Otto-ajoneuvot yms.

Tää on niin tätäpäivää, kaikki ajoneuvot on niin huipputeknisiä, ettei niitä voi korjata enää nyrkkipajoilla eikä oikein voi metsään viedä kun on helposta muovia kaikki osat.

Osaksi tästä syystä ehdottelin sitä halpaa mahdollisimman yksinkertaista karvahattu maastoajoneuvoa, jonka tuotanto aloitettas siinä vaiheessa kun tilanne alkaa kuumeta ja valmistaudutaan tositoimiin.
Kyllähän tuollaistakin voisi alkaa valmistaa lisäksi, mutta helppo, ilmainen ja maastokykyinen vaihtoehto olisi jokainen seitsemänkytä-luvun jälkeen valmistettu otto-nelivetotraktori. Takavetoisillakin pääsee aika moneen paikkaan, varsinkin jos on kettingit alla.

Parhaita maastoon on vanhemmat runkot-/metallitankilliset, joissa ei mitään ylimääräisiä letkuja yms. herkkiä osia roikkumassa pohjassa. Uudemmissa on muovitankit pohjassa, jotka voi jäädä kiveen tai kantoon. Ei tietenkään monestikkaan tarvitse aivan umpimettään mennäkkään. Lumessa pääsemiseen auttaa renkaat, jossa on tarpeeksi kumia tai lumiketjut. Muovirenkaat voi jäädä jauhamaan paikalleen.

Vanhemmat myös helppoa perustekniikkaa korjata ja huoltaa. Ainoa huono puoli on vanhemmissa malleissa oleva pienempi tienopeus. 40-50km/h kuitenkin aika yleinen ainakin 90-luvulta lähtien.
 
Traktorien historiaa ja nykypäivää PV ssä.

 
Onko kenelläkään hyviä ideoita, miten ne meidän Otto-vehkeet saataisiin mahdollisimman nopeasti oikeaan paikkaan? Erittäin epätodennäköistä, että mies ja auto ilmoittautuu samalle perkille. Pahimmassa tapauksessa mies vie ensin auton etelään ja sitten itsensä pohjoiseen.

Kuka kehittäisi firmalle ”himmelin” jossa taistelijoiden kotiosoitteen ja ilmoittautumispaikan välinen ”siirtymä” tunnistettaisiin, ja pyritään sijoittamaan perustettavalle joukolle ajoneuvot miesten lähtöpisteiden läheltä. Yhdelle autolle 1-3 nimettyä taistelijaa niin auto siirtyy heti ja vähentää joukkoliikenteen painetta ja vähemmän henkilöitä logistisissa solmuissa. Ei luulisi olevan mahdoton tehtävä AI:lle optimoida nämä kuntoon.

EDIT:
Itse itselleni vastaten, tämähän toimisi vaan rahoitusyhtiön vehkeillä, joiden neuvottelut käydään jossain kabinetissa tai on mahdollisesti jo käyty. Tai sitten ”myyntineuvottelu” pitää suorittaa etänä, mikä ei lienee toivottavaa/edes mahdollista LKP tilanteessa. Toisaalta suurin osa vehkeistä on rahoituksella, joten varmaan tämä silti olisi kannattava projekti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään hyviä ideoita, miten ne meidän Otto-vehkeet saataisiin mahdollisimman nopeasti oikeaan paikkaan? Erittäin epätodennäköistä, että mies ja auto ilmoittautuu samalle perkille. Pahimmassa tapauksessa mies vie ensin auton etelään ja sitten itsensä pohjoiseen.

Kuka kehittäisi firmalle ”himmelin” jossa taistelijoiden kotiosoitteen ja ilmoittautumispaikan välinen ”siirtymä” tunnistettaisiin, ja pyritään sijoittamaan perustettavalle joukolle ajoneuvot miesten lähtöpisteiden läheltä. Yhdelle autolle 1-3 nimettyä taistelijaa niin auto siirtyy heti ja vähentää joukkoliikenteen painetta ja vähemmän henkilöitä logistisissa solmuissa. Ei luulisi olevan mahdoton tehtävä AI:lle optimoida nämä kuntoon.

EDIT:
Itse itselleni vastaten, tämähän toimisi vaan rahoitusyhtiön vehkeillä, joiden neuvottelut käydään jossain kabinetissa tai on mahdollisesti jo käyty. Tai sitten ”myyntineuvottelu” pitää suorittaa etänä, mikä ei lienee toivottavaa/edes mahdollista LKP tilanteessa. Toisaalta suurin osa vehkeistä on rahoituksella, joten varmaan tämä silti olisi kannattava projekti.

Yksi kysymys on, että millä todennäköisyydellä sekä mies että auto lähtee sotaan yhtä aikaa ASAP? Autoista pakko-otetaan etusijassa uudehkoja, maastokelpoisia nelivetoautoja - monellako tuntemallasi alle kolmekymppisellä on sellainen? Tilastojen valossa tyypillinen uuden auton ostaja on muutenkin yli 50-vuotias mies. Miehistä taas lähtee etusijassa parikymppiset eikä viisikymppiset. Nuorten reserviläisten ruosteiset Corollat ja mittariruuvatut madalletut saksantuonnit lienee viimeisten joukossa pakko-otettavia autoja, ja niitä saa sitten haalia kasaan parkkipaikoilta sieltä sun täältä, kun omistaja on jo hetken aikaa levännyt kahden metrin syvyydessä.

Muutenkaan mitään hintaneuvottelua ei varmasti ole luvassa. Valtio ottaa ja antaa kuitin omistajalle, joka sitten myöhemmin saa puoliksi leikattuja Suomi-Euroja vastineeksi autostaan, jos saa.

Autojen siirto paikasta toiseen ei liene suuri ongelma. Autokauppa tekee sitä jatkuvasti siirtäessään maahantuotavia autoja satamasta varusteltavaksi ja myymälöihin. Lisäksi käytettyjä autoja siirrellään yleistyneen autojen verkkokaupan myötä paljon myös ajamalla. Sitähän voi tehdä kuka hyvänsä kortillinen työvelvollisena, ja vuokrafirmojen listoiltakin löytynee heti loputon luettelo vapaita ajokortillisia opiskelijaneitoja (tai muita sotilaallisesti tarpeettomia henkilöitä).
 
Viimeksi muokattu:
millä todennäköisyydellä sekä mies että auto lähtee sotaan yhtä aikaa ASAP? Autoista pakko-otetaan etusijassa uudehkoja, maastokelpoisia nelivetoautoja - monellako tuntemallasi alle kolmekymppisellä on sellainen? Tilastojen valossa tyypillinen uuden auton ostaja on muutenkin yli 50-vuotias mies. Miehistä taas lähtee etusijassa parikymppiset eikä viisikymppiset.
Niin siis tarkoitin että se 20v mies hakee sen hänen joukolle sijoitetun auton siitä samasta kaupunginosasta siltä 50v mieheltä tai yritykseltä, kunhan mies/yritys on ensin saanut tiedon asiasta ja Santander on tyytyväinen.

Autojen siirto normaalitilanteessa myyntitahtia ei ole ongelma. Tuhansien autojen siirto, samalla hetkellä ja tilanne kiristyy, ja kun suuri osa siirtäjistä on käsketty ties minne, on vähintään haaste. Minun mielestä iso ja merkittävä.
 
Niin siis tarkoitin että se 20v mies hakee sen hänen joukolle sijoitetun auton siitä samasta kaupunginosasta siltä 50v mieheltä tai yritykseltä, kunhan mies/yritys on ensin saanut tiedon asiasta ja Santander on tyytyväinen.

Autojen siirto normaalitilanteessa myyntitahtia ei ole ongelma. Tuhansien autojen siirto, samalla hetkellä ja tilanne kiristyy, ja kun suuri osa siirtäjistä on käsketty ties minne, on vähintään haaste. Minun mielestä iso ja merkittävä.
Ottolautakunnassa istuu käytetyn auton kauppiaita ja lähtökohtaisesti nopeamman lähdön joukot saa autonsa muulla tavalla.
 
Niin siis tarkoitin että se 20v mies hakee sen hänen joukolle sijoitetun auton siitä samasta kaupunginosasta siltä 50v mieheltä tai yritykseltä, kunhan mies/yritys on ensin saanut tiedon asiasta ja Santander on tyytyväinen.

Mietihän omalle kohdallesi - ensin soittaa "herra majuri" kertoen lunastaneensa just G-Mersusi ja paperien tulevan postissa ja että joku satunnainen juippi siviilit päällä tulee hakemaan sitä vartin kuluttua. Antaisitko avaimet? En minäkään. Kyllä se pitää hoitaa vähän virallisemmin kriisitilanteessakin.

Noin muutoin on hankala nähdä ongelmaa siinä, että se vanhempi, sijoittamaton autoilija ajaa autonsa käskettyyn paikkaan X pakko-ottoa varten ja palaa prosessin jälkeen julkisilla kotiinsa. Tämä ei ole mistään pois, kun tärkeämpääkään tekemistä ko. henkilölle ei ole. Suurempi viivästyshän se on, jos palvelukseen määrätty reserviläinen juoksee ympäriinsä keräilemässä kaikkea palvelukseenastumismääräyksessä mainittua kamaa ml. jonkun toisen auto.
 
Ottolautakunnassa istuu käytetyn auton kauppiaita ja lähtökohtaisesti nopeamman lähdön joukot saa autonsa muulla tavalla.
Muistan jonkin vanhan pv:n opetusfilmin liikekannallepanosta, jossa ottolautakunnassa oli heimoveli. Ilmeisesti tämä oli perua ajalta, kun kaakitkin piti kutsua maanpuolustukseen.
 
Mietihän omalle kohdallesi - ensin soittaa "herra majuri" kertoen lunastaneensa just G-Mersusi ja paperien tulevan postissa ja että joku satunnainen juippi siviilit päällä tulee hakemaan sitä vartin kuluttua. Antaisitko avaimet? En minäkään. Kyllä se pitää hoitaa vähän virallisemmin kriisitilanteessakin.
Koska näinhän se menisi, tällaisen systeemin valtio kehitti ja siitä syystä ei se vaan voi toimia 🤓. Mää oon kuullut ”Can Do” ihmisistä mutta nyt löytyi se ”Absolutely Can’t Do” ihminen. Oletko kuullut digitaalisista moniportaisista varmenteista ja turvasähköposteista, Suomi.fi viesteistä, viranomaisten kiireellisesti toimittamista asiakirjoista ja muista mahdollisista turvajärjestelyistä, joilla yksinkertainen autonluovutusakti voidaan tehdä 100% luotettavaksi.
Anteeksi avautuminen, mutta oli pakko vähän purkautua.
 
Koska näinhän se menisi, tällaisen systeemin valtio kehitti ja siitä syystä ei se vaan voi toimia 🤓. Mää oon kuullut ”Can Do” ihmisistä mutta nyt löytyi se ”Absolutely Can’t Do” ihminen. Oletko kuullut digitaalisista moniportaisista varmenteista ja turvasähköposteista, Suomi.fi viesteistä, viranomaisten kiireellisesti toimittamista asiakirjoista ja muista mahdollisista turvajärjestelyistä, joilla yksinkertainen autonluovutusakti voidaan tehdä 100% luotettavaksi.
Anteeksi avautuminen, mutta oli pakko vähän purkautua.
Osa ottoajoneuvoista menee lautakunnan jälkeen maalaukseen ja varusteltavaksi eli ei suoraan joukolle.
 
Koska näinhän se menisi, tällaisen systeemin valtio kehitti ja siitä syystä ei se vaan voi toimia 🤓. Mää oon kuullut ”Can Do” ihmisistä mutta nyt löytyi se ”Absolutely Can’t Do” ihminen. Oletko kuullut digitaalisista moniportaisista varmenteista ja turvasähköposteista, Suomi.fi viesteistä, viranomaisten kiireellisesti toimittamista asiakirjoista ja muista mahdollisista turvajärjestelyistä, joilla yksinkertainen autonluovutusakti voidaan tehdä 100% luotettavaksi.
Anteeksi avautuminen, mutta oli pakko vähän purkautua.

Saahan sitä avautua. Mutta majuri tarvitsee kuitenkin verkkopankkitunnuksesi, jotta voi maksaa autosi sinulle. :p

Eli eli... Suhtautuisin tietyllä skeptisyydellä sähköisiin palveluihin. Edes omaan verkkopankkiin ei saa mennä Googlen kautta - miksi minä menisin syöttämään verkkopankkitunnuksiani jonkun satunnaisen soittelijan "trust me bro, it's safe" -sivustolle puhelinsoiton perusteella? No, itse asiassa olen Visma-syylälle joskus syötellytkin... Mutta kyllä se on katastrofiajatus, että sitten kriisitilanteessa lanseerataan uusi verkkopalvelu ja kaikki käyttävät sitä.

Aina alkaa kurkkua kuristaa jo ihan PSD2:n myötä, kun verkkokaupoistakaan ei enää saa tavaraa luottokortilla ilman verkkopankkitunnusten syöttämistä johonkin ruotsalaisen Klarnan ponnahdusikkunaan, jonka alkuperää sitten yrittää kaivella kehittäjätyökaluilla, että onko se ehkä luotettava jossain määrin. Ja keskivertokansalaisella on muistissa vain ne ohjeet, että aina pitää itse kirjoittaa osoiteriville danskebank.fi eikä mihinkään epämääräisille sivustoille saisi antaa tunnuksia.

Internet pitäisi räjäyttää! Ja venäläinen on varmasti samaa mieltä, joten en ole kovin varma siitäkään, että verkkopalveluiden varaan rakennetut ratkaisut olisivat edes käyttökelpoisia kriisitilanteessa. Suomalaisten kaapatut reitittimet ja älyjääkaapit suorittavat DDOS:n PV:n palveluun ja kaatavat sen. Tai sabotööri katkaisee operaattorin runkoverkosta yhden kaapelin, kuten USA:ssa, ja 50 000 asiakasta menee heti mykäksi.

Lisäys: Tänä päivänä en luottaisi edes siihen vanhaan menetelmään, eli Arvi Lind lukee uutiset ja se on absoluuttinen totuus. Generatiivinen AI tuuttaa lähdemateriaalin avulla ulos tasan sitä mitä siltä pyydetään ja TV:stä voi tulla joko sitä mitä lähetetään paikallisesti tai sitä mitä EW-lentokone tuuttaa eetteriin rajan takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Muistan jonkin vanhan pv:n opetusfilmin liikekannallepanosta, jossa ottolautakunnassa oli heimoveli. Ilmeisesti tämä oli perua ajalta, kun kaakitkin piti kutsua maanpuolustukseen.

Nykyään tuota kutsuttaisiin DEI:ksi. Onneksi PV on aina ollut aikaansa edellä. :)

Osa ottoajoneuvoista menee lautakunnan jälkeen maalaukseen ja varusteltavaksi eli ei suoraan joukolle.

Muutenkin olisi kiva saada marraskuun alussa kesärenkailla varustettu auto, kun lunta on luvassa seuraavalla viikolla.
 
Tänä päivänä en luottaisi edes siihen vanhaan menetelmään
Mistä sen tietää että postilaatikkoon kolahtanut käsky on aito? Mistä sen tietää että osoite missä siinä käsketään mennä on oikea? Mistä sen tietää että edessäsi seisovat herrat jotka haluavat sinun nousevat autostasi ja jättävän avaimet virtalukkoon, ovat Perkin henkilöstöä? Jossain vaiheessa on vissiin pakko olettaa että nyt ollaan riittävällä varmuudella oikealla asialla.
Minä uskon että se tasa on saavutettavissa etänä.
 
Muistan jonkin vanhan pv:n opetusfilmin liikekannallepanosta, jossa ottolautakunnassa oli heimoveli. Ilmeisesti tämä oli perua ajalta, kun kaakitkin piti kutsua maanpuolustukseen.
Joo. Viime sodissakin heitä oli erityisen paljon ajomiehinä ja kengittäjinäkin. Hyvä että tuon erityisalan osaaminen näin hyödynnettiin. Taisipa olla eversti Halsti, joka muisteli, kuinka hänen alaisenaan toiminut mustalaispoika oli mennyt vaihtamaan armeijan hevosen markkinoilla toiseen, pistäen välirahat taskuunsa. Halsti antoi asiasta kuitenkin vain muodollisen rangaistuksen, koska taitavana hevoskauppiaana mustalainen oli onnistunut vaihtamaan huonon hevosen paljon parempaan.
 
Jos ajoneuvosi pakko-otetaan, et siltä istumalta saa mitään rahaa. Ensisijaisesti ajoneuvo koitetaan palauttaa sinulle. Vasta jos ajoneuvoa ei voida palauttaa, koska se on esim. tuhoutunut, voit saada siitä täyden arvon mukaisen korvauksen.

Otto toteutetaan lähtökohtaisesti toimittamalla omistajalle/haltijalle palvelukseenastumismääräyksen kaltainen käskykortti, jossa kerrotaan minne ja milloin ajoneuvo on toimitettava. Siellä sitten otto-lautakunta arvio ajoneuvon soveltuvuuden sijoitettavaksi (ja varmaan myös arvon).
 
Mistä sen tietää että postilaatikkoon kolahtanut käsky on aito? Mistä sen tietää että osoite missä siinä käsketään mennä on oikea? Mistä sen tietää että edessäsi seisovat herrat jotka haluavat sinun nousevat autostasi ja jättävän avaimet virtalukkoon, ovat Perkin henkilöstöä? Jossain vaiheessa on vissiin pakko olettaa että nyt ollaan riittävällä varmuudella oikealla asialla.
Minä uskon että se tasa on saavutettavissa etänä.
on tästä jo kohta kymmenisen vuotta aikaa tekstarin käytöstä käskynä saapua esm kertaamaan
 
Back
Top