Selailin tossa läpi jotta mihin aiheeseen tämän laittaisin, mutten löytänyt sopivaa. Eri yksittäisille vaunumalleille on omat aiheensa ja aseistuksesta ja panssaroinnista väännetään paljon. Jopa ne kuorma-autojen nykyiset lavalla olevat penkkijärjestelmät puhuttavat. Mutta muuten ei juurikaan puhuta miehistön kuljetutiloista eri maalla kulkevissa ajoneuvoissa kuin satunnaisesti jossain ketjussa off topicina.
KUulin nimittäin, että useampiakin rauhanturvaajia on A-maan reissun aikana tai seurauksena kärsinyt selkä ja niska kivuista. Tämä on seurausta siitä että istutaan jatkuvassa röykytyksessä kuormattuna suojaliivein, kypärin ja taisteluvarustein. Istuma-asennossa kaikki töyssyt välittyvät penkisät suoraan selkään ja edelleen niskaan. Pää ei myöskään saa kunnon sivuttaistukea ja horisontaaliset liikkeenmuutokset rasittavat niskaa.
Tänään pääsin taas silmäilemään kunnon zodiacia oikein läheltä. Niissä on nykyisellään (ollut varmaan jo jonkun aikaa) suuresta nopeudesta ja aallokosta johtuvan rytyytyksen eliminoimiseksi erikoisvalmisteiset penkit. Penkki on satulamallinen, jolloin kummallakin reidellä mahdollisesti kannettavat varusteet ova ttavioitettavissa, jalat tukevasti maassa ja ottavat osan iskujen voimasta vastaan joustaen tarvittaessa. Jokaisessa penkissä on myös oma erillinen jousituksensa ja iskunvaimentimet. Penkissä on selkätuki tukemassa melko pystyä (ergonomisesti parempaa) istuma-asentoa. Niskalle i kuitenkaan tukea ole, mutta horisontaalista liikettä veneessä tulee vähemmän kuin maastoaajoneuvoissa. Istuinten pintamateriaalit ovat meriveden kestäviä ja kulutusta kestäviä eivätkä repeä heti ensimmäisestä sotilasvarusteen osumasta.
Olisiko moisen penkin kehittämisessä sotilasajoneuvojen kuljetustilaan järkeä? Ovat varmasti kalliimpia kuin nykyiset. Vaativat hieman enemmän korkeutta pystymmästä asennosta johtuen, mutta vastaavasti ovat sekä pituus- että leveyssuunnassa pienempiä ja painopiste mekanismien alassijoittamisesta johtuen on alhaalla.
KUulin nimittäin, että useampiakin rauhanturvaajia on A-maan reissun aikana tai seurauksena kärsinyt selkä ja niska kivuista. Tämä on seurausta siitä että istutaan jatkuvassa röykytyksessä kuormattuna suojaliivein, kypärin ja taisteluvarustein. Istuma-asennossa kaikki töyssyt välittyvät penkisät suoraan selkään ja edelleen niskaan. Pää ei myöskään saa kunnon sivuttaistukea ja horisontaaliset liikkeenmuutokset rasittavat niskaa.
Tänään pääsin taas silmäilemään kunnon zodiacia oikein läheltä. Niissä on nykyisellään (ollut varmaan jo jonkun aikaa) suuresta nopeudesta ja aallokosta johtuvan rytyytyksen eliminoimiseksi erikoisvalmisteiset penkit. Penkki on satulamallinen, jolloin kummallakin reidellä mahdollisesti kannettavat varusteet ova ttavioitettavissa, jalat tukevasti maassa ja ottavat osan iskujen voimasta vastaan joustaen tarvittaessa. Jokaisessa penkissä on myös oma erillinen jousituksensa ja iskunvaimentimet. Penkissä on selkätuki tukemassa melko pystyä (ergonomisesti parempaa) istuma-asentoa. Niskalle i kuitenkaan tukea ole, mutta horisontaalista liikettä veneessä tulee vähemmän kuin maastoaajoneuvoissa. Istuinten pintamateriaalit ovat meriveden kestäviä ja kulutusta kestäviä eivätkä repeä heti ensimmäisestä sotilasvarusteen osumasta.
Olisiko moisen penkin kehittämisessä sotilasajoneuvojen kuljetustilaan järkeä? Ovat varmasti kalliimpia kuin nykyiset. Vaativat hieman enemmän korkeutta pystymmästä asennosta johtuen, mutta vastaavasti ovat sekä pituus- että leveyssuunnassa pienempiä ja painopiste mekanismien alassijoittamisesta johtuen on alhaalla.