Miehistön kuljetus

noska

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#1
Selailin tossa läpi jotta mihin aiheeseen tämän laittaisin, mutten löytänyt sopivaa. Eri yksittäisille vaunumalleille on omat aiheensa ja aseistuksesta ja panssaroinnista väännetään paljon. Jopa ne kuorma-autojen nykyiset lavalla olevat penkkijärjestelmät puhuttavat. Mutta muuten ei juurikaan puhuta miehistön kuljetutiloista eri maalla kulkevissa ajoneuvoissa kuin satunnaisesti jossain ketjussa off topicina.
KUulin nimittäin, että useampiakin rauhanturvaajia on A-maan reissun aikana tai seurauksena kärsinyt selkä ja niska kivuista. Tämä on seurausta siitä että istutaan jatkuvassa röykytyksessä kuormattuna suojaliivein, kypärin ja taisteluvarustein. Istuma-asennossa kaikki töyssyt välittyvät penkisät suoraan selkään ja edelleen niskaan. Pää ei myöskään saa kunnon sivuttaistukea ja horisontaaliset liikkeenmuutokset rasittavat niskaa.
Tänään pääsin taas silmäilemään kunnon zodiacia oikein läheltä. Niissä on nykyisellään (ollut varmaan jo jonkun aikaa) suuresta nopeudesta ja aallokosta johtuvan rytyytyksen eliminoimiseksi erikoisvalmisteiset penkit. Penkki on satulamallinen, jolloin kummallakin reidellä mahdollisesti kannettavat varusteet ova ttavioitettavissa, jalat tukevasti maassa ja ottavat osan iskujen voimasta vastaan joustaen tarvittaessa. Jokaisessa penkissä on myös oma erillinen jousituksensa ja iskunvaimentimet. Penkissä on selkätuki tukemassa melko pystyä (ergonomisesti parempaa) istuma-asentoa. Niskalle i kuitenkaan tukea ole, mutta horisontaalista liikettä veneessä tulee vähemmän kuin maastoaajoneuvoissa. Istuinten pintamateriaalit ovat meriveden kestäviä ja kulutusta kestäviä eivätkä repeä heti ensimmäisestä sotilasvarusteen osumasta.
Olisiko moisen penkin kehittämisessä sotilasajoneuvojen kuljetustilaan järkeä? Ovat varmasti kalliimpia kuin nykyiset. Vaativat hieman enemmän korkeutta pystymmästä asennosta johtuen, mutta vastaavasti ovat sekä pituus- että leveyssuunnassa pienempiä ja painopiste mekanismien alassijoittamisesta johtuen on alhaalla.
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#2
Käsittääkseni MRAP ajoneuvoissa on tehty jotakin kehittelyä noille istuimille, joskin lähinnä sen miinan tms. aiheuttamaan iskua vastaa, mutta empä yllättyisi jos muitakin seikkoja olisi tutkittu. Myöskin koska noissa ajoneuvoissa korkeus ei taida olla niin iso juttu, niin se matkustajan viemä tila ei ei ole este, joten sinne voisi noita asentaa. Jokaiselle istuimelle ei varmaankaan tarvitsisi tehdä jousitusta erikseen vaan koko penkin voisi tehdä joustamaan yhdellä tai kahdella mekanismilla, jokaisessa istuimessa olisi vissiin sitten oma tyynynsä, jolla saisi kompensoitua matkustajien kokoeroa.

Mutta jos nyt puhe oli alunalkaenkin vain Suomalaisista vaittereista, jotka nököttävät Pasissa, niin ei siinä mitään erikoisia istuimia tarvita, jo se, että ei tarvitse nököttää istuilmella etukenossa ja pää alhaalla varmasti auttaisi paljon.
 
#3
noska kirjoitti:
Selailin tossa läpi jotta mihin aiheeseen tämän laittaisin, mutten löytänyt sopivaa. Eri yksittäisille vaunumalleille on omat aiheensa ja aseistuksesta ja panssaroinnista väännetään paljon. Jopa ne kuorma-autojen nykyiset lavalla olevat penkkijärjestelmät puhuttavat. Mutta muuten ei juurikaan puhuta miehistön kuljetutiloista eri maalla kulkevissa ajoneuvoissa kuin satunnaisesti jossain ketjussa off topicina.
KUulin nimittäin, että useampiakin rauhanturvaajia on A-maan reissun aikana tai seurauksena kärsinyt selkä ja niska kivuista. Tämä on seurausta siitä että istutaan jatkuvassa röykytyksessä kuormattuna suojaliivein, kypärin ja taisteluvarustein. Istuma-asennossa kaikki töyssyt välittyvät penkisät suoraan selkään ja edelleen niskaan. Pää ei myöskään saa kunnon sivuttaistukea ja horisontaaliset liikkeenmuutokset rasittavat niskaa.
Tänään pääsin taas silmäilemään kunnon zodiacia oikein läheltä. Niissä on nykyisellään (ollut varmaan jo jonkun aikaa) suuresta nopeudesta ja aallokosta johtuvan rytyytyksen eliminoimiseksi erikoisvalmisteiset penkit. Penkki on satulamallinen, jolloin kummallakin reidellä mahdollisesti kannettavat varusteet ova ttavioitettavissa, jalat tukevasti maassa ja ottavat osan iskujen voimasta vastaan joustaen tarvittaessa. Jokaisessa penkissä on myös oma erillinen jousituksensa ja iskunvaimentimet. Penkissä on selkätuki tukemassa melko pystyä (ergonomisesti parempaa) istuma-asentoa. Niskalle i kuitenkaan tukea ole, mutta horisontaalista liikettä veneessä tulee vähemmän kuin maastoaajoneuvoissa. Istuinten pintamateriaalit ovat meriveden kestäviä ja kulutusta kestäviä eivätkä repeä heti ensimmäisestä sotilasvarusteen osumasta.
Olisiko moisen penkin kehittämisessä sotilasajoneuvojen kuljetustilaan järkeä? Ovat varmasti kalliimpia kuin nykyiset. Vaativat hieman enemmän korkeutta pystymmästä asennosta johtuen, mutta vastaavasti ovat sekä pituus- että leveyssuunnassa pienempiä ja painopiste mekanismien alassijoittamisesta johtuen on alhaalla.
Katsopa joskus Leopard 2R:n ajajan ja johtajan penkkejä, jos on tilaisuus. Ajajan penkki on mallia 'riippukeinu' ja johtajan perinteisempi vaunun tornin penkki on ripustettu katosta. Aika tavallisenkin näköinen penkki voi olla suojaava, jos se ei ole alta ja takaa suoraan kiinni kantavassa rakenteessa vaan roikkuu (hieman) joustavalla kannakkeella katosta. Ei se erityisen korkeaa asennustilaa vaadi, ainakin läntisiin runkoihin pitäisi mahtua hyvin.

Muistan olleeni kerran kyydissä kyljelleen kaatuneessa rynnäkkövaunussa, ja vieruskaveri valitteli kipeää selkää jälkeenpäin, eli on tuo ihan todellinen riski ja korostuu toiminnassa, jossa isompia omia tappioita ei kaiken aikaa tule. Taistelutoiminnassa pienet selkäkivut tietysti ovat 'taustakohinaa' kuolemantapausten ja raajanmenetysten rinnalla. Ne istuma-asennot ovat kaikkea muuta kuin ergonomisia, ainakin jos on jotain tavaraa tetsarien takapuolella selän ja penkin välissä kiinni.
 

noska

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#4
SJ kirjoitti:
Mutta jos nyt puhe oli alunalkaenkin vain Suomalaisista vaittereista, jotka nököttävät Pasissa, niin ei siinä mitään erikoisia istuimia tarvita, jo se, että ei tarvitse nököttää istuilmella etukenossa ja pää alhaalla varmasti auttaisi paljon.
Kyse oli kenestä tahansa sotilaista missä tahansa ajoneuvossa. Suomalaiset olivat vain esimerkkinä ja hekään eivät tiettävästi noita vammoja saaneet pasissa.
 

noska

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#5
Heikkilä kirjoitti:
Katsopa joskus Leopard 2R:n ajajan ja johtajan penkkejä, jos on tilaisuus. Ajajan penkki on mallia 'riippukeinu' ja johtajan perinteisempi vaunun tornin penkki on ripustettu katosta. Aika tavallisenkin näköinen penkki voi olla suojaava, jos se ei ole alta ja takaa suoraan kiinni kantavassa rakenteessa vaan roikkuu (hieman) joustavalla kannakkeella katosta. Ei se erityisen korkeaa asennustilaa vaadi, ainakin läntisiin runkoihin pitäisi mahtua hyvin.

Muistan olleeni kerran kyydissä kyljelleen kaatuneessa rynnäkkövaunussa, ja vieruskaveri valitteli kipeää selkää jälkeenpäin, eli on tuo ihan todellinen riski ja korostuu toiminnassa, jossa isompia omia tappioita ei kaiken aikaa tule. Taistelutoiminnassa pienet selkäkivut tietysti ovat 'taustakohinaa' kuolemantapausten ja raajanmenetysten rinnalla. Ne istuma-asennot ovat kaikkea muuta kuin ergonomisia, ainakin jos on jotain tavaraa tetsarien takapuolella selän ja penkin välissä kiinni.
Tosiaan olin nuo leon penkit unohtanut, kun en ole moneen vuoteen nähnyt. Sehän olisi kanssa kahdollinen ratkaisu. Tuon zodiacin satulapenkkiratkaisun lisäksi tuli mieleen vain monissa koptereissa oleva penkki, joka painuu kasan maahantörmäyksessä, siten vähentäen iskua, mutta jatkuvalta rytkytykseltä ei sekään suojaa ollen vain kertatoiminen suojamekanismi. Männä vuosina oli traktorikuskeilla ammattitautina jatkuvan tärinän aiheuttamat selkävaivat. Monella varsinaisena syynä olivat liian heikot selkä ja vataslihakset ja epäergonominen istuma-asento. Nykyisin taitaaa olla traktorien penkit aika paljon kehittyneet myöskin kun nita vaivoja ei ilmeisesti samoissa määrin ole. Onko jollain tietoa millaisiia ratkaisuja niissä on käytetty?
 

Radar

Kapteeni
Lahjoittaja
#6
Olisivat ostaneet nuo Saksassa myynnissä olevat marder 1A3:t. Yli 400 kappaletta aivan ehtaa kalustoa ja hintaan 230e. Olisi keraala saatu miehistönkuljetus kalusto. Samalla oltaisiin voitu ostaa Gepardeja ja Leopardeja lisää
http://hellenicdefencenews.blogspot.com/2010/02/surplus-marder-1a3-offered-to-greek.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marder
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#7
Sakut järkkää helleeneille lainafyrkkaa yhteisestä potista, jotta krekut voivat ostaa sotakalustoa sakuvarikoiden pohjilta. Ihan hiton tyylikästä menoa.
 

Radar

Kapteeni
Lahjoittaja
#8
baikal kirjoitti:
Sakut järkkää helleeneille lainafyrkkaa yhteisestä potista, jotta krekut voivat ostaa sotakalustoa sakuvarikoiden pohjilta. Ihan hiton tyylikästä menoa.
Kyllä tuon luulisi kelpaavan Suomellekin. Kestää mm. Venäläisten konetykkien ammukset...olisi kertaheitolla miehistönkuljetus kalusto uusittu
 

TomTom

Kenraali
Mod
#9
Ruottista miehistönkuljetuskalustoa lisää.
Maavoimat tiedottaa: Puolustusvoimat hankkii miehistönkuljetusajoneuvoja

Puolustusvoimat hankkii Ruotsista 147 käytettyä panssaroitua MTLB-miehistönkuljetus-ajoneuvoa varaosineen. Hankintasopimuksen arvo on 2,7 miljoonaa euroa. Puolustus-voimat saa ajoneuvot kuluvan vuoden lopulla.

Hankinnalla lisätään panssaroitujen joukkojen liikkuvuutta ja suojaa. Hankkeella tuetaan myös alueellisten joukkojen toimintakykyä. MTLB-vaunuja käytetään joukkojen miehistönkuljetus- ja komentopaikka-ajoneuvoina. Samassa yhteydessä voidaan poistaa käytöstä vanhempaa BTR-50 -vaunukalustoa. BTR-50 on 1950-luvulla suunniteltu vaunu, jota hankittiin Suomeen 1960-luvulla.

MTLB:n etuja ovat hyvä maastoliikkuvuus ja yleinen tekninen luotettavuus sekä hyvä muunneltavuus eri tehtäviin. Vaunu tarjoaa miehistölle suojaa kiväärikaliiperisilta aseilta ja kranaattien sirpaleilta.

MTLB on Neuvostoliitossa valmistettu, teloilla varustettu ja panssaroitu miehistön-kuljetusajoneuvo. Puolustusvoimilla on ollut käytössään kyseisiä ajoneuvoja vuodesta 1984.
 
#10
TomTom kirjoitti:
Ruottista miehistönkuljetuskalustoa lisää.
Maavoimat tiedottaa: Puolustusvoimat hankkii miehistönkuljetusajoneuvoja

Puolustusvoimat hankkii Ruotsista 147 käytettyä panssaroitua MTLB-miehistönkuljetus-ajoneuvoa varaosineen. Hankintasopimuksen arvo on 2,7 miljoonaa euroa. Puolustus-voimat saa ajoneuvot kuluvan vuoden lopulla.

Hankinnalla lisätään panssaroitujen joukkojen liikkuvuutta ja suojaa. Hankkeella tuetaan myös alueellisten joukkojen toimintakykyä. MTLB-vaunuja käytetään joukkojen miehistönkuljetus- ja komentopaikka-ajoneuvoina. Samassa yhteydessä voidaan poistaa käytöstä vanhempaa BTR-50 -vaunukalustoa. BTR-50 on 1950-luvulla suunniteltu vaunu, jota hankittiin Suomeen 1960-luvulla.

MTLB:n etuja ovat hyvä maastoliikkuvuus ja yleinen tekninen luotettavuus sekä hyvä muunneltavuus eri tehtäviin. Vaunu tarjoaa miehistölle suojaa kiväärikaliiperisilta aseilta ja kranaattien sirpaleilta.

MTLB on Neuvostoliitossa valmistettu, teloilla varustettu ja panssaroitu miehistön-kuljetusajoneuvo. Puolustusvoimilla on ollut käytössään kyseisiä ajoneuvoja vuodesta 1984.
Mielenkiintoinen hankinta. Mitenköhän MTLB-vaunuilla pystytään vapauttamaan BTR-50-kalustoa, kun nehän on nykyään YVI ja esikuntakäytössä? Saa ainakin moottoroitu tstos kokonaisuudessaan telat alleen.
 
#11
Hyvää!!!!!

Tuota siinä lukee Puolustusvoimat hankkii Ruotsista 147 käytettyä panssaroitua MTLB-miehistönkuljetus-ajoneuvoa varaosineen

Tarkoitaako se että kaikki 147 kpl on varaosiin?
 
#12
Oho, hyvä homma. Siinä on luotettavaa ja kohtalaisen ainutlaatuista itärautaa, vastaavaa ei muualta saa.

Hejsan: Tarkoittaa että ostetaan vaunut ja ruotsalaisilta löytyvät varaosat niihin. (med dess reservdelar )
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
#13
TomTom kirjoitti:
Ruottista miehistönkuljetuskalustoa lisää.
Maavoimat tiedottaa: Puolustusvoimat hankkii miehistönkuljetusajoneuvoja

Puolustusvoimat hankkii Ruotsista 147 käytettyä panssaroitua MTLB-miehistönkuljetus-ajoneuvoa varaosineen. Hankintasopimuksen arvo on 2,7 miljoonaa euroa. Puolustus-voimat saa ajoneuvot kuluvan vuoden lopulla.

Hankinnalla lisätään panssaroitujen joukkojen liikkuvuutta ja suojaa. Hankkeella tuetaan myös alueellisten joukkojen toimintakykyä. MTLB-vaunuja käytetään joukkojen miehistönkuljetus- ja komentopaikka-ajoneuvoina. Samassa yhteydessä voidaan poistaa käytöstä vanhempaa BTR-50 -vaunukalustoa. BTR-50 on 1950-luvulla suunniteltu vaunu, jota hankittiin Suomeen 1960-luvulla.

MTLB:n etuja ovat hyvä maastoliikkuvuus ja yleinen tekninen luotettavuus sekä hyvä muunneltavuus eri tehtäviin. Vaunu tarjoaa miehistölle suojaa kiväärikaliiperisilta aseilta ja kranaattien sirpaleilta.

MTLB on Neuvostoliitossa valmistettu, teloilla varustettu ja panssaroitu miehistön-kuljetusajoneuvo. Puolustusvoimilla on ollut käytössään kyseisiä ajoneuvoja vuodesta 1984.
Ohhoh! :a-shocked:

Onko järki viimeinkin voittamassa? Olisihan samalla rahalla saanut yhden kappaleen CV-90 vaunuja.
 
#14
akealik kirjoitti:
Oho, hyvä homma. Siinä on luotettavaa ja kohtalaisen ainutlaatuista itärautaa, vastaavaa ei muualta saa.

Hejsan: Tarkoittaa että ostetaan vaunut ja ruotsalaisilta löytyvät varaosat niihin. (med dess reservdelar )
Joojoo se tarkoitaa niin, kiitos!

Oho sinä osaat ruotsia!, kiva!
 
#15
Panzerjäger kirjoitti:
Mielenkiintoinen hankinta. Mitenköhän MTLB-vaunuilla pystytään vapauttamaan BTR-50-kalustoa, kun nehän on nykyään YVI ja esikuntakäytössä? Saa ainakin moottoroitu tstos kokonaisuudessaan telat alleen.
Ruotsilla on myös MT-LBu:ta ja myös komentopaikkaversiona. Sisältyykö niitä kauppaan, en tiedä.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#16
JOKO kirjoitti:
TomTom kirjoitti:
Ruottista miehistönkuljetuskalustoa lisää.
Maavoimat tiedottaa: Puolustusvoimat hankkii miehistönkuljetusajoneuvoja

Puolustusvoimat hankkii Ruotsista 147 käytettyä panssaroitua MTLB-miehistönkuljetus-ajoneuvoa varaosineen. Hankintasopimuksen arvo on 2,7 miljoonaa euroa. Puolustus-voimat saa ajoneuvot kuluvan vuoden lopulla.

Hankinnalla lisätään panssaroitujen joukkojen liikkuvuutta ja suojaa. Hankkeella tuetaan myös alueellisten joukkojen toimintakykyä. MTLB-vaunuja käytetään joukkojen miehistönkuljetus- ja komentopaikka-ajoneuvoina. Samassa yhteydessä voidaan poistaa käytöstä vanhempaa BTR-50 -vaunukalustoa. BTR-50 on 1950-luvulla suunniteltu vaunu, jota hankittiin Suomeen 1960-luvulla.

MTLB:n etuja ovat hyvä maastoliikkuvuus ja yleinen tekninen luotettavuus sekä hyvä muunneltavuus eri tehtäviin. Vaunu tarjoaa miehistölle suojaa kiväärikaliiperisilta aseilta ja kranaattien sirpaleilta.

MTLB on Neuvostoliitossa valmistettu, teloilla varustettu ja panssaroitu miehistön-kuljetusajoneuvo. Puolustusvoimilla on ollut käytössään kyseisiä ajoneuvoja vuodesta 1984.
Ohhoh! :a-shocked:

Onko järki viimeinkin voittamassa? Olisihan samalla rahalla saanut yhden kappaleen CV-90 vaunuja.
Sanos muuta. Neukkukamakin kelpaa näköjään, kun sen ostaa Ruotsista.:a-laugh:
 
#17
rukkaskikka kirjoitti:
Panzerjäger kirjoitti:
Mielenkiintoinen hankinta. Mitenköhän MTLB-vaunuilla pystytään vapauttamaan BTR-50-kalustoa, kun nehän on nykyään YVI ja esikuntakäytössä? Saa ainakin moottoroitu tstos kokonaisuudessaan telat alleen.
Ruotsilla on myös MT-LBu:ta ja myös komentopaikkaversiona. Sisältyykö niitä kauppaan, en tiedä.
Tässä on ruotsin eri mallit

Kompanichefsinredning: 8 man sittande med arbetsutrymme och plats för extra radioapparater plus övrig grupputrustning.

Robotinredning: Plats för robotgrupp med robotsystem 56. 5 soldater. 1 extra inkoppling internt för robotskytten på taket, vid skjutplatsen för robotsystemet. Fästen för ksp/58, grg m/48 och 10 stridsvagnsminor plus övrig grupputrustning.

Skytteinredning: Plats för en skyttegrupp. Fästen för p-skott m/86, ksp 58, grg m/48 och 10 stridsvagnsminor plus övrig grupputrustning

http://www.soldf.com/pbv401.html
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Fordon/Pansarbandvagn-401/
 

noska

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#19
Hejsan kirjoitti:
rukkaskikka kirjoitti:
Panzerjäger kirjoitti:
Mielenkiintoinen hankinta. Mitenköhän MTLB-vaunuilla pystytään vapauttamaan BTR-50-kalustoa, kun nehän on nykyään YVI ja esikuntakäytössä? Saa ainakin moottoroitu tstos kokonaisuudessaan telat alleen.
Ruotsilla on myös MT-LBu:ta ja myös komentopaikkaversiona. Sisältyykö niitä kauppaan, en tiedä.
Tässä on ruotsin eri mallit

Kompanichefsinredning: 8 man sittande med arbetsutrymme och plats för extra radioapparater plus övrig grupputrustning.

Robotinredning: Plats för robotgrupp med robotsystem 56. 5 soldater. 1 extra inkoppling internt för robotskytten på taket, vid skjutplatsen för robotsystemet. Fästen för ksp/58, grg m/48 och 10 stridsvagnsminor plus övrig grupputrustning.

Skytteinredning: Plats för en skyttegrupp. Fästen för p-skott m/86, ksp 58, grg m/48 och 10 stridsvagnsminor plus övrig grupputrustning

http://www.soldf.com/pbv401.html
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Fordon/Pansarbandvagn-401/
Siis TÄSSÄ on RUotsin erimallit
Pansarbandvagn 401A
Stridsledningspansarbandvagn 4011A
Stridsledningspansarbandvagn 4011B
Bärgningsbandvagn 4012A
Bärgningsbandvagn 4012B
Bärgningsbandvagn 4012CH
Radiolänkpansarbandvagn 4014
Stridsledningspansarbandvagn 4015 Kompanichef
Pansarbandvagn 4016 Lv
Pansarbandvagn 4020 CH
Stridsledningspansarbandvagn 4021B
Sjuktransportpansarbandvagn 4024

MTLB:n etuja ovat hyvä maastoliikkuvuus ja yleinen tekninen luotettavuus sekä hyvä muunneltavuus eri tehtäviin
Luulenpa että avainkohta on tuossa lievästi vahvennetussa kohdassa. Ennestään tuttuja vaunuja, joille on jo logistiikkaketju olemassa, saattaapi mukana olla jopa jo valmiiksi kaivattuja malleja tai ainakin on saatettu jo valmiiksi suunnitella ja testata miten muuntaminen sujuu.
Kerrankin fiksu kauppa. Tosin vanha skeptikko miettii heti, että mihin hintaan ne olisi saatu toisen rajan takaa.
 
#20
Liikenisiköhän noista jokunen KarJPr:n Panssarijääkärikomppanioille?

Mitenkäs panssaroinnin XA-180 vs. MT-LB?
 
Top