Pahkasikaan verrattavat uutiset

Olihan tuo vähän paasaamista, mutta oli kirjoittajalla pointtiakin. Suomessa todella on ongelma, että kaupungin keskusvarikolta haetaan meterjä joita ripotellaan villisti kaikkialle. Suomalaiset asuvat ahtaasti kaukana kaikesta, koska kaupungit on suunniteltu typerästi ja kaikki saavutettavuusongelmat on jouduttu ratkaisemaan autolla. Kirjoittaja tosin näkee tämän ratkaisun syynä, mitä en itse allekirjoita ainakaan noin vain.

Itse myin auton pois, koska kyllästyin larppaamaan autosähkömekaanikkoa viikoittain ja katsastuslappuja vatvoessani totesin, että noin 3000 km vuodessa ajavalla ne vähät kilometrit käyvät kalliiksi, vaikka auto seisoikin seisontavakuutuksessa noin kolmasosan vuodesta (pelkän vakuutuksen hinnalla saa bussiin kausikortin yli puoleksi vuodeksi). Sen verran on ollut säkä, että työmaat ovat olleen keskustassa minne kulkee kämppäni ohi kylän vilkkain bussiliikenne, tai lähikulmilla eli pääsin pyörällä.
 
SUOMALAISET pienemmät paikkakunnat ovat luonnoltaan kauniita mutta taajamiltaan vähemmän viehättäviä. Syynä on autoilun varaan rakennettu yhdyskuntarakenne.

Asumukset ovat hajallaan, mikään ei ole kävelymatkan päässä eikä joukkoliikenne kannata.

Eikö se väljä asuminen ole vähän maaseudulla asumisen pointti? Tilaa kun kerran on. Autoilu on se, mikä sen mahdollistaa.
 
Ja kun matka-aikoja katsoo, niin Hietalahdesta vaikkapa Matinkylään saa julkisilla jotenkin tuhrattua 40min, omalla autolla 14min (googlen mukaan, mutta kyllä siihen ainakin 30min menee).

Tai omasta entisestä kämpästä töihin, 40min omalla autolla (pahassa ruuhkassa meni joskus 55min) ja julkisella 1h30min.

Ja kuitenkin väitetään, että PK-seudulla on sitten niiin hyvät yhteydet, eikä autoa tarvitse.

Miten olisi, että pakottamisen ja verokepin sijaan tekisivät julkisesta liikenteestä oikeasti toimivaa ja nopeaa. Sehän on pääasia, päästä paikasta A paikkaan B.

Mutta ei mitään järkeä tuputtaa julkisia maaseudulle pienen väestötiheyden takia. Maksaa paljon ja hyöty on vähäistä.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, autoilu mahdollistaa myös harrastamisen, aika vaikeaa olisi junioreilla mennä polkupyörillä jalkapallo-otteluihin naapurikaupunkiin yms.

Voisi kysyä miksi tämä kirjoittaja vihaa lapsia ja nuoria...
Tämä nyt on jo melko villiä tulkintaa.
 
Eikö se väljä asuminen ole vähän maaseudulla asumisen pointti? Tilaa kun kerran on. Autoilu on se, mikä sen mahdollistaa.
Asuivatko kaikki ihmiset siis kaupungeissa ennen auton keksimistä?

Kyllähän tältäkin kannalta tossa kirjoittaja esitti pointin, maaseutukunnissakin tapahtuu tietynlainen automarketti-ilmiö, eli palvelut keskittyvät ABC:lle ja varsinaisen taajaman palvelut näivettyvät. Se ei ole yksinomaan positiivista kehitystä.
 
Asuivatko kaikki ihmiset siis kaupungeissa ennen auton keksimistä?

Juu ei, mutta kotoa ei paljon poistuttu kuin naapuriin ja muutaman kerran kuussa kirkonkylälle.

Toki, kyllähän tuo 10km matka täältä lähimpään taajamaan hevosellakin menisi silloin tällöin.

Siellä on myös tuollainen kauppakeskus (ei mikään abc) jossa on kunnon parkkihalli, liikkeet lounaspaikat, parturi, apteekki, kahvila yms. Mikä se ongelma tuossa on? Onko se jotenkin hienompaa asioida kivijalkaputiikissa?
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on myös tuollainen kauppakeskus (ei mikään abc) jossa on kunnon parkkihalli, liikkeet lounaspaikat, parturi, apteekki, kahvila yms. Mikä se ongelma tuossa on? Onko se jotenkin hienompaa asioida kivijalkaputiikissa?
Menee taas vähän hoopoksi yleistämiseksi. Jos olet oman paikkakuntasi kauppakeskukseen tyytyväinen, niin mikäs siinä. Mikäli palveluvalikoima on noin laaja, se keskus varmaankin sijaitsee taajamassa tai ainakin lähellä sitä? Näin ei ole jokaisen kunnan kohdalla, liikenneasema saattaa olla taajamasta kaukanakin eikä siinä välttämättä asukas voita, jos vaikkapa kylän ainoa ravintola tämän vuoksi sammuu. Ei siinä, markkinatalous toimii näin, mutta asioihin voi myös vaikuttaa vaikkapa kaavoituksella ja liikennesuunnittelulla.

Aikanaan mun lähiön ostarilla oli mm. apteekki, Tiimari, kirppari, R-kioski ja autokoulu. Ne ovat pikkuhiljaa kuihtuneet pois, ja suurimmat tekijät lienevät kaksi moottoritien varteen parin kilomerin päähän rakennettua kauppakeskusta, minne pääsystä munamankelilla kaupunki tekee parhaansa mukaan mahdollisimman vaikeaa, tähänkin kesänä pyörätiet ovat olleet ihan samalla montulla kuin viime vuonna, ovat vissiin ahkeria poikia kun mielellään tekevät samat putkihommat kahteen kertaan. En koe voittaneeni tässä kehityksessä, tosin en olisi äänestänyt kauppakeskusten rakentamista vastaan mikäli asiaa olisi multa kysytty. Olisin parantanut lähiön liikennejärjestelyjä mikä olisi varmasti vetänyt asiakkaita tännekin päin.
 
Näin ei ole jokaisen kunnan kohdalla, liikenneasema saattaa olla taajamasta kaukanakin eikä siinä välttämättä asukas voita, jos vaikkapa kylän ainoa ravintola tämän vuoksi sammuu.

Eikös tässä tapauksessa asiakaskunta ole itse siirtynyt käyttämään sitä keskuksen ravintolaa, eli on kokenut sen itselleen paremmaksi. Eihän se lähikylän ravintola muuten kaadu.

Toki se ehkä harmittaa sitä vähemmistöä, joka asuu munamankeli etäisyydellä tai kävelymatkan päässä.

Sehän olisikin ehkä paras kompromissi, että se keskus olisi taajamassa. Voi vaan olla, että kunta ei suostu purkamaan niitä vanhoja historiallisia 60-luvun betonirakennelmia pois toimivamman keskuksen tieltä, kun halutaan tekohengittää niitä, jolloin se keskus sitten menee jonnekin kauemmaksi.
 
Eikös tässä tapauksessa asiakaskunta ole itse siirtynyt käyttämään sitä keskuksen ravintolaa, eli on kokenut sen itselleen paremmaksi. Eihän se lähikylän ravintola muuten kaadu.
Varmaan osin, mutta noilla valtateiden varsilla pönöttävien liikenneasemien asiakasvirta on yleensä ohikulkuliikennettä, joka olisi ilman asemaa joko vain ajanut ohi tai poikennut sinne taajamaan. Sehän paikallinen väki joutuu vastaavasti tekemään ylimääräisen mutkan sinne valtatien varteen ravintolassa asioidakseen, joten tuskin se yksinomaan heidän ostoskäyttäytymisestä johtuu, en mäkään ajanut lähigrilliä kauemmas läskipajalle vaikka mulla auto olikin.

Noin kaikkineen mä pidän tota Demokraatin kolumnia vähän hoopona moralisointina, vedetty jokin identiteettipolitiikan kaapu niiden asiakysymysten päälle. Mutta sellaistahan puolulehtien julkaisutoiminta on, ideologiaa omille kannattajille. Kirjoituksessa oli ihan oikeita pointtejakin, mutta kyllä ne taka-alalle jätettiin. On aika hedelmätöntä hyökätä autoilijoita vastaan siitä, että kaupungit tekevät huonoa kaavoitusta ja suunnittelua, ja mua tympii tämä pakkomielle tehdä kaikesta jotain muodikasta vastakkainasettelua. Mä oon aina sanonut, että hyvästä ja tasapainoisesta vaikkapa liikennepolitiikasta - kuten esmes bussiliikenteestä, alikuluista ja pyöräteistä - hyötyvät liikentessä kaikki.
 
Tolleen esimerkkinä, Vaalan ABC on aika selvästi sijoitettu palvelemaan vallan muuta väkeä kuin kuntalaisia:

1726435624604.webp

Tällä asemalla asiointi ei ole ainakaan näppärää vaikka kyllähän se ihan hyvin pyörämatkan päässä taajamasta onkin. Ehkä tällaisen tilanteen syntymisen olisi voinut aikanaan ehkäistä vaikkapa linjaamalla valtatien 22 kulkemaan vähän lähempää taajamaa.


Mun puolesta tälläset yhdyskuntasuunnitteluasiat voidaan toki viedä johonkin omaan ketjuunsa.
 
Tolleen esimerkkinä, Vaalan ABC on aika selvästi sijoitettu palvelemaan vallan muuta väkeä kuin kuntalaisia:

Katso liite: 104042

Tällä asemalla asiointi ei ole ainakaan näppärää vaikka kyllähän se ihan hyvin pyörämatkan päässä taajamasta onkin. Ehkä tällaisen tilanteen syntymisen olisi voinut aikanaan ehkäistä vaikkapa linjaamalla valtatien 22 kulkemaan vähän lähempää taajamaa.


Mun puolesta tälläset yhdyskuntasuunnitteluasiat voidaan toki viedä johonkin omaan ketjuunsa.

Siinä on aikanaan varmaan ajateltu sitä, että ei tule liikaa autoliikennettä taajamaan.

Rovaniemellähän menee valtatie keskellä kaupunkia ja sen yli on rakennettu kauppakeskus. Se on aika kätevää, asiakkaat pääsee paikalle jokaisella liikennemuodolla. Ohikulkumatkailijakin saa siinä auton kätevästi parkkiin ja saattaa jopa piipahtaa katsomaan muuta kaupunkia, siinä kun on kaikki kävelymatkan päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on aikanaan varmaan ajateltu sitä, että ei tule liikaa autoliikennettä taajamaan.
Tämähän on ohitustien tarkoitus, mutta on kaupunkeja missä ohitustie kulkee jopa kaupungin läpi omassa kuilussaan, kuten Kajaani. Ei tuollainen kilometrin hajurako ole mikään välttämättömyys, ellei sitten tarkoitus ollut vaikkapa rajoittaa ajomelua. Selitys voi ehkä olla vähän arkisempi, kuten että tielinjauksella ei ehkä sijainnut peltoja, jotka olisi pitänyt pakkolunastaa. 80-luvulla ei varmaankaan myös osattu ajatella nykyaikaisia liikenneasemia, mutta varmasti yrittäjät ovat tienneet kaukana sijaitsevan ohitusvien vievän heiltä läpikulkuasiakkaita.
 
Eikö se väljä asuminen ole vähän maaseudulla asumisen pointti? Tilaa kun kerran on. Autoilu on se, mikä sen mahdollistaa.

Itse ymmärtäisin tämän "välimerellisesti" tai saksalais-ranskalaisesti missä pienemmissäkin kaupungeissa on ihan mukavanoloiset tiiviit keskustat. Suomessa kun pysähdyt vaikka johonkin Kolariin niin "keskusta" on vähän sellainen laaja lenttokenttämäinen rakenne missä matalia rakennuksia levinneinä suht laajalle.

Ja jos haluaisi tarjota maaseutua vaihtoehtona kaupungille niin kai jotkut pittoreskit kylät olisivat vetonauloja jos sellaisia suomiestetiikassa harrastettaisiin? Ympärillä voisi olla sitten niitä jättitontteja ja luontoa per naama?
 
Ja jos haluaisi tarjota maaseutua vaihtoehtona kaupungille niin kai jotkut pittoreskit kylät olisivat vetonauloja jos sellaisia suomiestetiikassa harrastettaisiin? Ympärillä voisi olla sitten niitä jättitontteja ja luontoa per naama?

Niinhän se olisi, ikävä kyllä ne taidettiin pitkälti lanata siinä edistyksen alkuhuumassa.

Mutta sellainen taajama johon pääsee kätevästi autolla, mutta jossa on myös hyvä kävellä on aika ideaali.
 
Yksityisautoilun suurin pääetu on juuri yksityisyys. Voi itse valita matkaseuransa, matka-ajankohtansa jne. Ja juuri se on pääsyy, miksi viherkommunistit sitä vastustavat: he haluavat pakottaa ihmiset haisevien juoppojen, mölyävien musujen, pilvenveikkojen jne. seuraan. Lisäksi joukkoliikenne on joukkokontrollia. Ja kommunismi johtaa aina kontrolliyhteiskuntaan.
 
Yksityisautoilun suurin pääetu on juuri yksityisyys. Voi itse valita matkaseuransa, matka-ajankohtansa jne. Ja juuri se on pääsyy, miksi viherkommunistit sitä vastustavat: he haluavat pakottaa ihmiset haisevien juoppojen, mölyävien musujen, pilvenveikkojen jne. seuraan. Lisäksi joukkoliikenne on joukkokontrollia. Ja kommunismi johtaa aina kontrolliyhteiskuntaan.
Tää on kyllä itessään aivan täyttä Pahkasikaa.
 
Mulla kuluisi työmatkoihin 32 tuntia päivässä hevosella. Valjastamiset ja hevosen muu huolto sitten päälle.

Kellään ripeäliikkeistä kaakkia myytävänä? En ymmärrä mitä hampaista näkee kun hevosta ostetaan, mutta lupaan katsoa.

Nimim.
Yksityisautoilu on niiii-iin turhaa
 
Mulla kuluisi työmatkoihin 32 tuntia päivässä hevosella. Valjastamiset ja hevosen muu huolto sitten päälle.

Kellään ripeäliikkeistä kaakkia myytävänä? En ymmärrä mitä hampaista näkee kun hevosta ostetaan, mutta lupaan katsoa.

Nimim.
Yksityisautoilu on niiii-iin turhaa
Tilastoissa olet poikkeama, tai ainakin marginaalia. Pahkasikaa on se, kun alle 3 kilometrin päästä käydään ympäri vuoden autolla töissä.
 
Tuon kolme kilometriä voisi kulkea tamma Suhinalla ja hakea päivän päätteeksi perheen ostokset Rismasta.
 
Back
Top