Oulun keskustan elävöittäminen

Kokkola sama asia. Vanha keskusta näivettyy kun uusi kauppojen keskittymä rakennettu pellolle pari kilometriä keskustasta.

Ihan sama homma Jyväskylässä, kävelykadun varressa vanhat "suuret" ostarit on tyhjillään, ja muutaman kilometrin päähän rakennetut kauppakeskukset täynnä liikkeitä ja väkeä. Keskustaan on jääneet enää ravintolat, sekä pienliikkeet.
 
Toisaalta voidaan kysyä, että miksi ja miten minkään kaupungin keskustaa pitäisi elävoittää? Ja mitä se elävöittäminen tarkoittaa? Pitäisikö kansalaisia suorastaan pakottaa kävelemään kaupuntin kävelykatuja jäätelötötterö kädessä?
 
Ihan sama homma Jyväskylässä, kävelykadun varressa vanhat "suuret" ostarit on tyhjillään, ja muutaman kilometrin päähän rakennetut kauppakeskukset täynnä liikkeitä ja väkeä. Keskustaan on jääneet enää ravintolat, sekä pienliikkeet.

Eivät ne pidemmän päälle nuo kauppakeskuksetkaan erityisen hyvin pärjää, verkkokauppa on iskenyt niihinkin kovaa. Lisäksi tulee korona, joka vaikuttanee valitettavasti Suomessakin. Vaikka keväällä kauppoja ei suljettu, useiden kauppojen asiakasmäärät romahtivat.


Forget the retail apocalypse, let’s talk Armaggedon
Since church is canceled, here’s a brief Sunday School lesson. In the Book of Revelations, the apocalypse is the series of prophetic events that lead up to the final battle between good and evil. That’s Armaggedon, which many say will take place in the city of Meggido, Israel.

Retail faces a doomsday scenario of biblical proportions now. Major national retailers largely ignored the prophetic warnings of the retail apocalypse and now face the final battle that will occur in the nation’s 1,200 malls, retail’s Meggido.

Already, RetailNext reports that 97% of the 450 brick-and-mortar retail executives it just surveyed have closed some or all of their doors. How many of those stores are located in malls is undetermined, but it stands to reason that a vast majority have significant mall exposure, since malls are filled with non-essential retail businesses which have been forced shut vs. essential ones that have remained open.
 
Toisaalta voidaan kysyä, että miksi ja miten minkään kaupungin keskustaa pitäisi elävoittää? Ja mitä se elävöittäminen tarkoittaa? Pitäisikö kansalaisia suorastaan pakottaa kävelemään kaupuntin kävelykatuja jäätelötötterö kädessä?

Totta kai pitää elävöittää. Kiinteistöjen arvo ei kehity positiivisesti, jos niiden sijainnilla ei näy erityistä etua. Rotariveljet ja lionssisaret vapaamuurarikamujen kanssa huolehtivat paikallislehteen tarpeeksi huolestuneita kirjoituksia asiasta jotta päätöksenteko keskustan elävöittämiseksi mahdollistuu. Kaiken maailman Varustelekat sun muut tulevaisuuden manaajat ohitetaan, tuskin kuuluvat oikeisiin kerhoihin.

Uskon itse, että kaupunkien keskustoilla on myös tulevaisuutta. Tulevaisuus ei vaan perustu niinkään kauppoihin vaan enemmän viihteeseen, palveluihin ja lisääntyvään keskusta-asumiseen kun toimistoja ja liiketiloja muokataan asunnoiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan sama homma Jyväskylässä, kävelykadun varressa vanhat "suuret" ostarit on tyhjillään, ja muutaman kilometrin päähän rakennetut kauppakeskukset täynnä liikkeitä ja väkeä. Keskustaan on jääneet enää ravintolat, sekä pienliikkeet.

Tuotahan vihreät ovat ajaneet. Jyväskylä on erittäin vihreä kaupunki. Varmaan alkavat kohta kaventaa keskustaan tulevia ajoteitäkin yksisuuntaisiksi jotta sinne olisi mahdollisimman hankala ajaa - tai poistua :D

Yleensä mennään Jyväskylän ohi kun matkoilla ollaan. Mitä sinne. Yhden käden sormin on kyllä laskettavissa Oulun keskustassakin käymiset viimeisten 10v aikana.
 
Totta kai pitää elävöittää. Kiinteistöjen arvo ei kehity positiivisesti, jos niiden sijainnilla ei näy erityistä etua. Rotariveljet ja lionssisaret vapaamuurarikamujen kanssa huolehtivat paikallislehteen tarpeeksi huolestuneita kirjoituksia asiasta jotta päätöksenteko keskustan elävöittämiseksi mahdollistuu.

No, tämä on ihan valtakunnallinen ilmiö. Yleensä asia ratkaistaan kunnissa siten, että rakennetaan jotain yhteiskunnan rahalla alueelle tai tehdään jotain muuta, että -kiinteistöjen arvot- kehittyvät positiivisesti.
 
No, tämä on ihan valtakunnallinen ilmiö. Yleensä asia ratkaistaan kunnissa siten, että rakennetaan jotain yhteiskunnan rahalla alueelle tai tehdään jotain muuta, että -kiinteistöjen arvot- kehittyvät positiivisesti.

Kyllä. Pitää ottaa myös huomioon, että on oikeanlaisia ja vääränlaisia kivijalkaliikkeitä. Oikeanlaiset sijaitsevat tyypillisesti kaupunkien keskustoissa. Vääränlaiset sijaitsevat ydinkeskustan ulkopuolella ja palvelevat laajaa asiakaskuntaa. Omat "luottoliikkeeni" ovat olleet juuri näitä - suutari, maalikauppa, autokorjaamo, verhoiluliike ym. Nämä vääränlaiset eivät kasvata kaupunkikeskustan kiinteistön arvoa. Omalla paikkakunnallani tämän kaltaisista firmoista ei koskaan vaikkapa paikallislehdissä uutisoida, sen sijaan jos keskustaan perustetaan perulaisia puupatsaita myyvä yritys - eittämättä vuosituhannen bisnesidea - suodaan sellaiselle laajasti palstatilaa.
 
Toisaalta voidaan kysyä, että miksi ja miten minkään kaupungin keskustaa pitäisi elävoittää? Ja mitä se elävöittäminen tarkoittaa? Pitäisikö kansalaisia suorastaan pakottaa kävelemään kaupuntin kävelykatuja jäätelötötterö kädessä?

Niin.

Tietysti se elävöittäminen tarkoittaa onnistuessaan työpaikkoja ja pienyrittäjiä -joita suurin osa suomalaisista firmoista on-, joka tuo sitten kuntaan/kaupunkiin veroeuroja.

Tyhjät liiketilat eivät tuo vuokraeuroja kiinteistöjen omistajille. Mikä sitten vähentää haluja rakentaa uusia kiinteistöjä kyseiseen kuntaan.

Kuten täällä moni on todennut, niin ostokäyttäytyminen on muuttunut paljon. Ennen oltiin valmiit ja oli pakko ostaa esimerkiksi matkalaukut laukkujen erikoisliikkeestä. Joka tarkoitti kauppaa, jolla oli 40 neliötä liiketilaa ja 30 neliötä varastoa Kajaanin pääkadulla. Ja kaikki maakunnan rouvat kävivät siellä laukkuostoksilla.

Tänään samoja laukkuja saa marketeista ja netistä.

Seurauksena on että 70 neliötä liiketilaa on tyhjillään Kajaanin pääkadulla.
 
Viimeksi muokattu:
OT: @Iso-Mursu kysymys. Miksi Kajaanin ohitustien nopeusrajoitusta vaihdettiin 80 -> 60 km/h:n muutama vuosi sitten. Lisäksi tuli vielä liikennevalot viitostielle. Onko tästä ollut kirjoittelua lehdissä?
 
No, tämä on ihan valtakunnallinen ilmiö. Yleensä asia ratkaistaan kunnissa siten, että rakennetaan jotain yhteiskunnan rahalla alueelle tai tehdään jotain muuta, että -kiinteistöjen arvot- kehittyvät positiivisesti.
Siksi Tampereelle mm. päätettiin korvata toimiva julkinen bussiliikenne raitsikalla. Ja nyt sitten ihmetellään miksi kaupungin talous on kuralla. Mutta kiinteistöjen arvo nousee. Prkele!
 
Mutta kiinteistöjen arvo nousee. Prkele!

Jep. Yhteiskunnalta löytyy jatkuvasti varallisuutta elvyttää -kiinteistöjen arvonnousua-. Siinä kun kunnissa kiistellään moneenko vaippaan vanhuksella on oikeus per vrk voidaan -kiinteistöjen arvoa- pönkittää niskavillat pöyheinä. Tällainen sekatalousjärjestelmä on kyllä ihan sitä ihtiään....mutta edelleen ns. maan tapa.
 
Mansessa on ostovoimaa Turkua enempi. Turussa on enempi pikkupalkkaista palvelualan duunaria kun taas mansessa teollisuutta parempine liksoineen. Bättre folk toki Turusta löytyy mutta marginaalinen ryhmä kyseessä. Raitiovaunu oli fiksu päätös Tampereelle. Valmistuttuaan keskusta kukoistaa. Tällä hetkellä edelleen moni yrittäjä taistelee yrityksensä kanssa. Ratina oli ja lienee edelleenkin suuri floppi/fiasko.
 
Mitä tarkoitat tuolla?

Eikun niin joo. Moni liike lähti nopeaan Ratinasta. Sinne soisi kyllä tulevan uusia jossain vaiheessa.
Juu, asiakasmäärät kauppakeskuksessa olivat paljon pienempiä mitä rakennuttaja Sponda arvioi alkuvaiheessa.
 
Juu, asiakasmäärät kauppakeskuksessa olivat paljon pienempiä mitä rakennuttaja Sponda arvioi alkuvaiheessa.
Muutaman ihmisen kanssa tuli juteltua tuosta niin kertoivat jotain omia mielipiteitä että mitä vikaa on Ratinassa.

- Perus se, että autoilu on vaikeutunut keskustassa. Toisaalta Ratina tarjoaa edelleen tunnin ilmaista parkkiaikaa omalla sovelluksellaan
- Huono vaatevalikoima miehille
- Moni ajaa mieluummiin esim Ideapark
- Toivotaan mielenkiintoisempia liikkeitä
- Kolmannen kerroksen taka-alue huono
 
Back
Top