verrattain hyvässä asemassa".
Jos tarkoitat eläkeyhtiöiden varoista maksettavien eläkkeiden leikkaamista, kuvaa tarkemmin miten se auttaa valtiontalouden tasapainottamisessa?
En tavoita laskelmasi ideaa, mutta valtiontalouden vaje on yli kymmenen miljardia vuodessa. Leikkaustarve vuodessa on yli kymmenen miljardia. Orpon hallituksen talousohjelma on aivan liian lepsu.
edit. typoja
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/05/11/mot-kysely-yritysvero-ei-ratkaise-investointeja
Siinä 30 asiantuntijaa vastannut yhteisöveroon.
https://www.doria.fi/handle/10024/185752
Tutkimus aiheesta, jossa todetaan käytännössä, että jos menetetty verohyöty oltaisiin kohdistettu suorana investointina niihin yrityksiin, jotka kasvua tarvitsivat olisi toimesta ollut jotain hyötyä.
Kikystä taas ei juuri löydä positiivisia tilastoja, mutta negatiivisia löytyy helposti. Tässä yksi niistä.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pe...on-tuottavuutta-ekn-tilastojen-johtopaatelma/
Olemme kuitenkin keskustelufoorumilla emmekä akateemisessa ympyröissä ja kyse oli pitkälti omista mielipiteistäni, joten tästä syystä aikaisempi lähteettömyys. Näihin on myös kohtuu helppo löytää viiteaineistoa, kun molempiin asioihin on perehtynyt edes pintapuolisesti.
Rakennusalan sakkaus johtuu kohonneista materiaalikustannuksista ja esim. pankkien riskikartoituksista nykyisessä inflaatio- ja korkotilanteessa, jotka häiritsevät lainansaantia. Eli karkeasti ilmaistuna väestön maksukykyyn suhteessa rakentamisen hintaan. Tällä ei ole mitään tekemistä suomalaisen työmarkkinan kanssa ja esim. lakkoilulla ei ole merkittävää syy- seuraussuhdetta investointeihin asuntorakentamisessa.
https://yle.fi/a/74-20017015
Minä ja puolisoni olemme molemmat siellä +40 veroprosentissa. Meillä molemmille jää kuukaudessa merkittäviä säästöjä ja niiden sijoituksista ei tule käytännössä tule kuin marginaalisia verotuloja valtiolle nykymallilla ja sijoituksetkin ovat pääosin ulkomaisissa vihreän teknologian rahastoissa, joista ei virtaa siten edes investointeja Suomeen. Jos verotus olisi meillä esim. 5% kireämmällä niin tämä ei näkyisi suorassa kulutuksessa (koska halu pitää elämänlaadusta kiinni), mutta juurikin varallisuuden virtaamisessa rahastoihin. Toki toinen vaihtoehto valtiolla on juuri päästä niihin rahastotuottoihin paremmin käsiksi, jotka käytännössä tullaan realisoimaan vasta minun ja puolisoni eläkkeelle jäädessä tai perintöveron muodossa.
Yli 2000€ työeläkkeitä saa yli 35% väestöstä ja miehistä jo yli 50%. Näistä merkittävällä osalla on myös muita sivutuloja, kuten pääomatuloja ja valtaosalla myös muuta merkittävää omaisuutta, kuten velaton omistusasunto ja loma-asunto. Pieneen kiristykseen on varaa tästä luokasta ylöspäin ja tarvittaessa sitoa korotukset muuhun varallisuuteen. Alle 30v eivät näillä näkymin pääse eläkkeelle nykyjärjestelmällä ollenkaan, jos Suomeen ei löydy hirveätä määrää maahanmuuttajia, jotka vielä työllistyisivätkin, eivätkä vaikuttaisi huoltosuhteeseen negatiivisesti. Eli mielestäni ihan kohtuullista, että myös sinne ikähaitarin yläpäähän kohdistetaan leikkauksia.
Laskelman idea on, että Orpon hallituksen toimille on olemassa vaihtoehtoja, jotka eivät kurita vähäosaisimpaa
työssäkäyvää väestöä ja siirrä tästä saatavia tuloja suoraan taas yksityisen sektorin pienelle prosentille.