Tapahtuu eräällä ranchilla Uudessa Meksikossa 1800-luvulla:
Köyhä matkamies ratsastaa muulilla ranchia kohti, ja pyytää kohteliaasti ruokaa, yösijan ja heinää muulilleen, mutta rahaa hänellä on vain pari suttuista pesetaa.
Ranchin isäntä on hyvällä tuulella ja päättää olla höveli. Hän tekee huvtellakseen tarjouksen:
- Näetkö tuon hevosen aitauksessani? Se on ollut kovin allapäin sen jälkeen, kun se peruutti palavaan kaktukseen ja kaikki nauroivat sille. Saat palvelut ilmaiseksi, jos saat sen nauramaan.
Matkamies tekee työtä käskettyä, menee aitaukseeen ja kuiskaa hevosen korvaan. Se alkaa välittömömästi hirnya typerä ilme turvassaan, ja hyppii pitkin aitausta. Naurava isääntä on ihmeissään, ja kysyy, että miten ihmeessä tuon oikein teit?
- Sanoin sille, että minulla on isompi kalu, kuin sillä.
Isäntä repeää kovaan nauruun, ja toteaa, että matkamies on ruokansa ansainnut. Mies syö ja juo hyvin, ja jatkaa matkaa aamulla.
Viikkoa myöhemmin matkamies palaa toiseen suuntaan, ja pysähtyy jälleen samalla ranchilla. Isäntä tulee vastaan, ja heittää uuden haasteen:
- Poika, viimeksi sait hevoseni nauramaan! Jos tänään saat sen itkemään, et saa ainoastaan ilmaista ateriaa, vaan myös tyttäreni lähtee mukaasi!
Matkamies tekee työtä käskettyä, käväisee aitauksessa ja palaa. Nuutuneen oloinen hevonen hirnuu surullisena aitauksessa vetisin silmin. Isäntä on aivan ihmeissään:
- Mitä ihmettä? Viimeksihän sait hevosen nauramaan tuolla tempulla?
Matkamies vastaa:
-Niin, viimeksi sanoin, että minulla on suurempi kalu, kuin sillä. Tänään näytin, että minulla on.
Aamulla matkamies jatkaa matkaa muulillaan, perässään maansa myynyt hevonen, jolla ratsastaa hyvin syvästi hymyilevä morsian.