@TähtiporttiAtlantis , menee ihan liikaa aikaa osoittaa argumentointivirheesi kohta kohdalta, mutta teen sen yhden kerran. Sitten minun on pakko hylätä sinut keskustelijana.
On hyvä palauttaa mieleen, mitä koulutusrahoitukselle on oikeasti tapahtunut. Väite jatkuvasta kasvusta ei todellakaan pitänyt paikkaansa: 2010-luvulla rahoitus per oppilas laski selvästi ja korkeakouluista leikattiin yli kymmenesosa. Viime vuosina suunta on hieman korjaantunut, mutta tasainen kasvu on harhaa.
Samoin luonnontieteiden opetusta koskeva väite on liioiteltu. PISA-tulokset ovat totta kai laskeneet huippuvuosista, mutta Suomi on edelleen selvästi OECD:n keskiarvon yläpuolella sekä matematiikassa että luonnontieteissä. ”Retuperällä” antaa väärän kuvan tilanteesta.
Kritiikki digiloikkaa kohtaan on aiheellista, mutta yksittäisten Facebook-ryhmien mielipiteet eivät ole tutkimustietoa. Ongelmia oli, mutta arviointi pitää tehdä tutkimusten ja kokemusten pohjalta, ei anekdooteista käsin.
Väite, että ”vihervasemmisto” ajaisi tutkintojen määrää vain määrän vuoksi, on olkiukko. Tutkintotason nostoa on perusteltu kaikissa hallituksissa ennen kaikkea osaamistarpeilla ja työmarkkinoiden muutoksella. Kyse ei ole siitä, että maistereita haluttaisiin vain paperin vuoksi.
Kun vertaamme Sveitsin malliin, on totta, että siellä oppisopimus on vahva. Mutta myös Suomessa ammatillinen koulutus on iso väylä: lähes puolet nuorista valitsee sen. Ei ole totta, että vain akateemisuutta arvostettaisiin.
Esimerkki japanilaisten väitetystä naurusta suomalaiselle puurakentamiselle taas nojaa huhupuheeseen. Todellisuudessa Suomi tunnetaan kansainvälisesti puuarkkitehtuurin ja massiivipuurakentamisen edelläkävijänä.
Lopuksi kysymys rahasta. Remontti voi olla tarpeen, mutta ei ole loogista väittää, ettei lisäresursseja koskaan tarvita. Esimerkiksi ryhmäkokojen pienentäminen, tukiopetus ja opettajien täydennyskoulutus maksavat. Remontti ilman rahoitusta jää helposti puheeksi.
Kaikki kuvauksesi nojaa enemmän muistoihin, kärjistyksiin ja yksittäisiin tarinoihin kuin faktoihin. Kun katsoo tilastoja ja tutkimuksia, kuva koulutuksesta on monisyisempi ja paljon tasapainoisempi.