Pahkasikaan verrattavat uutiset

Tilastoissa olet poikkeama, tai ainakin marginaalia. Pahkasikaa on se, kun alle 3 kilometrin päästä käydään ympäri vuoden autolla töissä.
Elämä on asettanut minut projektityöntekijän hommiin, ei ole oikein järkevää eikä mahdollistakaan muuttaa työpaikan perässä. Ajomatkassa olen yrittänyt pitää tunti suuntaansa rajana, joskus onnistuu ja joskus mennään rajoja venytellen.

Aina lämmittää, kun omavero muistuttaa että työmatkavähennyksessä on omavastuu, joka nousee sitä mukaa kuin vähennys muuten pienenee. Sillä tavalla hallitus kasvattaa motivaatiota ottaa lyhytaikaisia duuneja vastaan vähän kauempaa. Monet taitavatkin valita helpomman vaihtoehdon.
 
Mutta sellainen taajama johon pääsee kätevästi autolla, mutta jossa on myös hyvä kävellä on aika ideaali.

Tuossa on vaan se ongelma, että eri liikennemuotojen tarpeet ovat ristiriitaiset. Kävelijälle paras ympäristö on mahdollisimman tiivis ja samalla vaihteleva jottei kävely käy yksitoikkoiseksi. Vaikkapa jotain keskiaikaista vanhaakaupunkia voinee pitää melko ideaalina kävely-ympäristönä. Paras ympäristö autoilulle taas on leveät autoväylät ja eritasoliittymät jotta autoilu on sujuvaa, sekä laajat parkkikentät eri käyntikohteiden yhteydessä jotta parkkipaikoista ei tule pulaa, sekä suojaviheralueet autoväylien ympärillä vähentämässä melun ja pakokaasujen vaikutusta.

Hyvä kävely-ympäristö tai hyvä autoiluympäristö ei myöskään ole yleensä hyvä joukkoliikenneympäristö tai pyöräily-ympäristö. Esimerkiksi kilpailukykyinen joukkoliikenne vaatii tiivistä ympäristöä, mutta sen tiiviyden olisi hyvä olla entisijaisesti joukkoliikenteen linjojen varsilla ja pysäkkien/asemien ympäristössä. Niiden linjojen mitkä kaupunkirakenne muodostaa olisi myös hyvä olla suoria, jottei joukkoliikenne pääsee etenemään suoraviivaisesti eikä tule kiertelyä.
 
Mulla kuluisi työmatkoihin 32 tuntia päivässä hevosella. Valjastamiset ja hevosen muu huolto sitten päälle.

Kellään ripeäliikkeistä kaakkia myytävänä? En ymmärrä mitä hampaista näkee kun hevosta ostetaan, mutta lupaan katsoa.

Nimim.
Yksityisautoilu on niiii-iin turhaa

Minullakin on tällä hetkellä toimistolle matkaa 1h30min autolla. Onneksi on etätyömahdollisuus, niin ei tarvitse viereen muuttaa.
 
Tuossa on vaan se ongelma, että eri liikennemuotojen tarpeet ovat ristiriitaiset.

Nehän voisi eritellä, kuten aikanaan haaveiltiin. Toisella kadulla kulkisi auto- ja pyöräliikenne, toisella kapealla kadulla taas vain jalankulku.

Nythän ne on yleensä tungettu kaikki samalle kadulle, jolloin myös rakennukset ovat kaukana toisistaan ja päästäkseen toiselle puolelle on ylitettävä autotie.

Pohdin tässä siis tyypillistä kylänraittia.
 
Itse ymmärtäisin tämän "välimerellisesti" tai saksalais-ranskalaisesti missä pienemmissäkin kaupungeissa on ihan mukavanoloiset tiiviit keskustat. Suomessa kun pysähdyt vaikka johonkin Kolariin niin "keskusta" on vähän sellainen laaja lenttokenttämäinen rakenne missä matalia rakennuksia levinneinä suht laajalle.

Ja jos haluaisi tarjota maaseutua vaihtoehtona kaupungille niin kai jotkut pittoreskit kylät olisivat vetonauloja jos sellaisia suomiestetiikassa harrastettaisiin? Ympärillä voisi olla sitten niitä jättitontteja ja luontoa per naama?
Taustalla tässä oli isojako ja Ruotsin aiemmin harjoittaman uudisraivauspolitiikan loppu (kun uutta peltoa oli saanut raivata vapaasti, ja siihen kannustettiin raivattavan alan 5 vuoden verovapaudella), kun siinä yhdistettiin tilojen maa-alueet yhtenäisiksi ja sen myötä tiiviisti rakennetuista kyläkeskuksista alettiin siirtyä kohti hajautetumpaa asumista omien peltojen lähellä. Ja sen yksi taustavaikuttajista oli tiiviiden kyläkeskusten tulipaloherkkyys, monen vanhan pitäjän kirkonkylä on palanut kerran pari. Karjalassa tiiviimmät kyläkeskukset säilyivät pidempään, koska isojako toteutettiin Vanhan Suomen alueella vasta pitkällä 1800-luvulla ja silloinkin vaillinaisesti.

Tolleen esimerkkinä, Vaalan ABC on aika selvästi sijoitettu palvelemaan vallan muuta väkeä kuin kuntalaisia:

Katso liite: 104042

Tällä asemalla asiointi ei ole ainakaan näppärää vaikka kyllähän se ihan hyvin pyörämatkan päässä taajamasta onkin. Ehkä tällaisen tilanteen syntymisen olisi voinut aikanaan ehkäistä vaikkapa linjaamalla valtatien 22 kulkemaan vähän lähempää taajamaa.


Mun puolesta tälläset yhdyskuntasuunnitteluasiat voidaan toki viedä johonkin omaan ketjuunsa.
Tämä onkin maaseudulla iso ongelma, jonka taustalla on kaupan sääntelyn purku, kauan sittenhän maaseudulla ei saanut olla kauppoja lainkaan vaan kauppa järjestettiin markkinapäivien muodossa, ja myöhemminkin maakaupan sallimisen myötä lailla määriteltyjen kirkonkylien ja taajamien ulkopuolella sai olla ainoastaan enintään 400 neliön kokoisia kauppoja. Kauppoja sai perustaa vapaasti ainoastaan kaupunginoikeudet saaneisiin taajamiin ja rajatusti määriteltyihin kauppaloihin.

Tämän sääntelyn purkuahan mm. Vapaavuori ihan aiheesta kritisoi myös kaupunkien keskustojen näivettäjäksi suurimman kauppakeskusbuumin aikana, silloin kun Vihdin Ideaparkista oli puhetta.
 
Taustalla tässä oli isojako ja Ruotsin aiemmin harjoittaman uudisraivauspolitiikan loppu (kun uutta peltoa oli saanut raivata vapaasti, ja siihen kannustettiin raivattavan alan 5 vuoden verovapaudella), kun siinä yhdistettiin tilojen maa-alueet yhtenäisiksi ja sen myötä tiiviisti rakennetuista kyläkeskuksista alettiin siirtyä kohti hajautetumpaa asumista omien peltojen lähellä. Ja sen yksi taustavaikuttajista oli tiiviiden kyläkeskusten tulipaloherkkyys, monen vanhan pitäjän kirkonkylä on palanut kerran pari. Karjalassa tiiviimmät kyläkeskukset säilyivät pidempään, koska isojako toteutettiin Vanhan Suomen alueella vasta pitkällä 1800-luvulla ja silloinkin vaillinaisesti.


Tämä onkin maaseudulla iso ongelma, jonka taustalla on kaupan sääntelyn purku, kauan sittenhän maaseudulla ei saanut olla kauppoja lainkaan vaan kauppa järjestettiin markkinapäivien muodossa, ja myöhemminkin maakaupan sallimisen myötä lailla määriteltyjen kirkonkylien ja taajamien ulkopuolella sai olla ainoastaan enintään 400 neliön kokoisia kauppoja. Kauppoja sai perustaa vapaasti ainoastaan kaupunginoikeudet saaneisiin taajamiin ja rajatusti määriteltyihin kauppaloihin.

Tämän sääntelyn purkuahan mm. Vapaavuori ihan aiheesta kritisoi myös kaupunkien keskustojen näivettäjäksi suurimman kauppakeskusbuumin aikana, silloin kun Vihdin Ideaparkista oli puhetta.
Mitäpä tuonne keskustoihin tuppaamaan, ole vuosiin ollut mitään tarpeita, oikein mielellään karttaa. Onneksi saa hyvät palvelut muualta.
 
8 vuotta sitten Rautatientorilla Helsingissä turpaansa saanut narkomaani saa muistolaatan Helsingin keskeisimmälle paikalle, koska "rasismi". Karttunen kuoli 6 päivää pahoinpitelyn jälkeen ensin kieltäydyttyään hoidosta, koska ilmeisesti piti päästä vetämään pää täyteen.

Karttunen käytti sairaalassa huumeiksi luokiteltuja lääkkeitä. Hän myös poistui osastolta monena hoitopäivänä.

Karttunen kotiutettiin sairaalasta omasta tahdostaan seuraavan viikon torstaina vastoin sairaalan suositusta. Hän tuli perjantaina kotonaan huonovointiseksi ja ehti soittaa hätänumeroon ennen kuin menetti tajuntansa. Seuraavana päivänä Karttunen löytyi tajuttomana asunnostaan ympärillään useita tyhjiä Rivatril-lääkepurkkeja. Häntä hoidettiin Meilahden sairaalassa myrkytyspotilaana ja hänelle annettiin useiden huumeiden vasta-aineita. Sairaalassa todettiin myös aivoverenvuodon ja aivojen turvotuksen lisääntyneen. Karttunen kuoli sairaalassa illalla

Helsingin kaupunki puoltaa muistomerkkiä. Kukahan puoltaisi patsasta nuorille väärin kohdelluille suomalaistytöille, rasismin raadollisimmille uhreille tässä maassa?

 
8 vuotta sitten Rautatientorilla Helsingissä turpaansa saanut narkomaani saa muistolaatan Helsingin keskeisimmälle paikalle, koska "rasismi". Karttunen kuoli 6 päivää pahoinpitelyn jälkeen ensin kieltäydyttyään hoidosta, koska ilmeisesti piti päästä vetämään pää täyteen.



Helsingin kaupunki puoltaa muistomerkkiä. Kukahan puoltaisi patsasta nuorille väärin kohdelluille suomalaistytöille, rasismin raadollisimmille uhreille tässä maassa?

Täytyy ihmetellä, että miksi jotkut tahot valitsevat esikuvikseen täysiä nilkkejä. Keenereille sankari on tyyliin G. Floyd, taparikollinen. Vassareille sankari on Jimi Karttunen, juopponarkkisurkimus.

Tässä tapauksessa on myös ihmeteltävä hovioikeuden juomarin logiikkaa, että miten samaa rotua edustavien välinen rikos voi ylipäätään olla "rasistinen".

Kiinnostaisi myös, että keitähän Vasemmistoliitto listaisi "äärioikeistolaisen väkivallan uhreiksi"? Herää muuten oikeasti kysymys Suomen "oikeistopuolueista", että mikseivät he kylmän viileästi pystytä muistomerkkejä vasemmistolaisen väkivallan uhreille.
 
Jaha, jos T-paita ei ole eduskunnan pukeutumiskoodin mukainen, vasemmistolaiselle naiselle ei saisi asiasta huomauttaa.

– Tarinan mahdollinen opetus on minun mielestäni lähinnä se, että on aika sattumanvaraista, kenenkä pukeutumiseen kansalaiset kiinnittävät huomiota ja pistää silmäänsä, Jokelainen sanoo.

– Ja erityisesti, jos pukeutumiskoodi on smart casual, niin sehän on aika tulkinnanvarainen erityisesti naisten osalta.
– Ja siis täähän on tylsää!!!! Mää sain huomautuksen kokovalkoisesta paidasta enkä esim. jostain pakaran mittasesta glitterliuhakkeesta!!!! Jokelainen noituu.

Jokelainen vertaa tilannettaan siihen, että saisi ylinopeussakot siitä, kun ajaa moottoritiellä Toyota Corollalla 80 kilometrin tuntivauhtia samaan aikaan kuin tallissa seisoo Ferrari.


Minusta toi on ryppyinen T-paita. Ja jos eduskunta on päättänyt noudattaa jotakin pukukoodia, ei kai ole kyse siitä, onko se liikaa Halla-aholle vai pyrkiikö eduskunnan puhemies noudattamaan talon vakiintuneita käytäntöjä.

– Kehotan ystävälliseen sävyyn kiinnittämään huomiota pukeutumista koskeviin vakiintuneisiin käytäntöihin, Jokelainen kertoo Halla-ahon viestittäneen.

1726627078100.webp
 
Eihän puhemies edes huomauttanut, vaan edustaja itse väitti t-paidan olevan sääntöjen mukainen, koska huomautusta ei ollut tullut. Johon puhemies sitten kommentoi, että ei se oikeastaan ole koodin mukainen.

Hirveä julkisuuden kaipuu.
Taitaa olla Jessin kompetenssi maksimissa kun puhutaan vaatteista ja ehkä parempi olisi pysyä ainoastaan niissä...
 
Ukkolan kolumni ei ole Pahkasikaa, mutta aihe josta kirjoittaa ei ole läheskään Pahkasian väärti.

Eli kaikin puolin OT :rolleyes:

Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra katsoo nettisivuillaan kohti kameraa Feminist-paita päällään. Antirasismin puolesta puhuva Diarra määrittelee sivuilla, mitä rasismi on:


“Se on sitä, että kun menestyt, kannat kaikkien odotukset ja kun epäonnistut, leimaat kaikki muut. Se on sitä, että et ole yksilö.”
Sitten Ukkolan asiallista juttua.


 
Ukkolan kolumni ei ole Pahkasikaa, mutta aihe josta kirjoittaa ei ole läheskään Pahkasian väärti.

Eli kaikin puolin OT :rolleyes:


Sitten Ukkolan asiallista juttua.


Klikkijournalismi kukoistaa, kun vihreiden ajatusten aamunkoitto avaa suunsa ja perään tarvitaan Ukkola kirjoittamaan kolumni aiheesta.
 
Back
Top