Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

No nyt sitten leikattiin viimeiset eri mieltä olevat keskustelijat pois tältä foorumilta, ja luulen että loput saavat sitten olla tässä langassa samaa mieltä keskenään. Kuka täällä viitsii enää kyseenalaistaa asioita? Tämä on sääli, sillä oli mielenkiintoista etsiä ja seurata asioita molemmilta kanteilta.

Kyllä, en ymmärrä miksi täällä on niin kova pelko pientä erimielisyyttä kohtaan.
 
Isot leikkaukset ovat tulossa vielä sosiaali- ja terveysmenoihin, arviolta noin 600-700 miljoonaa euroa. Tämä toteutetaan muun muassa löyhäämällä hoitaja- ja hoitomitoituksia.

Vakavassa harkinnassa on myös työeläkkeiden indeksikorotusten jäädyttäminen.
Veropuolella korotetaan arvonlisäveroja, niillä saadaan vuositasolla satojen miljoonien eurojen lisätulot valtiolle.

Verovähennysoikeudet kammataan tarkasti läpi, liipaisimella on erilaisia vähennysoikeuksia, muun muassa yksilöllisten lisäeläkkeiden.

Iltalehden tietojen mukaan yhtenä verotuskohteena voivat olla myös suursäätiöiden pääomatulot.

Tämä kokonaisuus koskee niin ikään muidenkin yleishyödyllisten yhteisöjen sijoitustuottoja. Hallitus suunnittelee siis laittavansa verolla myös ammattiyhdistysliikkeen sijoitustuotot.
 
Tietääkö kukaan paljonko niissä kuuluisissa säätiöissä liikkuu rahaa?
Paljon, esim Koneen säätiö:
"Vuonna 2023 myönsimme apurahoja, palkintoja ja lahjoituksia yhteensä yli 55 miljoonalla eurolla."

Ja

"Tällainen on suomenruotsalainen säätiökenttä, joka jakaa vuosittain noin 150 miljoonan euron verran tukia"


Edit.
Näitä on aika paljon:
"Suurin osa noin 2 700 rekisteröidystä säätiöstä toimitti vuosiselvityksen säätiölaissa määrätyn kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Noin 390 säätiötä ei toimittanut vuosiselvitystä määräajassa."

 
”Iltalehden tietojen mukaan yhtenä verotuskohteena voivat olla myös suursäätiöiden pääomatulot.
Tämä kokonaisuus koskee niin ikään muidenkin yleishyödyllisten yhteisöjen sijoitustuottoja. Hallitus suunnittelee siis laittavansa verolla myös ammattiyhdistysliikkeen sijoitustuotot.”

Tämä olisi aivan mahtavaa. Saanen kuitenkin epäillä toteutumista, mutta oikeudenmukaista tuo normaalin veronmaksaja näkökulmasta olisi.
 
Suomi äänesti YK:ssa asevientikieltoa Israeliin?!? Mitä helvetin omaan oksaan sahaamista tämä on? Ensin tilaataan 2020-luvun merkittävimmät asejärjestelmät Israelista ja sitten äänestetään asevientikiellon puolesta. Tässä maailmantilanteessa?


13. Calls upon all States to cease the sale, transfer and diversion of arms, munitions
and other military equipment to Israel





 
@ak.tied
Ulkoministeriön poliittisen osaston päällikkö Petri Hakkarainen sanoo STT:lle, että päätöslauselman puoltaminen ei ollut muutos Suomen aiempaan kantaan. Lauselman asevientiä koskevassa kohdassa on mukana ehdollisuus siitä, että vienti olisi keskeytettävä, jos on syytä epäillä aseiden johtavan ihmisoikeusloukkauksiin.

”Tämä on täysin linjassa meidän oman vientivalvontapolitiikkamme kanssa. Eli me joka tapauksessa arvioimme näitä vientitapauksia tapauskohtaisesti, ja jos siinä on ihmisoikeusriski, se on ulko- ja turvallisuuspoliittinen este vientiluvalle”, Hakkarainen sanoo.

Nämä ei vaan voi itselleen mitään. On voitava olla "hyvisten" puolella ja samalla halutaan jatkaa samaan malliin.

Toinen juttu on sitten, vetoaako tämä YYA-aikainen kaksilla rattailla ajaminen Israeliin. Ei niiden ole pakko meille mitään myydä.
 
Tavallisen raksa-ukon näkökulmasta liittojen murentaminen hirvittää. Olen oman työurani aikana joutunut turvautumaan liiton apuun pari kertaa, ja käyttämään vipuvartena neuvotteluissa muutamaan otteeseen. Nyt tulee pitkä postaus. En ota kantaa, kuinka Suomen talous saadaan raiteilleen, mutta tavallisen duunarin tulevaisuuden näkymät on synkät. Aiemmin joku kyseli, mikä on "tavallinen duunari", niin tässä yksi esimerkki.

2008 lukion jälkeen tehdasduuniin, koska en tiennyt mitä teen isona. Urakkatöissä kovvoo hommoo, n. 15e/h.

2010 heitin noppaa. Talonrakentaja, sähkömies vai putkimies. Noppa päätti että kirvesmies. Rakennusalan opintojen välissä kesätyötekijänä minulle maksettiin muistaakseni 7,5e/h tyypillisistä apupojan hommista. Kesän lopulla taukokopissa nousi pieni haloo, kun vanhemmat duunarit kuuli palkan, joka oli alle tuolloisen TES minimin. Kehotuksesta menin keskustelemaan asiasta mestarin kanssa, ja pyysin että palkka nostetaan TES minimitasolle (olisko ollut 8e kantturoissa). Ei kuulemma voinut millään nostaa, kun opiskelija ei ole tarpeeksi "tuottava", mutta asiaa voidaan harkita kunhan amiskasta paperit taskussa. Konsultoin rakennusliittoa, josta sanottiin ettei alle TES voi maksaa, ja sain ohjeistusta kuinka jatkaa. Välissä minulle tarjottiin uutta Makitan porakonetta kompensaatioksi liian pienestä palkasta. Kolmannella työmaakoppikäynnillä tarjosin mestarille puhelinta, että saa keskustella suoraan liiton neuvojan kanssa. Ei tarvinnut keskustella, vaan mestari soitti suoraan palkanlaskentaa. Se olikin viimeinen tili, mutta maksoivat lopputiliin joitakin kymmeniä senttejä tunnilta takautuvasti, koko kesän ajalta. Sinänsä paska case minun kannalta, koska sain heti uran alkuun hankalan miehen maineen, eikä ole siitä firmasta tarvinnut kysellä suositteluja..

Väliin erityismaininta eräästä infra-alan firmasta, jossa työskentelin hetken ennen inttiä (kävin siis intin vähän vanhemmalla iällä). Suomen Maastorakentajat Oy oli aivan huippu! Kilometrit, ateriakorvaus, ylityölisät yms. maksettiin sentilleen, ja joskus jopa yli. Tuohon aikaan oli vielä jonkinlainen hyvänmiehenlisä-systeemi mahdollinen. Myöhemmin en ole tällaiseen törmännyt, kuullut vain legendaa kuinka viime vuosituhannella saatettiin vittumaisten kelien jälkeen pistää setelinippuun ekstraa.

2012 armeijan jälkeen vuokrafirman kautta 3-vuorotöihin purkumieheksi suurelle lämpövoimalalle. Uunin ympäriltä purettiin pellitys ja puolisen metriä vanhaa kunnon lasivillaa. Puolalaiset polttoleikkaajat tuli myöhemmin perässä paloittelemaan uunin. Äärimmäisen vittumaiset, kuumat ja pölyiset työolosuhteet, koska kaukolämpöä tuottava uuni pidettiin käynnissä "viimeiseen asti". Pahimmissa paikoissa alkoi kengänpohjat sulaa, jos seisoi liian pitkään paikallaan. Täällä loppui kerran yövuorossa paperiset hengityssuojaimet hyllystä. Hississä matkalla 8.krs:een työkaveri manasi, että tulee melkoinen työvuoro säkittää villaa ilman maskia. Joku pääurakoitsijan valkokypäräinen kommentoi väliin, että "jos ei työnteko maistu, hissillä pääsee alas ja siellä on ovi".. Täällä yrittivät jättää maksamatta aivan kaiken. Piti konsultoida liittoa. Lopulta vuokrafirma taipui, ja ilta-, yö- ja ylityölisät maksettiin liittoon kuuluville. Kymmenistä vuokratyöorjista suuri osa ilmeisesti tyytyi kohtaloonsa, ja tekivät minimipalkalla keikan loppuun.

2014 mennessä olin kiivennyt 12,5e tuntipalkoille ja oli vakituinen duuni. Saunailloissa pystyi sanomaan, etten ole ollut aikuisiällä päivääkään työttömänä, enkä sairaslomalla. Jonkinlainen ammattiylpeys ja kova työmoraali on kai sukuvikana. Ukki on eläköitynyt metsuri ja isä tehdastyöntekijä. Kerrostalon saneeraustyömaalla piikattiin venäläistaustaisen kollegan kanssa kilpaa kylpyhuoneita. 24-vuotiaana fysiikka ei enää kestänyt, ja alaselässä todettiin välilevyn pullistuma. Pakon sanelemana opiskelemaan uutta alaa ja suunta siisteihin toimistohommiin. Työskentelin väkisin AMK:n kesälomat samalle työnantajalle lähinnä purkuhommissa. TES-sanelemat palkankorotukset tuli aina pienen vittuilun kera, mutta rakennusalalle tyypillisesti ei senttiäkään taulukkopalkkojen yli. Viimeisen keikan tein tälle työnantajalle muistaakseni 2017. Tässä firmassa ei maksettu ylityö- tai muitakaan lisiä, mutta aiempiin elämyksiini verrattuna homma oli ihan ok. Olinhan saanut muutaman vuoden jälkeen jopa moottorimaskin paperimaskien tilalle. Syksyllä oltiin lähdössä emännän kanssa viikoksi lappiin ennen viimeistä AMK-vuotta. Lopputilistä puuttui lomakorvaukset. Laitoin pomolle tulenkatkuista viestiä, että tili on vajaa. Haistatti tekstarilla paskat, mistä suivaantuneena ajoin seuraavana aamuna seiskaksi toimistolle. Käskin muut työukot pois joka-aamuisesta tehtävänjaosta, ja käytiin pomon kanssa pieni huutokonsertti. Uhkasin liitolla, ellei maksa, jolloin pomo yritti käydä päälle. Lopputulemana seurasin olan takaa, kun toimari teki laskelmat ja tilisiirron firman tililtä minulle. Kuopio - Kemijärvi erikoiskokeella tehtiin ehkä tuona päivänä uusia nopeusennätyksiä.

Fast forward to 2022 kevät-talvi. 4 vuotta IT-hommissa hyvällä palkalla ja ero pitkästä parisuhteesta. Luova työ tietokoneella ei onnistunut erokriisin keskellä. Pitkän tuskailun jälkeen sijoitin suurehkon summan työkaluihin, ja palasin rakennusalalle. Ajatuksena oli päästä raksan "paskahommista" kevyempiin kirvesmiehen tehtäviin. Alalta poissa ollessa olin harrastellut sukulaisten terassit, valokatteet, huoneistoremontit yms. Aina olen tykännyt rakentamisesta, mutta palkkatyöt olleet enemmän raskaita hanttihommia. Olin vuokratimpurina hyvän työmaan valmistumiseen asti 14-15e/h. Tuolla sain neuvoteltua euron lisää tuntipalkkaan paita märkänä riehumalla. Ukrainan sota ja rakennusalan täydellinen kyykkääminen iski talvella 2022 - 2023. 4kk työttömyys. Toukokuussa pääsin kerrostalon holvimuottihommiin ja tinkasin 16e/h, jota ei kuulemma oikein voi maksaa näillä leveyspiireillä, mutta tämän kerran.. Äkisti vuokratimpurit pihalle ennen firman miesten lomautuksia lokakuussa, heti kun saatiin katto päälle ja ikkunat / parvekeovet asennettua. Vituttaa että kieltäydyin kohteliaasti "varmasta" hyvämaineisen firman työtarjouksesta elokuussa, koska pääurakoitsija lupaili vakituistavansa ja hommia piti riittää tuleville vuosille, kunhan vaan holvimuotti edistyy ja uutta kerrosta nousee 2vk syklissä. Vittu. Nyt työttömänä ja työvoimapoliittisena toimenpiteenä rakennusalan jatkokoulutuksessa. Tämäkin optio ilmeisesti poistuu hallituksen leikkausten myötä, eli siinä mielessä kävi tuuri että kerkesin tähän viimeisten joukossa.

Ei kuitenkaan naurata. Toissapäivänä tuli päivärahat. Auton tankki täyteen, jääkaappiin ruokaa ja maksoin laskut. Jäi 150e 4vk elämiseen. Toinen ero kai tulossa, asunto on rouvan, ja millä helvetillä maksan edes takuuvuokran omaan kämppään. Kasetti on ollut hieman koetuksella oikeastaan tuolta 2022 lähtien. Olen tässä harkinnut vakavasti auton ja erävehkeiden myyntiä, ja lähtöä Ukrainaan, koska omalla kohdalla en näe juurikaan elämän edellytyksiä täällä. Kurjuutta, köyhyyttä ja aina riistettävänä, jos et nyrkit pystyssä pidä puoliasi.

Se on selvää, että Suomi Oy:n täytyy kiristää vyötä, mutta eikö nyt saatana voitas pitää ensisijaisesti huolta edes omasta väestöstä, eikä lappaa miljarditolkulla rahaa johonkin Afrikan pohjattomaan kaivoon. Omiin kokemuksiini peilaten mahdollinen tuleva paikallinen sopiminen tarkoittaa täydellistä sanelua työnantajan puolelta. Tähänkään asti ei olla neuvoteltu, vaan menty TES minimeillä, ja niistäkin pyritty luistamaan jos mahdollista. Työttömyystukiin ja eläkkeisiin on varmaan puututtava, mutta omalla kohdalla voin sen sanoa, että sen vähän minkä "yhteiskunnan elättinä" olen joutunut väkipakolla olemaan, niin ei tämä mitään herkkua todellakaan ole. Tuntuu, että ainoa mikä työmarkkinoilla tai ainakin rakennusalalla joustaa, on duunarin selkä. Kunnes ei enää joustakaan.
 
Tavallisen raksa-ukon näkökulmasta liittojen murentaminen hirvittää. Olen oman työurani aikana joutunut turvautumaan liiton apuun pari kertaa, ja käyttämään vipuvartena neuvotteluissa muutamaan otteeseen. Nyt tulee pitkä postaus. En ota kantaa, kuinka Suomen talous saadaan raiteilleen, mutta tavallisen duunarin tulevaisuuden näkymät on synkät. Aiemmin joku kyseli, mikä on "tavallinen duunari", niin tässä yksi esimerkki.

2008 lukion jälkeen tehdasduuniin, koska en tiennyt mitä teen isona. Urakkatöissä kovvoo hommoo, n. 15e/h.
Olet sen ikäinen ettet ole oikein pidempiä kunnon aikoja nähnytkään. Suomihan on ollut lamassa vuodesta 2014 ja hallitusten toimet ovat olleet vain julkisen puolen pöhötystä ja rahan jakamista ulkomaille ja -maalaisille, lauteilla ovat olleet kaikki suomalaisten suosikkipuolueet. Nokian kännykkäbisnesten kaaduttua olisi viimeistään pitänyt ymmärtää ettei "Suomi on vauras maa" ajattelua voi käyttää vaan tarvitaan suuria reformeja. Suomen verrokki EI OLE Ruotsi, saati öljyrikas Norja, vaan vaikkapa Viro. Nykyiset leikkaukset eivät koske verovaroilla leppoistelevaa valtavaa keskiluokkaa vaan ainoastaan köyhimpiä ja niitä jotka ovat pitkän päivätyön jo tehneet.

Suunta on surkea, muutosta ei ole näköpiirissä.
Sanonpahan vaan että nyt Suomi menee todella pohjalle :(
 
Tavallisen raksa-ukon näkökulmasta liittojen murentaminen hirvittää. Olen oman työurani aikana joutunut turvautumaan liiton apuun pari kertaa, ja käyttämään vipuvartena neuvotteluissa muutamaan otteeseen. Nyt tulee pitkä postaus. En ota kantaa, kuinka Suomen talous saadaan raiteilleen, mutta tavallisen duunarin tulevaisuuden näkymät on synkät. Aiemmin joku kyseli, mikä on "tavallinen duunari", niin tässä yksi esimerkki.

2008 lukion jälkeen tehdasduuniin, koska en tiennyt mitä teen isona. Urakkatöissä kovvoo hommoo, n. 15e/h.

2010 heitin noppaa. Talonrakentaja, sähkömies vai putkimies. Noppa päätti että kirvesmies. Rakennusalan opintojen välissä kesätyötekijänä minulle maksettiin muistaakseni 7,5e/h tyypillisistä apupojan hommista. Kesän lopulla taukokopissa nousi pieni haloo, kun vanhemmat duunarit kuuli palkan, joka oli alle tuolloisen TES minimin. Kehotuksesta menin keskustelemaan asiasta mestarin kanssa, ja pyysin että palkka nostetaan TES minimitasolle (olisko ollut 8e kantturoissa). Ei kuulemma voinut millään nostaa, kun opiskelija ei ole tarpeeksi "tuottava", mutta asiaa voidaan harkita kunhan amiskasta paperit taskussa. Konsultoin rakennusliittoa, josta sanottiin ettei alle TES voi maksaa, ja sain ohjeistusta kuinka jatkaa. Välissä minulle tarjottiin uutta Makitan porakonetta kompensaatioksi liian pienestä palkasta. Kolmannella työmaakoppikäynnillä tarjosin mestarille puhelinta, että saa keskustella suoraan liiton neuvojan kanssa. Ei tarvinnut keskustella, vaan mestari soitti suoraan palkanlaskentaa. Se olikin viimeinen tili, mutta maksoivat lopputiliin joitakin kymmeniä senttejä tunnilta takautuvasti, koko kesän ajalta. Sinänsä paska case minun kannalta, koska sain heti uran alkuun hankalan miehen maineen, eikä ole siitä firmasta tarvinnut kysellä suositteluja..

Väliin erityismaininta eräästä infra-alan firmasta, jossa työskentelin hetken ennen inttiä (kävin siis intin vähän vanhemmalla iällä). Suomen Maastorakentajat Oy oli aivan huippu! Kilometrit, ateriakorvaus, ylityölisät yms. maksettiin sentilleen, ja joskus jopa yli. Tuohon aikaan oli vielä jonkinlainen hyvänmiehenlisä-systeemi mahdollinen. Myöhemmin en ole tällaiseen törmännyt, kuullut vain legendaa kuinka viime vuosituhannella saatettiin vittumaisten kelien jälkeen pistää setelinippuun ekstraa.

2012 armeijan jälkeen vuokrafirman kautta 3-vuorotöihin purkumieheksi suurelle lämpövoimalalle. Uunin ympäriltä purettiin pellitys ja puolisen metriä vanhaa kunnon lasivillaa. Puolalaiset polttoleikkaajat tuli myöhemmin perässä paloittelemaan uunin. Äärimmäisen vittumaiset, kuumat ja pölyiset työolosuhteet, koska kaukolämpöä tuottava uuni pidettiin käynnissä "viimeiseen asti". Pahimmissa paikoissa alkoi kengänpohjat sulaa, jos seisoi liian pitkään paikallaan. Täällä loppui kerran yövuorossa paperiset hengityssuojaimet hyllystä. Hississä matkalla 8.krs:een työkaveri manasi, että tulee melkoinen työvuoro säkittää villaa ilman maskia. Joku pääurakoitsijan valkokypäräinen kommentoi väliin, että "jos ei työnteko maistu, hissillä pääsee alas ja siellä on ovi".. Täällä yrittivät jättää maksamatta aivan kaiken. Piti konsultoida liittoa. Lopulta vuokrafirma taipui, ja ilta-, yö- ja ylityölisät maksettiin liittoon kuuluville. Kymmenistä vuokratyöorjista suuri osa ilmeisesti tyytyi kohtaloonsa, ja tekivät minimipalkalla keikan loppuun.

2014 mennessä olin kiivennyt 12,5e tuntipalkoille ja oli vakituinen duuni. Saunailloissa pystyi sanomaan, etten ole ollut aikuisiällä päivääkään työttömänä, enkä sairaslomalla. Jonkinlainen ammattiylpeys ja kova työmoraali on kai sukuvikana. Ukki on eläköitynyt metsuri ja isä tehdastyöntekijä. Kerrostalon saneeraustyömaalla piikattiin venäläistaustaisen kollegan kanssa kilpaa kylpyhuoneita. 24-vuotiaana fysiikka ei enää kestänyt, ja alaselässä todettiin välilevyn pullistuma. Pakon sanelemana opiskelemaan uutta alaa ja suunta siisteihin toimistohommiin. Työskentelin väkisin AMK:n kesälomat samalle työnantajalle lähinnä purkuhommissa. TES-sanelemat palkankorotukset tuli aina pienen vittuilun kera, mutta rakennusalalle tyypillisesti ei senttiäkään taulukkopalkkojen yli. Viimeisen keikan tein tälle työnantajalle muistaakseni 2017. Tässä firmassa ei maksettu ylityö- tai muitakaan lisiä, mutta aiempiin elämyksiini verrattuna homma oli ihan ok. Olinhan saanut muutaman vuoden jälkeen jopa moottorimaskin paperimaskien tilalle. Syksyllä oltiin lähdössä emännän kanssa viikoksi lappiin ennen viimeistä AMK-vuotta. Lopputilistä puuttui lomakorvaukset. Laitoin pomolle tulenkatkuista viestiä, että tili on vajaa. Haistatti tekstarilla paskat, mistä suivaantuneena ajoin seuraavana aamuna seiskaksi toimistolle. Käskin muut työukot pois joka-aamuisesta tehtävänjaosta, ja käytiin pomon kanssa pieni huutokonsertti. Uhkasin liitolla, ellei maksa, jolloin pomo yritti käydä päälle. Lopputulemana seurasin olan takaa, kun toimari teki laskelmat ja tilisiirron firman tililtä minulle. Kuopio - Kemijärvi erikoiskokeella tehtiin ehkä tuona päivänä uusia nopeusennätyksiä.

Fast forward to 2022 kevät-talvi. 4 vuotta IT-hommissa hyvällä palkalla ja ero pitkästä parisuhteesta. Luova työ tietokoneella ei onnistunut erokriisin keskellä. Pitkän tuskailun jälkeen sijoitin suurehkon summan työkaluihin, ja palasin rakennusalalle. Ajatuksena oli päästä raksan "paskahommista" kevyempiin kirvesmiehen tehtäviin. Alalta poissa ollessa olin harrastellut sukulaisten terassit, valokatteet, huoneistoremontit yms. Aina olen tykännyt rakentamisesta, mutta palkkatyöt olleet enemmän raskaita hanttihommia. Olin vuokratimpurina hyvän työmaan valmistumiseen asti 14-15e/h. Tuolla sain neuvoteltua euron lisää tuntipalkkaan paita märkänä riehumalla. Ukrainan sota ja rakennusalan täydellinen kyykkääminen iski talvella 2022 - 2023. 4kk työttömyys. Toukokuussa pääsin kerrostalon holvimuottihommiin ja tinkasin 16e/h, jota ei kuulemma oikein voi maksaa näillä leveyspiireillä, mutta tämän kerran.. Äkisti vuokratimpurit pihalle ennen firman miesten lomautuksia lokakuussa, heti kun saatiin katto päälle ja ikkunat / parvekeovet asennettua. Vituttaa että kieltäydyin kohteliaasti "varmasta" hyvämaineisen firman työtarjouksesta elokuussa, koska pääurakoitsija lupaili vakituistavansa ja hommia piti riittää tuleville vuosille, kunhan vaan holvimuotti edistyy ja uutta kerrosta nousee 2vk syklissä. Vittu. Nyt työttömänä ja työvoimapoliittisena toimenpiteenä rakennusalan jatkokoulutuksessa. Tämäkin optio ilmeisesti poistuu hallituksen leikkausten myötä, eli siinä mielessä kävi tuuri että kerkesin tähän viimeisten joukossa.
Nämähän ovat juuri niitä asioita mihin liittojen tuleekin keskittyä, eikä siihen ole mitään muutosta tulossa. Jatkossa vaan ne demokraattisesti valittujen hallitusten kaatamiset hoidetaan eduskuntavaaleissa.
 
Se on selvää, että Suomi Oy:n täytyy kiristää vyötä, mutta eikö nyt saatana voitas pitää ensisijaisesti huolta edes omasta väestöstä, eikä lappaa miljarditolkulla rahaa johonkin Afrikan pohjattomaan kaivoon. Omiin kokemuksiini peilaten mahdollinen tuleva paikallinen sopiminen tarkoittaa täydellistä sanelua työnantajan puolelta. Tähänkään asti ei olla neuvoteltu, vaan menty TES minimeillä, ja niistäkin pyritty luistamaan jos mahdollista. Työttömyystukiin ja eläkkeisiin on varmaan puututtava, mutta omalla kohdalla voin sen sanoa, että sen vähän minkä "yhteiskunnan elättinä" olen joutunut väkipakolla olemaan, niin ei tämä mitään herkkua todellakaan ole. Tuntuu, että ainoa mikä työmarkkinoilla tai ainakin rakennusalalla joustaa, on duunarin selkä. Kunnes ei enää joustakaan.
Noin kenellekään ei tunnu olevan selvää, mitä tarkoittaa paikallinen sopiminen, joten kävin katsomassa, mitä se hallituksen mielestä tarkoittaa. Siis sen osapuolen näkemystä, joka on oleellisin koko asiassa.

Hallituksen esitys eduskunnalle paikallisen sopimisen edistämistä koskevaksi lainsäädännöksi

Lähtökohdat​


Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelma mukaan:

”Hallitus uudistaa lainsäädäntöä yritystasolla tapahtuvan paikallisen sopimisen mahdollisuuksien lisäämiseksi. Hallituksen tahtotila on, että paikallinen sopiminen on yhdenvertaisesti mahdollista kaikissa yrityksissä riippumatta siitä, kuuluuko yritys työnantajaliittoon tai millainen työntekijöiden edustusjärjestelmä yrityksessä on.

Hallitus laajentaa paikallisen sopimisen edellytyksiä poistamalla työlainsäädännöstä järjestäytymättömiä, yleissitovaa työehtosopimusta noudattavia yrityksiä koskevat paikallisen sopimisen kiellot.

Työlainsäädäntöä muutetaan niin, että myös yrityksen kanssa tehdyllä työehtosopimuksella voidaan sopien poiketa samoista työlainsäädännön säännöksistä, joista poikkeaminen on nyt mahdollista vain valtakunnallisella työehtosopimuksella.

Näennäisten nk. keltaisten ammattiliittojen perustamisen ehkäisemiseksi työehtosopimuslain säädöstä yrityskohtaisen työehtosopimusten osapuolista täsmennetään niin, että yrityskohtaisen työehtosopimuksen em. poikkeamismahdollisuudet edellyttävät, että työehtosopimuksen on työntekijöiden puolelta tehnyt joko työntekijöiden valtakunnallinen yhdistys tai siihen kuuluva työntekijöiden yhdistys.

Lainsäädäntövalmistelun pohjana on vuonna 7.6.2016 valmistunut kolmikantaisen työryhmän raportti ilman nk. luottamusmieslukkoa. Paikallinen sopiminen mahdollistetaan yritystasolla niin, että sopijana voi olla luottamusmies, luottamusvaltuutettu, muu henkilöstön valitsema edustaja tai koko henkilöstö. Luottamusvaltuutetun ja muun määräajaksi valitun henkilöstön edustajan suoja säädetään lailla samalle tasolle, kun se tällä hetkellä on laissa säädetty luottamusmiehelle. Tehtäviin valittujen henkilöiden mahdollisuus koulutukseen ja riittävään tiedonsaantiin varmistetaan.

Työtuomioistuimen tehtäviä laajennetaan niin, että se käsittelee erillisessä kokoonpanossa nk. yleissitovassa kentässä tehtyjen työehtosopimusten paikallisen sopimisen tulkintaa koskevat erimielisyydet. Työtuomioistuimen riittävät resurssit turvataan nopeiden käsittelyaikojen varmistamiseksi.

Hallituksen esitykset paikallisen sopimisen lisäämiseksi valmistellaan niin, että ne annetaan eduskunnalle kevätistuntokaudella 2024.”


Tästä voi lukea seuraavia asioita:
- Paikallinsen sopimisen sisältö on jo nyt mahdollista, mutta vain valtakunnallisen TES:n kautta
- Sopia voi vain asiosta, joista tälläkin hetkellä on mahdollisia valtakunnallisella TES:llä, eli aivan kaikesta ei voi poiketa. Jos laki sanoo, että lailla mennään, niin sellaisesta ei voi sopia.
- Hallitus ei halua, että perustettaisiin työnantajan pussiin pelaavia lumeliittoja. Liitoille jää siis edelleen merkittävä valta asiassa.
- Luottamusmies ei ole enää "lukkona" sopimisessa (pienemmissä yrityksissä ei edes pidä olla luottamusmiestä!)

Kun asiaa tarkastelee näistä lähtökohdista, niin tämä ei vaikuta kovinkaan hirveältä. Työntekijöiden oikeudet halutaan edelleen huomioida. Sen sijaan lausuntojen perusteella AY-puoli haraa vastaan neliraajajarrutuksella. Vaikuttaisi siltä, että eniten tuntuisi hiertävän se, että AY-liiton pääkallokerrokselta viedään valtaa alemmille tasoille. Ensimmäiseksi tulee mieleen vertauskuva armeijoiden länsimaisesta ja neuvostoliittomaiselta komentoketjuista. Länsimaisissa armeijoissa komentoketju on joustavampi, kun taas neuvostomaissa se on ollut hyvin jäykkä, eikä päätösvaltaa missään nimessä haluta antaa alemmille portaille. Onko ay-osapuoli siis jämähtänyt YYA-aikakauden arvoihin?
 
Tässä sitten Wahlroosin käsitys verotuksen kiristämisen ihanuuksista.
On tietysti selvää, että liikkuvan kohteen verottaminen johtaa vuotoon. Käytännössä varmoja verotuskohteita ovat kiinteistöt, koska siinä ei auta maastalähtö. Kiinteistöveron maksaa ulkomaillakin asuva omistaja.
Olen Wahlroosia lukenut pitemmän aikaa, oli persoonasta mitä mieltä hyvänsä, perustaa talouspoliittisen sanomansa tutkimuskirjallisuuteen.

Hallituksen verotuspolitiikaan tulee varmasti kiemuroita, jos alkavat ihan oikeasti eläkeläisten kimppuun käymään; siellä on korkea äänestysaktiviteetti ja vanhastaan kiukkuisuutta, kun leikattu indeksi kohteli vuosia eläkeläisiä niukkuutta jakaen. Eikä nämä yksittäiset paremmat korotukset korkean inflaation vuoksi läheskään kompensoinut menetyksiä. Ed. siis kompensoinut saamatta jääneitä korotuksia.

Lähtökohtaisesti nykyiseen menoon ei ole varaa. Verotus on ennestäänkin kutakuinkin tapissa, joten on todella vaikea löytää lisäverotuksen kohteita, jotka eivät dynaamisen vaikutuksen kautta loppupeleissä pienentäisi verotuloja.

Ei tässä paljon muuta voi kuin leikata. Lisäksi uudistaa työelämää niin että talous lähtisi kasvuun. Edellisen hallituksen tapa, missä 2/3 osaa uusista työpaikoista syntyi julkiselle sektorille ei ole oikea tapa.

Leikattavaa pitää löytää.

Ed. korjasin terminologiaa, Marxilainen lipsahdus :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Tässä sitten Wahlroosin käsitys verotuksen kiristämisen ihanuuksista.
On tietysti selvää, että liikkuvan kohteen verottaminen johtaa vuotoon. Käytännössä varmoja verotuskohteita ovat kiinteistöt, koska siinä ei auta maastalähtö. Kiinteistöveron maksaa ulkomaillakin asuva omistaja.
Kukapa sitä kiinteistöä pakottaa pitämään maastalähdön jälkeen. Ja kun ongelma ei ole vain se, että porukat lähtee, vaan myös se että verotus imee rahan tuottamattomaan toimintaan ja sitä kautta heikentää veropohjaa.
 
Kukapa sitä kiinteistöä pakottaa pitämään maastalähdön jälkeen. Ja kun ongelma ei ole vain se, että porukat lähtee, vaan myös se että verotus imee rahan tuottamattomaan toimintaan ja sitä kautta heikentää veropohjaa.
Eihän tuo ole vasemmistolle mikään ongelma, se ratkaistaan kiristämällä veroja sekä laajentamalla veropohjaa, aivan naurettavan helppo ratkaista.

Siltä osin olen heidän kanssaan samaa mieltä, että se mikä on säädetty maksettaviksi pitää maksaa, kikkailu ja välttely pitää saada kuriin ja maksattaa kiinni jäädessä vaikka kolminkertainen vero siihen välteltyyn nähden.

Finnwatchilta on hallitukselle tullut myös toimenpide ehdotuksia.

 
Viimeksi muokattu:
Olet sen ikäinen ettet ole oikein pidempiä kunnon aikoja nähnytkään. Suomihan on ollut lamassa vuodesta 2014 ja hallitusten toimet ovat olleet vain julkisen puolen pöhötystä ja rahan jakamista ulkomaille ja -maalaisille, lauteilla ovat olleet kaikki suomalaisten suosikkipuolueet. Nokian kännykkäbisnesten kaaduttua olisi viimeistään pitänyt ymmärtää ettei "Suomi on vauras maa" ajattelua voi käyttää vaan tarvitaan suuria reformeja. Suomen verrokki EI OLE Ruotsi, saati öljyrikas Norja, vaan vaikkapa Viro. Nykyiset leikkaukset eivät koske verovaroilla leppoistelevaa valtavaa keskiluokkaa vaan ainoastaan köyhimpiä ja niitä jotka ovat pitkän päivätyön jo tehneet.

Suunta on surkea, muutosta ei ole näköpiirissä.
Sanonpahan vaan että nyt Suomi menee todella pohjalle :(
Öö en ihan ymmärtänyt tuota verovaroilla leppoistelevaa keskiluokkaa. Eiköhän tämän maan suurin ongelma ole että väestöstä karkeasti noin 1/3 käy töissä ja "elättää" loput. Tästä kun ottaa pois vielä valtion ja kunnan hommissa olevat niin jää aika pieni osuus jotka kustantavat ensin mainittujen palkat. Tarkoitus ei ole sanoa etteivätkö he niitä ole ansainneet vaan että tuo yhtälö ei toimi. Kahdesta viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä. Valitettavasti :(
 
Tässä sitten Wahlroosin käsitys verotuksen kiristämisen ihanuuksista.
On tietysti selvää, että liikkuvan kohteen verottaminen johtaa vuotoon. Käytännössä varmoja verotuskohteita ovat kiinteistöt, koska siinä ei auta maastalähtö. Kiinteistöveron maksaa ulkomaillakin asuva omistaja.
Olen Wahlroosia lukenut pitemmän aikaa, oli persoonasta mitä mieltä hyvänsä, perustaa talouspoliittisen sanomansa tutkimuskirjallisuuteen.

Hallituksen verotuspolitiikaan tulee varmasti kiemuroita, jos alkavat ihan oikeasti eläkeläisten kimppuun käymään; siellä on korkea äänestysaktiviteetti ja vanhastaan kiukkuisuutta, kun leikattu indeksi kohteli vuosia eläkeläisiä niukkuutta jakaen. Eikä nämä yksittäiset paremmat korotukset korkean inflaation vuoksi läheskään kompensoinut menetyksiä. Ed. siis kompensoinut saamatta jääneitä korotuksia.

Lähtökohtaisesti nykyiseen menoon ei ole varaa. Verotus on ennestäänkin kutakuinkin tapissa, joten on todella vaikea löytää lisäverotuksen kohteita, jotka eivät dynaamisen vaikutuksen kautta loppupeleissä pienentäisi verotuloja.

Ei tässä paljon muuta voi kuin leikata. Lisäksi uudistaa työelämää niin että talous lähtisi kasvuun. Edellisen hallituksen tapa, missä 2/3 osaa uusista työpaikoista syntyi julkiselle sektorille ei ole oikea tapa.

Leikattavaa pitää löytää.

Ed. korjasin terminologiaa, Marxilainen lipsahdus :cool:
Pakko kysyä mihin lähteeseen perustuu tieto, että ”edellisen hallituksen tapa, missä 2/3 osaa uusista työpaikoista syntyi julkiselle sektorille”. Tämä väite tulee usein vastaan.




FsxORamWcAEzzaI
 
Pakko kysyä mihin lähteeseen perustuu tieto, että ”edellisen hallituksen tapa, missä 2/3 osaa uusista työpaikoista syntyi julkiselle sektorille”. Tämä väite tulee usein vastaan.




FsxORamWcAEzzaI
EVA:n raportti 1.4.2023:
PDF, missä on taulukko voi ladata tästä.
Taulukko 2.: 2019 - 2022 työllisyys kasvoi 87 000 henkilöä, josta julkiselle 59 tuhatta ja yksityiselle 28 tuhatta.

Tässä linkki varsinaiseen artikkeliin.

Edit: EVA:n tablitsa alkaa vuodesta 2019, jolloin Rinne-Marin aloitti, eivät tietysti ole vaikuttaneet siihen vuoteen, aivan kuten Orpon hallitus ei vaikuttanut vuoteen 2023.
 
Tässä sitten Wahlroosin käsitys verotuksen kiristämisen ihanuuksista.
On tietysti selvää, että liikkuvan kohteen verottaminen johtaa vuotoon. Käytännössä varmoja verotuskohteita ovat kiinteistöt, koska siinä ei auta maastalähtö. Kiinteistöveron maksaa ulkomaillakin asuva omistaja.
Olen Wahlroosia lukenut pitemmän aikaa, oli persoonasta mitä mieltä hyvänsä, perustaa talouspoliittisen sanomansa tutkimuskirjallisuuteen.

Hallituksen verotuspolitiikaan tulee varmasti kiemuroita, jos alkavat ihan oikeasti eläkeläisten kimppuun käymään; siellä on korkea äänestysaktiviteetti ja vanhastaan kiukkuisuutta, kun leikattu indeksi kohteli vuosia eläkeläisiä niukkuutta jakaen. Eikä nämä yksittäiset paremmat korotukset korkean inflaation vuoksi läheskään kompensoinut menetyksiä. Ed. siis kompensoinut saamatta jääneitä korotuksia.

Lähtökohtaisesti nykyiseen menoon ei ole varaa. Verotus on ennestäänkin kutakuinkin tapissa, joten on todella vaikea löytää lisäverotuksen kohteita, jotka eivät dynaamisen vaikutuksen kautta loppupeleissä pienentäisi verotuloja.

Ei tässä paljon muuta voi kuin leikata. Lisäksi uudistaa työelämää niin että talous lähtisi kasvuun. Edellisen hallituksen tapa, missä 2/3 osaa uusista työpaikoista syntyi julkiselle sektorille ei ole oikea tapa.

Leikattavaa pitää löytää.

Ed. korjasin terminologiaa, Marxilainen lipsahdus :cool:

Vaikka tuo Nalle välilä vituttaa ja sen kommentointi usein tahallisenkin kärkevää, se on tässä 35 v vuoden aikana ollut miltei joka asiassa oikeassa. Kylmää tulee kyyti Suomelle olemaan, valitaan sitten miltei mikä tahansa reitti. Verottomalla ja vähän leikkaamalla ei tästä suosta nousta, saatikka lakkoilemalla.
 
Back
Top