Otto-ajoneuvot yms.

Saunajääkäri

Kersantti
Heitinketju meni välillä ajoneuvokeskusteluksi ja sehän oli varsin mielenkiintoinen aihe. Tremos on selvästi puuttuva lenkki. Jatketaan omassa ketjussa tästä aiheesta.

Nykyiset suunnitelmat ja tulevaisuuden villeimmät visiot ajoneuvokaluston osalta kovaan paikkaan.

EDIT: jalostetaan sen verran alkuperäistä aloitusta, että puhe oli siis yli kolmipyöräisestä kalustosta jota löytyy siviilimarkkinoilta ja jätetään kevyet vehkeet pois tästä. Autot, kuorma-autot ja traktorit sekä varusteet yms. Mukana keskustelussa myös saman segmentin PV:n kalusto, nykyinen ja tuleva.
 
Viimeksi muokattu:
Heitinketju meni välillä ajoneuvokeskusteluksi ja sehän oli varsin mielenkiintoinen aihe. Tremos on selvästi puuttuva lenkki. Jatketaan omassa ketjussa tästä aiheesta.

Nykyiset suunnitelmat ja tulevaisuuden villeimmät visiot ajoneuvokaluston osalta kovaan paikkaan.

On jo. Ihan tarpeeksi monta...

 
Totta. Onhan noita ketjuja joka vehkeestä.

Tässä hetken asiaa tuumattuani aiheen voikin rajata otto-kaluston raskaampaan päähän sekä niihin vähäisiin SA kuorma-autoihin. Logistiikka+
Erikoiset, siviilimarkkinoilta puuttuvat ajoneuvot eivät nyt kiinnosta. Niitä hankitaan mitä hankitaan. Eikä myöskään mönkijät, pyörät eikä kelkat kuulu tähän.
 
Raskaat hinausautot ja niiden puute on iso ongelma sekä puominosturilla varustetut maastokelpoiset kuorma-autot.
 
Heitinketju meni välillä ajoneuvokeskusteluksi ja sehän oli varsin mielenkiintoinen aihe. Tremos on selvästi puuttuva lenkki. Jatketaan omassa ketjussa tästä aiheesta.

Nykyiset suunnitelmat ja tulevaisuuden villeimmät visiot ajoneuvokaluston osalta kovaan paikkaan.

EDIT: jalostetaan sen verran alkuperäistä aloitusta, että puhe oli siis yli kolmipyöräisestä kalustosta jota löytyy siviilimarkkinoilta ja jätetään kevyet vehkeet pois tästä. Autot, kuorma-autot ja traktorit sekä varusteet yms. Mukana keskustelussa myös saman segmentin PV:n kalusto, nykyinen ja tuleva.
Kolmipyöräinen kalusto...??
 
Itse olen miettinyt tuota traktoriasiaa maanpuolustuksen kannalta. Valtion kannattaisi kehitellä yhdessä paikallisen tehtaan kanssa tuotekokonaisuus, jotta kriisiaikana saataisiin yhtä mallia riittävä määrä riviin välittömästi. Mahdollisimman yleiset ja luotettavaksi todetut osavalinnat, sama rengaskoko ja -malli, jota ei saa muuttaa, isot ja mahdollisesti tuplasäiliöt, liimatta vaihdettavat lasit, mattavihreä väritys, sähköisesti toteutettu nopeudenrajoitin yms kätevää. Samassa paketissa Etukuormaaja (kauha, lumiaura ja trukkipiikit), koukkulavakärry (sorakuorman kestävä pohja, ”viljalaidat” ja pressukatto) sekä ulosottoonkytkettävä varavirtageneraattori.

Jos paketti on lähtövalmiina 24h varoituksella ja maatilalla on myös toinen traktori, valtio tukisi hankintaa avokätisesti.
 
Pahoittelut spämmäämisestä.

Miten näette nuo sähköautot ottoajoneuvoina? Moni näkee ne täysin kelvottomina mutta sitten taas toisaalta. Oma mielipide toiveikas. Dieseliä ja bensaa voi varastoida ja kuljettaa pieniä määriä helposti mutta ei tuottaa tässä maassa. Sähkön ”logistiikka” ja paikallinen tuotanto jollain tavalla ”helpompaa”. Lisäksi sähköauton akkukapasiteetillä voi kuljettaa ja varastoida energiaa moneen muuhun käyttöön. Kauanko kenttäsairaala pyörii yhdellä Model S:llä?
 
SA-tilanteessa tarvetta on moninaisille ajoneuvoille. Joten käyttöä löytyy myös isoille ja pienille sähköautoille.
 
Pahoittelut spämmäämisestä.

Miten näette nuo sähköautot ottoajoneuvoina? Moni näkee ne täysin kelvottomina mutta sitten taas toisaalta. Oma mielipide toiveikas. Dieseliä ja bensaa voi varastoida ja kuljettaa pieniä määriä helposti mutta ei tuottaa tässä maassa. Sähkön ”logistiikka” ja paikallinen tuotanto jollain tavalla ”helpompaa”. Lisäksi sähköauton akkukapasiteetillä voi kuljettaa ja varastoida energiaa moneen muuhun käyttöön. Kauanko kenttäsairaala pyörii yhdellä Model S:llä?

Sähkön logistiikka on erittäin haavoittuvainen muuntajine ja runkolinjoineen sekä pääosin keskitettyine tuotantolaitoksineen. Yksi ohjus voi pudottaa ison voimalaitoksen verkosta.


Tulevaisuus voi tietysti olla toinen, jos käy niin onnellisesti, että 20 vuoden kuluttua jokaisen omakotitalon kattoa koristaa aurinkopaneelit ja tuulimylly sekä pannuhuoneessa on akusto energian varastointiin. Tällainen hajautettu sähköntuotanto edistää epäilemättä sähköautojenkin sotilaallista käyttöä, mutta vähän scifiltä tuntuu vielä tässä vaiheessa.

Öljyjalosteilla kulkevat ajoneuvot ovat sikäli edistyksellisiä, että ne voi tankata muutamassa minuutissa (vrt. sähköauto lataa puolesta tunnista ylöspäin). Eikä tankkiauto suorittamassa polttoainekuljetusta ole kovinkaan lihava maali löytää ja tuhota tieverkoltamme. Totta on, ettei öljyä täällä tuoteta, mutta varmuusvarastointi antaa turvaa tuonnin keskeytyessä ja eikös Neste valmista ihan kotimaista biodieseliäkin?
 
Tulee kyllä aina silloin tällöin pohdittua, että mitähän kaikkea tekemistä näille siviilivehkeille onkaan kehitelty.

Esimerkiksi linnoittamisessa metsä- ja ajokoneella ja kaivinkoneella saisi aika haipakkaa valmisteltua paikalla olevasta materiaalista kunnon katetut asemat, korsut ja raivattua ampuma-alat.

Ajokoneella voi myös kuljetella materiaalia lähes minne vain (hitaasti) ja purkaa sen.
 
Itse olen miettinyt tuota traktoriasiaa maanpuolustuksen kannalta. Valtion kannattaisi kehitellä yhdessä paikallisen tehtaan kanssa tuotekokonaisuus, jotta kriisiaikana saataisiin yhtä mallia riittävä määrä riviin välittömästi. Mahdollisimman yleiset ja luotettavaksi todetut osavalinnat, sama rengaskoko ja -malli, jota ei saa muuttaa, isot ja mahdollisesti tuplasäiliöt, liimatta vaihdettavat lasit, mattavihreä väritys, sähköisesti toteutettu nopeudenrajoitin yms kätevää. Samassa paketissa Etukuormaaja (kauha, lumiaura ja trukkipiikit), koukkulavakärry (sorakuorman kestävä pohja, ”viljalaidat” ja pressukatto) sekä ulosottoonkytkettävä varavirtageneraattori.

Jos paketti on lähtövalmiina 24h varoituksella ja maatilalla on myös toinen traktori, valtio tukisi hankintaa avokätisesti.
Tarkoitat varmaan, että valtio ostaa koko paketin?
 
Tarkoitat varmaan, että valtio ostaa koko paketin?
No sen tietää kaikki missä kunnossa ne valtion traktorit ois vuoden jälkeen.
Kai siinä kaikki voittais jos Agco sais tästä mallista parhaan katteen ja asiakkaille se ois täpärästi halvin malli. Tai valtio vois maksaa rahoituksen kulut.
Onhan noita keinoja ohjata ostajia ostamaan oikein.
Noita PV:nkin hankkimia traktorien koukkulavakärryjä pitäs kyllä saada siviiliin tuhatmäärin lisää. Melkoinen logistinen linkkuveitsi tällaiselle kansanarmeijalle tuo etukuormaajatraktori ja koukkukonttikärry.
 
No sen tietää kaikki missä kunnossa ne valtion traktorit ois vuoden jälkeen.
Kai siinä kaikki voittais jos Agco sais tästä mallista parhaan katteen ja asiakkaille se ois täpärästi halvin malli. Tai valtio vois maksaa rahoituksen kulut.
Onhan noita keinoja ohjata ostajia ostamaan oikein.
Noita PV:nkin hankkimia traktorien koukkulavakärryjä pitäs kyllä saada siviiliin tuhatmäärin lisää. Melkoinen logistinen linkkuveitsi tällaiselle kansanarmeijalle tuo etukuormaajatraktori ja koukkukonttikärry.
Asetu viljelijän saappaisiin. Mikä hinku hänellä olisi ostaa hänelle välttämättä ei niin tarpeisiin sopivaa kalustoa?
Tietäen maatalouden katteen, en elättelis korkeita toiveita
 
No sen tietää kaikki missä kunnossa ne valtion traktorit ois vuoden jälkeen.
Kai siinä kaikki voittais jos Agco sais tästä mallista parhaan katteen ja asiakkaille se ois täpärästi halvin malli. Tai valtio vois maksaa rahoituksen kulut.
Onhan noita keinoja ohjata ostajia ostamaan oikein.
Noita PV:nkin hankkimia traktorien koukkulavakärryjä pitäs kyllä saada siviiliin tuhatmäärin lisää. Melkoinen logistinen linkkuveitsi tällaiselle kansanarmeijalle tuo etukuormaajatraktori ja koukkukonttikärry.
Koukkukärri olis hyvä, mutta paljon tekee jo traktorin etukuormaimella trukkipiikeillä ja tavan peräkärryllä.
 
Asetu viljelijän saappaisiin. Mikä hinku hänellä olisi ostaa hänelle välttämättä ei niin tarpeisiin sopivaa kalustoa?
Tietäen maatalouden katteen, en elättelis korkeita toiveita
Tuohonko lisätään se tosiasia, että harvalla maatilalla on ylimääräinen traktori luovuttaa pv:lle, varsinkin kesäaikaan kun peltotyöt pitäs tehdä, ehkä tilojen yhteistyö auttaisi jonkin verran.
 
Pahoittelut spämmäämisestä.

Miten näette nuo sähköautot ottoajoneuvoina? Moni näkee ne täysin kelvottomina mutta sitten taas toisaalta. Oma mielipide toiveikas. Dieseliä ja bensaa voi varastoida ja kuljettaa pieniä määriä helposti mutta ei tuottaa tässä maassa. Sähkön ”logistiikka” ja paikallinen tuotanto jollain tavalla ”helpompaa”. Lisäksi sähköauton akkukapasiteetillä voi kuljettaa ja varastoida energiaa moneen muuhun käyttöön. Kauanko kenttäsairaala pyörii yhdellä Model S:llä?
Näkisin sähkömönkijän ja sähkömoottoripyörän olevan hyviä tiedusteluun kuin muihinkin tehtäviin pienemmän ääniherätteensä takia. Mönkijähän on erittäin monipuolinen työkalu osaavissa käsissä ja siirtää niin materiaalia kuin haavoittuneitakin sujuvasti, sähköinen voimalinja tekee sen vielä huomattavasti hiljaisemmin, toki haasteita on noissakin kun ei ole vielä pienellä ydinreaktorilla varustettu voimakontti tätä päivää. :)
 
Näkisin sähkömönkijän ja sähkömoottoripyörän olevan hyviä tiedusteluun kuin muihinkin tehtäviin pienemmän ääniherätteensä takia. Mönkijähän on erittäin monipuolinen työkalu osaavissa käsissä ja siirtää niin materiaalia kuin haavoittuneitakin sujuvasti, sähköinen voimalinja tekee sen vielä huomattavasti hiljaisemmin, toki haasteita on noissakin kun ei ole vielä pienellä ydinreaktorilla varustettu voimakontti tätä päivää. :)

Sähkömönkijästä puuttuu suojaus ja eikö se muutenkin ole vähän hankala vehje mm. ojanylitysten osalta verrattuna just vaikkapa moottoripyörään?

Sen sijaan amerikanmaalta löytyisi "sähkö-Hilux", ja eikös se ole jopa hiukkasen suojattu? Kunhan ei käy kuten Kadyroville, että Elon epämiehekkäästi sammuttaa auton etänä...

1730731249932.webp
 
Sähkömönkijästä puuttuu suojaus ja eikö se muutenkin ole vähän hankala vehje mm. ojanylitysten osalta verrattuna just vaikkapa moottoripyörään?

Sen sijaan amerikanmaalta löytyisi "sähkö-Hilux", ja eikös se ole jopa hiukkasen suojattu? Kunhan ei käy kuten Kadyroville, että Elon epämiehekkäästi sammuttaa auton etänä...

Katso liite: 107625
Armeija tarvitsee ajoneuvoja muuhunkin kuin suoriin taistelutehtäviin. Ihan samasta syystä siellä on Polariksen bensakäyttöiset 6x6 tukemassa joukkoja tänäkin päivänä. Vaikka pollen katteet kestävät yllättävän hyvin kaatoja (omani mennyt pari kertaa ympäri), en ne suojaa kuin konetta ei-ballistisilta uhkilta nekään. Tuo Cybertruck on tosielämässä aika kaukana oikeasti ballistisesta suojasta sotilaan mittakaavassa jos ainoa mitä se pysäyttää on .45 ACP kaliberissa tarjoillut hitaasti lentävät tuhkakupit. No juu, ainahan suoja olisi hienoa mutta paljon on hommia mitkä hoituu vähän vähemmälläkin panssaroinnilla, siksi PV:llä on muitakin ajoneuvoja kuin Leopardeja käytössään.
 
Back
Top