Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näyttää siltä, että aika moni äänestäjä aikoo vaihtaa kelkkaa. Tulevat pettymään, kuten aina, mutta näinhän se menee. Pika-analyysi lonkalta:

Orpo ei voi mitään talouskasvun pysähtymiselle. Monet kansalaiset kokevat elinkustannusten nousun ja velan kasvun epäonnistumisena.

Sote-uudistus on mennyt aivan perseelleen. Kansan muisti on lyhyt: se oli demarin ja kepun venezuelamainen sulle-mulle-himmeli, mutta kentällä näkyy vain se, mikä kusee ja kuka on hallituksessa.

Keskiluokan maksamat verot eivät tuota vastaavaa hyötyä palveluiden parantumisessa. Oikein pösöt saivat päänsilitystä, kukaan muu ei. Orpon todellinen tausta mahtuu kansan näköaloissa kahteen mustaan autoon.

Sosiaaliturvan ja eläkkeiden rahoituksesta käytävä keskustelu luo epävarmuutta.

Äänestäjät liittävät hallituksen toimintakyvyn ja päätökset aina sen hetkiseen hallitukseen, vaikka todellisuudessa monet poliittiset linjaukset ovat syntyneet pitkällä aikavälillä tai edellisten hallitusten aikana.

Yksittäiset poliitikot yrittävät tuoda esiin, mitä he itse ovat saavuttaneet ja millaisia uudistuksia he tekevät, mutta mitään muuta tulosta el näy kuin työttömiä ja epävarmuutta.

Hallitus kantaa ilmastopolitiikan seuraukset kaiken muun lisäksi.

Sitähän demokratia pohjimmiltaan on. Neljän vuoden välein ensin toivotaan ja sitten petytään.

Viimeistään vaalijärjestelmämme takaa sen, että lopputulos on aina kompromissihöttöä. Kun liikkumavarakin käytännössä on todella pieni, niin merkittävä onnistuminen ei ole edes mahdollista.
 
Sote ja muutama lakisääteinen meno kuten koulut vievät kaikki kuntien rahat. Pikkukunnissa keskustellaan muutamista tonneista mistä voidaan Päättää. Minun mielestäni voitaisiin siirtyä maakuntien kokoisiin kuntiin, toki kuntien nimet ja joku itserahoitettu perinneyhdistys olisivat ok-
Sote ei vie kunnilta, koska alueet saavat rahat valtiolta. Siksi kunnallisverot laskettiin sinne 8 pinnan tasolle. Kunnissa ei tietenkään päästy sote-menojen mukaisiin säästöihin, kun ei sieltä hallinnosta pystytty / haluttu leikata.
Nyt tässä on toteutumassa pahin skenaario: Kunnat nostavat veroprosenttinsa yli kymmeneen, alueet saavat verotusoikeuden ja valtion verotusta ei voi laskea, koska karmea alijäämä ja puolustusmenot. Keskituloisethan tämän kustantaa, kun niitä on lukumääräisesti paljon. Koska verotuksen tuollainen tiukkaaminen on poliittisesti mahdotonta, uutta velkaa revitään niin kauan kuin saadaan.
Milleitä ja moottorisahaa odotellessa. Tai IMF tulee ja leikkauttaa sen parikymmentä mrd/vuosi. Voi lueskella Kreikan memot muistin virkistykseksi. Menot leikkaamalla kasvu lähtee.mutta se poliittinen koalitio, joka on vallassa, kun IMF lukee saatanalliset säkeensä ei vaaleissa menesty.
 
Kellään muuten tietoa, että onko Sveitsissä samanlainen diktatoorinen puoluekuri kuin Suomessa? Muissa Pohjoismaissa? Sen olen kuullut, että Israelissa puoluekuri on hyvin löyhä; siellä kansanvalta toteutuu paljon paremmin.
 
Ei puolue voi pakottaa yksittäistä edustajaa mihinkään. Hän voi täysin vapaasti äänestää niin kuin parhaaksi näkee.
Eräs suuri valtiomies totesi asian laidan:

"There is freedom of speech, but I cannot guarantee freedom after speech."

Eli jos ryhmässä äänestelee kuten parhaaksi näkee, saa pian äänestellä ihan omassa ryhmässään kuten parhaaksi näkee. Ja todennäköisesti viimeistä kauttaan.
 
Näyttää siltä, että aika moni äänestäjä aikoo vaihtaa kelkkaa. Tulevat pettymään, kuten aina, mutta näinhän se menee. Pika-analyysi lonkalta:

Orpo ei voi mitään talouskasvun pysähtymiselle. Monet kansalaiset kokevat elinkustannusten nousun ja velan kasvun epäonnistumisena.

Sote-uudistus on mennyt aivan perseelleen. Kansan muisti on lyhyt: se oli demarin ja kepun venezuelamainen sulle-mulle-himmeli, mutta kentällä näkyy vain se, mikä kusee ja kuka on hallituksessa.

Keskiluokan maksamat verot eivät tuota vastaavaa hyötyä palveluiden parantumisessa. Oikein pösöt saivat päänsilitystä, kukaan muu ei. Orpon todellinen tausta mahtuu kansan näköaloissa kahteen mustaan autoon.

Sosiaaliturvan ja eläkkeiden rahoituksesta käytävä keskustelu luo epävarmuutta.

Äänestäjät liittävät hallituksen toimintakyvyn ja päätökset aina sen hetkiseen hallitukseen, vaikka todellisuudessa monet poliittiset linjaukset ovat syntyneet pitkällä aikavälillä tai edellisten hallitusten aikana.

Yksittäiset poliitikot yrittävät tuoda esiin, mitä he itse ovat saavuttaneet ja millaisia uudistuksia he tekevät, mutta mitään muuta tulosta el näy kuin työttömiä ja epävarmuutta.

Hallitus kantaa ilmastopolitiikan seuraukset kaiken muun lisäksi.

Punaisten demarien paras vaalistrategia on esittää kuollutta.
 
Ei puolue voi pakottaa yksittäistä edustajaa mihinkään. Hän voi täysin vapaasti äänestää niin kuin parhaaksi näkee.
De jure näin on, mutta de facto ei. Perustuslakihan velvoittaa kansanedustajat itsenäiseen ajatteluun, mutta käytännössähän kansanedustaja painaa sitä nappia, mitä puoluejohto käskee. Niin kauan kuin eduskunta on puoluevetoinen, demokratia ei toteudu. Yksi keino olisi määrätä kaikki eduskunnan äänestykset salaisiksi, ja kunkin edustajan äänestyskäyttäytyminen paljastettaisiin vasta juuri ennen vaaleja.
 
Back
Top