Oulun keskustan elävöittäminen

Muutaman ihmisen kanssa tuli juteltua tuosta niin kertoivat jotain omia mielipiteitä että mitä vikaa on Ratinassa.

- Perus se, että autoilu on vaikeutunut keskustassa. Toisaalta Ratina tarjoaa edelleen tunnin ilmaista parkkiaikaa omalla sovelluksellaan
- Huono vaatevalikoima miehille
- Moni ajaa mieluummiin esim Ideapark
- Toivotaan mielenkiintoisempia liikkeitä
- Kolmannen kerroksen taka-alue huono
Varmaan ihan oikeassa olet. Ratinassa on sentään Gantin liike. Toinen on sitten Ideaparkissa.
 
Lahden keskuta on jo kyllä jo valmiiksi oikein "eläväinen." Kaksi kolmasosaa keskustasta koostuu baareista, pitserioista ja pornokaupoista. Lisämausteen urbaaniin sykkeeseen tuo piripäiden ja pultsareiden monilukuinen joukko. Oli sitten perjantai-ilta toukokuussa tai tiistai-aamupäivä lokakuussa, tämä porukka näkyy ja kuuluu.
 
Lahden keskuta on jo kyllä jo valmiiksi oikein "eläväinen." Kaksi kolmasosaa keskustasta koostuu baareista, pitserioista ja pornokaupoista. Lisämausteen urbaaniin sykkeeseen tuo piripäiden ja pultsareiden monilukuinen joukko. Oli sitten perjantai-ilta toukokuussa tai tiistai-aamupäivä lokakuussa, tämä porukka näkyy ja kuuluu.

Muistelen että kun lähdet Lahden rautatieasemalta kävelemään keskustaa kohti, on yhden ainoan kadun varrella heti kolme pornokauppaa.
 


 


Nämä suunnittelijat pitäis kyllä pistää johonkin suota kuokkimaan..
 
Oikea suunnittelijan älynväläys, kivistöhän on keskellä ei mitään, juu ilman autoa pärjää :D
No ainakin sielä on järjetön määrä uusia kerrostalokämppiä, pääosin vielä tyhjillään ja lisää rakennetaa. No onhan siinä Kolmos-motari vieressä ja Kehärata kulkee alueen ali että on siinä ainakin hyvän liikenneyhteydet tarjolla. Mutta autoille aika hintsusti on parkkitilaa tarjolla..
 
Oikea suunnittelijan älynväläys, kivistöhän on keskellä ei mitään, juu ilman autoa pärjää :D
Nokun grynderit lupasivat rakentaa sinne Redin kokoisen kauppakeskuksen kaikkine palveluineen. Vastineeksi saivat puoli-ilmaista rakennusoikeutta miljoonien ja miljoonien edestä.

Sen tietää miten siinä kävi. Grynderit rakensivat kerrostalonsa, mutta kauppakeskus se vaan viipyy ja nyt Vantaan kaupunkikin on jo ilmoittanut, että tuskin sinne mitää Salea kummempaa tulee.
 
Nokun grynderit lupasivat rakentaa sinne Redin kokoisen kauppakeskuksen kaikkine palveluineen. Vastineeksi saivat puoli-ilmaista rakennusoikeutta miljoonien ja miljoonien edestä.

Sen tietää miten siinä kävi. Grynderit rakensivat kerrostalonsa, mutta kauppakeskus se vaan viipyy ja nyt Vantaan kaupunkikin on jo ilmoittanut, että tuskin sinne mitää Salea kummempaa tulee.
Kauppakeskukset ovat nyt kaikki kusessa. Turha lukea vaikkapa Triplan toimarin haastattelua jossa kertoo miten mukavasti menee Koronasta riippumatta. Myynnit romahtaneet suurilla luvuilla. Hypermarketit joita näissä monesti on vääristävät lukuja koska niissä myynnit ja asiakasmäärät kasvaneet. Apteekit ja Alkot ovat mukana vääristämässä lukuja lisää. Erikoisliikkeet sekä kahvila ravintolat kyntävät syvällä.
 
Joo, uusia kauppakeskuksia on rakennettu ainakin viimeiset 10 vuotta vailla sen isompaa miettimistä.
Vähemmän olisi riittänyt, sillä nyt näyttää tosi huonolta pitkän tähtäimen investoinnilta ottaen huomioon rakennusten elinkaari.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, uusia kauppakeskuksia on rakennettu ainakin viimeiset 10 vuotta vailla sen isompaa miettimistä.
Vähemmän olisi riittänyt, sillä nyt näyttää tosi huonolta pitkän tähtäimen investoinnilta ottaen huomioon rakennusten elinkaari.
Jenkkilässä nämä ostoskeskusten ongelmat ovat olleet näkyvissä jo kauan sitten. Sikäläistä tilannetta olisi voinut seurata ja varautua että sama saattaa tapahtua Euroopassakin pienellä viiveellä.
 

Atte Kaleva

l1tSpon osornfaehdr ·

Meillä Helsingissä poliittinen tilanne on siinä mielessä erikoinen, että vaikka kokoomus on suurin puolue, on kaupunginvaltuustossa enemmistö silti vihervasemmistolla. Tämä näkyy valitettavalla tavalla valtuuston päätöksissä. Enemmistöasemansa turvin punavihreä porukka on pystynyt ajamaan läpi monia sellaisia ideologisia päätöksiä, jotka perustuvat faktojen ja terveen järjen sijaan lähinnä ideologisiin syihin.
Tämä ideologia näkyy esimerkiksi pikaratikoiksi nimettyjen raitioteiden rakentamisella, kustannuksista välittämättä. Mittavat raideinvestoinnit myydään säännönmukaisesti poliittisille päättäjille halvalla, mutta kun projekti on edennyt siihen pisteeseen, että siitä ei enää voida perääntyäkään, paljastuu totuus. Budjetti ylitetään yleensä reilusti, tästä valitettavina esimerkkeinä ovat mm. Raide-Jokeri ja Kruunuvuoren pikaratikka järjettömän kalliine siltoineen.
Liikennesuunnittelu Helsingissä ei rajoitu raideliikenteen yksipuoliseen suosimiseen, vaan kääntöpuolena on autoilun edellytysten ideologinen heikentäminen. Tuntuu siltä, että kaupunkia suunnitellaan vain pienen ihmisryhmän ideologisiin tarpeisiin ja kokonaan unohdetaan ne, jotka tarvitsevat välttämättä omaa autoa. Esimerkiksi seniorit, liikuntarajoitteiset, lapsiperheet, työssään autoa tarvitsevat mm. yrittäjät, jne. Onko tarkoitus viestiä heille, ettei heitä kaivata uuden punavihertävän Helsingin keskustassa?
Viime keskiviikkona valtuustossa käsiteltiin Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmaa. Vihervasemmisto halusi, että valtuusto päättää asiasta, vaikka lopullisia kustannuksia ei vielä tiedetä. Kokoomus esitti, että lopullinen päätös asiasta tehtäisiin vasta budjetin tarkennuttua, tätä tukivat muut oikeistopuolueet. Se ei kuitenkaan raiteisiin rakastuneelle vihervasemmistolle käynyt.
Kaiken lisäksi esitelty suunnitelma vähentäisi 180 kadunvarsipysäköintipaikkaa Fredrikinkadulta, Topeliuksenkadulta ja Huopalahdentieltä. Kampin-Punavuoren alueen kivijalkakauppojen pienyrittäjät ovat olleet koronaepidemian vuoksi ahtaalla ja nyt kaupunki syventää tätä taloudellista ahdinkoa entisestään heikentämällä alueen saavutettavuutta autolla. Näemme parhaillaan Helsingin keskustassa mihin tällainen autioittaminen johtaa.
Tein valtuuston kokouksessa ponnen, jossa vaadin selvitettäväksi miten voitaisiin säilyttää tai korvata näitä poistuvia kadunvarsiparkkipaikkoja. Ponteni puolesta äänesti 41 valtuutettua, kun läpimenoon olisi tarvittu 43. Erityisesti minua ihmetytti, että RKP:n kaksi valtuutettua äänestivät vihervasemmiston mukana tyhjää ja tukivat tätä valitettavan yrittäjävihamielistä ja ahdasmielistä politiikkaa.
Kiitän samalla demarien Ilkka Taipaletta ja vasemmistoliiton Sami 'Frank' Muttilaista, jotka uskalsivat äänestää itsenäisesti. Kuten tavallista, vihreitten joukossa ei irtiottoja esiintynyt.
Tämä on hyvin valitettavaa, syrjivää ja lyhytnäköistä politiikkaa.

1611335739061.png
 
Back
Top