Otto-ajoneuvot yms.

Mietin vain miten näiden sähköautojen lataus järjestetään?

Aiheeseen liittyvä video, muistelen jotain tällaista

- Merikonttiin saadaan 300 kW diesel aggrekaatti, kontista lähtee 6 kpl piuhoja, joten jokainen saa yhtäaikaa 50 kWh latausta
- Joissakin sähköautoissa on mahdollisuus ottaa virtaa akusta, joten erilaisten PV:n käytämien pienakkujen lataus onnistuu autosta 1,8 kWh teholla.

 
Aiheeseen liittyvä video, muistelen jotain tällaista

- Merikonttiin saadaan 300 kW diesel aggrekaatti, kontista lähtee 6 kpl piuhoja, joten jokainen saa yhtäaikaa 50 kWh latausta
- Joissakin sähköautoissa on mahdollisuus ottaa virtaa akusta, joten erilaisten PV:n käytämien pienakkujen lataus onnistuu autosta 1,8 kWh teholla.

Tuollaista konttia ei kovin eteen tuoda..
 
Viime päivinä ollut paljon puhetta kuljetuskalustosta. Mielestäni nykyaikaiset traktorit sopii pv:n hommiin kuin nenä päähän. Helposti saatavilla iso määrä, erittäin maastokykyinen, riittävän nopea, pystyy moneen tehtävään, kuten kuljetus, kuorman purku, pystyy tukemaan muita ajoneuvoja (hinaus, tien auraus jne)… ja mikä parasta, koneita ja ajotaitoisia kuskeja on maaseutu pullollaan.
 
Viime päivinä ollut paljon puhetta kuljetuskalustosta. Mielestäni nykyaikaiset traktorit sopii pv:n hommiin kuin nenä päähän. Helposti saatavilla iso määrä, erittäin maastokykyinen, riittävän nopea, pystyy moneen tehtävään, kuten kuljetus, kuorman purku, pystyy tukemaan muita ajoneuvoja (hinaus, tien auraus jne)… ja mikä parasta, koneita ja ajotaitoisia kuskeja on maaseutu pullollaan.
Tämä just. Ja sitten kun vähän valtio ”ohjailis” että just täsmälleen oikeaa, uutta kalustoa tulis linjalta töihin maatiloille, ois meillä olemassa loistava logistinen komponentti helposti saatavilla.
 
Tulee kyllä aina silloin tällöin pohdittua, että mitähän kaikkea tekemistä näille siviilivehkeille onkaan kehitelty.

Esimerkiksi linnoittamisessa metsä- ja ajokoneella ja kaivinkoneella saisi aika haipakkaa valmisteltua paikalla olevasta materiaalista kunnon katetut asemat, korsut ja raivattua ampuma-alat.

Ajokoneella voi myös kuljetella materiaalia lähes minne vain (hitaasti) ja purkaa sen.
Laikutukseen tarkoitetulla lautasäkeellä saa sopivaa uraa miinoille....
 
Tämä just. Ja sitten kun vähän valtio ”ohjailis” että just täsmälleen oikeaa, uutta kalustoa tulis linjalta töihin maatiloille, ois meillä olemassa loistava logistinen komponentti helposti saatavilla.
Rekisteröintitilastojen mukaan A, N ja T-sarjan Valtra on sopivasti myyntitilaston kärjessä. Valtaosa varmasti myydään vielä etukuormaimella. Näihin meillä on hyvä varaosapooli ja huolto-osaaminen.
Ei ne kaikki voi sotaan lähteä, jonkun pitää sitä ruokaa tuottaa, aika nopeasti syntyy ongelmia, jos isomäärä traktoreita ja isäntiä lähtee pois pelloilta.
Huoltovarmuus on varmasti huomioitu valmiussuunnittelussa. Voi olla että joudutaan silti turvautumaan jonkin verran naapuriapuun. Mutta se ongelma ei ole varmaan mittakaavaltaan merkittävää kokoluokkaa. Ehkä kärjistetysti sanon, että jos mun naapurilta menee toinen traktori niin voi harmi, meiltä menen minä ihan itte…
 
- Merikonttiin saadaan 300 kW diesel aggrekaatti, kontista lähtee 6 kpl piuhoja, joten jokainen saa yhtäaikaa 50 kWh latausta


Tuollaista konttia ei kovin eteen tuoda..
Niin, jos joutuu olemaan 40km takana, niin esim 400km rangesta hukkuu 20% pelkkiin latausmatkoihin. 50kwh latausteholla henkilöauton lataus vie 1-1,5h akkukapasiteetista riippuen. Lataus siis vie matkoineen minimissään joku 2,5-3h jos liikenne on sujuvaa eikä sen ajankohtaa voi oikein itse valita, koska akku sanelee milloin sinne huoltoon on mentävä. Raskaan kaluston akkukapasiteetit on sitten sen verran kovat, että 50kwh lataus kestää jotain 10 tunnista ylöspäin. Ei tuo oikein toimivalta yhtälöltä kuulosta. Diesel kulkee esim 750km tankillisella ja se voi kantaa +1500km verran jerrykannuja mukanaan. Samaan rangeen toiminta-alueella sähköauton pitää käydä laturilla 7 kertaa ja aikaa esimerkissä laturointiin palaa vajaa vuorokausi.

Millaisia kilometrimääriä siellä toiminta-alueella sitten tulee on eri kysymys. 1941 itärintamalla loppui sakuilta menovesi ja pusku hyytyi siihen, mutta vastaavia kilometrimääriä ei näytetä ainakaan Ukrainassa vedetyn aivan sodan avauspäiviä lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
En pitäisi yhtään mahdottomana että jos nyt ryhdyttäisiin tanssiin, polttoaineen riittävyys ja logistiikka saattaisi ollakin se ongelma ja sähköautoilla pystyisi edelleen liikkumaan hajautetun tuotannon takia.
Joku mainitsi Nesteen jalostamon. Se on varmaan ekana tulessa. Toisena iso osa ulkona olevista varmuusvarastoista. Melko paljaana ollaan ohjuksia ja droneja vastaan tällä hetkellä.
 
En pitäisi yhtään mahdottomana että jos nyt ryhdyttäisiin tanssiin, polttoaineen riittävyys ja logistiikka saattaisi ollakin se ongelma ja sähköautoilla pystyisi edelleen liikkumaan hajautetun tuotannon takia.
Joku mainitsi Nesteen jalostamon. Se on varmaan ekana tulessa. Toisena iso osa ulkona olevista varmuusvarastoista. Melko paljaana ollaan ohjuksia ja droneja vastaan tällä hetkellä.
Eipä tuo PV:lle ole ongelma ja veikkaan, että sähkön jakelussa alkaa katkot melko nopeasti varsinkin, kun jo tulevan talven sähköpulasta on kirjoituksia.
 
En pitäisi yhtään mahdottomana että jos nyt ryhdyttäisiin tanssiin, polttoaineen riittävyys ja logistiikka saattaisi ollakin se ongelma ja sähköautoilla pystyisi edelleen liikkumaan hajautetun tuotannon takia.
Joku mainitsi Nesteen jalostamon. Se on varmaan ekana tulessa. Toisena iso osa ulkona olevista varmuusvarastoista. Melko paljaana ollaan ohjuksia ja droneja vastaan tällä hetkellä.
Polttoainetta voidaan tuoda rekoilla,laivoilla ja junilla.
Sähkö tarvitsee piuhaa siirtymiseen.
"Perjantainen hirmumyrsky aiheutti erittäin harvinaisen vian Suomen sähköverkon järeimpään osaan, eli kantaverkkoon.

Eurajoella Satakunnassa voimajohdot tippuivat tielle myrskyn kaadettua kaksi 400 kilovoltin voimalinjapylvästä."

"Kyse on suoralla johto-osuudella olevista harustetuista eli vaijereilla tuetuista pylväistä. Niiden korjaamiseen menee Pahkinin arvion mukaan noin viikko."

 
Eipä tuo PV:lle ole ongelma ja veikkaan, että sähkön jakelussa alkaa katkot melko nopeasti varsinkin, kun jo tulevan talven sähköpulasta on kirjoituksia.

Niinpä, täällä peräkylällä tuntuu olevan sähkökatkoja muutenkin sen verran usein (tarkistin, lokakuussa oli viidesti. Osa vikoja, osa huoltoa), ettei viitsi mikron kelloakaan säätää kohdilleen. Nytkin oli ensilumen aikaan heti poikki.

Aiheuttaisi kai ongelmaa, jos vaikka puoleen päivään ei voi tankata ajoneuvoja ollenkaan?

Tuntuu muutenkin riskiltä laittaa kaikki munat samaan koriin, eli sähköön. Olisi vieläkin suurempi intressi vihollisella pistää verkko nurin.
 
Totta kaikki.
Sota-ajan sähköverkon tavoitetila on kuitenkin jotain ihan muuta kuin nyt syvän rauhan aikana. Nyt 99,9% saatavuus tai laatu ei ole hyväksyttävää. Tilanne kun on päällä, ollaan iloisia kun joskus tulee jotain johdon päästä.
Ja eikö meillä nyt vähän ole kaikki munat samassa ”fossiilisten polttoaineiden” korissa.
Kuten yritin argumentoida, sähköä kun pystyy tuottamaan paikallisesti ja tuotantovehkeitä (joskin hieman alitehoisia autoiluun) löytyy kymmeniä tuhansia kappaleita ympäri maata. Ja PV voisi hankkia niitä lisää, akkuja, puugeneraattorikontteja tms. Diesel täytyy tuoda jostain eikä sillä tankkiautollisella kovin kauaa joukko taistele.
Tankkauksien järjestäminen pelkälle telakuorma-autoilla liikkuvalle heitinkomppanialle meinasi olla haastavaa kun varusmiehenä niitä sumpli. Voin vain kuvitella minkälainen logistinen painajainen se on nykyisenä drone aikana vähän janoisemmalle joukolle.


Itse asiassa tuo akkukonttihan olisi loistava veto. PV määrittelee kontin tyypin. Sähköyhtiöt hankkii konttiakut, käyttää niitä ja tekee tiliä niillä. Ja kun tarve tulee, PV ottaa ne liikkuvaan käyttöön.
 
Maatalouden vap varaus ja uusimmat koneet eivät kelpaa PV lle huolto ongelmien vuoksi.

"Maatilat voivat pian varata ajoneuvoja ja työkoneita, jotka ovat välttämättömiä tuotannon jatkamiselle poikkeusoloissa.

Näitä voivat olla esimerkiksi traktorit, kurottajat, mönkijät, pyöräkaivinkoneet ja perävaunut, maatilojen varautumiskurssilla Ylöjärvellä kerrottiin maanantaina."

"Uudet hienot maatalouskoneet eivät ole sodassa käyttökelpoisia, sillä niitä ei pysty kukaan korjaamaan, huomauttaa sotilasprofessori, eversti evp. Mika Hyytiäinen."

"Hyytiäisen mukaan konesijoitukset ovat todella vaikeita. Hän miettii, voisivatko alueiden viljelijät koota vanhemmista, helpommin huollettavista koneista yhteisen varaston, josta tarjoaisivat vaihtoehtoa koneille, joita Puolustusvoimat pyytää."

 
Uudet hienot maatalouskoneet eivät ole sodassa käyttökelpoisia, sillä niitä ei pysty kukaan korjaamaan, huomauttaa sotilasprofessori, eversti evp. Mika Hyytiäinen."
Tää on niin tätäpäivää, kaikki ajoneuvot on niin huipputeknisiä, ettei niitä voi korjata enää nyrkkipajoilla eikä oikein voi metsään viedä kun on helposta muovia kaikki osat.

Osaksi tästä syystä ehdottelin sitä halpaa mahdollisimman yksinkertaista karvahattu maastoajoneuvoa, jonka tuotanto aloitettas siinä vaiheessa kun tilanne alkaa kuumeta ja valmistaudutaan tositoimiin.
 
Tää on niin tätäpäivää, kaikki ajoneuvot on niin huipputeknisiä, ettei niitä voi korjata enää nyrkkipajoilla eikä oikein voi metsään viedä kun on helposta muovia kaikki osat.

Osaksi tästä syystä ehdottelin sitä halpaa mahdollisimman yksinkertaista karvahattu maastoajoneuvoa, jonka tuotanto aloitettas siinä vaiheessa kun tilanne alkaa kuumeta ja valmistaudutaan tositoimiin.
Vähän enemmän voisi avata asiaa että mistä koneista ja vioista on kyse.
Tuskimpa PV mitään harvinaisempaa juurikkaan nosto konetta tarvitsee.
Vikakoodit ja urea laitteet voi tuoda kyllä ongelmia mutta ne voisivat olla enemmänkin ohjelmointi kysymyksiä.

Joka tapauksessa huolto onnistuu nykyäänkin ns. paikan päällä jos vaan on Ns yleismerkki kyseessä.
 
Ei ne kaikki voi sotaan lähteä, jonkun pitää sitä ruokaa tuottaa, aika nopeasti syntyy ongelmia, jos isomäärä traktoreita ja isäntiä lähtee pois pelloilta.
Kyllä niitä on monella tilalla ylimmäräisiä ihan mukaavuuden vuoksi. Ei tarvitse koneita vaihdella joka välissä perästä, vaan voi vaikka äestää yhdellä ja kylvää toisella jne. Poikkeusoloissa onnistuu vähemmälläkin määrällä, kun välillä koneita vaihtelee ja varsinkin, jos tilat tekee yhteistyötä.

Esimerkiksi 73-vuotiaalla isäpapallanikin on kolme traktoria, joista viljelyn nyt loputtua tarvitsisi poikkeusoloissa yhden vanhimman polttopuurankojen ajoon ja ehkä toisen teiden auraukseen, jotta kotirintaman huolto tällä kylällä pyörisi. Olisi nimittäin aika v-mäinen homma nostaa raskas metsäkärryn venttiilipöytä koppiin ja sieltä pois joka päivä.

Nelivetotraktori etukuormaajalla olisi siis heti antaa. Samoin toinenkin nelivetotraktori, jos naapuri hoitaisi lumenaurauksen.
 
Back
Top