Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuosta ”tunnin junasta” tulee arviolta 8 miljardin kustannukset veronmaksajille. Budjetti on kai jotain 3 miljardin luokkaa, mutta nuo julkiset hankkeet tulee aina maksamaan 2-3 kertaisesti sen mitä ”arvioidaan”. Ei tuosta hyödy ketään muut mitään kuin hankkeen puuhamiehet ja ”turun liikemiehet”.

On kyllä uskomatonta touhua. Valtion budjetti kyntää 12 miljardia pakkasella ja nämä ovat valmiita syytämään miljardeja täysin hyödyttömään hankkeeseen talouskasvun osalta. Noiden kaikkien ratahankkeiden tuottavuus on täysin onneton. Ja kuka hyötyy siitä yhtään mitään, että pääsee 15 minuuttia nopeammin hki-turku välin junalla.

Tämä on niin selkeä siltarumpu kuin olla ja voi. Parasta oli kun joku totesi että rata olisi hyvä olla kunnossa nousukautta varten. Ei Suomeen tule nousukautta 20 vuoteen.
 
Tuosta ”tunnin junasta” tulee arviolta 8 miljardin kustannukset veronmaksajille. Budjetti on kai jotain 3 miljardin luokkaa, mutta nuo julkiset hankkeet tulee aina maksamaan 2-3 kertaisesti sen mitä ”arvioidaan”. Ei tuosta hyödy ketään muut mitään kuin hankkeen puuhamiehet ja ”turun liikemiehet”.

On kyllä uskomatonta touhua. Valtion budjetti kyntää 12 miljardia pakkasella ja nämä ovat valmiita syytämään miljardeja täysin hyödyttömään hankkeeseen talouskasvun osalta. Noiden kaikkien ratahankkeiden tuottavuus on täysin onneton. Ja kuka hyötyy siitä yhtään mitään, että pääsee 15 minuuttia nopeammin hki-turku välin junalla.

Tämä on niin selkeä siltarumpu kuin olla ja voi. Parasta oli kun joku totesi että rata olisi hyvä olla kunnossa nousukautta varten. Ei Suomeen tule nousukautta 20 vuoteen.
Niin, ja mitäs varten turkuun pitäisi päästä ja varsinkin sieltä pois :p
 
Tuosta ”tunnin junasta” tulee arviolta 8 miljardin kustannukset veronmaksajille. Budjetti on kai jotain 3 miljardin luokkaa, mutta nuo julkiset hankkeet tulee aina maksamaan 2-3 kertaisesti sen mitä ”arvioidaan”. Ei tuosta hyödy ketään muut mitään kuin hankkeen puuhamiehet ja ”turun liikemiehet”.

On kyllä uskomatonta touhua. Valtion budjetti kyntää 12 miljardia pakkasella ja nämä ovat valmiita syytämään miljardeja täysin hyödyttömään hankkeeseen talouskasvun osalta. Noiden kaikkien ratahankkeiden tuottavuus on täysin onneton. Ja kuka hyötyy siitä yhtään mitään, että pääsee 15 minuuttia nopeammin hki-turku välin junalla.

Tämä on niin selkeä siltarumpu kuin olla ja voi. Parasta oli kun joku totesi että rata olisi hyvä olla kunnossa nousukautta varten. Ei Suomeen tule nousukautta 20 vuoteen.
Orpon pitää päästä vaan pieremään massiivisia lahjusrahoja ja lahjuksia oman vaalipiirinsä kavereilleen ja asukeille.

Taitaa kyseessä olla Suomen historian pumppausennätys siltarummun arvona. Ja samalla Orpon talouskuripuheilta katoaa täysin pohja, kun kaikesta pitää mennä leikkaamaan, mutta miljardiluokan täysturhakehanke Orpon pitää päästä pieraisemaan kotiseutuaan hyväillen.
 
Tähän jatkoon sopii hyvin se kun Häkkänen puhui ääni väristen: ” Nyt Suomessa satsaamma paljon puolustukseen ja kranaattien valmistukseen. Valtion investoi ”rummun pärinää” …. 25 miljoonaa uuden kapasiteetin lisäämiseen Suomessa”

Naurahdin ääneen. Maksamme enemmän valtion velkojen korkoja päivässä kuin tuo Häkkäsen hehkuttama ”satsaus” .

Samaan aikaan Orpo pistää menemään about 8 tuhatta miljoonaa omaan siltarumpuunsa. Ja kaikki velalla, tottakai. Ei tuollaiseen ”liiketoimintaan” kukaan sijoittaja omia rahojaan laita. Niiden kranaattien tuotantoon joku voisikin laittaa
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta ”tunnin junasta” tulee arviolta 8 miljardin kustannukset veronmaksajille. Budjetti on kai jotain 3 miljardin luokkaa, mutta nuo julkiset hankkeet tulee aina maksamaan 2-3 kertaisesti sen mitä ”arvioidaan”. Ei tuosta hyödy ketään muut mitään kuin hankkeen puuhamiehet ja ”turun liikemiehet”.

On kyllä uskomatonta touhua. Valtion budjetti kyntää 12 miljardia pakkasella ja nämä ovat valmiita syytämään miljardeja täysin hyödyttömään hankkeeseen talouskasvun osalta. Noiden kaikkien ratahankkeiden tuottavuus on täysin onneton. Ja kuka hyötyy siitä yhtään mitään, että pääsee 15 minuuttia nopeammin hki-turku välin junalla.

Tämä on niin selkeä siltarumpu kuin olla ja voi. Parasta oli kun joku totesi että rata olisi hyvä olla kunnossa nousukautta varten. Ei Suomeen tule nousukautta 20 vuoteen.

Lahden oikorata maksoi reilut 300 miljoonaa. Toki sen rakentamisesta on lähes 20 vuotta aikaa, mutta se osoittaa silti, että radanrakentamisen kustannukset olisi mahdollista pitää kohtuullisina jos haluttaisiin.
 
Mun mielestä se ykkösidea on Lohja-Helsinki ja Salo Turku -lähijunat. Lohja on 2.isoin kaupunki ilman junia Suomessa nyt, Porvoo vain edellä. Ja kuitenkin noin lähellä pääkaupunkiseutua. Ja vanhassa radassa se n.70km huonoa maata alla savikkoineen, jonka perusparannus maksaa paljon. Ehkä silloin myös saataisiin Hanko-Helsinki suoria junia. Vaikka toki Hanko-Turku yhteydet voisi heikentyä.. Ja saadaanko tuosta muuten Varsinais-Suomen junaliikenne kasvamaan. Jopa viidessä paikassa juna pysähtyy Varsinais-Suomessa.

Hyvä esimerkki taas Tampereen vierestä. Nokialla ei edes pysähtynyt junan junaa 2002. Porin junat alkoi pysähtyä seuraavana vuonna ja viime vuosina pistetty vielä Tampere-Nokia lähijunatkin kulkuun. Ja nyt pitää remontoida 20 miljoonalla Nokian ratapihaa, että on junille useampi laituri. (Nämä Tampere-Pori, ja Tampere-Nokia junat ovat ostoliikennettä)
 
Meillä on jo nyt suoria Hanko-Helsinki junia. H-juna aloitti tammikuussa 2024.

Ei tarvita miljardeja.

No joo. Mutta tuo poikkeushan johtuu, siitä että VR pystyy vaihtamaan käytettävää Hangon junaa.. Kun muutenhan noita vastaavia liikutellaan muualla kalustosiirtoina mihin ei matkustajia oteta.. Ja kun diesel vaihtui sähköön niin Hangonkin junaa voi vaihtaa Helsingin päässä, kun sieltä ei taas kiskobusseja löytynyt kuten oli ennen tilanne..
 
No joo. Mutta tuo poikkeushan johtuu, siitä että VR pystyy vaihtamaan käytettävää Hangon junaa.. Kun muutenhan noita vastaavia liikutellaan muualla kalustosiirtoina mihin ei matkustajia oteta.. Ja kun diesel vaihtui sähköön niin Hangonkin junaa voi vaihtaa Helsingin päässä, kun sieltä ei taas kiskobusseja löytynyt kuten oli ennen tilanne..
Mutta ei tarvita miljardeja siihen, että H-junia ajaa Helsinki - Hanko -väliä. Mahtuu niitä sinne enemmänkin kuin nuo.
 
No joo ei miljardeja.. Mutta jotain rahaa tietysti menee kun nuo olisi muutenkin ostoliikennettä, ei VR noita huvikseen ajelisi (Ja maksaisiko valtio?)
Kyllähän toki tuohon nyt johonkin väliin mahtuisi kun grafiikkaa katsoo vaikka Kirkkonummelta lähtien lähijuniakin.. Ja voisiko nykyisten Siuntion muutaman junan poistaa ja kytkeä tuollaiseen Hanko-Helsinki junaan..

No se on muutenkin koko lähi- tai taajamajunaliikenne ehkä murroksessa muuallakin kuin tuolla seuduin.. Kunnille/alueille saataneen oikeus ostaa liikennettä, mutta ostavatko. Saako se lähijunafirma ne 11 Sm2:sta jonnekkin liikenteeseen tms..
 
Tässä syy miksi valtion lainoista maksetaan korkoa nyt enemmän kuin olisi tarpeen.

Ja suomalaisia pidetään fiksuna kansana. Siihen nähden täällä tehdään aika paljon typeriä päätöksiä. Mahtaako olla niin että suomalaisten älykkyys on yliarvostettua?
 
Ja suomalaisia pidetään fiksuna kansana. Siihen nähden täällä tehdään aika paljon typeriä päätöksiä. Mahtaako olla niin että suomalaisten älykkyys on yliarvostettua?

Suomalainen kulttuuri on kehittynyt joidenkin metsästäjäkeräilijöiden ja kaskiviljelijöiden tarpeiden pohjalta. Eli tiivistettynä olemme hyviä värkkäämään asioita itseksemme. Ongelmia yleensä tulee kun kuvitellaan että olisimme jotain ykkösluokan globaaleita pelureita tai ovelia kauppiaita.

Mitä tulee noihin valtion johdannaistappioihin niin ihmettelen syvästi miksei tapahtumien kulkua ole avoimesti selvitetty jotta virheistä opittaisiin. Sitä kai nyt on turha edes kuvitella että virkavastuulla noita tehneille tulisi jotain seurauksia.
 
Suomalainen kulttuuri on kehittynyt joidenkin metsästäjäkeräilijöiden ja kaskiviljelijöiden tarpeiden pohjalta. Eli tiivistettynä olemme hyviä värkkäämään asioita itseksemme. Ongelmia yleensä tulee kun kuvitellaan että olisimme jotain ykkösluokan globaaleita pelureita tai ovelia kauppiaita.

Mitä tulee noihin valtion johdannaistappioihin niin ihmettelen syvästi miksei tapahtumien kulkua ole avoimesti selvitetty jotta virheistä opittaisiin. Sitä kai nyt on turha edes kuvitella että virkavastuulla noita tehneille tulisi jotain seurauksia.
Petteri Orpo hallituksineen koittaa paikata tilannetta kovilla säästöillä ja syyttää edellistä hallitusta. Entäpä jos valtionvarainministeriön virkamiehillä on sama puoluekirja.🤔
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top