Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Meillä taitaa olla paha tapa huomata uhat vasta siinä vaiheessa, kun huonot on jo housuissa.
Kuten Paasikivi totesi, suomalaiset ovat poliittisesti lahjatonta kansaa.

Yhteiskuntammehan sen johtajuuden raamit tuottaa. Nyt meillä on Suomi missä suuryritykset eivät uskalla investoida ja pienemmät yritykset eivät uskalla kasvaa. Kuluttajat eivät uskalla kuluttaa, pankit eivät uskalla lainoittaa. Joku kaavahan tuossa on. Vähän sellaiselta auringonlaskun yhteiskunnalta kuulostaa jossa ei tajuta että ne vuotta 2008 edeltävät globaalin menestyksen ajat olivat ja menivät. Ei se mikään ihme ole että tässä auringonlaskun yhteiskunnassa johtajaksi pääsevät turvalliset kaverit jotka eivät tee virheitä eivätkä keikuta laivaa. Mutta eivät myöskään saa mitään uutta ja innovatiivista aikaan.
Ja tämän voisi todeta olevan seurausta koulujärjestelmämme epäonnistumisesta. Niitämme nyt peruskoulu-uudistuksen toisen kauden satoa, kun peruskoulussa opettavat itse peruskoulun käyneet opettajat. Systeemi toimi varsin hyvin niin kauan kuin peruskoulujen opettajat olivat pääosin oppikoulun käyneitä, joissa tahti oli kovempi ja kunnianhimo oleellisesti suurempi - oppikouluissa kun ei ollut sitä oppilasainesta, jota ja jonka vanhempia ei koulunkäynti kiinnostanut, vaan oppikoululaisilla oli joko vanhemmilla kova paine saada lapsestaan menestyvä, tai sitten lapsi itse oli tavoitteellinen ja kunnianhimoinen, tai huomattavan lahjakas, joka tapauksessa kuitenkin älynlahjoiltaan vähintäänkin keskiverto pääsykokeiden ansiosta. Nyt etenkin yläkoulu, mutta myös alakoulun ylemmät luokat, kärsivät siitä, että tahtia rajoittaa se kouluun täysin motivoitumaton tai heikkolahjainen aines, ja yleinen suomalainen konformismi pakottaa myös ne paremmin pärjäävät keskinkertaisuuden muottiin. Ja nyt siis opettajat ovat itse tuon keskinkertaistavan koulun käyneitä, toisin kuin aiemmin sivistykseen ja osaamiseen panostaneen oppikoulun käyneet opettajat (jotka olivat usein myös huomattavasti voimakkaampia auktoriteetteja ja persoonallisempia sekä vaativampia).

Oma lääkkeeni tälle asialle olisi pitää nykyisentasoinen peruskoulu vaatimustasoltaan, mutta palauttaa oppikoulut 4. luokan jälkeen paremmin pärjääville takaisin, vieläpä jotakuinkin vanhanmallisella linjarakenteella (noh, nyt mieluusti ilman lukukausimaksuja). Keskinkertaisuuteen ohjaavassa demarilandiassa tietysti ajatus on kauhistus, mutta millä muullakaan saisimme palautettua tekemisen meiningin ja osaamisen tason lahjakkaammalle osalle väestöä?
 
Viimeksi muokattu:
Vertailu Puolustusvoimiin ei toimi ollenkaan. Pv:n henkilöstön ei tarvitse uusia työpaikkaansa 4 vuoden välein lupaamalla vaalikarjalle mannaa taivaasta. Puolustusvoimien korkeisiin virkoihin taas pääsee vain moninkertaisen seulan läpi tikapuita yksi askelma kerrallaan ja esimerkiksi Ilmavoimien komentaksi ei pääse sivari; politiikassa tilanne aivan toinen (mieti vaikkapa edellisen hallituksen avainministereitä). Pv:n henkilöstö toimii virkavastuulla; poliitikot toimivat kuuluisalla "poliittisella vastuulla" eli ei millään vastuulla.

Vertailu Venäjään ontuu, koska maassa ei ole koskaan ollut selkeästi lain sisäpuolella olevaa johtoa. Milei (ja Trump) toimivat kaikki lain sisäpuolella.

Suomea on "kehitetty tasaisesti" 25 vuotta kohti kumbayaa-utopiaa. Lähtölaukaus oli v. 2000 voimaan tullut uusi perustuslaki. Ja mikäli remonttia ei aloiteta perustuslain muuttamisesta siten, että esimerkiksi sosiaaliturva ja "ihmisoikeudet" rajataan vain kansalaisille, mikään ei tule onnistumaan. Ja sen muuttaminen on nykyilmapiirissä "radikaalia".

Suomessa ei vaan onnistu tarvittavien uudistusten teko "rauhallisesti kylmän harkiten" enää, koska liian moni valtaapitävä on riippuvainen julkisesta sektorista ja vasemmistoutopiasta. He eivät kerta kaikkiaan luovu vapaaehtoisesti hillotolpistaan. Ja äänestämällä vaikuttaminen on tehty Suomessa erittäin tehottomaksi, koska kansanvaalilla valitun presidentin valta siirrettiin puolueille, jotka käytännössä keskenään päättävät politiikan suunnan. Ja koska puolueittenkin rahoitus siirrettiin pois jäseniltä veronmaksajille (puoluetuki), niin ei puolyetten tarvitse välittää äänestäjistä samalla tavalla kuin aidossa demokratiassa pitäisi.

Loistava vertailukohta on Sveitsi, jossa puolueilla on hyvin rajallinen valta, koska jopa hallituksessa ministerit edustavat ensi sijassa kansaa, eivät puolueita. Jokainen ministerikin valitaan parlamentin äänestyksessä, ei puolueitten sisällä. Ja kun vielä lopullinen valta on kansanäänestyksissä, niin Sveitsi on poliittiisten broilerien painajainen.

Ja vielä vertailusta Puolustusvoimiin: se on jyrkän vertikaalinen organisaatio, jossa komentajalla on absoluuttinen valta. Eli se on de facto presidenttivaltainen organisaatio.
Haastaisin osuuden Trumpista toimimassa lain sisäpuolella. USA:ssa on lain kolmijako tehokkaasti mädätetty eikä pressa vaivaudu kunnioittamaan lakeja kuin ajoittain. Erinomainen esimerkki siitä miksi valtaa ei pidä keskittää yhdelle ihmiselle.

Mitä taas vertailuun PV:n kanssa tulee, niin esitätkö siis ettei vaaleja enää pidettäisi, vaan pressaksi voisi edetä vain ja ainoastaan virkamies tusinan eri portaan kautta välillä kouluttautuen?
 
Oma lääkkeeni tälle asialle olisi pitää nykyisentasoinen peruskoulu vaatimustasoltaan, mutta palauttaa oppikoulut 4. luokan jälkeen paremmin pärjääville takaisin, vieläpä jotakuinkin vanhanmallisella linjarakenteella (noh, nyt mieluusti ilman lukukausimaksuja). Keskinkertaisuuteen ohjaavassa demarilandiassa tietysti ajatus on kauhistus, mutta millä muullakaan saisimme palautettua tekemisen meiningin ja osaamisen tason lahjakkaammalle osalle väestöä?

Vuosittain voisi järjestää loppukokeet, jolla oppilaat jaettaisiin seuraavana vuonna tasoryhmiin tai tarvittaessa jätettäisiin luokalle. Turhan paljon opiskellaan vain seuraavaa koetta varten, näillä kokeilla mitattaisiin koko vuoden taso.

Kokeet luonnollisesti järjestettäisiin anonyymisti, ettei pärstäkerroin vaikuta.
 
Vuosittain voisi järjestää loppukokeet, jolla oppilaat jaettaisiin seuraavana vuonna tasoryhmiin tai tarvittaessa jätettäisiin luokalle. Turhan paljon opiskellaan vain seuraavaa koetta varten, näillä kokeilla mitattaisiin koko vuoden taso.

Kokeet luonnollisesti järjestettäisiin anonyymisti, ettei pärstäkerroin vaikuta.
Itse puollan yhäkin täydellistä eriyttämistä ainakin kaupungeissa (maaseudulla jakaminen olisi ryhmäkokojen vuoksi vaikeampaa, oppikoulu kannattaisi pienissä kunnissa järjestää samoissa tiloissa), koska keskinkertaisuuden kulttuuri vallitsisi yhteisissä opinahjoissa siitä huolimatta, että olisi tasoryhmiä tai vanhantyyppistä luokalle jättämistä, sillä paremmin osaavien ryhmä leimautuisi ja kuitenkin kärsisi samoista lieveilmiöistä koulussa, vaikkakaan ei ehkä kaikilla oppitunneilla. Oppikouluun lähtevä oppilasaines saisi oppimisrauhan 5. luokasta alkaen, asuinalueesta riippumatta, ja opetustahti voisi olla huomattavasti ripeämpi, eikä tarvitsisi sitoutua yhteisiin oppimistavoitteisiin peruskoulun kanssa, vaan koko opetussuunnitelma voisi olla tavoitteiltaan kunnianhimoisempi.

Tämän mallin suurimmaksi ongelmaksi taitaa muodostua infrastruktuurikysymykset, kun koulujen rakenteelliset puitteet on tehty nykyiselle koulujärjestelmällemme. Ja toki se on ongelma, että peruskouluun jäävien opetuksen taso todennäköisesti laskisi, kun aineenopettajat haluaisivat mieluummin oppikouluihin opettajiksi kuin peruskoulun aineenopettajiksi.

Oppikouluun menijöiden jako ei ollut täysin kova 4. luokalta kahtia, vaan oppikouluun saattoi hakea vielä kansakoulun jatkoluokilla (5.-6. luokka), jos kypsyi osaamisessaan riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta se, mitä on samaan aikaan tapahtunut, mikä on meidät yllättänyt ja mihin meillä ei ole selitystä, on se, että kuluttajat eivät ole kuitenkaan kuluttaneet.
Jengillä on rahat loppu. Yksityisen sektorin reaaliansiot ovat kutistuneet rajusti ja säästäminen lienee huipussaan siltä osin kun jollain on jotain mitä säästää. ”Oikeisto” hallituksemme tarjoili ostovoiman kuristamisen eläkemaksujen, verovähennysoikeuksien poiston, alvin ym. korotuksien muodossa samalla kun paljon mediatilaa saaneet veroalet kohdistuivat jo ennestään kulutuskykyiseen 3-5% joukkoon palkansaajia. Tuo veroale tuskin näkyy kulutuksessa vaan todennäköisesti vain lisäsi säästämistä.

Sanonpa suoraan. Mulla on 100k verokortti ja jäin miinukselle tässä ”veroale” kokonaisuudessa.
 
Meillä taitaa olla paha tapa huomata uhat vasta siinä vaiheessa, kun huonot on jo housuissa.
Varautumisen suurvalta?

Suomalaiset ovat jonkun urbaanin legendan mukaan maailman rehellisin kansa ja ongelmamme on yhä se, että kuvittelemme muiden ajattelevan ja toimivan samalla tapaa.
 
Jengillä on rahat loppu. Yksityisen sektorin reaaliansiot ovat kutistuneet rajusti ja säästäminen lienee huipussaan siltä osin kun jollain on jotain mitä säästää. ”Oikeisto” hallituksemme tarjoili ostovoiman kuristamisen eläkemaksujen, verovähennysoikeuksien poiston, alvin ym. korotuksien muodossa samalla kun paljon mediatilaa saaneet veroalet kohdistuivat jo ennestään kulutuskykyiseen 3-5% joukkoon palkansaajia. Tuo veroale tuskin näkyy kulutuksessa vaan todennäköisesti vain lisäsi säästämistä.

Unohtamatta lainojen korkoja. Vaikuttaa kai myös yhtiölainoihin?

Positiivinen asia on sentään edullisempi polttoaine, joka tosin taitaa pompsahtaa seuraavalla hallituskaudella takaisin.

Ikävänä puolena myös kämppien hinnan lasku.
 
Ikävänä puolena myös kämppien hinnan lasku.

Kaveri yrittää myydä uudehkoa (<5v) kerrostalo-osaketta Vantaalla, prime sijainti. Tarjoukset ovat luokkaa yhtiövelkaosuus.

Kysyi mua aikoinaan tuohon kimppaan mukaan sijoitusasuntomielessä. En lähtenyt ja sanoin, että pysy sinäkin kaukana. Ei uskonut. Negatiivinen kassavirta ollut käytännössä koko ajan.

Tämä asuntopiensijoittajan näkökulma. Oikeasti pankin kanssa naimisissa olevien tilanne on paljon valkavampi.
 
Haastaisin osuuden Trumpista toimimassa lain sisäpuolella. USA:ssa on lain kolmijako tehokkaasti mädätetty eikä pressa vaivaudu kunnioittamaan lakeja kuin ajoittain. Erinomainen esimerkki siitä miksi valtaa ei pidä keskittää yhdelle ihmiselle.

Mitä taas vertailuun PV:n kanssa tulee, niin esitätkö siis ettei vaaleja enää pidettäisi, vaan pressaksi voisi edetä vain ja ainoastaan virkamies tusinan eri portaan kautta välillä kouluttautuen?
Ensinnäkin, Trump ei ole vesittänyt yhtään mitään. Itse kun olen ruvennut seuraamaan Usa:n politiikkaa pääasiassa The Free Pressin kautta (johon kirjoittavat niin Douglas Murray kuin vaikkapa Victor Davis Hanson), niin T. toteuttaa nimenomaan Usa:n perustajien näkemystä presidentin toiminnasta; valtaa siirretään pois liittovaltiolta kansalle.

Toiseksi, en esitä vaalien lopettamista vaan että Suomen tapauksessa ministerien pätevyysvaatimuksiin pitäisi lisätä vähintään 45 vuoden ikä ja vaatimus riittävästä työkokemuksesta oikeassa työssä. Nythän ministeriksi pääsee opetettu paviaanikin. Ihan vertailun vuoksi kannattaa tutustua Singaporen nykyisen hallituksen ministerien ansioluetteloon. Jotakuinkin kaikilla ministereillä on takana pitkä työura muussa kuin poliittisessa koneistossa, on sairaalan johtajaa jne.
 
Ensinnäkin, Trump ei ole vesittänyt yhtään mitään. Itse kun olen ruvennut seuraamaan Usa:n politiikkaa pääasiassa The Free Pressin kautta (johon kirjoittavat niin Douglas Murray kuin vaikkapa Victor Davis Hanson), niin T. toteuttaa nimenomaan Usa:n perustajien näkemystä presidentin toiminnasta; valtaa siirretään pois liittovaltiolta kansalle.

Toiseksi, en esitä vaalien lopettamista vaan että Suomen tapauksessa ministerien pätevyysvaatimuksiin pitäisi lisätä vähintään 45 vuoden ikä ja vaatimus riittävästä työkokemuksesta oikeassa työssä. Nythän ministeriksi pääsee opetettu paviaanikin. Ihan vertailun vuoksi kannattaa tutustua Singaporen nykyisen hallituksen ministerien ansioluetteloon. Jotakuinkin kaikilla ministereillä on takana pitkä työura muussa kuin poliittisessa koneistossa, on sairaalan johtajaa jne.
Taitaa Trump kuitenkin haalia valtaa itselleen. Kansan valitseman koneiston tuella toki. Tämä on ok kunhan valta palautuu tarvittaessa kongressille ilmoitusasiana, vaikka puolueiden valtasuhteet vaihtuisivat. Aika näyttää miten käy ja järjestetäänkö USA:ssa vielä vapaita vaaleja.

Olisi erinomainen asia mikäli poliitikoilla yleensäkin olisi ihan oikeaa työhistoriaa ruohonjuuritasolta saakka. Eduskunnassa ja hallituksessa pitäisi olla elämää eri sektoreilla kokeneita ihmisiä. Viime vaalikaudella saimme kuitenkin todeta, että vaikkapa kaupan kassalla työskennellyt saa osakseen lähinnä syvää halveksuntaa.
 
Viime vaalikaudella saimme kuitenkin todeta, että vaikkapa kaupan kassalla työskennellyt saa osakseen lähinnä syvää halveksuntaa.
Perusbroileriin verrattuna "vuosi Sokoksen kassalla" näyttää CV:ssä ihan helkkarin hyvältä vaikka rima ei kovin korkealla olekaan:


Eivätkä maisterin opinnotkaan ole menneet hukkaan: ainakin verosuunnittelu on hanskassa, kun osa palkasta nostetaan fiksusti osinkona listaamattoman yrityksen kautta.
 
Pahoittelut jos joku on tämän jo postannut.

"Vieläkään ei ole ymmärretty, että leikkaaminen on lahjattomien hommaa. Siihen pystyy tarvittaessa vaikka koulutettu apina. Vain lahjakkaat pystyvät luomaan uutta kasvua. Veronmaksajat ja osakkeenomistajat saisivat vaatia maata ja yrityksiä johtavalta luokalta huomattavasti nykyistä enemmän.

Vaatiminen on välittämistä, ja se tuo tuloksia, selkeyttä ja laatua."

Kim Väisänen


 
Pahoittelut jos joku on tämän jo postannut.

"Vieläkään ei ole ymmärretty, että leikkaaminen on lahjattomien hommaa. Siihen pystyy tarvittaessa vaikka koulutettu apina. Vain lahjakkaat pystyvät luomaan uutta kasvua. Veronmaksajat ja osakkeenomistajat saisivat vaatia maata ja yrityksiä johtavalta luokalta huomattavasti nykyistä enemmän.

Vaatiminen on välittämistä, ja se tuo tuloksia, selkeyttä ja laatua."

Kim Väisänen



Leikkaamista on monenlaista. Sellainen leikkaaminen missä poistetaan esimerkiksi turhaa byrokratiaa, kaikenlaista yleistä tarpeettomuutta ja erilaisia korruption leimaamia hankkeita ei ole sieltä helpoimmasta päästä. Pitää pystyä olemaan piittamatta siitä, että alan työntekijöiltä ja sidosryhmiltä (mukaan lukien osa virkamieskunnasta) menee leipäpuu ja samalla kyetä itse tuntemaan ala niin tarkasti, ettei leikkaa väärästä kohtaa.
 
Leikkaamista on monenlaista. Sellainen leikkaaminen missä poistetaan esimerkiksi turhaa byrokratiaa, kaikenlaista yleistä tarpeettomuutta ja erilaisia korruption leimaamia hankkeita ei ole sieltä helpoimmasta päästä. Pitää pystyä olemaan piittamatta siitä, että alan työntekijöiltä ja sidosryhmiltä (mukaan lukien osa virkamieskunnasta) menee leipäpuu ja samalla kyetä itse tuntemaan ala niin tarkasti, ettei leikkaa väärästä kohtaa.
Jep. Enkä usko Väisäsenkään kiukuttelevan tarpeettomien rönsyjen leikkaamisesta.
 
Jengillä on rahat loppu. Yksityisen sektorin reaaliansiot ovat kutistuneet rajusti ja säästäminen lienee huipussaan siltä osin kun jollain on jotain mitä säästää. ”Oikeisto” hallituksemme tarjoili ostovoiman kuristamisen eläkemaksujen, verovähennysoikeuksien poiston, alvin ym. korotuksien muodossa samalla kun paljon mediatilaa saaneet veroalet kohdistuivat jo ennestään kulutuskykyiseen 3-5% joukkoon palkansaajia. Tuo veroale tuskin näkyy kulutuksessa vaan todennäköisesti vain lisäsi säästämistä.

Sanonpa suoraan. Mulla on 100k verokortti ja jäin miinukselle tässä ”veroale” kokonaisuudessa.
En kuulu minäkään vielä voittajien joukkueeseen, joten maksan "iloiten veroja".

Joku tässä nyt haisee.Talous on dynaaminen järjestelmä, jossa päätöksillä on monimutkaisia vaikutuksia. Kun ihmiset alkavat säästää, yritykset menettävät asiakkaita, työpaikkoja katoaa ja ihmisten epävarmuus syvenee. Talous taantuu.

Seurauksena on negatiivinen kierre: leikataan lisää ja jälleen kulutus vähenee, työllisyys heikkenee ja verotulot pienenevät edelleen. Näin on mielestäni käynyt.

En kuitenkaan tutkimatta hutki. Esitän haasteen parviälylle. Onko politiikka, jossa heikoimmassa asemassa olevat maksavat laskun ja suurituloisille tarjotaan verohelpotuksia, toiminut jossain? Onko näyttöjä onnistumisesta?

Orpon epäonnistumista selitetään Ukrainan sodalla, Marinin alijäämää loppuvaiheessa samalla teesillä + koronalla. Varmaan vaikeaa on, mutta joku vanhoissa väsyneissä silmissäni yksinkertaisesti mättää.

1000027382.webp
 
Taisin aiemmin kirjoittaa siitä futisvalmentajasta, joka haluaa välttää rökäletappiot.
Näinpä. Silmät kiinni, vituiksi meni mutta kunhan selvitään tämä kausi niin seuraavalla uudestaan. Onneksi pääsee taas huomenna aamusta kouluttamaan uutta sukupolvea sorvin ääreen. Tai niitä, jotka jaksavat maanantaina heti aamusta vaivautua paikalle.
 
Näinpä. Silmät kiinni, vituiksi meni mutta kunhan selvitään tämä kausi niin seuraavalla uudestaan. Onneksi pääsee taas huomenna aamusta kouluttamaan uutta sukupolvea sorvin ääreen. Tai niitä, jotka jaksavat maanantaina heti aamusta vaivautua paikalle.

Joo, no ihan kaikki ei tule maanantaina, mutta se on normaalia.
 
  • Tykkää
Reactions: Rkm
En kuulu minäkään vielä voittajien joukkueeseen, joten maksan "iloiten veroja".

Joku tässä nyt haisee.Talous on dynaaminen järjestelmä, jossa päätöksillä on monimutkaisia vaikutuksia. Kun ihmiset alkavat säästää, yritykset menettävät asiakkaita, työpaikkoja katoaa ja ihmisten epävarmuus syvenee. Talous taantuu.

Seurauksena on negatiivinen kierre: leikataan lisää ja jälleen kulutus vähenee, työllisyys heikkenee ja verotulot pienenevät edelleen. Näin on mielestäni käynyt.

En kuitenkaan tutkimatta hutki. Esitän haasteen parviälylle. Onko politiikka, jossa heikoimmassa asemassa olevat maksavat laskun ja suurituloisille tarjotaan verohelpotuksia, toiminut jossain? Onko näyttöjä onnistumisesta?

Orpon epäonnistumista selitetään Ukrainan sodalla, Marinin alijäämää loppuvaiheessa samalla teesillä + koronalla. Varmaan vaikeaa on, mutta joku vanhoissa väsyneissä silmissäni yksinkertaisesti mättää.

Katso liite: 124534
Orpon hallitukselle pitää suoraan tasoituksena jyvittää korkomenojen kasvu sekä Marinin hallituksen perintönä sote ja esim. jättimäiset julkisen sektorin palkankorotukset.

Muilta osin loppuu itsellä näkyvyys. Tilastoja ehkä on, mutta sitten loppuu kapasiteetti sortata kaikkea auki. Gradun/väikkärin mittainen työmaa henkilökohtaisesti porautua tuohon kaikkeen.

Olisin toivonut nykyhallitukselta tiukempaa linjaa, mutta selkeästi homma tulee menemään niin, että vasta tehdään kun on aivan kertakaikkinen pakko.
 
Back
Top