Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
baikal kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
TomTom kirjoitti:
Ruottista miehistönkuljetuskalustoa lisää.
Maavoimat tiedottaa: Puolustusvoimat hankkii miehistönkuljetusajoneuvoja

Puolustusvoimat hankkii Ruotsista 147 käytettyä panssaroitua MTLB-miehistönkuljetus-ajoneuvoa varaosineen. Hankintasopimuksen arvo on 2,7 miljoonaa euroa. Puolustus-voimat saa ajoneuvot kuluvan vuoden lopulla.

Hankinnalla lisätään panssaroitujen joukkojen liikkuvuutta ja suojaa. Hankkeella tuetaan myös alueellisten joukkojen toimintakykyä. MTLB-vaunuja käytetään joukkojen miehistönkuljetus- ja komentopaikka-ajoneuvoina. Samassa yhteydessä voidaan poistaa käytöstä vanhempaa BTR-50 -vaunukalustoa. BTR-50 on 1950-luvulla suunniteltu vaunu, jota hankittiin Suomeen 1960-luvulla.

MTLB:n etuja ovat hyvä maastoliikkuvuus ja yleinen tekninen luotettavuus sekä hyvä muunneltavuus eri tehtäviin. Vaunu tarjoaa miehistölle suojaa kiväärikaliiperisilta aseilta ja kranaattien sirpaleilta.

MTLB on Neuvostoliitossa valmistettu, teloilla varustettu ja panssaroitu miehistön-kuljetusajoneuvo. Puolustusvoimilla on ollut käytössään kyseisiä ajoneuvoja vuodesta 1984.

Ohhoh! :a-shocked:

Onko järki viimeinkin voittamassa? Olisihan samalla rahalla saanut yhden kappaleen CV-90 vaunuja.

Sanos muuta. Neukkukamakin kelpaa näköjään, kun sen ostaa Ruotsista.:a-laugh:

No mutta arvoisa Baikkal, minkälaisen tortun tahtoisitte nauttia ja minkä tyylisestä päähineestä? :P

Vaikuttaa vahvasti meinaan siltä että itse en nauti herran vuonna 2015 soppaani BMP-2 vaunuista sulatetulla lusikalla kuten moneen kertaan kerkesit susi1 julistamaan, myöskään Mek.tst-osastot tai edes vain paperilla vilahtaneet Moot.tst-osastot eivät liene luiskassa samaisena vuonna kun kerta inhaa itärautaa ostetaan niiden käyttöön armon vuonna 2011! Rohkenen epäillä hyvin vahvasti myös PsPr varuskuntana luiskaan joutumista.

Miten tässä nyt näin pääsikään käymään, eikö pv ajettukkaan alas? Mihin katosi kenraalien ihno itärautaan? Onko touhussa sittenkin joku järki takana? Olisiko ollut pientä kiihkoilun makua ilmassa silloin aikoinaan...

Vaikka nyt puhutaan "vain" 147 kuljetusvaunusta, on tämä aika merkittävä uutinen kaikille epäilijöille. Tästä lisää alempana.
 
Panzerjäger kirjoitti:
Liikenisiköhän noista jokunen KarJPr:n Panssarijääkärikomppanioille?

Mitenkäs panssaroinnin XA-180 vs. MT-LB?

Kaikki viittaa siihen että vaunut menevät Parolaan ja sijoitetaan yhdessä vanhojen kanssa SA 2xMek.tst-osastoon (2x 50vaunua) + 2xMoot.tst-osastoon (2x 150vaunua?).

Kokonaismäärä (n.400 vaunua) täsmää aika näpsäkästi näiden kokonaisuuksien tarpeen kanssa ja asiaa puoltaa joukoilla jo ennestään käytössä oleva vastaava kalusto + vastaavat alustat Psh74 kalustossa. Pv:n uutisen lause (hankinnalla lisätään panssaroitujen joukkojen liikkuvuutta ja suojaa. Hankkeella tuetaan myös alueellisten joukkojen toimintakykyä) viittaa mielestäni aika suoraan PsPr jälkeläisiin sekä moot.tst-osastojen tehtäväksi mainittuun (muiden joukkojen kohtaamistaistelukyvyn lisäämiseen).


Ei liene huollillisesti kovin järkevää sekoittaa muutamaa MtLb vaunua KarPr CV90&pyöräajoneuvojen sekaan. Panssarointi on ihan yhtä heikko molemmissa, puhtaita kuljetusvaunuja. Yksi vaihtoehto olisi tieysti se että mahdollinen pohjoisen alueellinen tst-osasto saisi Mtlb käyttöönsä maastoliikuuvuuden takaamiseksi jos/kun uusia/toimivia tekoja ei sinne riitä.

Merkittävää tässä on kuitenkin se että hankinta on suht vahva signaali (yhdessä Pasien peruskorjaus tutkimuksen kanssa) siitä että SA-maavoimien supistaminen ei enää jatku (ainakaan merkittävästi) ja paperilla olevat ("2-tasonkin")joukot todella varustetaan suht säntillisesti.


Alla oleva lista ei ole pöllömpi kokonaisuus jos/kun ne todella varustetaan kelvollisesti. Ajoneuvot näyttää nyt löytyvän, seuraavaksi viestipuoli kuntoon ja vuosikymmenen loppupuolella aseistus = lisää NLAW + spikejä ja joku kevyt it-ohjus, se on siinä!

Maavoimat
1kpl Armeijakunnan esikunta ja sen alaiset laitokset
3kpl Jpr05
2kpl Mekanisoitu tst-osasto
2kpl Moottoroitu tst-osasto
1kpl Helikopteripataljoona
1kpl Erikoisjääkäripataljoona

5kpl tst-ryhmä
14kpl erilliset pataljoonat / tst-osastot
28kpl paikallispuolustusyksiköt, maakuntajoukot
 
RDF kirjoitti:
Halvalla lähtee, 148 vaunua varaosineen ja hinta 2,7 miljoonaa. Parempaa kauppaa saa varmaan hakea.

Sano muuta, reilu 18 000eur/vaunu!
Pohjoismaissa kalustoa vielä perinteisesti on pidetty hyvässä hoivassa/iskussa, en tiedä Mtlb:stä, mutta Ruotsin BMP-1 menivät Saksasta suoraan Tsekkeihin kunnostukseen, noin puolet kerettiin kunnostamaan ja ne päätyivät sen jälkeen melkein suoraan tarpeettomina varastoon. btw. Ruotsin BMP-1 hintalappu oli n.100 000Eur/kpl.

Sinänsä tosiaan vähän järkyttävää että yksi Suomen CV90 maksoi tasan saman verran kuin nyt 148 MtLb vaunua :gasmask:
 
Tämä oli kyllä erinomainen uutinen. Uuden kaupan myötä moottoroidut tst-osastot saadaan varustettua määrävahvuuteensa, joka lienee 80-90 vaunua. Lisäksi saataneen vihdoin koko KarJPr teloille, eli tuuletettua taivaille käsittämätön aivopieru, jossa mekanisoituun joukkoon on jätetty joukkuetasolta lähtien muutama pyöräajoneuvo. Nuo Pasithan ruunaavat tehokkaasti koko prikaatin suorituskyvyn, joten toivotaan järjen vihdoin voittavan. Aselajiosatkin pitää saada pääosin teloille, tai joukko ei tosiasiassa ole mekanisoitu, tämähän koettiin välttämättömäksi jo edesmenneissä panssariprikaateissa.

Eli kuljetusvaunut jakautuisivat n. 50 per MEKTSTOS, n.80 per MOOTTSTOS ja n.50 per KARJPR, niin siinä se on. Osa kalustosta on kuitenkin komentoversioita yms. jotka sopivat lähinnä BTR-50-kaluston korvaamiseen. Siihenkin hommaan menee helposti useampi kymmenen vaunua.

Ruotsin vaunuthan lienevät kapeatelaista mallia?
 
Tuleekohan Ruotsista erikoisversiota normikuljetusvaunujen lisäksi, vai minkä pohjalta mek.tstos YVI-vaunut tehdään? Hyvä että saadaan "petterit" viimein pois rivistä, kuulemma aika epäluotettavia vehkeitä.
 
Hösseli kirjoitti:
Tämä oli kyllä erinomainen uutinen. Uuden kaupan myötä moottoroidut tst-osastot saadaan varustettua määrävahvuuteensa, joka lienee 80-90 vaunua. Lisäksi saataneen vihdoin koko KarJPr teloille, eli tuuletettua taivaille käsittämätön aivopieru, jossa mekanisoituun joukkoon on jätetty joukkuetasolta lähtien muutama pyöräajoneuvo. Nuo Pasithan ruunaavat tehokkaasti koko prikaatin suorituskyvyn, joten toivotaan järjen vihdoin voittavan. Aselajiosatkin pitää saada pääosin teloille, tai joukko ei tosiasiassa ole mekanisoitu, tämähän koettiin välttämättömäksi jo edesmenneissä panssariprikaateissa.

Eli kuljetusvaunut jakautuisivat n. 50 per MEKTSTOS, n.80 per MOOTTSTOS ja n.50 per KARJPR, niin siinä se on. Osa kalustosta on kuitenkin komentoversioita yms. jotka sopivat lähinnä BTR-50-kaluston korvaamiseen. Siihenkin hommaan menee helposti useampi kymmenen vaunua.

Ruotsin vaunuthan lienevät kapeatelaista mallia?

Näinköhän 80 MtLb riittää? Moot.tst.osastossa on kolme PsjK kun Mek.tst-osastossa niitä on kaksi ja vaunuja n.50(BMP-2)+50(MtLb)... Tietty jos moot.tst.osastojen heittimet+pioneerit siirretään pyörille niin voi riittääkkin. Tai kuuluuko noita osia kokoonpanoon lainkaan? Miesvahvuushan on reilu 350hlö pienempi...

Mielellään niin että iskevä porras on teloilla, takaporras löytää kyllä eteläisessä Suomessa aina jostain tien jota pitkin pääsee pienellä viiveellä perässä jos kärki nyt jonkun pellon yli oikaista rojauttaa. Ja ei niiden pasien tai 4x4 kuorkkien meno ihan yhteen peltoonkaan nyt sentään tyssää ellei ole paha kelirikkoaika, silloin sinne ei kyllä ole asiaa monella painavammalla telavehkelläkään.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Näinköhän 80 MtLb riittää? Moot.tst.osastossa on kolme PsjK kun Mek.tst-osastossa niitä on kaksi ja vaunuja n.50(BMP-2)+50(MtLb)... Tietty jos moot.tst.osastojen heittimet+pioneerit siirretään pyörille niin voi riittääkkin. Tai kuuluuko noita osia kokoonpanoon lainkaan? Miesvahvuushan on reilu 350hlö pienempi...

Mielellään niin että iskevä porras on teloilla, takaporras löytää kyllä eteläisessä Suomessa aina jostain tien jota pitkin pääsee pienellä viiveellä perässä jos kärki nyt jonkun pellon yli oikaista rojauttaa. Ja ei niiden pasien tai 4x4 kuorkkien meno ihan yhteen peltoonkaan nyt sentään tyssää ellei ole paha kelirikkoaika, silloin sinne ei kyllä ole asiaa monella painavammalla telavehkelläkään.

Tuollaiseen lukuun joskus päädyin, kun yritin ynnäillä kaluston riittävyyttä ja totesin ettei se voi riittää. Lisähankinnan jälkeen homma onnistuu varmasti. Jääkäripataljoonahan vaatii n. 50 kuljetusvaunua ja tst-osastossa tuohon pitää lisätä ehkä parin komppanian verran. Komentoversiot tulisivat tietysti tuon n. 80 kipaleen lisäksi.

Kyllähän tela- ja pyöräajoneuvoilla sentään on melko lailla eri tasoinen liikkuvuus, joten ei tuo mikään väheksyttävä asia ole. Paseille löytyy parempia kokoonpanoja muualta kuin Vekaralta.

Tällä foorumilla ei kuitenkaan arvioida sa-kokoonpanoja tämän pidemmälle, joten tämä tästä.
 
Panzerjäger kirjoitti:
Tuleekohan Ruotsista erikoisversiota normikuljetusvaunujen lisäksi, vai minkä pohjalta mek.tstos YVI-vaunut tehdään? Hyvä että saadaan "petterit" viimein pois rivistä, kuulemma aika epäluotettavia vehkeitä.

Empä tiedä. Jos tuossa uutisessa ei olisi mainostettu että näillä korvataan myös BTR-50 kalustoa, niin olisin ollut varma että YVI-vaunut ym. komentopaikka vaunut siirretään Pasien alustalle koska tälläisistä suunnitelmista olen kuullut myös vaunuja nyt käyttävissä PsH-pattereissa. En oikein ymmärrä miksi kyseiset järjestelmät pitäisi välttämättä saada teloille? Ajoneuvolle luulisi löytyvän komentopaikka tai viestiasema takaportaassa ilman telojakin ja huomattavasti suurempi hyöty saataisiin Pasin oleellisesti paremmasta huoltovapaudesta ja liikkuvuudesta tiestöllä. Jos Pasia ei voi survoa metsän sisään ihan mistä kohtaa huvittaa, niin se pieni ajan menetys paremman maastonkohdan etsimisestä Pasille saadaan kyllä takuulla kuitattua ripeämmästä siirtymänopeudesta tiestöllä + ollaan vähemmän aikaa ilmavaaran alla.

Ei liene ihme, BTR-50 ovat olleet rivissä jo 60-luvulta. Meidän aikana yhdestä irtosi telapyörä kesken telamarssin. Bonuksena ylivoimaisesti räikeimmät pakoäänet tässä maassa.
 
Terve Ohjus-tiedustelija!!!! (olet samaa sieltä susi1:stä?)

Tässä on tråådi sitä kaupasta
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?195794-Finland-is-buying-APC-s-(MTLB)-from-Sweden
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Herra Kenraali kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
TomTom kirjoitti:
Ruottista miehistönkuljetuskalustoa lisää.
Maavoimat tiedottaa: Puolustusvoimat hankkii miehistönkuljetusajoneuvoja

Puolustusvoimat hankkii Ruotsista 147 käytettyä panssaroitua MTLB-miehistönkuljetus-ajoneuvoa varaosineen. Hankintasopimuksen arvo on 2,7 miljoonaa euroa. Puolustus-voimat saa ajoneuvot kuluvan vuoden lopulla.

Hankinnalla lisätään panssaroitujen joukkojen liikkuvuutta ja suojaa. Hankkeella tuetaan myös alueellisten joukkojen toimintakykyä. MTLB-vaunuja käytetään joukkojen miehistönkuljetus- ja komentopaikka-ajoneuvoina. Samassa yhteydessä voidaan poistaa käytöstä vanhempaa BTR-50 -vaunukalustoa. BTR-50 on 1950-luvulla suunniteltu vaunu, jota hankittiin Suomeen 1960-luvulla.

MTLB:n etuja ovat hyvä maastoliikkuvuus ja yleinen tekninen luotettavuus sekä hyvä muunneltavuus eri tehtäviin. Vaunu tarjoaa miehistölle suojaa kiväärikaliiperisilta aseilta ja kranaattien sirpaleilta.

MTLB on Neuvostoliitossa valmistettu, teloilla varustettu ja panssaroitu miehistön-kuljetusajoneuvo. Puolustusvoimilla on ollut käytössään kyseisiä ajoneuvoja vuodesta 1984.

Ohhoh! :a-shocked:

Onko järki viimeinkin voittamassa? Olisihan samalla rahalla saanut yhden kappaleen CV-90 vaunuja.

Sanos muuta. Neukkukamakin kelpaa näköjään, kun sen ostaa Ruotsista.:a-laugh:

No mutta arvoisa Baikkal, minkälaisen tortun tahtoisitte nauttia ja minkä tyylisestä päähineestä? :P

Vaikuttaa vahvasti meinaan siltä että itse en nauti herran vuonna 2015 soppaani BMP-2 vaunuista sulatetulla lusikalla kuten moneen kertaan kerkesit susi1 julistamaan, myöskään Mek.tst-osastot tai edes vain paperilla vilahtaneet Moot.tst-osastot eivät liene luiskassa samaisena vuonna kun kerta inhaa itärautaa ostetaan niiden käyttöön armon vuonna 2011! Rohkenen epäillä hyvin vahvasti myös PsPr varuskuntana luiskaan joutumista.

Miten tässä nyt näin pääsikään käymään, eikö pv ajettukkaan alas? Mihin katosi kenraalien ihno itärautaan? Onko touhussa sittenkin joku järki takana? Olisiko ollut pientä kiihkoilun makua ilmassa silloin aikoinaan...

Vaikka nyt puhutaan "vain" 147 kuljetusvaunusta, on tämä aika merkittävä uutinen kaikille epäilijöille. Tästä lisää alempana.

Meinasi silmät räjähtää päässä noin mauttomasta tekstinvahventamisesta.:a-laugh:

Tässä on Ohjustelija sattunut kaikenlaista matkan varrella ja joudun toteamaan, että enää ei keskustella minkään yksittäisen asekalun tarkoista käyttöarvoista ja niiden elinkaarestakaan. Tutustu asiaan ketjussa: prikaatit luiskaan jne.

Näitä jämäeriä kannattaa varmaan shoppailla silloin kuin ne osuvat meille tuttuun ja jo käytössä oleviin kaluihin. Mistäpä tempaiset BMP-2 tai Psh 122 ja niille varaosia? Hintahan on ei juuri muuta kuin romuraudan hinta, tuo on melkein lahja Ruotsilta, toivottavasti käyttötunteja on vielä tiimassa.

Prikaatien säilyminen on oleva poliittisen väännön tulos usko pois vaan. Aina ei järkisyyt voita, vaikutusvaltaisen sopivassa asemassa olevan poliitikon etusormi voi olla paljon tärkeämpi tekijä kuin mikään järkisyy tms.

No pysyhän linjalla, niin minä yritän kouluttaa sinusta Työni jatkajaa valistamisen jalossa lajissa. :a-laugh:
:kippis:
 
JOKO kirjoitti:
Onko järki viimeinkin voittamassa? Olisihan samalla rahalla saanut yhden kappaleen CV-90 vaunuja.

:a-laugh::a-laugh::a-laugh:
 
hessukessu kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Onko järki viimeinkin voittamassa? Olisihan samalla rahalla saanut yhden kappaleen CV-90 vaunuja.

:a-laugh::a-laugh::a-laugh:

Yksi CV90 olisi ehdottomasti ollut teknouskovaisen valinta. Köyhän ei kato kannata hankkia mitään puolivillaista. Todisteeksi löytyy vaikkapa maavoimien ns. ilmamekanisointi 90-luvulla. Hekojen hinnallahan olisi saatu maastokuorma-autot hyvinkin 10 prikaatille ja silti vielä riittävä määrä täysin kurantteja helikoptereita erikoisjoukkojen käyttöön.

Kyllä puolustuksella rahaa on, sen käyttäjiltä vain tahtoo turhan usein järjen valo sumentua, kun kaikki aivopierujen jyrääminen toteutusasteelle kokonaisuutta sen paremmin suunnittelematta tuntuu olevan ihan kunnia-asia.

Tästä viimeisimmästä hankinnasta täydet pisteet. Nyt kannattaisi muutenkin pitää silmät ja korvat auki, kun krihaan hurahtaneet kilvan lakkauttavat asevoimiaan.
 
Nyt kun puolustusvoimat ostaa ruotista niin eikö ne voi kysyä niistä leopardeista 2A4 mitä on varastossa???
 
baikal kirjoitti:
Näitä jämäeriä kannattaa varmaan shoppailla silloin kuin ne osuvat meille tuttuun ja jo käytössä oleviin kaluihin. Mistäpä tempaiset BMP-2 tai Psh 122 ja niille varaosia? Hintahan on ei juuri muuta kuin romuraudan hinta, tuo on melkein lahja Ruotsilta, toivottavasti käyttötunteja on vielä tiimassa.

Me emme tarvitse lisää BMP-2 ja Psh74 kalustoa, kumpaistakin on tarpeeksi papereissa oleville joukoille. Toki ryntövaunuja voisi jakaa vaikka sopankeittäjille, mutta organisaatio/kulut niiden ympärillä levähtävät käsiin ja tällöin olisi syytä varustaa kyseiset joukot myös tst-vaunuilla jotta niistä saataisiin sinne syydetyn rahamäärän verran myös tehoa irti. Koko armeijan mekanisointi ei ole realistista/tapauksessamme tavoittelemisen arvoista.

Mitä tulee varaosiin, niin BMP-2 on taatusti niin laajassa/yleisessä käytössä vielä ympäri maailmaa että varaosia saa taatusti uutena tehtaaltakin. Psh74 tapauksessa olen nähnyt villejä lukuja siitä paljonko vaunuja tuli "spareparts" termin alla ehjien lisäksi aikoinaan maahan + alustahan vastaa pitkälle MtLb vastaavaa ja ymmärtääkseni sitä tehdään edelleen uutena. Kummassakaan vaunussa ei ole myöskään huonosti varastointia kestävää elektronikkkaa joten en olisi käyttötunneista kovinkaan huolissani.

Yleisesti ei kannata tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kaluston varaosein saatavuudesta vaikka niitä tuotaisiin käytettynä "spare parts" termin alla maahan.
Esim. toissa vuotiset 15 Leopardia liittyvät varmasti osaltaan jossain vaiheessa korvattaviiin T-sarjan hinausvaunuihin ja miksei ostettaisi varaosia kun tilanne on se että muutaman uuden kikkareen hinnalla saa kokonaisen käytetyn vaunun. Eiköhän nuo hommat ole kalkyloitu asian parissa työskentelevien toimesta. Eikä muutama "varaosavaunu" varikolla ikinä pahasta ole :a-wink:


baikal kirjoitti:
Prikaatien säilyminen on oleva poliittisen väännön tulos usko pois vaan. Aina ei järkisyyt voita, vaikutusvaltaisen sopivassa asemassa olevan poliitikon etusormi voi olla paljon tärkeämpi tekijä kuin mikään järkisyy tms.

Parolaan rakennetaan parasta aikaa tuliterää infraa ItO2012 varten, rajansa hölmöilyilläkin.
 
Hösseli kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Onko järki viimeinkin voittamassa? Olisihan samalla rahalla saanut yhden kappaleen CV-90 vaunuja.

:a-laugh::a-laugh::a-laugh:

Yksi CV90 olisi ehdottomasti ollut teknouskovaisen valinta. Köyhän ei kato kannata hankkia mitään puolivillaista. Todisteeksi löytyy vaikkapa maavoimien ns. ilmamekanisointi 90-luvulla. Hekojen hinnallahan olisi saatu maastokuorma-autot hyvinkin 10 prikaatille ja silti vielä riittävä määrä täysin kurantteja helikoptereita erikoisjoukkojen käyttöön.

Kyllä puolustuksella rahaa on, sen käyttäjiltä vain tahtoo turhan usein järjen valo sumentua, kun kaikki aivopierujen jyrääminen toteutusasteelle kokonaisuutta sen paremmin suunnittelematta tuntuu olevan ihan kunnia-asia.

Tästä viimeisimmästä hankinnasta täydet pisteet. Nyt kannattaisi muutenkin pitää silmät ja korvat auki, kun krihaan hurahtaneet kilvan lakkauttavat asevoimiaan.

Kopterikauppa oli kyllä jollain tasolla hölmöntölväys, taisi punainenlanka vaihtua matkan varrella ja tässä on lopputulos. CV90 kaupassa pitää aina muistaa Ruotsin erittäin merkittävät "vastakaupat" Suomeen Pasien ja nyt AMV muodossa, ei ole ihan pieni raha mitä sieltä on tullut tänne suuntaan vaikka ne CV90 helvetin kalliita yksikköhinnaltaan olivatkin. Homma tuntuu pelaavan aika mukavasti molempiin suuntiin ja kalusto on laadukasta/toimivaa, viimeisimpänä bonuksena tämä MtLb "lahjoitus". En lähtisi moittimaan valittua linjaa Ruotsin kanssa.

Jos meillä ei olisi tälläistä "järjestelyä" Ruotsin kanssa niin kotimainen ryntövaunu kalusto olisi ilman muuta kannattanut päivittää käytettyihin, mutta modattuihin Mardereihin samaan syssyyn Leopardien kanssa.
 
Hejsan kirjoitti:
Nyt kun puolustusvoimat ostaa ruotista niin eikö ne voi kysyä niistä leopardeista 2A4 mitä on varastossa???

Asiaa on varmasti tutkittu/neuvoteltu, minulla on vaan sellainen kutina että Ruotsalaiset ovat käyttäneet A4 mallejaan varsinkin peruskoulutuksessa uudempia ahkerammin, Saksasta saa varmasti vähemmän käytettyjä jos niitä lisää tarvitaan (käytettyinähän ne svedutkin omat A4 ostivat). Tästähän on hyvänä esimerkkinä ne 15kpl "spare parts" termin alla 2009 Saksasta tulleet A4:set. En sitten tiedä kuinka alas hinnan pitäisi painua että kannattaisi ostaa ns. kahteen kertaan käytettyjä vaunuja?

Ja tutkimattomat ovat herran tiet, kuka tietää vaikka Svedut varastoisivat A4:siaan virne suupielessä toisessa topicissa mainittujen Drakeneiden tapaan :D
Kuka laskee koulutetaanko meillä "liikaa" Leopard miehistöjäkin ;)
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Kopterikauppa oli kyllä jollain tasolla hölmöntölväys, taisi punainenlanka vaihtua matkan varrella ja tässä on lopputulos. CV90 kaupassa pitää aina muistaa Ruotsin erittäin merkittävät "vastakaupat" Suomeen Pasien ja nyt AMV muodossa, ei ole ihan pieni raha mitä sieltä on tullut tänne suuntaan vaikka ne CV90 helvetin kalliita yksikköhinnaltaan olivatkin. Homma tuntuu pelaavan aika mukavasti molempiin suuntiin ja kalusto on laadukasta/toimivaa, viimeisimpänä bonuksena tämä MtLb "lahjoitus". En lähtisi moittimaan valittua linjaa Ruotsin kanssa.

Jos meillä ei olisi tälläistä "järjestelyä" Ruotsin kanssa niin kotimainen ryntövaunu kalusto olisi ilman muuta kannattanut päivittää käytettyihin, mutta modattuihin Mardereihin samaan syssyyn Leopardien kanssa.

CV90 on tosiaan karmean hintainen värkki, mutta hankintana kuitenkin vielä järjellisissä rajoissa. Kyllä niitä laadukkaitakin joukkoja pitää olla. Omassa luokassaan CV edustaa ehdotonta kärkeä ja jos Leot vielä saadaan paranneltua, niin ps-joukot ovat noilta osin laadullisesti hyvässä jamassa. Panssarien keskitetystä käytöstä on onneksi pidetty tiukasti kiinni, joten paikallisesti tuossa setissä on pureskeltavaa kenelle tahansa.

Jos vastaavia laatukriteerejä yritetään ylläpitää läpi koko järjestelmän, niin hukka meidät perii. Pääosa porukasta saa tyytyä enemmän tai vähemmän vaatimattomaan kalustoon, mutta esim. uudet tst-osastot ovat juuri sellaista vanhan aluston saattohoitoa, jota tulisi harrastaa ihan järjestelmällisesti.

Silti olen edelleen sitä mieltä, että fiksuinta olisi ollut käyttää uusi kalusto vanhojen ps-prikaatien ajanmukaistamiseen, mutta se on ollutta ja mennyttä.
 
Siprin mukaan Psh74 oli 157 kpl spare parts.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Parolaan rakennetaan parasta aikaa tuliterää infraa ItO2012 varten, rajansa hölmöilyilläkin.
Turkuun louhittiin lisää luolaa ja rakennettiin viimeisen päälle simulaattorit ja huoltohallit jne crotale-järjestelmää varten vajaa 10 vuotta ennen kuin VSITR lähti luiskaan. Viime aikoina on juuri paikkojen kunnostaminen ollut ensimmäsiiä merkkejä siitä että lähtö varuskunnalle on tiedossa.
 
Back
Top