l1tSpon osornfaehdr ·
Meillä Helsingissä poliittinen tilanne on siinä mielessä erikoinen, että vaikka kokoomus on suurin puolue, on kaupunginvaltuustossa enemmistö silti vihervasemmistolla. Tämä näkyy valitettavalla tavalla valtuuston päätöksissä. Enemmistöasemansa turvin punavihreä porukka on pystynyt ajamaan läpi monia sellaisia ideologisia päätöksiä, jotka perustuvat faktojen ja terveen järjen sijaan lähinnä ideologisiin syihin.
Tämä ideologia näkyy esimerkiksi pikaratikoiksi nimettyjen raitioteiden rakentamisella, kustannuksista välittämättä. Mittavat raideinvestoinnit myydään säännönmukaisesti poliittisille päättäjille halvalla, mutta kun projekti on edennyt siihen pisteeseen, että siitä ei enää voida perääntyäkään, paljastuu totuus. Budjetti ylitetään yleensä reilusti, tästä valitettavina esimerkkeinä ovat mm. Raide-Jokeri ja Kruunuvuoren pikaratikka järjettömän kalliine siltoineen.
Liikennesuunnittelu Helsingissä ei rajoitu raideliikenteen yksipuoliseen suosimiseen, vaan kääntöpuolena on autoilun edellytysten ideologinen heikentäminen. Tuntuu siltä, että kaupunkia suunnitellaan vain pienen ihmisryhmän ideologisiin tarpeisiin ja kokonaan unohdetaan ne, jotka tarvitsevat välttämättä omaa autoa. Esimerkiksi seniorit, liikuntarajoitteiset, lapsiperheet, työssään autoa tarvitsevat mm. yrittäjät, jne. Onko tarkoitus viestiä heille, ettei heitä kaivata uuden punavihertävän Helsingin keskustassa?
Viime keskiviikkona valtuustossa käsiteltiin Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmaa. Vihervasemmisto halusi, että valtuusto päättää asiasta, vaikka lopullisia kustannuksia ei vielä tiedetä. Kokoomus esitti, että lopullinen päätös asiasta tehtäisiin vasta budjetin tarkennuttua, tätä tukivat muut oikeistopuolueet. Se ei kuitenkaan raiteisiin rakastuneelle vihervasemmistolle käynyt.
Kaiken lisäksi esitelty suunnitelma vähentäisi 180 kadunvarsipysäköintipaikkaa Fredrikinkadulta, Topeliuksenkadulta ja Huopalahdentieltä. Kampin-Punavuoren alueen kivijalkakauppojen pienyrittäjät ovat olleet koronaepidemian vuoksi ahtaalla ja nyt kaupunki syventää tätä taloudellista ahdinkoa entisestään heikentämällä alueen saavutettavuutta autolla. Näemme parhaillaan Helsingin keskustassa mihin tällainen autioittaminen johtaa.
Tein valtuuston kokouksessa ponnen, jossa vaadin selvitettäväksi miten voitaisiin säilyttää tai korvata näitä poistuvia kadunvarsiparkkipaikkoja. Ponteni puolesta äänesti 41 valtuutettua, kun läpimenoon olisi tarvittu 43. Erityisesti minua ihmetytti, että RKP:n kaksi valtuutettua äänestivät vihervasemmiston mukana tyhjää ja tukivat tätä valitettavan yrittäjävihamielistä ja ahdasmielistä politiikkaa.
Kiitän samalla demarien Ilkka Taipaletta ja vasemmistoliiton Sami 'Frank' Muttilaista, jotka uskalsivat äänestää itsenäisesti. Kuten tavallista, vihreitten joukossa ei irtiottoja esiintynyt.
Tämä on hyvin valitettavaa, syrjivää ja lyhytnäköistä politiikkaa.