Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No ei ole leikattu kuntien henkilöstöä vaan odotellaan eläköitymisiä. Toki asiaa auttaisi jos valtio leikkaisi oikeasti kuntien tehtäviä mutta tuskin poliiitikot siihen kykenevät koska lupaavat kaikkea kivaa kaikille ilman että tarvitsee miettiä kuka sen maksaa.
 
Ainakin sotepuolen porukka siirtyi automaagisesti uudistuksen yhteydessä. Kai?

Kuntaliitosten yhteydessähän on ollut tapana betonoida kaikkien työpaikat vuosiksi, se ei ole tervettä.

Nyt täytyy myöntää, että meni tämän himmelin yksityiskohdat ohi. Sen tiedän, että nämä menivät valtiolle ja valtion budjettiin. Eikös se sitten automaattisesti pitäisi laskea myös kunnallisveroja tai luoda ylijäämä kunnille? Vai laskettiinko valtionosuuksia saman verran? Sotahan oli kuitenkin iso pompsi kunnan budjetista.
 
No ei ole leikattu kuntien henkilöstöä vaan odotellaan eläköitymisiä.
Kyllä kuntien henkilöstöä on vähennettykin mutta toisaalle on täytynyt palkata lisää.

Tämä sotehimmelin käynnistäminen ja siihen valitut keski- ja ylätason johtajat joiden valinnan kriteerit eivät aina ole sitä mitä työ vaatisi (harvoin siis) aiheuttaa sen, että osalla on töitä enemmän kuin mitä ehtivät tehdä ja mm ruokatunnit jää väliin jne ja osalla on töitä niin, että nimeksi riittää ja loppu keplotellaan kuin jotakin muka tehtäisiin. Harvalla on sopivasti.

Perseelleen meni sotehimmeli kiitos mm keskustan. Ja tehtyä paskaa rakennusta on työlästä ja kallista korjata eikä hyvää saa koskaan.

Jos joku nimetään johtajaksi niin, että ansioit ovat kaikkea muuta kuin johtaminen erittäin kriittisella työn tehostamisen saralla mutta on ikänsä ollut ns alalla niin hän ei ole välttämättä se johtaja joka osaa kuunnella eri alojen ja tehtävien ammattilaisia sekä asiantuntijoita - ja järjestellä tehtävät ja resurssit. Hänelle tulee auktoriteettivajaus joten hän päättää olla tekemättä näitä tärkeitä perehtymisiä. Ja sote on nyt pullollaan näitä johtajia.
 
Tehtäviäkin on leikattu reippaasti, onkohan henkilöstöä muistettu leikata samalla...

Mitäpä lottoat? Tänään viimeksi kokoustin ohimosuonet pullottaen. 18 kk ja ei vaan synny päätöksiä edes pikkuasioissa. Prolet seisovat levossa tai istuvat nakkisuojassa kortilla. Työsuhdeturva on aivan posketon kuntasektorilla. Päällikkövakansseja lisätään ja apulaisen apulaisia piisaa.

Kun itse riennät aamupäivän omasta mielestä kiireen kierää pitäen ja astut kaupungintalon bresneviläiseen kiireettömyyteen, tuohon villasukkasipsuttelumentaliteetin kyllästämään pyhäkköön, niin meinaa menettää järkensä.
 
Nyt täytyy myöntää, että meni tämän himmelin yksityiskohdat ohi. Sen tiedän, että nämä menivät valtiolle ja valtion budjettiin. Eikös se sitten automaattisesti pitäisi laskea myös kunnallisveroja tai luoda ylijäämä kunnille? Vai laskettiinko valtionosuuksia saman verran? Sotahan oli kuitenkin iso pompsi kunnan budjetista.

Manner-Suomen kuntien kunnallisveroprosentit laskivat 12,64 prosenttiyksikköä vuodelle 2023.

"Kunnallisveroprosentit muuttuvat vuoden 2023 alussa historiallisesti. Sote-uudistuksen rahoituslaki määrää, että Manner-Suomen kuntien tuloveroprosentit laskevat 12,64 prosenttiyksikköä vuonna 2023 ja vastaava summa siirtyy valtion verotukseen. Manner-Suomen kunnat eivät voi siis muuttaa vuoden 2023 kunnallisveroprosenttejaan. Tuloveroprosentteihin ei tehty muutoksia myöskään Ahvenanmaalla."

 
Kuntaliitosten yhteydessähän on ollut tapana betonoida kaikkien työpaikat vuosiksi, se ei ole tervettä.

Kuntaliitoksia ei oikein saa myytyä äänestäjille muuten.

Vihervasemmisto uskoo virkatyön voimaan ehkä siksi, että kukapa heitä yksityiselle sektorille palkkaisikaan.

Aktiivimalli ei kyllä ole mikään vihervasemmiston keksintö, vaan sitä on eri muodossa ajettu laajalla rintamalla.
 
Nyt täytyy myöntää, että meni tämän himmelin yksityiskohdat ohi. Sen tiedän, että nämä menivät valtiolle ja valtion budjettiin. Eikös se sitten automaattisesti pitäisi laskea myös kunnallisveroja tai luoda ylijäämä kunnille? Vai laskettiinko valtionosuuksia saman verran? Sotahan oli kuitenkin iso pompsi kunnan budjetista.
Onhan kuntaverot laskeneet paljonkin. Voi ne silti nousta tulevaisuudessa.
 
Sote ja muutama lakisääteinen meno kuten koulut vievät kaikki kuntien rahat. Pikkukunnissa keskustellaan muutamista tonneista mistä voidaan Päättää. Minun mielestäni voitaisiin siirtyä maakuntien kokoisiin kuntiin, toki kuntien nimet ja joku itserahoitettu perinneyhdistys olisivat ok-
 
Onko iso lopulta tehokkaampaa kuin pieni? Ainakin sote-menot kasvoivat voimakkaasti, kun toiminta siirrettiin pieniltä kunnilta isoille hyvinvointialueille.
Olen joskus miettinyt, että mitä Sveitsi on tehnyt toisin. Siellä on reipas 2 200 kuntaa ja maa on pinta-alaltaan noin kahdeksasosa Suomesta. Vastaavasti Sveitsin BKT on yli kaksinkertainen Suomeen nähden. Ehkä siellä ei vaan ole päästetty julkista puolta pöhöttymän virkamiehillä ja kaikenmaailman päälliköillä niinkuin meillä.

En tosin tiedä onko tälläisessä vertailussa edes mitään järkeä, en niin tunne Sveitsin olosuhteita, kunhan joskus numeroihin törmäsin ja kummastelin.
 
Olen joskus miettinyt, että mitä Sveitsi on tehnyt toisin. Siellä on reipas 2 200 kuntaa ja maa on pinta-alaltaan noin kahdeksasosa Suomesta. Vastaavasti Sveitsin BKT on yli kaksinkertainen Suomeen nähden. Ehkä siellä ei vaan ole päästetty julkista puolta pöhöttymän virkamiehillä ja kaikenmaailman päälliköillä niinkuin meillä.

En tosin tiedä onko tälläisessä vertailussa edes mitään järkeä, en niin tunne Sveitsin olosuhteita, kunhan joskus numeroihin törmäsin ja kummastelin.
Erittäin hyvä kysymys. Siellähän on myös hyvin vahva kantonien hallinto.
 
Näyttää siltä, että aika moni äänestäjä aikoo vaihtaa kelkkaa. Tulevat pettymään, kuten aina, mutta näinhän se menee. Pika-analyysi lonkalta:

Orpo ei voi mitään talouskasvun pysähtymiselle. Monet kansalaiset kokevat elinkustannusten nousun ja velan kasvun epäonnistumisena.

Sote-uudistus on mennyt aivan perseelleen. Kansan muisti on lyhyt: se oli demarin ja kepun venezuelamainen sulle-mulle-himmeli, mutta kentällä näkyy vain se, mikä kusee ja kuka on hallituksessa.

Keskiluokan maksamat verot eivät tuota vastaavaa hyötyä palveluiden parantumisessa. Oikein pösöt saivat päänsilitystä, kukaan muu ei. Orpon todellinen tausta mahtuu kansan näköaloissa kahteen mustaan autoon.

Sosiaaliturvan ja eläkkeiden rahoituksesta käytävä keskustelu luo epävarmuutta.

Äänestäjät liittävät hallituksen toimintakyvyn ja päätökset aina sen hetkiseen hallitukseen, vaikka todellisuudessa monet poliittiset linjaukset ovat syntyneet pitkällä aikavälillä tai edellisten hallitusten aikana.

Yksittäiset poliitikot yrittävät tuoda esiin, mitä he itse ovat saavuttaneet ja millaisia uudistuksia he tekevät, mutta mitään muuta tulosta el näy kuin työttömiä ja epävarmuutta.

Hallitus kantaa ilmastopolitiikan seuraukset kaiken muun lisäksi.

 
Olisi aivan välttämätöntä, että vaikka nyt sitten PS teettäisi pätevällä tutkijalla kansantajuisen tutkimuksen siitä, miten julkista sektoria on paisutettu sitten 1980-luvun. Tutkimuksessa pitäisi selkeästi käsitellä etenkin kaikki lisätyt lakisääteiset velvoitteet ja kuka ne on laeiksi asti juntannut. Ja selvittää kaikkien em. lisäysten kustannukset.

Kansalle pitäisi lyödä eteen selkeät rätingit, jotta olisi edes hiukan toivoa äänestysvalintojen pohjautumisesta järkeen, ei tunteeseen. Vihervasemmiston vaalipropagandahan perustuu 100 % tunteisiin vetoamiseen. Siihen peliin ei kannata ei-vihervasemmiston lähteä, koska sitä peliä ei pysty nykyisessä mediailmapiirissä voittamaan.
 
Back
Top