Miehistön kuljetus

Uittamon ja sataman välissä pitkänsalmen rannalla, Hirvensalon sillan ja Majakkarannan vieressä, vanhan Pihlajaniemen kalkkisataman paikalla.
 
Kiiti, löysin
 
noska kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Rekkaralli varmaankin johtuu siitä, että luolastoa kunnostetaan laivaston sodan ajan komentopaikaksi. Erinomainen valinta ja osoittaa kykyä tilojen kierrätykseen.
Kun katsoo millaista väkeä ovat hakeneet Heikkilään töihin, niin ei ne kaikki pelkkää merivoimien komentopaikkaa varten voi olla. On siellä niin monenlaista toimijaa.

Tossa justiin juttelin erään tuttavan kanssa ennen joulua. Oli käynyt viime vuonna kolmesti viikon mittaisissa kertauksissa nimenomaan Heikkilässä. Vasta nyt aloin miettiä asiaa, niin kyseinen tyyppihän koulutettiin ja sijoitettiin aikanaan Crotale-patterin vääpeliksi.

Ja viimeiset kaksi kertaa kun olen tavannut erään tietyn Balkanin reissulta tutun kantaupseerin, niin se tapahtunut nimenomaan Heikkilässä. Molemmilla kerroilla aivan sattumalta. Hän nyt kuitenkin on ilmavoimien miehiä eikä Heikkilässä tietääkseni ole kiitorataa eikä varalaskeutumispaikkaa.

Jos Hande tuntee paikan niin hyvin, niin eikö pitäisi puhua monikossa eikä vain reijästä?

Mitä taas tulee luolaston käyttöön niin ovat kertoneet, että tila toimi ammusvarastona rykmentin lakkauttamisen jälkeen. Louhintatöiden tarkoituksena on kuulemma ollut nimenomaan rakentaa sodan ajan komentopaikka merivoimien esikunnalle. (Tiedot julkisista lähteistä. Jos ylläpito katsoo, että mennään ETS:n puolelle voi viestin salata enikmalla joka muuttaa selväkielisen viestin turun murteeksi.)

Ensiksi on siis roudattu ammukset muualle ja sen jälkeen aloitettu louhintatyöt. Kun laajennus on saatu valmiiksi on tietysti aloitettu komentopaikan rakennustyöt. Turvallisuussyistä tuskin ovat rahdanneet ammuksia uudelleen luolaan vaan varastotilat on täytetty jollain vähemmän räjähtävällä materiaalilla. Crotale infra on varmaankin paikallaan jos siellä crotale miehet käy kertaamassa. Toisaalta eihän sen siirtämisessä juuri järkeä olisi ollutkaan?

Ylipäätänsä tuon hankkeen mittavuutta tuskin kannattaa väheksyä kun kohteeseen varmasti muuttaa laivaston esikunnan lisäksi saaristomeren meripuolustusalueen esikunta. Sen lisäksi voidaan varmasti esittää arvauksia kohteessa alunperin toimineen ilmatorjuntarykmentin sodan ajan komentopaikasta (ei tietoa sijainnista mutta ei kovin vaativaa arvailua vaadi) ja sen kohtalosta. Jättimäisen komentopaikan henkilöstön tarve on varmasti aika huima kun nykyään se valmius on niiin pop. Eli esikunnan henkilökunnan lisäksi varmasti tarvitaan turvallisuus, viesti, lääkintä, pioneeri sekä suojelupuolen henkilöstöä. Yksi ilmavoimien mies nyt menee ihan jointtiuden varjossa ellei sitten... Todennäköisesti kyseessä on suurin komentopaikka helsingin bunkkerikeskittymän ja ilmavoimien pääjohtokeskuksen jälkeen.
 
Mosuri kirjoitti:
Herra Kenraali kirjoitti:
Rasvattiin Sergeiden veivit?[/size]

Sergei toimii voitelemattakin ja jos rasva tahi öljy loppuu aivan totaalisesti niin voidaan käyttää ns. hätävoitelua (yksi osa sylkeä, yksi spermaa ja yksi mutaa). Tarkoitin tietysti sitä että Kerholle asennettiin Guinnes hana. Meni kuitenkin homeeseen kun sitä ei kukaan ostanu.

Mikä kustannustehokkuus ja kriisiajan korvattavuus! Ei tarvita kalliita voiteluaineita, panee hyötykäyttöön testosteronia ja muita sukuhormoneja sykkivät nuorukaiset....voiteluaineissa piisaa. Aihe on sikäli kiusallinen, etten ujona miehenä viitsi alkaa pohtimaan olisiko muualla käyttöä moiselle voitelumenetelmälle.
 
Mosuri kirjoitti:
Jos Hande tuntee paikan niin hyvin, niin eikö pitäisi puhua monikossa eikä vain reijästä?

Kyseessä on varmaankin yksittäinen reikä, joka on rakenteellisesti jaettu useampaan tilaan eli yhdestä kallioluolasta on tehty läpiajettava monilokeroinen luolasto. Käytin siis monikkomuotoa. Ja paikan tunnen siis ainoastaan ulkopuolelta, mikä ei taida antaa merkittävää asiantuntemusta muulle kuin tilojen mahdollisille äärimitoille. Voisi kuvitella samassa kivessä olevan myös yksittäisiä pienempiä erillistiloja vaikkapa ammusten varastointiin. Ilmatorjunta oli joka tapauksessa vahvasti paikalla jo ennen vuotta 1991 eikä sen jälkeen niin kuin esitit. Heikkilän varuskunnan lakkauttaminen taisi olla enimmäkseen silmänlumetta ja kriisiajan toiminnot pysyivät paikoillaan. Tuo on varmasti ollut vahva vaikutin myös merivoimien esikunnan sijoitusta mietittäessä kun Heikkilälle oli ehdottomasti keksittävä uusi normaaliaikojen käyttötarkoitus. Paljonkohan varusmieskoulutuksen Parolaan siirtämisellä lopulta säästettiinkään?
 
Mosuri kirjoitti:
Ylipäätänsä tuon hankkeen mittavuutta tuskin kannattaa väheksyä kun kohteeseen varmasti muuttaa laivaston esikunnan lisäksi saaristomeren meripuolustusalueen esikunta.
No mihin tarkoitukseen sitten Pansion luolat muutetaan, jos SMMEPA:n E siirretään Heikkilään? Huhu nimittäin väitti että sieltäkin olis tarkoitus miinamuseokin siirtää pois ja mitä muuta tarkoitusta sille voi olla kuin lisätilan saaminen muuhun käyttöön.

Jättimäisen komentopaikan henkilöstön tarve on varmasti aika huima kun nykyään se valmius on niiin pop. Eli esikunnan henkilökunnan lisäksi varmasti tarvitaan turvallisuus, viesti, lääkintä, pioneeri sekä suojelupuolen henkilöstöä. Yksi ilmavoimien mies nyt menee ihan jointtiuden varjossa ellei sitten...
No kyseessä ei ollut vain yks ilmavoimien mies, mutta ainoa niistä jonka tunsin henkilökohtaisesti. Heitä oli varmaan vähintään parikymmentä. Ja tämä tyyppi ei liity lentopuoleen mitenkään vaan tukikohtein suojaushenkilöstön puolelle.
Todennäköisesti kyseessä on suurin komentopaikka helsingin bunkkerikeskittymän ja ilmavoimien pääjohtokeskuksen jälkeen.
Hyvin paljon mahdollista ja kun huomioi siviilipuolen puhkomat reiät Urheilupuiston alle, Taidemuseon alle, Varissuolle, Kakolanmäkeen ja Luolavuoreen, niin alkaa olla seitsemän kukkulan kaupunki kohta melkoista reikäjuustoa. On nimittäin niitä ovia kallioseinissä osunut silmään muuallakin vähemmän julkisesti käsitellyissä paikoissa. Ja mitähän muuta siihen Aurajoen alitukseen tehtiin kuin yhteys jäteveden puhdistamoon. Ei ihme että ne parin vuosikymmenen takaiset metron kaavailut kaadettiin pikaiseen. Melkoinen pujotteluratahan siitä olis pitänyt tehdä, että olisi välttänyt kaikki johtokeskukset, väestönsuojat ja muut maanaliaset luolat.
 
baikal kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Herra Kenraali kirjoitti:
Rasvattiin Sergeiden veivit?[/size]

Sergei toimii voitelemattakin ja jos rasva tahi öljy loppuu aivan totaalisesti niin voidaan käyttää ns. hätävoitelua (yksi osa sylkeä, yksi spermaa ja yksi mutaa). Tarkoitin tietysti sitä että Kerholle asennettiin Guinnes hana. Meni kuitenkin homeeseen kun sitä ei kukaan ostanu.

Mikä kustannustehokkuus ja kriisiajan korvattavuus! Ei tarvita kalliita voiteluaineita, panee hyötykäyttöön testosteronia ja muita sukuhormoneja sykkivät nuorukaiset....voiteluaineissa piisaa. Aihe on sikäli kiusallinen, etten ujona miehenä viitsi alkaa pohtimaan olisiko muualla käyttöä moiselle voitelumenetelmälle.

Taidettiin sitä käyttää myös Patrian Slovenian kaupan voiteluissa päätellen Slovenian halusta purkaa jo tehdyt kaupat.
 
noska kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Ylipäätänsä tuon hankkeen mittavuutta tuskin kannattaa väheksyä kun kohteeseen varmasti muuttaa laivaston esikunnan lisäksi saaristomeren meripuolustusalueen esikunta.
No mihin tarkoitukseen sitten Pansion luolat muutetaan, jos SMMEPA:n E siirretään Heikkilään? Huhu nimittäin väitti että sieltäkin olis tarkoitus miinamuseokin siirtää pois ja mitä muuta tarkoitusta sille voi olla kuin lisätilan saaminen muuhun käyttöön.

No ei siellä voi olla mitään kovin kovaa tungosta jos museokin on ollut kiven sisässä? Todennäköisesti kyseessä on vain jonkinlainen priorisointi. Eikös tuo Pansio luolasto ole melkoisen vanha ainakin vanhimpien osiensa osalta. Jonkinlainen remontti on siis myös täysin mahdollinen.

Luulisi että johtopaikkojen keskittäminen kannattaisi, sillä ei noiden komentopaikkojenkaan ylläpito ole ilmaista. Ei varsinkaan elektroniikan ja viestintäjärjestelyjen osalta. Toisaalta onhan Pirkkalassakin matkaa johtokeskuksesta varsinaiseen tukikohtaan.
 
Ilmeisesti sevedut ovat modanneet noita vehkeitään.
The vehicles in question underwent modifications to local Swedish safety/comfort standards after being bought from Germany. These modifications included a new lighting system (to allow driving on public roads), a new crew compartment heater, a new roof hatch, a new exhaust system, the addition of a large equipment box on the roof, and the removal of asbestos.
 
Teräsmies kirjoitti:
Ilmeisesti sevedut ovat modanneet noita vehkeitään.
The vehicles in question underwent modifications to local Swedish safety/comfort standards after being bought from Germany. These modifications included a new lighting system (to allow driving on public roads), a new crew compartment heater, a new roof hatch, a new exhaust system, the addition of a large equipment box on the roof, and the removal of asbestos.

Juu omien katsastussäännöstensä mukaiset muutokset tekivät niihin (valot, pakojärjestelmä, tavarankuljetussysteemit) ja pohjolan talvioloihin ja sikäläisiin palvelusolosuhdevaateisiin vastattiin tolla miehistötilan lämppärillä.
Onhan noissa Suomessakin ollut modauksia täkäläiseen säännöstöön. Täällä vaan helpommin on myönnetty pv:lle poikkeuslupa käyttää siviililiikennesäädösten vastaista kalustoa eikä ole niin vahvaa palvelusolosuhteiden ja palvelusturvallisuuden tasoa ajavaa organisaatiota.
 
Mosuri kirjoitti:
No ei siellä voi olla mitään kovin kovaa tungosta jos museokin on ollut kiven sisässä? Todennäköisesti kyseessä on vain jonkinlainen priorisointi. Eikös tuo Pansio luolasto ole melkoisen vanha ainakin vanhimpien osiensa osalta. Jonkinlainen remontti on siis myös täysin mahdollinen.
Rakentaminen aloitettiin talvisodan aikana. Kyllä sitä tilaa siellä on melkoisesti, ei nyt ihan Helsingin metrotunnelien verran, mutta jokusen metroaseman varmaan kuitenkin, mutta jos sieltä on jo muutenkin tarkoitus jotain pois viedä, niin mitä sitä enempää tyhjentämään. Sitä paitsi Pansiossa on kuitenkin kiveä päällä ihan eri lailla kuin Heikkilässä.
 
noska kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
No ei siellä voi olla mitään kovin kovaa tungosta jos museokin on ollut kiven sisässä? Todennäköisesti kyseessä on vain jonkinlainen priorisointi. Eikös tuo Pansio luolasto ole melkoisen vanha ainakin vanhimpien osiensa osalta. Jonkinlainen remontti on siis myös täysin mahdollinen.
Rakentaminen aloitettiin talvisodan aikana. Kyllä sitä tilaa siellä on melkoisesti, ei nyt ihan Helsingin metrotunnelien verran, mutta jokusen metroaseman varmaan kuitenkin, mutta jos sieltä on jo muutenkin tarkoitus jotain pois viedä, niin mitä sitä enempää tyhjentämään. Sitä paitsi Pansiossa on kuitenkin kiveä päällä ihan eri lailla kuin Heikkilässä.

Pansion luolista ei ole minkäänlaista kokemusta. Heikkilän luolastoissakin tuli oltua komennuksella vain reilun viikon. Tiloista jäi kuitenkin se kuva, että moderneja ja uusia tiloja olivat ja kaikenlaiset uudet uhat oli otettu hyvin huomioon. Työskentelymukavuus oli myös huippuluokkaa.

Pansion luolista on tullut kuultua juttua ettei niissä työskentely olisi mitään varsinaista herkkua. Lisäksi pakostakin osa ratkuisuista perustuu siihen vanhan tietotaitoon. Ei tuo suojatilojen louhiminenkaan ole pysynyt samana vaan on siinäkin tullut kehitystä.

Vähän epäilyttää tuo "kiveä enemmän päälläkin" väite. Pansion luolaston ulkopuolelta nähneenä sitä on vaikea uskoa.
 
Itsekkin ole heikkilän tunneleissa harhaillut pari vuotta sitten. Kannattaako täällä avautua tilanteesta enempää? Vaikuttaa että porukka kertoo vähän liikaakin asioita näin julkisesti. Vaikka samapa tuo..
 
MT-LB kranaatinheitin kanssa

MT-LBv_03.jpg


Mikä malli tää on?

MT-LBu-PS_00.jpg


http://www.inetres.com/gp/military/cv/inf/MT-LB.html
 
Hejsan kirjoitti:
MT-LB kranaatinheitin kanssa

MT-LBv_03.jpg
Onko teoriassa mahdollista integroida länsitorneja tälle alustalle?

Ideana olisi lähinä Nemo tyylinen torni. Varsinaisesti rynn-psv:n torneja ei kannata varmaan noin ohueen sardiinipurkkiin laittaa.
 
Puhtaasti maanpuolustuksellisesti ottaen krh-vaununa olisi kova sana sellainen krh-tekasta viritelty ällitälli-krh-vaunukin. Siihen paikantimet sun muut, lähi-kk ja savuttimet jne.
 
baikal kirjoitti:
Puhtaasti maanpuolustuksellisesti ottaen krh-vaununa olisi kova sana sellainen krh-tekasta viritelty ällitälli-krh-vaunukin. Siihen paikantimet sun muut, lähi-kk ja savuttimet jne.

Kyllä, tämä olisi aivan loistava ratkaisu!! Saataisiin ainakin MekTstOssien krh-komppaniat teloille ja sirpalesuojaan.

Toinen mieltä kutkuttava ajatus olisi myös se ulkomailta opittu juttu, että sergeit nostettaisiin ällien katolle: ei muuta kuin ukoille sirpalesuojaa teräksestä tai komposiitista tykin ympärille, kamaa sekä vyölaatikoita vaunun sisusta täyteen ja vaihtoputkille + parille vyölaatikolle omat kotelot vaunun kylkiin kiinni (toimien samalla astinlautoina lataajien työskentelyn helpottamiseksi). Olisi siinä ainakin mekanisoitua yhtymää suojaavalla tykkiryhmällä liikkuvuutta sekä suojaa paljon paremmin, kuin jonkin masin lavalla tai perässä roikkuen. Ainoa mieltä askarruttava asia on, että tulitoiminta menisi tietysti vähän uusiksi kun tykinjohtaja ei voisi huseerata tykin takana normimalliin eli ammunta jäisi suuntaajan sekä asettajan harteille; ei missään nimessä mahdotonta mutta kuitenkin varsin erilaista nykykäytäntöön verrattuna.
 
vm78 kirjoitti:
Herra Kenraali kirjoitti:
Puhtaasti maanpuolustuksellisesti ottaen krh-vaununa olisi kova sana sellainen krh-tekasta viritelty ällitälli-krh-vaunukin. Siihen paikantimet sun muut, lähi-kk ja savuttimet jne.

Toinen mieltä kutkuttava ajatus olisi myös se ulkomailta opittu juttu, että sergeit nostettaisiin ällien katolle: ei muuta kuin ukoille sirpalesuojaa teräksestä tai komposiitista tykin ympärille, kamaa sekä vyölaatikoita vaunun sisusta täyteen ja vaihtoputkille + parille vyölaatikolle omat kotelot vaunun kylkiin kiinni (toimien samalla astinlautoina lataajien työskentelyn helpottamiseksi). Olisi siinä ainakin mekanisoitua yhtymää suojaavalla tykkiryhmällä liikkuvuutta sekä suojaa paljon paremmin, kuin jonkin masin lavalla tai perässä roikkuen. Ainoa mieltä askarruttava asia on, että tulitoiminta menisi tietysti vähän uusiksi kun tykinjohtaja ei voisi huseerata tykin takana normimalliin eli ammunta jäisi suuntaajan sekä asettajan harteille; ei missään nimessä mahdotonta mutta kuitenkin varsin erilaista nykykäytäntöön verrattuna.

Samaa ideaa itsekin mietin päissäni, mutta en uskaltanut sentään noin radikaalia ehdotusta tuoda julki.

Sergeihin saisi myös varmaan hydrauliikan tai muun koneellisen suuntaamisen ällitällin koneesta, niin ei tarvitse valtavan suurta organisaatiota tuon toimimiseen. Samalla tulisi lisää voimaa suorasuuntaukseen, tietenkin toissijaisena.
 
baikal kirjoitti:
Puhtaasti maanpuolustuksellisesti ottaen

Tuollaista näkökantaa ei olekaan ollut sitten 90-luvun.

Ainoa selitys sille, että tuollaista simppeliä krh-vaunua ei ole toteutettu on se, että siinä ei olisi yhtään lediä tai prosessoria. Lisäksi merkittävä puute olisi laite, joka tulitoiminnan aikana sanoo piip. :a-laugh:
 
Back
Top