Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun lukee näitä kommenteja niin olen kasvanut pullossa 🤔 mitä nyt kersanttia koeteltiin ensimmäiset pari kuukautta erilaisilla testeillä. Ensimmäinen työpöytä oli pahvilaatikko kouluttajien huoneen nurkassa ja päällä bakeliittipuhelin, joka ei ollut verkossa.
Mut huoneessa oli sentään ikkuna? Voisi olla huonomminkin.

Kun lukee näitä kommenteja niin olen kasvanut pullossa 🤔 mitä nyt kersanttia koeteltiin ensimmäiset pari kuukautta erilaisilla testeillä. Ensimmäinen työpöytä oli pahvilaatikko kouluttajien huoneen nurkassa ja päällä bakeliittipuhelin, joka ei ollut verkossa.
Mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten nykymaailma on vinksahtanut raiteiltaan. Jos tuollaista tapahtuisi nykypäivänä, niin eiköhän kersantin äiti olisi soittelemassa mediaan. Saati sitten jos kyseessä olisi naiskersantti, älämölöä riittäisi ensi vuosikymmenelle asti.

Miten itse tähän aikanaan suhtauduit ? Koitko työpaikkakiusaukseksi ? vai otitko huumorilla ?

Kyllähän maailma on parempaankin suuntaan mennyt noista ajoista, mutta jossain asioissa on otettu pahasti takapakkia.

Taidetaan olla sitä ikäluokkaa, jota kasvatettiin vähän eri metodeilla kuin nykyään on tapana. Syväjohtaminen oli vielä keksimättä ja piti vaan kestää,oppia ja nöyrtyä.

Mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten nykymaailma on vinksahtanut raiteiltaan. Jos tuollaista tapahtuisi nykypäivänä, niin eiköhän kersantin äiti olisi soittelemassa mediaan. Saati sitten jos kyseessä olisi naiskersantti, älämölöä riittäisi ensi vuosikymmenelle asti.

Miten itse tähän aikanaan suhtauduit ? Koitko työpaikkakiusaukseksi ? vai otitko huumorilla ?

Kyllähän maailma on parempaankin suuntaan mennyt noista ajoista, mutta jossain asioissa on otettu pahasti takapakkia.
Nykyään ollaan ihan kaikessa turhan herkkänahkaisia. Onhan se joskus paikallaankin, mutta asteikkoa voisi keventää pari napsua. Ihmisen pääkopalle tekee hyvää, kun joutuu välillä vähän ponnistelemaan. Eikä aina voi olla valinnanvapautta kaikessa. Jokaiselle tulee jossain kohdin elämää vastoinkäymisiä ja silloin on hyvä olla omat muistijäljet siitä, että tästähän voi selvitä ilman että pää hajoaa.

Passiivisen tupakoinnin osalta on tietysti otettu isoja askelia oikeaan suuntaan, mutta tuskin kukaan kaasukammioita enää työpaikoille kaipaakaan. Itseltä nämä on mennyt ohi, kun baaritupakointikin ehdittiin kieltää ennen kuin olin siinä iässä.

Taidetaan olla sitä ikäluokkaa, jota kasvatettiin vähän eri metodeilla kuin nykyään on tapana. Syväjohtaminen oli vielä keksimättä ja piti vaan kestää,oppia ja nöyrtyä.
Syväjohtaminen oli keksimättä, mutta kaikki hyvät kouluttajat sitä osasi käyttää omalla esimerkillä sekä palkitsemisella.

Silloin oli vielä ikuinen Neuvostoliitto 😄 ja pelättiin happosateita Saksasta sekä ydinsota ja talvea. Toistokoulutus oli arvossaan.

1980-luvulla marraskuisella rakennuksella ollessani Polarin lähetti sai viedä postia mesun parakkiin ja lähteä pois, koska oli vaara, että päälle tippuu tavaraa. Oli poliittisia erimielisyyksiä. Palkka tuli, työ oli kylmää, ei mitään tykyhommia siihen aikaan. Kovaa työtä.

Vartijana olin ja sain kyllä painiakin.

Olen ollut nuorena pari vuotta kunnalla. Siellä oli vähän laiskempaa mutta oli osaajiakin.

Valtion palvelusta tuli muutama vuosi aikanaan.

Ulkomaan palvelua tuli reilu vuosi.

Nyt olen yksityisellä, joka tekee kuitenkin työtä pääasiassa valtiolle. Olen aika etuoikeutettu. Toimihenkilönä ollaan, palkka ok työhön nähden, väki on ihan kovaa tekemään hommansa.

En minä muuta kiroa kuin ruutuajan lisääntymistä. Koko ajan pitää jotain kirjata sen kymmeniin paikkoihin ja välillä pitäisi tehdäkin jotain.

Töitä olen tehnyt 14-vuotiaasta. Yläluokilta jaoin viikonloput lehtiä ja kesät olin sekahommissa sukulaisille maalla tai sitten raksalla.

En ole ollut päivääkään ilman hommaa, mutta kahtakin työtä yhtaikaa joskus painettiin. Sitten juotiin taulu puhtaaksi.

En mäkään mihinkään kusettajiin ole törmännyt.

Jk... Vihaan kaikkia hallituksia, koska aina kun tekevät jotain minun jääkaappiani koskevia päätöksiä, tulee sellainen Jaakko Ilkan fiilis.

Viimeksi muokattu:
Syväjohtaminen oli keksimättä, mutta kaikki hyvät kouluttajat sitä osasi käyttää omalla esimerkillä sekä palkitsemisella.

Silloin oli vielä ikuinen Neuvostoliitto 😄 ja pelättiin happosateita Saksasta sekä ydinsota ja talvea. Toistokoulutus oli arvossaan.
Joo, ensin ne tuli Briteistä, sitten Saksasta ja kun lopulta asiaan saatiin oikeasti selvyys niin ne tulivatkin maista joissa oli pelkkää Ystävyyttä, Edistystä ja kaikki asiat ylipäätään jiirissä. Sitten se sateetkin loppuivat, saman tien :D

Tuo nöyrtyminen on sillai valkea asia, kun eräs dirika kuvitteli olevansa kotimainen versio rockysta, sanoi että kun kerran huitaisee niin uni tulee. Oli vielä tapana mukamas leikillään muksia olkapäihin. Se loppui kun seuraavalla kerralla sitten tulee puukosta takaisin. Sieltä lähdettyäni rahojakin sai odotella toista kuukautta

Hallinnon koon vertailua Suomi vs. Tanska:
Tanska: alueita (vastaa hiukan meidän sotealueita) 5, joissa yhteensä 205 valtuutettua. Kuntia 98, joissa n. 2500 valtuutettua.

Suomi: sotealueiden valtuutettuja n. 1400 ja kunnanvaltuutettuja n. 8500.

Suomessakin voisi aivan hyvin vähentää sotealueet viiteen ja kunnat n. sataan.
Tästä olen samaa mieltä.

Tässä vähän jarrua niille, jotka yhtenään sutta huutavat. Ostovoima kasvaa.

Mutta myös työttömyys. Ja julkinen sektori on turvonnut enemmän kuin mitä maailmatilanteiden kurittama yrityskenttä ja yksityisten kulutus jaksaa kantaa. Lisäksi laskimme väärän hevosen varaan. Venäjältä tuotua edelleen jalostettavaa tuontia, turismia ja joskin vähäistä vientiä Venäjälle emme ole pystynyt täysin korvaamaan. Puhumattakaan siitä mitä venäjän sota ukrainassa tekee maailmataloudelle. Tähän päälle jo aiemmin rassannut teollisuuden rakennemuutos, sitten korona ja vielä työvoiman ikääntyminenkin.

Back