Noh tuo tunnin juna kysely tehty maaseudun tulevaisuuden kautta ja ehkä sen lukijakunta on enemmän maaseutuhenkistä.
Kalliiksi tulee sen vanhankin radan korjaus missä on vanhaa merenpohjaa alla jossain kohdin. Ja kuinka moni taas unohtaa, että tuolla saadaan lähijunaliikenne Helsinki-Lohja ja Salo-Turku(tunnin juna brändi oli alkujaan huono.) Kai sekin liikenne maksaa, mutta taas valtio maksaa jotain R-junaa vastaavasti Helsinki-Tampere-välille. Se kun olisi Uudestakaupungista vielä Raumalle edes rata niin muodostaisi vielä enemmän verkostoa ja voisi tavarajunia ohjata Raumalta Kaakkois-Suomeen sitä kautta pääradan sijaan.. Ja tuo nyt se selvä oikoradan suunta länteen, idässä kun on useampia vaihtoehtoja: Helsinki-Kouvola, Helsinki-Kotka, Lahti-Mikkeli
Mutta mielestäni rautatiekeskustelu Suomessa liikaa keskittyy siihen tunnin junaan. Pitäs miettiä mikä sen VR:n rooli on ja antaako omistajaohjaus sen vanhojen monopolirahojen turvin lähteä vielä kohta edemmäs kuin Ruotsiin..
Orpon hallituksella oli rautateille mielestäni kolme isoa lakimuutosta:
-Junien ostoliikenteen salliminen kunnille ja alueille: Mielestäni täysin hullua, että lentoliikennettä saanut ostella kuinka, mutta henkilöjunaliikennettä vain LVM ja HSL. (Ehkä taas liittyy VR:n aiempaan monopoliin). Pitikö ensi vuonna asiassa tapahtua jotain.
-Kalustoyhtiö ostoliikenteeseen. Tästähän VR tykkää nyt kun se on vain ostoliikenteeseen liittyvä kalusto. VR:hän itse ajaa Ruotsissa junien ostoliikennettä sikäläisten kalustoyhtiöiden kalustolla.
-Suomen sisäisiin junatavarakuljetuksiin piti sallia gost-tyypin vaunut vakituisesti (Venäjän-standardin mitä nyt voisi Baltiastakin saada, kun siellä saavat käyttää kun saivat EU:hun liittyessä poikkeuksen), mutta juuri hiljattain EU torppasi. Nythän poikkeuslaki voimassa gost-vaunujen Suomen sisäisille kuljetuksille metsäteollisuuden kuljetuksissa ja säiliövaunujen kanssa vuoteen 2026 ja mitä suunnitellaan pidennettäväksi 2028:aan.. (=VR:n markkinaosuus säilynee suurena tavarapuolella, kun vaunukaluston hankinta täkäläiselle raideleveydelle haastavampaa..)
Kalliiksi tulee sen vanhankin radan korjaus missä on vanhaa merenpohjaa alla jossain kohdin. Ja kuinka moni taas unohtaa, että tuolla saadaan lähijunaliikenne Helsinki-Lohja ja Salo-Turku(tunnin juna brändi oli alkujaan huono.) Kai sekin liikenne maksaa, mutta taas valtio maksaa jotain R-junaa vastaavasti Helsinki-Tampere-välille. Se kun olisi Uudestakaupungista vielä Raumalle edes rata niin muodostaisi vielä enemmän verkostoa ja voisi tavarajunia ohjata Raumalta Kaakkois-Suomeen sitä kautta pääradan sijaan.. Ja tuo nyt se selvä oikoradan suunta länteen, idässä kun on useampia vaihtoehtoja: Helsinki-Kouvola, Helsinki-Kotka, Lahti-Mikkeli
Mutta mielestäni rautatiekeskustelu Suomessa liikaa keskittyy siihen tunnin junaan. Pitäs miettiä mikä sen VR:n rooli on ja antaako omistajaohjaus sen vanhojen monopolirahojen turvin lähteä vielä kohta edemmäs kuin Ruotsiin..
Orpon hallituksella oli rautateille mielestäni kolme isoa lakimuutosta:
-Junien ostoliikenteen salliminen kunnille ja alueille: Mielestäni täysin hullua, että lentoliikennettä saanut ostella kuinka, mutta henkilöjunaliikennettä vain LVM ja HSL. (Ehkä taas liittyy VR:n aiempaan monopoliin). Pitikö ensi vuonna asiassa tapahtua jotain.
-Kalustoyhtiö ostoliikenteeseen. Tästähän VR tykkää nyt kun se on vain ostoliikenteeseen liittyvä kalusto. VR:hän itse ajaa Ruotsissa junien ostoliikennettä sikäläisten kalustoyhtiöiden kalustolla.
-Suomen sisäisiin junatavarakuljetuksiin piti sallia gost-tyypin vaunut vakituisesti (Venäjän-standardin mitä nyt voisi Baltiastakin saada, kun siellä saavat käyttää kun saivat EU:hun liittyessä poikkeuksen), mutta juuri hiljattain EU torppasi. Nythän poikkeuslaki voimassa gost-vaunujen Suomen sisäisille kuljetuksille metsäteollisuuden kuljetuksissa ja säiliövaunujen kanssa vuoteen 2026 ja mitä suunnitellaan pidennettäväksi 2028:aan.. (=VR:n markkinaosuus säilynee suurena tavarapuolella, kun vaunukaluston hankinta täkäläiselle raideleveydelle haastavampaa..)