Pahkasikaan verrattavat uutiset

Niin, eikös Pertti Spede Pasanen joskus ollut pikkasen katkera kun hänen elokuville ei mitään avustuksia tullut?
Se "taide" kun oli silloinkin ihan muunmallisen tekemisen puolella jostain syystä.

Speden elokuvat, no ainakin Uuno Turhapurot olivat ja ovat vieläkin kovaa ja hauskaa kamaa.

Siis, mikään ei ole vieläkään muuttunut, rahaa saavat aivan minimaalisen katsojien kerho, valitettavasti.

Joku tavoite ehkä tässäkin on?:rolleyes:
 
Niin, eikös Pertti Spede Pasanen joskus ollut pikkasen katkera kun hänen elokuville ei mitään avustuksia tullut?
Se "taide" kun oli silloinkin ihan muunmallisen tekemisen puolella jostain syystä.

Speden elokuvat, no ainakin Uuno Turhapurot olivat ja ovat vieläkin kovaa ja hauskaa kamaa.

Siis, mikään ei ole vieläkään muuttunut, rahaa saavat aivan minimaalisen katsojien kerho, valitettavasti.

Joku tavoite ehkä tässäkin on?:rolleyes:
Taiteeksi Turhapuroja ei voi sanoa sitten millään. Ei myöskään kovaksi tai hauskaksi. Spede osasi kyllä tehdä sketsiviihdettä, ja samat hahmot ovatkin sketsisarjoissa huomattavasti paremmin kotonaan kuin jossain myötähäpeän ja tuskastuttavan välillä vellovissa elokuvissa. Ennenkaikkea ne ovat tylsiä, tunnin-puolentoista leffassa on keskimäärin 2-3 hyvää sketsiä ja loput melkeinpä dadaistista täytettä. Halpaa tusinaviihdettä, sanon minä (tusinassa tosin on 17 osaa..).

Mutta yleisö piti ja katsoi. Mikäs siinä, asiakashan on aina oikeassa. Aiemminhan rillumarei-elokuville kävi samoin, kriitikot lyttäsivät yhtenä rintamana mutta kansa kävi teattereissa kuin kilju vankilassa. Ainakaan siihen aikaan se ei ollut ihme, sota-ajasta tipuva kansa kaipasi melkeinpä mitä vaan kepeää viihdettä ja kriitikoiden oli varmaankin jo maineensa vuoksi paheksuttava. On mullakin hyllyssä lukusia hoopoja leffoja, jotka ovat saaneet korkeintaan keskinkertaisia arvosteluja mutta uppoavat mulle. Juustoinen kasaritoiminta tai kreisikomedia on aika harvoin sytyttänyt kriitikoita, onhan sellainen kovin halpaa ja massaviihdettä.

Tämä tuntuu vaikuttavan edelleenkin, usein vaikuttaa että kriitikon on oltava vastarannan kiiski ja kuljettava valtavirtaa vastaan lähinnä osoittaakseen omaa erinomaisuuttaan rahvaaseen nähden. Tämä näkyi ainakin siinä akkojen Ghostbustersissa, joka oli aika vaivaannuttavaa katsottavaa. Okei, yritystä oli eivätkä näyttelijäsuoritukset mitenkään huonoja, mutta leffa vain kertakaikkiaan oli typerä ja huonosti niin ohjattu ja käsikirjoitettukin. Joka välissä meni siitä missä aita on matalin ja varttitunti pimppi- ja kakkavitsejä putkeen samassa kohtauksessa ei olisi hauskaa edes Ace Venturassa. Kaiken kukkuraksi vähän väliä ohjaaja vetää hihasta ässän että hähää, tähänpäs mätkäistään tanssinumero vailla mitään kontekstia koko leffaan.

Eihän tälläinen räpellys millään tapaa pärjää vertailussa alkuperäisen leffan omalaatuisuudelle ja karismalle (varsinkin kun uudelleenfilmatisoinnissa astutaan aina kovin suuriin saappaisiin), mutta kun ei, kaiken kritiikin syynä oli oltava naisviha ja että incelit eivät sallineet että heidän pyhään partiarkaaiseen muistomerkkiinsä kosketaan...
 
Taiteeksi Turhapuroja ei voi sanoa sitten millään. Ei myöskään kovaksi tai hauskaksi. Spede osasi kyllä tehdä sketsiviihdettä, ja samat hahmot ovatkin sketsisarjoissa huomattavasti paremmin kotonaan kuin jossain myötähäpeän ja tuskastuttavan välillä vellovissa elokuvissa. Ennenkaikkea ne ovat tylsiä, tunnin-puolentoista leffassa on keskimäärin 2-3 hyvää sketsiä ja loput melkeinpä dadaistista täytettä. Halpaa tusinaviihdettä, sanon minä (tusinassa tosin on 17 osaa..).

Mutta yleisö piti ja katsoi. Mikäs siinä, asiakashan on aina oikeassa. Aiemminhan rillumarei-elokuville kävi samoin, kriitikot lyttäsivät yhtenä rintamana mutta kansa kävi teattereissa kuin kilju vankilassa. Ainakaan siihen aikaan se ei ollut ihme, sota-ajasta tipuva kansa kaipasi melkeinpä mitä vaan kepeää viihdettä ja kriitikoiden oli varmaankin jo maineensa vuoksi paheksuttava. On mullakin hyllyssä lukusia hoopoja leffoja, jotka ovat saaneet korkeintaan keskinkertaisia arvosteluja mutta uppoavat mulle. Juustoinen kasaritoiminta tai kreisikomedia on aika harvoin sytyttänyt kriitikoita, onhan sellainen kovin halpaa ja massaviihdettä.

Tämä tuntuu vaikuttavan edelleenkin, usein vaikuttaa että kriitikon on oltava vastarannan kiiski ja kuljettava valtavirtaa vastaan lähinnä osoittaakseen omaa erinomaisuuttaan rahvaaseen nähden. Tämä näkyi ainakin siinä akkojen Ghostbustersissa, joka oli aika vaivaannuttavaa katsottavaa. Okei, yritystä oli eivätkä näyttelijäsuoritukset mitenkään huonoja, mutta leffa vain kertakaikkiaan oli typerä ja huonosti niin ohjattu ja käsikirjoitettukin. Joka välissä meni siitä missä aita on matalin ja varttitunti pimppi- ja kakkavitsejä putkeen samassa kohtauksessa ei olisi hauskaa edes Ace Venturassa. Kaiken kukkuraksi vähän väliä ohjaaja vetää hihasta ässän että hähää, tähänpäs mätkäistään tanssinumero vailla mitään kontekstia koko leffaan.

Eihän tälläinen räpellys millään tapaa pärjää vertailussa alkuperäisen leffan omalaatuisuudelle ja karismalle (varsinkin kun uudelleenfilmatisoinnissa astutaan aina kovin suuriin saappaisiin), mutta kun ei, kaiken kritiikin syynä oli oltava naisviha ja että incelit eivät sallineet että heidän pyhään partiarkaaiseen muistomerkkiinsä kosketaan...
Heh, et sitten ymmärtänyt viestiäni, vaikka lainausmerrkkeinä laitoin sen taiteen.

Se hauskuuskin ehkä... nii ? Aina löytyy erilaisia ihmisiä.

Mutta se juuri tärkein, yleisö piti. Vaikkei se sitten ihan kaikille uponnut, eikä näemmä vieläkään.
 
Mistä vetoa ettei mene kovin kauaa siihen kun YLE esittää tämän woketuksen Areenassa. Olisko jopa itsenäisyyspäivään mennessä ?


Ei helvetti...


Parvet-elokuvassa kokeiltiin yhteisöllistä tekotapaa, joka antoi vähemmistöjen edustajille tilaa sekä sisällön että tekotapojen suhteen. Elokuva käsittelee ”suomalaista kansallisidentiteettiä osana koloniaalista historiaa ja perintöä”.
 
Mistä vetoa ettei mene kovin kauaa siihen kun YLE esittää tämän woketuksen Areenassa. Olisko jopa itsenäisyyspäivään mennessä ?


Ei helvetti...


Parvet-elokuvassa kokeiltiin yhteisöllistä tekotapaa, joka antoi vähemmistöjen edustajille tilaa sekä sisällön että tekotapojen suhteen. Elokuva käsittelee ”suomalaista kansallisidentiteettiä osana koloniaalista historiaa ja perintöä”.
Äläs nyt hättäile, tämä suurteous kun ensin, alkukankeudesta päästyään, kerää leffateatterit täyteen niin ehkä joskus.. nähdään jopa ilmaiskanavallakin.:whistle:
 
Onhan Yle tuon elokuvan jo ostanut.

Spede ja Turhapuro ovat olleet aikoinaan suomalasten parasta viihdettä ja katsojia riitti ja tuotto riitti kustantamaan uusia elokuvia. Hyvää huumoria halvalla, ei kulutettu veronmaksajien rahoja.
Nyt tuotetaan paskaa puolella miljoonalla jotta woke woke eikä mietitä lapsia, vanhuksia eikä Suomen tulevaisuutta. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Mistä vetoa ettei mene kovin kauaa siihen kun YLE esittää tämän woketuksen Areenassa. Olisko jopa itsenäisyyspäivään mennessä ?


Ei helvetti...


Parvet-elokuvassa kokeiltiin yhteisöllistä tekotapaa, joka antoi vähemmistöjen edustajille tilaa sekä sisällön että tekotapojen suhteen. Elokuva käsittelee ”suomalaista kansallisidentiteettiä osana koloniaalista historiaa ja perintöä”.
Miten se suomalainen kansallisidentiteetti ilmenee
 
Onhan Yle tuon elokuvan jo ostanut.

Spede ja Turhapuro ovat olleet aikoinaan suomalasten parasta viihdettä ja katsojia riitti ja tuotto riitti kustantamaan uusia elokuvia. Hyvää huumoria halvalla, ei kulutettu veronmaksajien rahoja.
Nyt tuotetaan paskaa puolella miljoonalla jotta woke woke eikä mietitä lapsia, vanhuksia eikä Suomen tulevaisuutta. ;)
No juuri näin.
Ei Spede saanut mitään( ainakaan mitään merkittäviä) avustuksia miltään taholta.
Se taitaa vieläkin vaan harmittaa niitä jotka ymmärtää vain sitä "parempaa"ja omasta mielestä ovat sitä "parempaa" ainesta kaikessa!
UGH. tämä tästä aiheesta!
 
Ärrin murrin... keskustellaanko sitä oikeiden maiden lipuista vai revitäänkö sitä lippuja, jota tänne tultiin tekemään?
Trikolorien ja erityisesti Balkanin slaavilaisten trikolorien (joku roti nyt!) kanssa aivan ymmärrettävää, mutta Kreikan lipussa on sentään risti...
 
Back
Top