Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Minäkään en ihan käsitä, että miten nämä muutokset on joidenkin mielestä sellaisia, että niiden takia kannattaa vaikka ajaa koko maa syvään lamaan.

Ulkomaillakin jo nauravat suomalaisille. Tietoni on ulkomaankauppa käyvistä yrityksistä, joilla massiivisia toimitusvaikeuksia.

Kiitos AKT Suomen maineen pilaamisesta.
Ennen vasemmistodemarit hallitusta myöten olivat kovin kiinnostuneita Suomen puhtaasta maineesta.
Taisi olla Marinin puheet tässäkin höpö höpöä kun nyt sillä maineella ei olekaan enää mitään arvoa.
.
 
Olikohan se se Jape, ja hei lakkoilee 1,5miljoonan puolesta, aika uhrautuvainen on.:ROFLMAO:
Japella on 20 vuotta vanha levy päällä sen perusteella mitä lausuntoja antaa medialle.
Edustaa hyvin liittojen wanhakantaista ajattelua vailla mitään ymmärrystä nyky-yhteiskunnaan talousmekanismista.
Ette sitten ajatellut vaihtaa PR edustajia telkkaria varten?

.
 
Jos ryssä olisi hyökännyt Suomeen ennen Nato-jäsenyyttä, niin olisitko oikeasti halunnut antautua, kun tilanne näyttää epätoivoiselta vai olisitko jatkanut vastarintaa, vaikka sen onnistuminen olisi näyttänyt epätodennäköiseltä?
ei kyse ole antautumisesta vaan tosiasioiden myöntämisestä. Vastarintaa voi tehdä ja kannattaa tehdä mutta tapattaminen tapattamisen ilosta ei hyödytä ketään, vähiten sitä joka henkensä menettää.

Duunarilla on tässä kisassa mopen rooli. Ei liitot tähän kaadu mutta monen duunarin työpaikka voi mennä. Hallitustaan ei kaadu tähän. Eli en oikein tiedä mitä lakoilla on saavutettavissa jos hallitus määrätietoisesti ilmoittaa että lakoilla ei ole vaikutusta päätöksentekoon? Silloin liitot toimillaan ei voi saada positiivisia vaikutuksia ja jää jäljelle ne negatiiviset vaikutukset
 
Rahamaailma on aika yksimielinen siitä, että merkittävät ruotsalaiset teollisuussuvut, niiden kova rahoituspohja, innovatiivinen toiminta suurissa yrityksissä ensisijaisesti ovat kantaneet menestystä.
Tuonnissa merkittävintä on maantieteellinen sijainti; kaikki merkittävät pohjoisten maiden kuluttajamarkkinat palvellaan Ruotsissa olevista keskusvarastoista.

Suomelta puuttuu lähes kaikki edellä mainitut ominaisuudet ja vahvuudet. Tämän takia Suomessa ainoa vaihtoehto on raataa. Siis paiskia niska limassa ja mukisematta jos aikoo selviytyä.
Tähän kuvioon sopii helevatin huonosti mikä tahansa esimerkki Ruotsista.

.
Tuo mitä kirjoitat on varmasti totta. Mieleen nouseekin heti seuraava kysymys: Voisiko kaukonäköisellä investointitoiminnalla olla vaikutusta asiaan? Sellaisella jota jotkut kutsuvat vaikkapa hyväksi johtamiseksi, tai ainakin sen yhdeksi olennaiseksi komponentiksi.

Eihän tällaisia laajoja kokonaisuuksia mikään yksittäinen tekijä selitä. Ei tietenkään. Juuri se on Ruotsissa aikoja sitten ymmärretty ja nyt kerätään sen oivalluksen hedelmiä. Silti murheita on kaikilla. Toisilla ne vain ovat loivempia.

On todella valitettavaa ja tuhoisaakin, ettei meillä osata ajaa yhteistä etua yhdessä.
 
Suomi ei käsittääkseni ole sotatilanteessa. Ay on tainnut ihan itse luoda tunnelman, että tässä oltaisiin jossain viimeisellä linjalla.
Hallitukset lakiaesitykset minun googletuksien mukaan näyttää olevan ihan muiden EU maiden linjoilla. Ei voi mitenkään käsittää miten tästä tällainen meteli nostettu.

Raveni sen soravertauksen toi pöytään, laita hänelle viesti, jos olet eri mieltä tilanteesta.

ei kyse ole antautumisesta vaan tosiasioiden myöntämisestä. Vastarintaa voi tehdä ja kannattaa tehdä mutta tapattaminen tapattamisen ilosta ei hyödytä ketään, vähiten sitä joka henkensä menettää.

Duunarilla on tässä kisassa mopen rooli. Ei liitot tähän kaadu mutta monen duunarin työpaikka voi mennä. Hallitustaan ei kaadu tähän. Eli en oikein tiedä mitä lakoilla on saavutettavissa jos hallitus määrätietoisesti ilmoittaa että lakoilla ei ole vaikutusta päätöksentekoon? Silloin liitot toimillaan ei voi saada positiivisia vaikutuksia ja jää jäljelle ne negatiiviset vaikutukset

Kyse on samasta kuin vastarinnasta ryssää vastaan (jos oltaisiin oltu yksin): homma perustuu siihen, että rajat pidetään ja jos toinen yrittää väkivalloin niitä muuttuu, niin silloin laitetaan toinenkin osapuoli kärsimään. Tämän on tarkoitus muistuttaa seuraavaa kertaa varten, että väkivalloin ei saa muutosta tehtyä halvalla, mikä toivottavasti kasvattaa neuvotteluhaluja.

Toinen vaihtoehto onkin antautuminen ja silloin ei ole kenelläkään kivaa.
 
Voisihan tuon paikallisen sopimisen kaveriksi esittää minimipalkkaa ja sen sitoa kustannushinta indeksiin. Mua henkilökohtaisesti eniten ehkä SAK toimissa sieppaa vaihtoehdottomuus. Mitään vaihtoehtoja ei ole kyetty esittämään. Kerrottu että tämä ei käy ja neuvotella pitäisi. Mistä pitäisi neuvotella? Siitä että nyt ajettava vaihtoehto ei käy?

SAK mielellään betonisoisi työelämän uudistukset ikuiseen limboon. Joka päättyisi siihen kun IMF tulisi kertomaan mitä nyt tapahtuu. Ei mitä tulisi tehdä vaan mitä nyt tapahtuu. Ehkä siihen menisi sen aina että joku liittopomo saisi maksettu kartanoonsa sen viimeisenkin kulman. Sit duunaria voi siinä vaiheessa vituttaa nykyistäkin enemmän ja sitä tukien varassa siivellä elävää sitten vituttaisi vielä enemmän. Opportunistit varmaan kyllä pärjäisivät paremmin mitä se juuri työpaikkansa menettänyt duunari joka vasta opettelee etuuksien piiriin jotka katosivat ennen kuin kissaa ehti sanoa
 
Viimeksi muokattu:
Tämä eskaloituu sellaista vauhtia että kohta tilanne on kuin Ukrainan rintamalla. Tätä menoa meiltä ulosliputetaan loppukin paperintuotanto jonnekin muualle. Se taas laskee metsien arvoa joka käy varmasti aika monen kukkarolle.

 
Tuo mitä kirjoitat on varmasti totta. Mieleen nouseekin heti seuraava kysymys: Voisiko kaukonäköisellä investointitoiminnalla olla vaikutusta asiaan? Sellaisella jota jotkut kutsuvat vaikkapa hyväksi johtamiseksi, tai ainakin sen yhdeksi olennaiseksi komponentiksi.

Eihän tällaisia laajoja kokonaisuuksia mikään yksittäinen tekijä selitä. Ei tietenkään. Juuri se on Ruotsissa aikoja sitten ymmärretty ja nyt kerätään sen oivalluksen hedelmiä. Silti murheita on kaikilla. Toisilla ne vain ovat loivempia.

On todella valitettavaa ja tuhoisaakin, ettei meillä osata ajaa yhteistä etua yhdessä.
Niin sanoppa.

Investoidaan Kaukonäköisesti. Tarvitaan siis pääomaa nyt.

- Tinkiikö myös työntekijät vaikka etuisuuksistaan tai paiskiiko enemmän töitä kaukonäköisen investoinnin eteen? Eli siis panostaisi omaa pääomaa sillä riskillä että rahaa ei tulekaan.

Vastaus taitaa olla sen sijaan lakkoilu. Kuten nähdään.

Varmasti ollaan vailla sitten hedelmiä jos firmalla menee paremmin, mutta omalla riskillä ei monikaan panosta firman hyvän eteen.

Tämän eron kun tajuaa, voi ehkä ymmärtää miksi sen työntekijän ei pidäkään olla ihan samallalailla tasa-arvoinen kun yritystoiminnasta ja sen edellytyksistä päätetään ja neuvotellaan.

ps. Itsekkin valtaosan tuloistani saan ihan työläisenä..

Mitä jos yritettäis olla hyviä työntekijöitä?
 
Mitenkäs nyt kun saksassakin pykäävät lakkoja? Meneekö nyt heiltäkin maine jollain asteella?

Saksalaisten ei tarvitse välittää. Ihan sama mikä tilanne heillä, muut maat elää sen myötä. Niin ylä kuin alamäessä.
Jättifirmat on jo asettuneet saksaan eikä liiku pois. Saksa on Euroopan talousmoottori. Muiden rooli on sinnitellä vanassa.

.
 
Itse joskus Paperiliiton alaisissa hommissa jouduin tilanteeseen, jossa vuoropomo muutti tuntilappuani ns. yöstä ja perusteetta. Lafkan pääluottamusmiestä ei napostellut koska olin porvarisammattiin opiskeleva liittoon kuulumaton kesätyöläinen (olin toki neljättä kesää duunissa ja osasin/tein niitä töitä paremmin kuin iso osa vakijengistä).
Kirjoittelet yhä kuten et tietäisi vieläkään, että luottamusmiespalvelut kuuluvat vain liiton jäsenille? Kun minä olin opiskelemassa omaan porvarilliseen ammattiini, työskentelin vartijana Securitasille reilun kuuden vuoden ajan. En minäkään liittoon kuulunut, koska enhän minä tälle alalle aikonut jäädä, ja ainoan palkkariitani pomon kanssa selvitin ihan itse - menestyksellisesti. Eikä jäänyt mitään hampaankoloonkaan, kaikki työarviot olivat kiitettäviä. Kun lopulta valmistuin poroporvariksi, liityin heti liittoon. Ja jäsenenä pysyn jatkossakin, koska tiedän olevan hiekanjyvä - en ainutlaatuinen lumihiutale. :salut:
 
Siinähän tuo ongelma onkin.
Kuka nyt haluaisi vetää kivirekeä?
Jonkun muun pitäisi varmaan vetää.
Sinun kannattaa lainatessa ottaa mukaan se alkuperäinen asia mihin vastaukseni liittyi. Siinä epäiltiin, että Suomen ongelmien syynä on insinöörit jotka ei innovoi tai siis ainakin Nokian romahduksen taustalla olivat...kirjoittajan mukaan....

Vastaukseni oli että nythän lähtevät yleensä samantien ulkomaille töihin, koska nettotulot ihan eri tasolla - > case solved.
Jospa ne liiton kaverit välillä vetäisi sitä kivirekeä.
 
Kirjoittelet yhä kuten et tietäisi vieläkään, että luottamusmiespalvelut kuuluvat vain liiton jäsenille? Kun minä olin opiskelemassa omaan porvarilliseen ammattiini, työskentelin vartijana Securitasille reilun kuuden vuoden ajan. En minäkään liittoon kuulunut, koska enhän minä tälle alalle aikonut jäädä, ja ainoan palkkariitani pomon kanssa selvitin ihan itse - menestyksellisesti. Eikä jäänyt mitään hampaankoloonkaan, kaikki työarviot olivat kiitettäviä. Kun lopulta valmistuin poroporvariksi, liityin heti liittoon. Ja jäsenenä pysyn jatkossakin, koska tiedän olevan hiekanjyvä - en ainutlaatuinen lumihiutale. :salut:
Mikäs siinä nyt niin lujille otti? Tuntilapun muokkaaminen omatoimisesti on lähtökohtaisesti monon kuvan arvoinen suoritus (kyseessä oli toinen kesähessu konttorin puolelta, tuleva vuoropomo). Se kertoo kovasti paljon liittojen asennoitumisesta työntekijöiden todelliseen asemaan että näinkin perustavaa laatua olevaan rikkeeseen ei puututtu/sille ei tehty mitään koska ei liiton jäsen. Kyseessä olivat suhteellisen tekniset hommat ie ihan jokainen ei korvien väliltään niitä olisi kyennyt tekemään (joo, sellaistakin tehdastyötä on). Iso osa sen ajan kesätyöläisistä oli valikoitunut siten, että tätä nykyä he ovat (tämä on tieto) ns. johtotason tehtävissä. Se puulaaki ei olisi pyörinyt kesäisin kolmessa vuorossa ilman "meitä". Voidaan vain toki arvailla herättikö tuollainen arvostuksen siementä ammattiyhdistystoimintaa kohtaan...

Sinälläänhän moinen on liitoille mitä parhainta rekrytointitoimintaa ns. vakkarijengin keskuudessa, olkoonkin että vuoron liittovastaava kyllä melkoisesti päätään asian tiimoilta pyöritteli.

No, se esihistoriasta. Kyllä minullekin kiiltäväkantinen järjestölehti kotiin nykyään kannetaan.
 
Tuli mieleen tälläinen "teoreettinen" kysymys: Voiko ikänsä liittojen ja ay asian kanssa eläeenä ja toimineena, elää kuplassa? Vrt korona kupla, mamujen ja venäläisten maahanmuutajien kuplat. Vain se oman kuplan tieto saavuttaa ihmisen, kaikki ulkopuolinen blokataan pois koska ei kuulu kuplaan. Asiat sitten käsitellään kuplan muokkaamalla ajatusmaailmalla, jotkut asiat kääntyvät ylösalaisin tai sitten suuruusluokka muuttuu. Ulkopuolisen näkökulmasta joku toiminta on sitten kevyesti vinksallaan.

Eihän kukaan voi myöntää tuollaista itselleen, saati sitten muille. Jos edes ikinä havahtuu asiaan.

Todennäköisesti elän itsekin jossakin omassa kuplassani.
 
Back
Top