Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sopeutuksia tehdään reippaasti, ja velkaa otetaan silti entiseen malliin. Homma on kustu niin syvälle, ettei kierre oikene. Joidenkin sopeutusten vaikutukset voivat tulla kalliiksi myöhemmin. Myös Suposta ja poliisista leikataan, vaikka elämme aikaa, jolloin turvallisuuskoneistoa ei saisi ohentaa yhtään.

Suhdanteet ovat politiikasta riippumatta ainoa iso käsi suuntaan tai toiseen. Viime vuonna bruttokansantuote pieneni odotettua enemmän, ja vuoteen 2024 lähdettiin taantumatuoksuissa. Joidenkin arvioiden mukaan pohjalla oltaisiin kuitenkin jo oltu ja inflaatio hidastuu. Tilanne on vielä kovin hauras, mutta ETLA ennustelee jo, että miinukselta tullaan, tsiigatkaa taulukkoa:

 
Yli20v Raksa
Osa-aikatöissä paskat palkat, aika joku marisee, kuka toisaalta antaa vittuakaan, kun voi se aina palkata jotain gen-z näppään puhelimilla…

Ei ateria etuja. Joko ostaa viereisestä ravintolasta paskaa, menee lähipizzalle, tai ottaa omat eväät mukaan.

2000€/kk raksa suomalaiset. Ukrainalaiset kai alle 1400€/kk.

Olis vaan kannattanut kouluttautua aina sanotaan äijälle.
Ei oikein aukea ajatus.
 
Mitäpä me poliisilla tai sairaanhoidolla...

Mutta tunnin junaa ei tarvitse perua eikä Ylestä säästää, kertoo nuori poliitikko.

 
Appelsiinilta hyvä kirjoitus "kykypuolueen" edustajan uusimmasta sekoilusta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010636491.html

Kommentti: Unohtuiko, millainen on Suomen naapuri?

Onko joiltakin päättäjiltä ja vaikuttajilta unohtunut, millainen maa on Suomen naapurissa, kysyy Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin.


Venäjä jatkaa brutaalia hyökkäyssotaa Ukrainassa.
Ulla Appelsin
8:00


Tuore europarlamentaarikko Aura Salla (kok) otti viime viikolla voimakkaasti kantaa palestiinalaisten puolesta ja jyrkästi Israelia vastaan. Sallan huoli palestiinalaissiviilien kärsimyksistä on tietenkin hyvin tärkeä: siitä pitääkin puhua. Mutta Sallan ehdotus oli erikoinen: hän vaati, että Suomen ja Israelin välinen asekauppa tulisi lopettaa kokonaan ja asehankinnat laittaa jäihin.

Suomi on tehnyt vuosia Israelin kanssa asekauppaa, mutta erityisen merkittävä sopimus solmittiin viime marraskuussa: Suomi sopi ostavansa Israelilta hyvin tehokkaan ns. Daavidin linko -järjestelmän. Kyseessä on ilmapuolustusjärjestelmä, jonka käyttämät ohjukset kykenevät torjumaan lentokoneita, droneja, risteilyohjuksia ja myös ballistisia ohjuksia niiden lentoradan loppuvaiheessa. Asiantuntijat pitävät Daavidin linko -järjestelmää erinomaisena, ja sen katsotaan olevan todella merkittävä lisä Suomen puolustukseen.

Mutta: suomalainen europarlamentaarikko olisikin nyt valmis heittämään tälle järjestelmälle hyvästit. Onko Sallalta kenties mennyt kokonaan ohi, millainen itänaapuri meillä tällä hetkellä on? Hirvittävää hyökkäyssotaa käyvä diktatuuri, jonka julmuutta olemme nyt kahden vuoden ajan todistaneet Ukrainan sodassa. Miksi Suomen pitäisi heikentää puolustustaan? Salla saa toki vapaasti olla pitämättä Israelista, mutta miten tämä ele edes suoraan auttaisi palestiinalaisia siviilejä?

Salla ei ole näkemyksineen yksin. Pitkin kesää – varsinkin rajalain käsittelyn yhteydessä – on kuultu usealta päättäjältä ja vaikuttajalta näkemyksiä, joista herää kysymys, onko Venäjän toimista ja kehityksestä kenties mennyt jotain ohitse.

Kesän ehkä erikoisimmasta lausunnosta vastaa kansanedustaja Timo Harakka (sd), joka äänesti rajaturvallisuuslakia vastaan. Äänestyksen jälkeen Harakka kirjoitti X:ssä kuiskanneensa Li Anderssonille näin: ”Tulit eduskuntaan, läksit duumasta.” Duumasta? Harakka siis ajattelee, että kun demokraattisen Suomen eduskunta äänesti toisin kuin mitä Harakka toivoi, eduskunta muuttui välittömästi samanlaiseksi kumileimasimeksi kuin Vladimir Putinin johtaman Venäjän parlamentti. Se on kauniisti sanottuna aika hämmentävä katsantokanta.

On ollut tietenkin erittäin perusteltua, että rajalaista on käyty keskustelua ja kuultu laajasti eri näkemyksiä. Se kuuluu näin vakavassa asiassa demokratiaan. Mutta näin vakavassa asiassa on myös lupa odottaa päättävässä asemassa olevilta ihmisiltä ja asiantuntijoilta sellaista retoriikkaa, joka pysyttelee kohtuuden ajoissa.

On ollut absurdia väittää, että oikeusvaltio olisi Suomessa romahtanut tai romahtaisi täysin rajalain myötä. Kuten Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomari Pauliine Koskelo viisaasti tiivisti puheessaan Kotkaniemi-foorumissa Luumäellä: ”Se, että oma kanta ei mene läpi, ei vielä oikeuta väitettä, että oikeusvaltio olisi menetetty”.

Rajalakikeskusteluun on kytkeytynyt myös ”voi kauheaa, mitä ne maailmalla oikein meistä ajattelevat” -kritiikkiä. Esimerkiksi Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen vastusti perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoa toteamalla, että on ”vaikea nähdä, että Suomi voi enää tämän jälkeen uskottavasti esiintyä maailmalla perus- ja ihmisoikeuksien sekä oikeusvaltion puolustajana.”

Kuulostaa kovin tutulta. Samantyyppistä argumentointia kuultiin silloinkin, kun Suomi päätti luopua tehokkaasta ja sangen edullisesta puolustuksellisesta aseesta eli jalkaväkimiinoista.

Suomi liittyi Ottawan sopimukseen, koska niin tekivät lukuisat muutkin maat (Venäjä ei tietenkään), vaikka Suomen tilanne oli aivan erilainen kuin se ongelma, joka ko. sopimuksella haluttiin korjata. Ottawan sopimushan kumpusi siitä järkyttävästä tilanteesta, että joissakin sisällissotaa käyvissä maissa (esimerkiksi Angolassa) miinoja oli nakeltu sinne tänne – teille, poluille, pelloille jne – ja ne tappoivat ja silpoivat viattomia siviilejä, lapsiakin, karmealla tavalla.

Suomessa ei tietenkään ollut vastaavaa tilannetta: ei henkilömiinoista ollut uhkaa suomalaisille siviileille, mahdollisille vihollisille kriisitilanteessa sen sijaan kyllä. Miinathan olivat Suomessa varastoissa. Tällä faktalla ei ollut kuitenkaan mitään merkitystä, kun asiasta käytiin keskustelua.

Miinasopimuksen takuumies, ulkoministerinä asiaa aikoinaan ajanut Erkki Tuomioja (sd) kauhisteli maailman mahdollisia reaktioita jo silloin, kun keskusteltiin jatkoajasta jalkaväkimiinoista luopumiselle. Tuomioja jatkoi samalla linjalla, kun tänä kesänä nousi esiin, pitäisikö Suomen erota sopimuksesta. Tuomiojan mukaan ”ero langettaisi kansainvälisen häpeän Suomen päälle”.

Ovatko jalkaväkimiinat relevantteja Suomelle tässä tilanteessa vai eivät, sen osaavat arvioida asiantuntijat parhaiten. Häpeän pelko ei kuitenkaan saa estää oikeita ratkaisuja.

Vaikuttaa siltä, kuin osa päättäjistä ja vaikuttajista ei tiedostaisi, että Suomen tärkein tehtävä lienee huolehtia kansalaistensa turvallisuudesta. Ukrainan sota osoittaa konkreettisesti, miten tärkeää turvallisuus on. Jos ei ole rauhaa, ei ole tavallista arkea. Kuvittelisi, että tässä maailmanajassa jokainen ymmärtää sen.

Ulkopuolisten reaktioita niin kovin pelkääviltä voisi kysyä yhden kysymyksen. Kumpi on suurempi häpeä: jättää suojelematta oman maan kansalaisia vai joutua perustelemaan sitä suojelua maailmalla?

Miinankieltäjäpuolueet jatkavat hyvesignalointiaan Ottawan sopimuksen ympärillä ja nyt pitäisi kieltää myös Israelilaiset ilmatorjuntajärjestelmät... Tiettyjen poliitikkojen kohdalla moraaliposeeraus voittaa aina, kun siihen tarjoutuu tilaisuus. Käsi ylös, jos tämä tuli taas yllätyksenä!
 
Kuuntelin tuota Aura Sallaa 10 min jossain podcastissa. Se riitti minulle. Täysi hössö sähläri ja minun mielestä aivan väärässä puolueessa. Tosin en enää tiedä mikä puolue tuo Kokoomus nykyään on.

Hyvä kirjoitus taas Appelsilta.
 
Mitäpä me poliisilla tai sairaanhoidolla...

Mutta tunnin junaa ei tarvitse perua eikä Ylestä säästää, kertoo nuori poliitikko.

Täytyy toki mainita, että se rata pitäisi kuitenkin korjata / uudistaa, ja halvinta lienee toinen rata viereen. "Tunnin juna" on vähän huono slogan, koska se peittää alleen kovan faktan rapistuvasta infrasta.

Olisivat nyt tehneet parempia hakemuksia EU:n suuntaan, kun rahaa jaettiin.
 
Itse näen tuon länsiradan joka on parempi nimi radalle mitä tunnin juna myös huomtovarmuuden osana. Raideliikennettä tarvitaan siihen ja kaksoisraide lisää turvallisuutta ja pienentää riskejä.
 
Noi isot infrahankkeet pitäisi vaan vatuloida niin, että kotimaiset yritykset saisivat ne.

Microsoftin datakeskuksille, joka on melko iso hanke, valittiin irlantilainen urakoitsija toteuttajaksi.
 
Minä taas toivon, että kun tuo Turun rata on joskus valmis kokonaisuudessaan niin siellä liikennöisi joku muukin kuin VR. Tai no tavaraliikenteessähän Fenniarail kuskaa jo Salo-Karjaa osuudella raakapuuta, mutta henkilöliikenteeseen voisi joku muukin tulla. Haluaisiko Ruotsin SJ tai Norjan Vy tulla ottamaan markkinaosuutta kun VR vienyt sitä niiltä. Toisaalta en silti VR:lle huonoa halua. Moni ulkomaalainen kehuu Suomen yöjunia ja autojenkuljetusmahdollisuus vissiin harvinaista muualla yöjunissa. Jos noita palveluita voisi VR kehittää muualla kuin Suomessa..

Ja tietysti kun tuo Lohjan yhteys tulisi niin tulisiko sen liikenne nykyisen HSL-liikenteen alle ja kilpailutus menisi sitä kautta (VR:lle sopimuskauden loppuun?) Entä ne Turku-Salo lähijunat ja niiden kilpailutus ja maksaako alueen kunnat sen 100% vaikka valtio maksaa muualla junavuoroista..

Rautatiet vaativat tulevina vuosina kaikenlaista laki- ja muuta säätämistä infrarakentamisen lisäksi. Nyt tullee tämän hallituksen aikana valtion kalustoyhtiö ostoliikenteeseen ja kunnille annettaisiin oikeus ostaa henkilöjunavuoroja. Ja onko vielä jotain minkä hallinta pitäisi olla Väylävirastolla tai Traficomilla tms eikä VR:llä.. Esimerkiksi että Suomessakin uusia sotilasjunavaunuja tulisi PV:n alle eikä odoteta että VR ostaisi? VR toki jo itse tekemässä osaa muutoksista; iso kasa rautatieasemia myynnissä ja lähti ratatyökoneiden vuokraustoiminta pois.

Isoinhan muutos voisi tulla viimeistään kun HSL:n ja LVM junaliikenteen ostoliikenteen sopimukset tulee 2030-luvun alussa kilpailutukseen.. Ja jaetaanko LVM:n kilpailutusta mitenkään, yöjunaliikenne erikseen, etelän lähijunaliikenne tms.. mutta noista päättää sitten tätä seuraava hallitus..
(Vai onko jo joku maakuntavero tuolloin ja maakunnat ostaa junaliikennettä, jos haluavat, eikä LVM:llä osaa, käsittääkseni jotenkin tuonnepäin se menee suurimmaksi osaksi Ruotsissa)
 
Pohdin tuossa kun Ruotsi ja Norja ovat ostamassa parisen sataa junavaunua raskaan sotilaskaluston siirtoihin ja samaa tehdään myös keskieuroopassa, että millainenkohan ongelma tämä suomalainen raideleveys mahtaa olla tulevaisuudessa? Lähinnä siis ja varsinkin pohjoisessa. Infra hankkeet taitaa olla harvoin taloudellisesti suoraan kannattavia ja niiden kannattavuus/arvo syntyy muuta kautta. Kyllä itse näkisin luon länsiradan joka yhdistäisi paremmin turun helsinkiin hyvänä.
 
Jos Turun ja Helsingin yhdistävän uuden radan nimi olisikin Länsirata ja siihen olisi liitetty selkeä kansalaisviesti huoltovarmuudesta, hankkeella voisi ollakin parempi menestys. Tavallaan asiaa myytäisiin hyötynä koko valtiolle ja turvallisuusperusteella.

Nyt syyllistytään samaan harhauttamiseen kuin muissakin liikennehankkeissa; yritetaan saada kansa kannatusta tunnin mittaisella matkalla josta kansalainen hyötyy.

Esimerkin voi ottaa pk-seudun Kehäradasta. Sitä valmistellessa puhuttiin lentokentälle matkustamisen helppoudesta ja kansa kannatti tällaista rataa. Mediassa jätettiin kertomatta että suunnittelumateriaalin mukaan keskeisin perusta on uuden Kivistön alueen asuntorakentaminen ja sen matkustajamäärä.

Että miksei näitä voi tehdä jotenkin paremmilla, avoimilla ja raskaammilla perusteluilla?

.
 
Jos Turun ja Helsingin yhdistävän uuden radan nimi olisikin Länsirata ja siihen olisi liitetty selkeä kansalaisviesti huoltovarmuudesta, hankkeella voisi ollakin parempi menestys. Tavallaan asiaa myytäisiin hyötynä koko valtiolle ja turvallisuusperusteella.

Nyt syyllistytään samaan harhauttamiseen kuin muissakin liikennehankkeissa; yritetaan saada kansa kannatusta tunnin mittaisella matkalla josta kansalainen hyötyy.

Esimerkin voi ottaa pk-seudun Kehäradasta. Sitä valmistellessa puhuttiin lentokentälle matkustamisen helppoudesta ja kansa kannatti tällaista rataa. Mediassa jätettiin kertomatta että suunnittelumateriaalin mukaan keskeisin perusta on uuden Kivistön alueen asuntorakentaminen ja sen matkustajamäärä.

Että miksei näitä voi tehdä jotenkin paremmilla, avoimilla ja raskaammilla perusteluilla?

.
Tämä on se ongelma monessakin projektissa eli perustelut. Vastaaminen kysymykseen miksi? on todella vaikeaa välillä. Tunninjuna nimi oli alunperinkin huono. Samalla kun matka aika edes lyhentynyt tuntiin vaan jäi yli. Tuollaisille hankkeille ei mielestäni useinkaan saa järkevää kannattavuus laskelmaa koska pääsääntöisesti lasketaan suoria euroja vaikka näissä kyse on usein välillisistä euroista eikä aina edes suoraan rahasta.

15 min aika säästö tuntuu mitättömältä mutta kun se kerrotaan kahdella ja työpäivien lukumäärällä ja vielä matkustajamäärällä niin saadaan melkoinen ajansäästö. Aika säästöä suurempana asiana näkisin kuitenkin kaksoisraiteen tuomat edut sekä mahdollisuudet ja tällä on myös se huoltovarmuustekijä. Mutta miten perustella veronmaksajille jonkin hankkeen tärkeys mahdollista riskiä silmällä pitäen joka ei välttämättä ja toivottavasti koskaan toteudu.
 
15 min aika säästö tuntuu mitättömältä mutta kun se kerrotaan kahdella ja työpäivien lukumäärällä ja vielä matkustajamäärällä niin saadaan melkoinen ajansäästö. Aika säästöä suurempana asiana näkisin kuitenkin kaksoisraiteen tuomat edut sekä mahdollisuudet ja tällä on myös se huoltovarmuustekijä. Mutta miten perustella veronmaksajille jonkin hankkeen tärkeys mahdollista riskiä silmällä pitäen joka ei välttämättä ja toivottavasti koskaan toteudu.
Nämä on huomioitu ja silti kustannus-hyöty -laskelmat jäävät tukevasti pakkaselle. Ei ole mitään yleisesti hyväksyttyä ja käytettyä laskentamallia jolla radan saisi kannattavaksi.

Jos sama raha sijoitetaan vaikkapa päärataan tai muihin olemassa olevan verkon parannuksiin niin kustannus/hyöty -suhde on aivan eri luokassa.
 
Mitäpä me poliisilla tai sairaanhoidolla...

Mutta tunnin junaa ei tarvitse perua eikä Ylestä säästää, kertoo nuori poliitikko.


Ei pysty enää peruun, jonku huvila suunnitelmat on jo liian pitkällä ja uusi autokin ostettu ennakkokaupalla..

Voihan se olla että sillä radalla on oikeasti jokin suurempikin merkitys ja siksi se on tärkeä saada. Pieni ajansäästö tuntuu vaan niin turhalle tässä ajassa.
 
Tuo rata. Suomalainen ei vain osaa myydä. Tuote tai asia, ei vain osaa koska pitää kehua ja ylistää ja sehän on kaikista pahinta, olet joku "hiton puhelinmyyjä".
Vaikka firmalla olisi maailman paras tuote, sitä ei saada myytyä maailmanlaajuisesti isosti.
 
Nämä on huomioitu ja silti kustannus-hyöty -laskelmat jäävät tukevasti pakkaselle. Ei ole mitään yleisesti hyväksyttyä ja käytettyä laskentamallia jolla radan saisi kannattavaksi.

Jos sama raha sijoitetaan vaikkapa päärataan tai muihin olemassa olevan verkon parannuksiin niin kustannus/hyöty -suhde on aivan eri luokassa.
Pitää kysyä oikeita kysymyksiä. Tuottaisiko pääradan parannus Kokoomukselle vaalirahoitusta antaneille maankäytöllisiä mahdollisuuksia Kirkkonummen-Lohjan tai Turun seuduilla?
 
Back
Top