Ovatko Baltian maat oikea viiteryhmä Suomelle?

Kokoomuksen kansanedustajilla jokainen valtion budjetin euro joka ei mene yritystukiin vie Suomen Albanian / Kreikan / Zimbabwen tielle. Ei noihin twitter-heittoihin kannata lähteä. Lähinnä kyse on nyt populismista, kun ei olla hallituksessa niin pitää kritisoida jotakin. Vaikka meillä olisi perskeko-hallitus, sekin elvyttäisi nyt miljardikaupalla. Painotukset voisivat olla erilaisia - tai sitten ei. Valtiovarainministeriön virkamiehet ehdottaisivat joka tapauksessa infrahankkeita Saksan mallin ALV-alejen sijaan. Suomessa ALV:n alennus tuskin onnistuisi, Suomessa oppikirjamallien mukaan pitää alentaa vain valtion tuloverotusta - joka on jo sangen pieni. Nyt eletään pikemmin sotatalouden kuin rauhanajan taloussääntöjen mukaan. Jos oikein muistan, niin Kokoomukseltahan ei ole edes tullut mitään vaihtoehtoelvytysbudjettia / toimenpiteitä? Seuraan Verkkouutisia, kai siellä olisi asiasta mainittu? Tämä kertonee siitä, että toimenpiteillä on de facto Kokoomuksen tuki.

Tämä siis aloitukseen. Ehkä Suomen voisi laskea valtaosin Saksan pohjoiseksi osavaltioksi? Poliittisestihan seuraamme Saksaa monessa kysymyksessä, kun Merkel sanoo että "Wir schaffen das" otamme vastaan kymmenia tuhansa pakolaisia, kun Merkel sanoo "Gegen Koronavirus" muutamme hallituksen linjaa Merkelin linjan mukaiseksi. Saksasta on tullut meille luterilaisuus, juridiikka, lääketiede, sosialismi, jääkärit, Euro ym. Välillä oli ihanaa kun oli kaksi Saksaa niin pystyi fanittamaan molempia - vasemmisto yhtä, loput toista...
 
Viimeksi muokattu:
Huolimatta Suomen läheisestä suhteesta Saksaan, Suomi ei ole millään tavalla Saksan talutusnuorassa.
 
Ei noihin twitter-heittoihin kannata lähteä. Lähinnä kyse on nyt populismista, kun ei olla hallituksessa niin pitää kritisoida jotakin. Vaikka meillä olisi perskeko-hallitus, sekin elvyttäisi nyt miljardikaupalla.
Ei Vartiainen vastusta elvyttämistä, vaan peräänkuuluttaa työllisyyttä edistäviä toimia. Näiden perään Juhana on huutanut niin pitkään, etten laske hänen twiittiään miksikään yksittäiseksi twitterpopulismiksi, vaan luotan hänen ajattelevansa kuten kirjoittaa.

Saksan yhteys on hyvä haku, mutta vaikea nähdä suomalaisten omaksuvan saksalaista identiteettiä.
 
Ei Vartiainen vastusta elvyttämistä, vaan peräänkuuluttaa työllisyyttä edistäviä toimia. Näiden perään Juhana on huutanut niin pitkään, etten laske hänen twiittiään miksikään yksittäiseksi twitterpopulismiksi, vaan luotan hänen ajattelevansa kuten kirjoittaa.

Mutta missä on Kokoomuksen vaihtoehtobudjetti? Useissa maissa oppositio esittää vaihtoehto-ohjelman pelkän kritiikin sijaan. Vartiaisen rakennemuutosehdotukset ovat sinänsä mielestäni monessa suhteessa paikallaan - pidemmällä tähtäimellä. Nyt pitää antaa taloudelle ryyppyä, tavalla tai toisella. Itse kannattaisin tässä asiassa Saksan linjaa - paljon jakoon, myös suoraan kuluttajille.
 
Viimeksi muokattu:
Huolimatta Suomen läheisestä suhteesta Saksaan, Suomi ei ole millään tavalla Saksan talutusnuorassa.

Ei toki suorassa, mutta väittäisin, että Saksalla on vahvempi ote Suomeen kuin millään muulla maalla. Saksa on Suomen tärkein vienti- ja tuontimaa ja erittäin merkittävä investoija. Saksan kulttuurinen merkitys Suomelle on mittaamattoman suuri - alkaen nyt vaikka virsistä, joulukuusista ja Maamme-laulusta. Saksan ideologinen vaikutus on suuri - niin SDP, Kokoomus kuin Vihreät ovat rakentuneet saksalaiselle pohjalle ja kaikki nuo kolme puoluetta seuraavat erittäin tarkkaan saksalaisten aateveljiensä liikkeitä. Saksa on Euron mahtimaa. Kun Merkel vie, Marin - tai kuka tahansa Suomen pääministeri onkin - vikisee.

Saksan erityisasemaa korostaa maan erinomainen maine suomalaisten keskuudessa. Venäläisiä pelätään, ruotsalaisia kadehditaan, amerikkalaisia ihmetellään ja halveksutaan, saksalaisiin suhtautuminen on melko neutraalia tai positiivista. Saksa kelpaa matkakohteeksi hipsterille ja formulaharrastajalle. Saksasta hakevat oppia vasemmistoanarkistit ja kokoomusnuorkauppakamarilaiset.

Koronakriisi korostaa Saksan taloudellista ja ideologista valta-asemaa entisestään, kun Suomessa perinteisesti vahva Ruotsin maine kokenee jälleen uuden kolauksen. Suomi ei voi valita radikaalisti erilaista poliittista toimintalinjaa kuin Saksa, vaikka Marinin hallituksella oli siihen aluksi haluja.

No, parempi Saksa kuin Venäjä. Pienen maan toimintavapaus on rajallista. Moskova-Berliini-Tukholma-Washington.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedä sitten, itse ainakin haluaisin identifioidda itseni Pohjoismaalaiseksi.Baltit saivat tavallaan etumatkaa NL:n ikeestä päästessään, kun kaikki piti luoda tyhjästä ilman menneisyyttä ja sen tapoja. ePassi, terveydenhoito... Mutta paljonhan noihinkin EU-tukia meni...
Hmm. Baltian maihin kun tutustuu, niin ovat taloudeltaan Suomea niin paljon jäljessä, että minulle tulee aina tunne, että pakko fiksun kirjoittajan trollata, kun lähee vertaamaan Baltiaa ja Suomea. Aina voi kaivaa jonkun yksittäisen jutun, jossa ovat hyviä, mutta kokonaisuus on vartti ryssää.
 
Ei Vartiainen vastusta elvyttämistä, vaan peräänkuuluttaa työllisyyttä edistäviä toimia. Näiden perään Juhana on huutanut niin pitkään, etten laske hänen twiittiään miksikään yksittäiseksi twitterpopulismiksi, vaan luotan hänen ajattelevansa kuten kirjoittaa.

Saksan yhteys on hyvä haku, mutta vaikea nähdä suomalaisten omaksuvan saksalaista identiteettiä.
Juhana vaan taitaisi elvyttää sillä työvoimalla, joka ei maksa verojaan Suomeen, eikä se yrityskään maksaisi ja kumpikaan ei rahaa kierrättäisi Suomessa. On se Juhana sitten fiksu.
 
Voiko tästä vetää johtopäätö että mielestäsi ei Tallinnassa voi elää yhtä hyvin kuin Turussa tai Vantaalla?

Tietenkin voi, ja pari hyvää ystävää niin tekeekin.

Kolmesataa neliötä merinäköalalla Viimsissä on ihan jees, kun palkkaa on 10 tonnia kuussa. Eläisi sillä ihan mukavasti Turussakin vaikka Kakskerrassa tai Naantalissa.

Mutta ei tarvitse mennä kuin prisman myyjien palkkaluokkiin niin myyjäkollega Suomessa pärjää 2500 euron paökallaan ihan eri tavalla kuin virolainen 800 euron palkallaan. Elinkustannuksissa kun ei sanottavaa eroa enää ole jos tavoitellaan suomalaista elämäntapaa.

Pärjäisi tuolla 10 tonnin palkalla Pietarissakin mukavasti ja voisi elää täysin länsimaista elämää. Ei siitä kuitenkaan voi vetää johtopäätöstä, että keskimäärin pietarilaisen elintaso olisi samalla tasolla kuin suomalaisen.
 
Aah, ajattelit rahaa. Minulle tuli muu elämänlaatu mieleen lauseesta "elää hyvin".

Se meillä ei-niin-rikkailla helposti mieleen tulee.

Mitä itse ajattelit?

Viro on vapaa länsimaa, ei siellä ryöstetä eikä raiskata sen enempää kuin muuallakaan. Sananvapaus on länsimaisen vahva ja työtä tekemällä pärjää.

Eli kyllä, elämänlaatu Virossa asuessa olisi ihan ok. Jos vaan palkka riittää.
 
Pitäisikö meidän suomalaisten lopulta väkisin kasvattaa itsellemme rautapallit ja lopettaa tämä -mitähän ne muut meistä aattelloo-? Mitään päälle kaatuvaa syytä jatkuvaan kansalliseen itseruoskintaan ei oikeasti ole.

Kahtottaan nyt vaikka viimeisintä. Ruotsi, tuo signaloinnin mahtimaa ja sen koronanvastainen taistelu. Postfreudenthalilaisessa hengessä itseään toteuttamaan päässyt valtion pääpoppamies viitoitti koronataistelun ensimmäisen erän oikeasti päin helvettiä. 5 k ruotsalaista maksoi hengellään sen, että kansalaiset saivat käydä baareissa ja elää ns. täyttä elämää. Tasaisen vauhdin taulukolla Suomessa olisi nyt 3 k koronauhria, jos meidän pääpoppamiehet olisivat tehneet samoin. Käsi sydämelle: kumpi voitti ekan erän?

Joo, velkaa on. Mutta niin sitä on jo kaikilla muillakin. En enää edes viitsi miettiä miten Eurooppa junailee talousasiansa, junailkoon miten tahtoo, niin se tekee joka tapauksessa. Ja siinä ohessa se Suomikin mennä petkeltää.
 
Juuri näin. Me ei kuuluta mihinkään viiteryhmään. Me ollaan Suomalaisia. Nämä vertailut on ihan turhia. Luotetaan itseemme ja tehdään asiat järkevästi. Tää on ihan huippumaa tämä Suomi. Muut saa vaan olla kateellisia. Pitää lopettaa ruikuttaminen ja alkaa töihin... meillä on naapureina kaksi ihan pöhköä maata. Ollaan puun ja kuoren välissä mutta pärjätään kyllä...
 
Mutta missä on Kokoomuksen vaihtoehtobudjetti? Useissa maissa oppositio esittää vaihtoehto-ohjelman pelkän kritiikin sijaan. Vartiaisen rakennemuutosehdotukset ovat sinänsä mielestäni monessa suhteessa paikallaan - pidemmällä tähtäimellä. Nyt pitää antaa taloudelle ryyppyä, tavalla tai toisella. Itse kannattaisin tässä asiassa Saksan linjaa - paljon jakoon, myös suoraan kuluttajille.

Saksan elvytyspaketti on ylivoimaisesti parempi kuin Suomen. Se olisi kannattanut kopioida suoraan.

Saksan hallitus on päässyt sopuun 130 miljardin euron suuruisesta elvytyspaketista. Sen ytimessä on arvonlisäveron huomattava alennus.

Normaalia arvonlisäveroa alennetaan heinäkuun 1. päivästä alkaen 19 prosentista 16 prosenttiin. Alempi arvonlisäverokanta alenee taas seitsemästä viiteen prosenttiin. Alennukset vähentävät verotuloja 20 miljardilla eurolla.

Saksan hallitus kaavailee lisäksi kertaluontoista 300 euron suuruista ”lapsibonusta”. Se maksetaan jokaisesta lapsesta.

Autoteollisuuden tilaa pyritään piristämään kaksinkertaistamalla sähköautojen hankintatuki.

Jättipakettiin kuuluu myös tukia koronaviruksen koettelemille kunnille sekä kesä- ja elokuun ajalle 25 miljardin euron ”ylimenokauden tuki” hotelli- ja ravintola-alalle. Saksan hallitus sopi myös tutkimukseen ja uuteen teknologiaan keskittyvästä 50 miljardin euron tuleviauuspaketista.

https://www.verkkouutiset.fi/suomi-kasvattaa-julkista-sektoria-saksa-alentaa-verotusta/#d7166c24

Hillopurkkihallitukselle kävi kiusaus kuitenkin liian suureksi, kun rahaa sai jakaa luvan kanssa. Rahaa kylvettiin surutta ja suunnittelematta. Kansan suosiossa on kiva paistatella.

Saksan paketti on suuri ja selvärajainen. Se laskee veroja (alv), jolloin vaikutus on laaja ja kulutusta elvyttävä. Veronalennus on myös helppo määräajan jälkeen palauttaa taas normaaliksi – tai jos alv-% jätetään pysyvästi alemmalle tasolle, on onnistuttu rakenteellisessa uudistuksessa! Kertaluontoinen lapsibonus helpottaa lapsiperheiden asemaa kriisin yli – ja jos se jää pysyväksi, on onnistuttu rakenteellisessa uudistuksessa, joka kannustaa kasvuun! Sähköautojen hankintatuki kannustaa autonvaihtajia kulutukseen hetkellä, jolloin autoteollisuus on vaikeuksissa – ja jos se jää pysyväksi, on onnistuttu rakenteellisessa uudistuksessa, jolla nopeutetaan siirtymää ekologisempaan autokantaan! Jne.
 
Hmm. Baltian maihin kun tutustuu, niin ovat taloudeltaan Suomea niin paljon jäljessä, että minulle tulee aina tunne, että pakko fiksun kirjoittajan trollata, kun lähee vertaamaan Baltiaa ja Suomea. Aina voi kaivaa jonkun yksittäisen jutun, jossa ovat hyviä, mutta kokonaisuus on vartti ryssää.

Baltian maat ovat nyt monessa suhteessa Suomea jäljessä. Puolivuosisataa kommunismia Neuvostoliiton osana jättää jälkensä. Kun kansan terävin kärki kärrättiin Siperiaan ja korvattiin varttiryssävähemmistöllä, paluu länsimaiseen elintasoon viipyy.

Kasvu on kuitenkin ollut verrattain nopeaa, etenkin jos vertaa Suomen menetettyyn vuosikymmeneen, jonka maa on polkenut paikoillaan. Puhtaalta pöydältä aloitettu jälleenrakennus on myös tuottanut erinomaisiakin tuloksia: Skype, e-kansalaisuus, verotus, jne.
 
Aloitusviestiä kirjoittaessa unohdin, että kyse ei ole vain suomalaisten omasta määrittelystä! Jos Suomi alkaa muistuttamaan enemmän Baltiaa kuin muita Pohjoismaita, käy niin, että ulkomailla Suomi yhä useammin niputetaan Baltian maiden joukkoon ihan riippumatta suomalaisten omista kuvitelmista. Jo nyt Suomi muisuttaa monessa mielessä Baltian maita. Ei se ole mikään häpeä. Baltian ja Suomen konvergenssi ei kuitenkaan ole varmuudella saatikka hetkessä tapahtuva asia, mutta voimme pitää sitä mahdollisena.

Pohjoismaat ovat kohtuullisen hyviä maita, ja erityisesti Norja on hieno maa, jolle on helppo ennustaa valoisaa tulevaisuutta. Baltiaa ei silti pidä väheksyä, Suomikin luettiin osaksi Baltian maita 100 vuotta sitten. Onko elämä Tallinnassa tai Riiassa sen huonompaa kuin Turussa tai Vantaalla?
Ulkomailla Suomen asemaa määritellään monestakin erilaisesta näkökulmasta. Halusimme sitä tai emme.
- joiltain osin voimme myös itse vaikuttaa siihen minkälaiseen viiteryhmään kuulumme.
- toisaalta Suomen kansainväliseen asemaan ja tunnettavuuteen pyritään vaikuttamaan myös ulkopuolelta. Erityisesti Venäjän toimesta (mm. 140 miljoonaa venäläistä katsoo TV:stä Putinin uutisia).
- valitettavasti pienen kansan viesti siitä minkälaisesta viitekehyksestä josta me itse haluisimme maamme tunnettavan, jää varsin pienelle huomiolle muualla maailmassa.

1. Suomen geopoliittinen asema.
- kun kartalta katsoo Suomi asemoituu kokonaisuudessaan Itämeren itäsen puolen rantavaltioksi.
- Euroopasta katsoen olemme meren takana ja Venäjän lähinaapurina koko itärajamme osalta.
- on olemassa myös historiallinen näkökulma, Suomi oli koko 18900-luvun ajan osana tsaariajan Venäläistä imperiumia..ja sitä ennen olimme Ruotsin itäinen, merentakainen maakunta.
- edelleenkin itänaapurissamme on vahvoja näkemyksiä siitä että Suomi kuuluu historiallisesti osaksi Venäjää. (Tilsit'in sopimus 1807 jne.)

2. Suomen turvallisuuspoliittinen asema
- Suomi tiedetään itsenäiseksi valtioksi joka on käynyt useita sotia Venäjää vastaan (bolsevikkihallinto, Neuvostoliitto()
- tunnetuin näistä lienee Talvisota jossa Suomi taisteli yksin koko Stalinin johtaman Neuvostoliiton asevoimia vastaan.
- Venäjällä halutaan muistaa erityisesti jatkosota jossa Suomi hyökkäsi Natso-Saksan rinnalla Venäjälle ja piiritti Leningradia (nyk. Pietari)..
- sodan jälkeen Suomi jäi eräänlaiseksi Neuvostoliiton etupiiriksi jolla kuitenkin olii kansainvälisesti tunnustettu itsenäinen asema.
- Suomi ei kuitenkaan ollut NL:n hallitsema ja miehittämä ns. satelliittivaltio. Eikä Suomen valtion alueella ollut Porkkalan palautuksen jälkeen venäläistä sotaväkeä eikä tukikohtia.
- yleisesti tiedetään ettei Suomi ole puolustusliitto NATO:n jäsenmaa. Tällä seikalla on ollut varsin suuri heikentävä vaikutus Suomen kv. turvallisuuspoliittiseen asemaan.
- Suomi erottautuu tässä suhteessa muista pohjoismaista (Ruotsi on erityisasemassa, ei ottanut osaa maailmansotiin jne,)
- kaikissa muissa euroopan maissa myös poliittinen vasemmisto (mm. sosiaalidemokraatit) on sitoutunut NATO:on ja länsimaiden yhteiseen puolustusliittoon.
- kansainälisessä politiikassa on tiedossa että Venäjä vastustaa Suomen liittymistä ja liittoutumista länsimaiden yhteisiin puolustusjärjestelmiin.
- Venäjä harjoittaa myös suoraa poliittista painostusta Suomea kohtaan. Painostus kattaa myös taloudellisen toiminnan.

Suomen tulisi hakeutua maanpuolustuksensa osalta selkeästi ns. länsimaiden yhteiseen rintamaan.
- käytännössä puolustusliitto NATO:n jäsemaaksi. Samalla tavalla kuin kaikki muutkin Venäjän eurooppalaiset rajanaapurit, Valko-Venäjää lukuunottamatta.
- liittoutuminen lisäisi Suomen uskottavuutta ja yhteiskuntajärjestelmän yleistä luotettavuutta länsimaiden näkökulmasta.
- käytännössä se muuttaisi Suomen aseman Venäjän etupiiristä, länsimaiden yhteiseksi rajamaaksi Venäjän suuntaan.

3. Suomen valtiollinen ja kansainvälinen asema. Olemmeko ns. Pohjoismaa vai luetaanko Suomi tulevaisuudessa osakai Balttian maita?
- maailmalla Suomi tunnetaan pienenä itsenäisenä valtiona joka kuitenkin ottaa politiikassaan huomioon (läheisen)suhteensa Venäjään.
- Venäjä pyrkii myös ylläpitämään tällaista suhdetta niin poliittisesti kuin taloudellisestikin.
- siksi Suomessa monet poliitikot ja puolueet näkevät (läheiset)suhteet Venäjään varsin positiivisena ja hyödyllisenä asiana.
- todennäköisesti Suomi pysyy edelleen pohjoismaana mutta taloudellisesti tulemme jäämään yhä enemmän jälkeen länsinaapureistamme.
- saman aikaisesti Baltian maat tulevat nousemaan yhä tärkeämmäksi osaksi Eurooppaa, niin taloudellisesti kuin poliittisestikin.
- jo pelkästään kansallinen sukulaisuutemme Viroon tulee lisäämään myös Suomen yhteenkuuluvuutta Baltiaan..Itämeren itäisinä pieninä rantavaltioina.

Suomen kannalta olisi parempi toimia kaikkien EU:n jäsenmaiden kanssa yhtenäisesti ja omat turvallisuuspoliittiset tarpeemme vahvasti huomioiden.
- ja muistaa se että koko Euroopalla on käytännössä vain yksi potentiaalinen vihollinen - Venäjä.
- joka tapuksessa Venäjä käy kauppaa kaikkien EU-maiden kanssa..huolimatta siitä että ne ovat NATO:n jäsenmaita ja vahvasti sitoutuneet länsimaiden yhtenäisyyteen.
- mitä enemmän suomalainen teollisuus, palvelut jne. integroituvat venäläisten kanssa sitä suuremmalla syyttä Suomen tulisi vahvistaa turvallisuuspoliittista taustaansa.

4. Suomen tulevaisuus.
- meille keskeisin uhkatekijä on kautta historian ollut siinä millaiseksi Venäjä muuttuu tulevien vuosikymmenien aikana.
- eurooppalaisten maiden kanssa olemme pärjänneet aina hyvin. Teollisuus ja kauppa on se joka kannattaa myös tulevaisuudessa

Mutta pieni valtio ei tule pärjäämään yksinään. Siksi ei pitäisi olla epäselvää sen suhteen minkälaiseen suuntaan Suomen tulee kehittää omaa yhteiskuntaansa.
- vaikka joku vastustaisikin EU:ia niin tuskinpa meidän tarvitsee sen suunnalta erityisemmin pelätä sotaa ja valtiollisen itsenäisyytemme menetystä.
- kaikilla EU;:n jäsenmailla on vahva kansallinen identiteettinsä vaikka ne ovat eläneet tuhansia vuosia läheisinä rajanaapureina. Suomi on sentää kaukana meren takana.
- tuhatvuotinen historiamme osoittaa nyös sen mistä suunnasta vainolainen ahdistaa Suomea. Olipa siellä vallanpitäjinä kuka tahansa.
- geo- ja turvallisuuspoliittisesti olemme hyvin samanlaisessa asemassa kuin Baltia..Siksi on varsin luonnollista kehittää yhteistyötä myös heidän suuntaansa.

Mutta kuten aina niin jokainen saa olla vapaasti toista mieltä..onhan meillä paljon myös Venäjän ystäviä.
 
Viimeksi muokattu:
Ulkomailla Suomen asemaa määritellään monestakin erilaisesta näkökulmasta. Halusimme sitä tai emme.
- joiltain osin voimme myös itse vaikuttaa siihen minkälaiseen viiteryhmään kuulumme.
- toisaalta Suomen kansainväliseen asemaan ja tunnettavuuteen pyritään vaikuttamaan myös ulkopuolelta. Erityisesti Venäjän toimesta (mm. 140 miljoonaa venäläistä katsoo TV:stä Putinin uutisia).
- valitettavasti pienen kansan viesti siitä minkälaisesta viitekehyksestä josta me itse haluisimme maamme tunnettavan, jää varsin pienelle huomiolle muualla maailmassa.

1. Suomen geopoliittinen asema.
- kun kartalta katsoo Suomi asemoituu kokonaisuudessaan Itämeren itäsen puolen rantavaltioksi.
- Euroopasta katsoen olemme meren takana ja Venäjän lähinaapurina koko itärajamme osalta.
- on olemassa myös historiallinen näkökulma, Suomi oli koko 18900-luvun ajan osana tsaariajan Venäläistä imperiumia..ja sitä ennen olimme Ruotsin itäinen, merentakainen maakunta.
- edelleenkin itänaapurissamme on vahvoja näkemyksiä siitä että Suomi kuuluu historiallisesti osaksi Venäjää. (Tilsit'in sopimus 1807 jne.)

2. Suomen turvallisuuspoliittinen asema
- Suomi tiedetään itsenäiseksi valtioksi joka on käynyt useita sotia Venäjää vastaan (bolsevikkihallinto, Neuvostoliitto()
- tunnetuin näistä lienee Talvisota jossa Suomi taisteli yksin koko Stalinin johtaman Neuvostoliiton asevoimia vastaan.
- Venäjällä halutaan muistaa erityisesti jatkosota jossa Suomi hyökkäsi Natso-Saksan rinnalla Venäjälle ja piiritti Leningradia (nyk. Pietari)..
- sodan jälkeen Suomi jäi eräänlaiseksi Neuvostoliiton etupiiriksi jolla kuitenkin olii kansainvälisesti tunnustettu itsenäinen asema.
- Suomi ei kuitenkaan ollut NL:n hallitsema ja miehittämä ns. satelliittivaltio. Eikä Suomen valtion alueella ollut Porkkalan palautuksen jälkeen venäläistä sotaväkeä eikä tukikohtia.
- yleisesti tiedetään ettei Suomi ole puolustusliitto NATO:n jäsenmaa. Tällä seikalla on ollut varsin suuri heikentävä vaikutus Suomen kv. turvallisuuspoliittiseen asemaan.
- Suomi erottautuu tässä suhteessa muista pohjoismaista (Ruotsi on erityisasemassa, ei ottanut osaa maailmansotiin jne,)
- kaikissa muissa euroopan maissa myös poliittinen vasemmisto (mm. sosiaalidemokraatit) on sitoutunut NATO:on ja länsimaiden yhteiseen puolustusliittoon.
- kansainälisessä politiikassa on tiedossa että Venäjä vastustaa Suomen liittymistä ja liittoutumista länsimaiden yhteisiin puolustusjärjestelmiin.
- Venäjä harjoittaa myös suoraa poliittista painostusta Suomea kohtaan. Painostus kattaa myös taloudellisen toiminnan.

Suomen tulisi hakeutua maanpuolustuksensa osalta selkeästi ns. länsimaiden yhteiseen rintamaan.
- käytännössä puolustusliitto NATO:n jäsemaaksi. Samalla tavalla kuin kaikki muutkin Venäjän eurooppalaiset rajanaapurit, Valko-Venäjää lukuunottamatta.
- liittoutuminen lisäisi Suomen uskottavuutta ja yhteiskuntajärjestelmän yleistä luotettavuutta länsimaiden näkökulmasta.
- käytännössä se muuttaisi Suomen aseman Venäjän etupiiristä, länsimaiden yhteiseksi rajamaaksi Venäjän suuntaan.

3. Suomen valtiollinen ja kansainvälinen asema. Olemmeko ns. Pohjoismaa vai luetaanko Suomi tulevaisuudessa osakai Balttian maita?
- maailmalla Suomi tunnetaan pienenä itsenäisenä valtiona joka kuitenkin ottaa politiikassaan huomioon (läheisen)suhteensa Venäjään.
- Venäjä pyrkii myös ylläpitämään tällaista suhdetta niin poliittisesti kuin taloudellisestikin.
- siksi Suomessa monet poliitikot ja puolueet näkevät (läheiset)suhteet Venäjään varsin positiivisena ja hyödyllisenä asiana.
- todennäköisesti Suomi pysyy edelleen pohjoismaana mutta taloudellisesti tulemme jäämään yhä enemmän jälkeen länsinaapureistamme.
- saman aikaisesti Baltian maat tulevat nousemaan yhä tärkeämmäksi osaksi Eurooppaa, niin taloudellisesti kuin poliittisestikin.
- jo pelkästään kansallinen sukulaisuutemme Viroon tulee lisäämään myös Suomen yhteenkuuluvuutta Baltiaan..Itämeren itäisinä pieninä rantavaltioina.

Suomen kannalta olisi parempi toimia kaikkien EU:n jäsenmaiden kanssa yhtenäisesti ja omat turvallisuuspoliittiset tarpeemme vahvasti huomioiden.
- ja muistaa se että koko Euroopalla on käytännössä vain yksi potentiaalinen vihollinen - Venäjä.
- joka tapuksessa Venäjä käy kauppaa kaikkien EU-maiden kanssa..huolimatta siitä että ne ovat NATO:n jäsenmaita ja vahvasti sitoutuneet länsimaiden yhtenäisyyteen.
- mitä enemmän suomalainen teollisuus, palvelut jne. integroituvat venäläisten kanssa sitä suuremmalla syyttä Suomen tulisi vahvistaa turvallisuuspoliittista taustaansa.

4. Suomen tulevaisuus.
- meille keskeisin uhkatekijä on kautta historian ollut siinä millaiseksi Venäjä muuttuu tulevien vuosikymmenien aikana.
- eurooppalaisten maiden kanssa olemme pärjänneet aina hyvin. Teollisuus ja kauppa on se joka kannattaa myös tulevaisuudessa

Mutta pieni valtio ei tule pärjäämään yksinään. Siksi ei pitäisi olla epäselvää sen suhteen minkälaiseen suuntaan Suomen tulee kehittää omaa yhteiskuntaansa.
- vaikka joku vastustaisikin EU:ia niin tuskinpa meidän tarvitsee sen suunnalta erityisemmin pelätä sotaa ja valtiollisen itsenäisyytemme menetystä.
- kaikilla EU;:n jäsenmailla on vahva kansallinen identiteettinsä vaikka ne ovat eläneet tuhansia vuosia läheisinä rajanaapureina. Suomi on sentää kaukana meren takana.
- tuhatvuotinen historiamme osoittaa nyös sen mistä suunnasta vainolainen ahdistaa Suomea. Olipa siellä vallanpitäjinä kuka tahansa.
- geo- ja turvallisuuspoliittisesti olemme hyvin samanlaisessa asemassa kuin Baltia..Siksi on varsin luonnollista kehittää yhteistyötä myös heidän suuntaansa.

Mutta kuten aina niin jokainen saa olla vapaasti toista mieltä..onhan meillä paljon myös Venäjän ystäviä.

- Euroopan suurin uhka tällä hetkellä on Saksa. Suomella on lisäksi toinen uhka joka on Venäjä.
- Suomen itsenäisyyden suurin uhka on jo 20 vuotta ollut EU. Tällä hetkellä se uhka on suurempi kuin koskaan aikaisemmin.

Mutta kuten aina niin jokainen saa olla vapaasti toista mieltä... onhan meillä paljon myös Brysselin ystäviä.
 
Back
Top