Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Noh tuo tunnin juna kysely tehty maaseudun tulevaisuuden kautta ja ehkä sen lukijakunta on enemmän maaseutuhenkistä.

Kalliiksi tulee sen vanhankin radan korjaus missä on vanhaa merenpohjaa alla jossain kohdin. Ja kuinka moni taas unohtaa, että tuolla saadaan lähijunaliikenne Helsinki-Lohja ja Salo-Turku(tunnin juna brändi oli alkujaan huono.) Kai sekin liikenne maksaa, mutta taas valtio maksaa jotain R-junaa vastaavasti Helsinki-Tampere-välille. Se kun olisi Uudestakaupungista vielä Raumalle edes rata niin muodostaisi vielä enemmän verkostoa ja voisi tavarajunia ohjata Raumalta Kaakkois-Suomeen sitä kautta pääradan sijaan.. Ja tuo nyt se selvä oikoradan suunta länteen, idässä kun on useampia vaihtoehtoja: Helsinki-Kouvola, Helsinki-Kotka, Lahti-Mikkeli

Mutta mielestäni rautatiekeskustelu Suomessa liikaa keskittyy siihen tunnin junaan. Pitäs miettiä mikä sen VR:n rooli on ja antaako omistajaohjaus sen vanhojen monopolirahojen turvin lähteä vielä kohta edemmäs kuin Ruotsiin..

Orpon hallituksella oli rautateille mielestäni kolme isoa lakimuutosta:
-Junien ostoliikenteen salliminen kunnille ja alueille: Mielestäni täysin hullua, että lentoliikennettä saanut ostella kuinka, mutta henkilöjunaliikennettä vain LVM ja HSL. (Ehkä taas liittyy VR:n aiempaan monopoliin). Pitikö ensi vuonna asiassa tapahtua jotain.
-Kalustoyhtiö ostoliikenteeseen. Tästähän VR tykkää nyt kun se on vain ostoliikenteeseen liittyvä kalusto. VR:hän itse ajaa Ruotsissa junien ostoliikennettä sikäläisten kalustoyhtiöiden kalustolla.
-Suomen sisäisiin junatavarakuljetuksiin piti sallia gost-tyypin vaunut vakituisesti (Venäjän-standardin mitä nyt voisi Baltiastakin saada, kun siellä saavat käyttää kun saivat EU:hun liittyessä poikkeuksen), mutta juuri hiljattain EU torppasi. Nythän poikkeuslaki voimassa gost-vaunujen Suomen sisäisille kuljetuksille metsäteollisuuden kuljetuksissa ja säiliövaunujen kanssa vuoteen 2026 ja mitä suunnitellaan pidennettäväksi 2028:aan.. (=VR:n markkinaosuus säilynee suurena tavarapuolella, kun vaunukaluston hankinta täkäläiselle raideleveydelle haastavampaa..)
 
Ei toimi Suomessa? Täällä vihervasemmisto on ideologisesti sitä mieltä, etteivät "pörriäiset" saa osallistua palvelujen tuottamiseen, tärkeintä ovat hallintohimmelit ja suojatyöpaikat.
Mäkin olin Germaaniassa ja kyllähän se järjestelmä toimi hyvin.
Työterveyshuolto pelittää meillä pääosin hyvin ja jostakin syystä sielläkin toimijat ovat enimmäkseen "pörriäisiä". On ne tyhymiä, kun sallivat yksityiset riistäjät, jotka maksimoivat voittojaan.

Työterveyshuollossa on se ongelma, että siellä tehdään rahan tienaamisen ja osin asiakastyytyväisyyden vuoksi myös monenlaista sellaista mikä ei ole kovin tarpeellista.

Hoitojen ja tutkimusten maksajan tulisi lähtökohtaisesti olla sama taho kuin niiden hyväksyjän, jotta kunnollinen motivaatio kustannustehokkuuteen säilyy.
 
Työterveyshuollossa on se ongelma, että siellä tehdään rahan tienaamisen ja osin asiakastyytyväisyyden vuoksi myös monenlaista sellaista mikä ei ole kovin tarpeellista.

Hoitojen ja tutkimusten maksajan tulisi lähtökohtaisesti olla sama taho kuin niiden hyväksyjän, jotta kunnollinen motivaatio kustannustehokkuuteen säilyy.
Lyhyesti voisi sanoa, että yksityisellä ylihoidetaan ja julkisella alihoidetaan. Toisella vaikuttimena raha ja toisella henkilöstö resurssin puute.
 
Työterveyshuollossa on se ongelma, että siellä tehdään rahan tienaamisen ja osin asiakastyytyväisyyden vuoksi myös monenlaista sellaista mikä ei ole kovin tarpeellista.

Hoitojen ja tutkimusten maksajan tulisi lähtökohtaisesti olla sama taho kuin niiden hyväksyjän, jotta kunnollinen motivaatio kustannustehokkuuteen säilyy.
Toisaalta voi kysyä kumpi on kokonaisuudessa kalliimpaa. Asioiden hoitaminen heti ja etupeltoon, vai se että annetaan sairauksien kehittyä kaikessa rauhassa sellaiselle tasolle, että niitä on pakko hoitaa.
Esim. Kansantautimme 2tyypin diabetes on helpompi hoitaa ja aiheuttaa vähemmän ongelmia jos siihen päästään puuttumaan 50 v kuin että ollaan ongelmissa 60v.
Tämä koskee sekä kustannuksia, että elämän laatua. Kun ei tarvitse sahata jalkoja pois, niin ihminen jaksaa työelämässä vielä muutaman vuoden.

Suomen ongelma on ollut viimeiset vuosikymmenet juuri perushoidon sakkaaminen.
 
Mitäs muita autoiluun liittyviä kuluja yhteiskunnan tulisi maksaa? Helpottaisiko sitä yh-äitiä jos vaikka hänen ajoneuvonsa katsastuksen maksaisivat kaikki veronmaksajat? Säädösten mukaiset renkaat ilmaiseksi joka viides vuosi? Katsastuksessa hylätyn tuulilasin uusiminen veronmaksajien rahoilla?

Kyllä mä näkisin julkisen terveydenhuollon ensisijaiseksi tehtäväksi kansalaisten terveydentilaan vaikuttavien asioiden tekemisen. Saakoot se yh-äiti sitten sen voucherinsa ajokorttitarkastukseen muualta sillä suurin osa kansasta pystyy maksamaan itse omansa eikä heitä tarvitse asiassa yhteiskunnan resurssein tukea. Muutenkin iso osa tarkastuksista taitaa kohdistua 70v. -> ikäluokkiin joissa ihan biologisista syistä johtuen yh-äidit lienee marginaalissa 😅
Kävin terkkarissa vuositarkastuksessa, niin lekuri kysyi olenko jo ajokorttia varten saanut lausunnon. En ollut, niin siinä samalla tuli sekin. Erillinen lasku siitä tuli, oli muistaakseni 50-60€, mielestäni kohtuullinen molemmin puolin.
 
Autoliiton ulostulo unohtaa sen, että nopeuden pudotus säästää kalustoa, tietä ja polttoainetta/sähköä. Polttisautojen paras taloudellisuus saadaan lähes kaikilla merkeillä/malleillä n. 60-70 km/h nopeuksilla. Autoliitto on lähinnä ökyilijöiden äänitorvi.
Tietysti jos ei ole kiire minnekkään, voidaan säästää polttoainetta kävelemällä.
Ihmisten ja tavaroiden täytyy kuitenkin kulkea ja usein jopa aikataulun mukaan.

Liikenneministeriö on lähinnä punavihreiden vapaanliikkumisen vastustajian päiväkerho.
 
Mikäli joku haluaa ajaa 80 km/h eikä rajoituksen sallimaa 100 km/h koska haluaa säästää polttoainekuluissa, kalustossaan tai vaikkapa vain tietä ajatellen niin eiköhän sen voi tehdä ihan vapaaehtoisesti muuttamatta rajoitusta kaikille. Eritoten noilla teillä joilla liikennettä on kohtuullisen hiljaisesti joten siinä ei muiden ajelut häiritse, tai ei ainakaan pitäisi häiritä.

Täyttä kommunismia taas rajoittaa enemmän. Samalla logiikalla voidaan lopulta laittaa asteittain rajoitus 60, 50, 40 km/h kunnes sitten kielletään yksityisautoilu, sehän se vasta säästääkin.
 
Jos ei pysty tekemään työtään 80 km/h rajoituksilla, niin silloin on työn kuva pahasti pielessä.
Matka-ajan pidentymisen kustannukseksi on arvioitu 12,5m€ ja onnettomuuksien vähentymisen laskennallinen hyöty on 14m€.

Matka-aika on laskettu oletuksella, että keskinopeus laskee 7,3 km/h, kun nopeusrajoitus alennetaan 20 km/h. Tuossa ei kovin isoa marginaalia ole, että kokonaishyöty yhteiskunnalle olisi negatiivinen.
Lisäksi rajoitusten lasku voisi merkittävästi ohjata liikennettä alemmalle tieverkolle, jolloin menetetään hyödyt liikenneturvallisuudelle sekä päästövähennyksissä.
 
Mikäli joku haluaa ajaa 80 km/h eikä rajoituksen sallimaa 100 km/h koska haluaa säästää polttoainekuluissa, kalustossaan tai vaikkapa vain tietä ajatellen niin eiköhän sen voi tehdä ihan vapaaehtoisesti muuttamatta rajoitusta kaikille. Eritoten noilla teillä joilla liikennettä on kohtuullisen hiljaisesti joten siinä ei muiden ajelut häiritse, tai ei ainakaan pitäisi häiritä.

Täyttä kommunismia taas rajoittaa enemmän. Samalla logiikalla voidaan lopulta laittaa asteittain rajoitus 60, 50, 40 km/h kunnes sitten kielletään yksityisautoilu, sehän se vasta säästääkin.
Tuo se taitaa näissä rajoituksissa olla takana, yksityisautoilu on merkittävä yksilön vapaus ja sehän ei viherkommunisteille sovi...
Ainoastaan eliitille tuon voi sallia, toki autonkuljettajalla, massa menkööt julkisilla ja polkupyörillä.
 
Kyllähän sitä kansalaistottelemattomuutta aika paljon harrastetaankin; tänäänkin työmatkalla oli useampi tapaus.
 
Niin?

Rajalaki ei mene läpi ilman demareita.

Minä sitten esitin, että josko valtionhoitajapuolueella olisi vastuuntuntoa ja halu katsoa isänmaan etua

Siihen teiltä täys tyrmäys.

Joten oletan sinunkin lyöneen jo hanskat tiskiin. Rajalakia ei mielestäsi voi tulla, koska demarit, Sanna Marin jne jne
Tiesittekö, että Sanna Marin on julkaissut hurjan videon, jossa hän hyppää veteen bikineissään?
 
Back
Top