Pahkasikaan verrattavat uutiset

En usko tätä todeksi. Eiköhän tämän komissaarin urakehitys ollut tässä
Kätevästi taas kuntalaisten veroeuroja tuhlattu Hyvään Asiaan (tm), sen enempää miettimättä. Koko ilmastonmuutos ja lgbtaaa++ on tällaista toimintaa, ettei pahemmin mietitä järjellä asioita ja tietystikään eri mieltä ei saa olla, kun joku saa hyvä idean Hyvän Asian (tm) vuoksi. Rahaa palaa turhaan miljoonittain, ellei peräti miljarditolkulla. Jos kehtaakin tuoda järkeä mukaan, niin on asian vastainen, hyljeksittävä ihmissaasta. Siitä riippumatta, mitä mieltä asiasta itsessään on.
 
Kätevästi taas kuntalaisten veroeuroja tuhlattu Hyvään Asiaan (tm), sen enempää miettimättä. Koko ilmastonmuutos ja lgbtaaa++ on tällaista toimintaa, ettei pahemmin mietitä järjellä asioita ja tietystikään eri mieltä ei saa olla, kun joku saa hyvä idean Hyvän Asian (tm) vuoksi. Rahaa palaa turhaan miljoonittain, ellei peräti miljarditolkulla. Jos kehtaakin tuoda järkeä mukaan, niin on asian vastainen, hyljeksittävä ihmissaasta. Siitä riippumatta, mitä mieltä asiasta itsessään on.
Helsingin Vihreitten lempilapsesta Kruunusillathankkeesta uhkaa tulla miljardilasku. Vielä ei olla nimittäin päästy rakennusvaiheeseen ja tässä on ainakin 6 vuotta aikaa kasvattaa laskua.

 
Helsingin Vihreitten lempilapsesta Kruunusillathankkeesta uhkaa tulla miljardilasku. Vielä ei olla nimittäin päästy rakennusvaiheeseen ja tässä on ainakin 6 vuotta aikaa kasvattaa laskua.

Eikös näissä kunnallisissa korruptiohankkeissa hinta kasva ainakin kolminkertaiseksi eli 1,2 miljardiin?
 
Eikös näissä kunnallisissa korruptiohankkeissa hinta kasva ainakin kolminkertaiseksi eli 1,2 miljardiin?

Näin varmaan käy. Miljardiluokan ratio/pyörätien kannattavuutta ja takaisinmaksuaikaa voi sitten jokainen laskeskella.

Helsingin Laajasalon kaupunginosassa on alle 19 000 asukasta, eli hieman enemmän kuin Kuusamossa.

Sanottakoon vielä, että Laajasalosta pääsee 5-10 min bussilla Herttoniemeen suoraan metroaseman katolle (Punaisella metrolinja minun piirtämänä).

Nimetön.png

Laajasalon merenrannat, Jollas jne. taas on täynnä miljoonaluokan lukaaleja ja sellaisia Kruunuvuorenrantaan selvästi halutaan rakentaa lisää. Ehkäpä nämä parremmat alueet tarvitsevat oman merellisen raideyhteyden, ettei tarvitse rahvaan ja mamujen kanssa samaan metroon änkeä.

Voittajia ovat tonttien ja kiinteistöjen harvat omistajat, maksajana kaikki muut. Mitään tekemistä ympäristön ja ilmastonmuutoksen kanssa tällä ei ole, massiivisten siltojen ym. rakentamisen co2 kuormitus "ei kuoletu koskaan", niin paljoa autoilua hanke ei yksinkertaisesti vähennä ja joukkoliikenne alueella on jo Helsingin parhaimmistoa valmiiksi. Oikeaa perustetta koko siltahankkeelle ei oikeasti ole.
 
Näin varmaan käy. Miljardiluokan ratio/pyörätien kannattavuutta ja takaisinmaksuaikaa voi sitten jokainen laskeskella.

Helsingin Laajasalon kaupunginosassa on alle 19 000 asukasta, eli hieman enemmän kuin Kuusamossa.

Sanottakoon vielä, että Laajasalosta pääsee 5-10 min bussilla Herttoniemeen suoraan metroaseman katolle (Punaisella metrolinja minun piirtämänä).

Katso liite: 50778

Laajasalon merenrannat, Jollas jne. taas on täynnä miljoonaluokan lukaaleja ja sellaisia Kruunuvuorenrantaan selvästi halutaan rakentaa lisää. Ehkäpä nämä parremmat alueet tarvitsevat oman merellisen raideyhteyden, ettei tarvitse rahvaan ja mamujen kanssa samaan metroon änkeä.

Voittajia ovat tonttien ja kiinteistöjen harvat omistajat, maksajana kaikki muut. Mitään tekemistä ympäristön ja ilmastonmuutoksen kanssa tällä ei ole, massiivisten siltojen ym. rakentamisen co2 kuormitus "ei kuoletu koskaan", niin paljoa autoilua hanke ei yksinkertaisesti vähennä ja joukkoliikenne alueella on jo Helsingin parhaimmistoa valmiiksi. Oikeaa perustetta koko siltahankkeelle ei oikeasti ole.
Tämä on näitä mahtipontisia suunnitelmia, joita ylhäistölle tulee, kun alkaa mopo karata käsistä, eikä ole kukaan pysäyttämässä. Varmasti sinne saa paljon enemmän asukkaita, mutta rajansa silläkin. Ongelma on, ettei sieltä pääse mihinkään muualle. Ellei sitten joskus tulevaisuudessa päätä vetää siltaa Vartiosaareen ja sieltä Vuosaareen. Haluaisin nähdä sen vihervasemmiston, joka näin tekisi. Hyvät rahat kyllä saisi asunnoista, jos olisi mahdollista. Vaan eipä kovin montaa asukasta palvelisi. Erittäin massiivinen investointi kahden niemenkärjen välille ja toisaalta nykyisillä spekseillä se ei ole riittävä sille määrälle porukkaa, jolla se tulisi kannattavaksi.
 
Jos tämä järjetön siltapläni halutaan oikeasti ulosmitata kunnolla, niin se edellyttää todella rajua rakentamista Laajasalon länsi-laitaan. Lisäksi tulee siirtää eläintarha Korkeasaaresta Mustikkamaalle ja samalla päivittää raihnainen ja liian isolle alueelle hajautunut eläintarha-konsepti oikeasti vetäväksi ja laadukkaaksi vetonaulaksi ja ajanviettopaikaksi. Sitten kaavoittaa Korkeasaari asuinkäyttöön toteuttaa sinne(kin) yläluokan asuinpaikka, yllä olevassa havainnekuvassa Finkensillalle autokaistat tätä tukemaan.

En vaan tiedä tällä taloudellisella kehityksellä, velkaantumisen tasolla ja verotuksella, että mistä helvetistä löytyy tarpeeksi rahakkaita ihmisiä noille paikoille. Peruslähiöidenkin uudiskohteet alkavat olla normipalkansaajan ulottumattomissa Helsingissä ja koko pk-seudulla. Rahaahan meillä tällaiseen oikeasti olisi jos ei sitä olisi järjettömästi tuhlattu viime vuosikymmenet, puskettu julkisen sektrorin menoja pysyvästi tappiin kaiken maailman ideologiaprojektien varjolla.

En tiedä mistä tämäkin asia nyt mielen päälle, mutta alkoipahan vituttamaan. Menen nyt uimaan.
 
Etelä-Savossa kuvataan tänä kesänä ihmisten takamuksia. Valokuvaprojekti PerSe kerää kuvia eri ikäisistä ja kokoisista ihmisiä.

– Ei heissä paljon muuta yhdistävää tekijää ole kuin että perse on siinä pääosassa erilaisissa tilanteissa ja paikoissa, Samuli Arkko, idean isä ja toinen toteuttajista valottaa projektin taustaa.


Hanke on saanut 22 000 euroa apurahaa Suomen Kulttuurirahastolta. Hanke on ollut käynnissä nyt muutaman viikon, ja tähän mennessä kaksikko on kuvannut 13 ihmisen takapuolen. Tavoite on kuitenkin paljon korkeammalla.

– Jos sen seitsemänkymmentä saisi niin se olisi hyvä. Olemme kuitenkin puhuneet jopa sadasta perseestä.
 
Etelä-Savossa kuvataan tänä kesänä ihmisten takamuksia. Valokuvaprojekti PerSe kerää kuvia eri ikäisistä ja kokoisista ihmisiä.

– Ei heissä paljon muuta yhdistävää tekijää ole kuin että perse on siinä pääosassa erilaisissa tilanteissa ja paikoissa, Samuli Arkko, idean isä ja toinen toteuttajista valottaa projektin taustaa.


Hanke on saanut 22 000 euroa apurahaa Suomen Kulttuurirahastolta. Hanke on ollut käynnissä nyt muutaman viikon, ja tähän mennessä kaksikko on kuvannut 13 ihmisen takapuolen. Tavoite on kuitenkin paljon korkeammalla.

– Jos sen seitsemänkymmentä saisi niin se olisi hyvä. Olemme kuitenkin puhuneet jopa sadasta perseestä.
Kulttuuri on näemmä perseestä :p
 
Jos tämä järjetön siltapläni halutaan oikeasti ulosmitata kunnolla, niin se edellyttää todella rajua rakentamista Laajasalon länsi-laitaan. Lisäksi tulee siirtää eläintarha Korkeasaaresta Mustikkamaalle ja samalla päivittää raihnainen ja liian isolle alueelle hajautunut eläintarha-konsepti oikeasti vetäväksi ja laadukkaaksi vetonaulaksi ja ajanviettopaikaksi. Sitten kaavoittaa Korkeasaari asuinkäyttöön toteuttaa sinne(kin) yläluokan asuinpaikka, yllä olevassa havainnekuvassa Finkensillalle autokaistat tätä tukemaan.

En vaan tiedä tällä taloudellisella kehityksellä, velkaantumisen tasolla ja verotuksella, että mistä helvetistä löytyy tarpeeksi rahakkaita ihmisiä noille paikoille. Peruslähiöidenkin uudiskohteet alkavat olla normipalkansaajan ulottumattomissa Helsingissä ja koko pk-seudulla. Rahaahan meillä tällaiseen oikeasti olisi jos ei sitä olisi järjettömästi tuhlattu viime vuosikymmenet, puskettu julkisen sektrorin menoja pysyvästi tappiin kaiken maailman ideologiaprojektien varjolla.

En tiedä mistä tämäkin asia nyt mielen päälle, mutta alkoipahan vituttamaan. Menen nyt uimaan.
Hyvät keskustelijat

Minkälaisella kompetenssilla arvioitte Kruununsillat hanketta ?

Olkaa hyvät ja tutustukaa lähdeaineiston, sillasta tehtyihin selvityksiin, liikennemääräennusteeseen, metron kapasiteetti selvitykseen ym ym.

Lopputulos: silta on edullisin mahdollinen tapa siirtää Laajasalon väkimäärää. Suunnilleen kaikenlaisia väen liikuttamisen muotoja pn tutkittu, ehkä sukellusvenettä ja kuumailmapalloa lukuun ottamatta. Ratikka voittaa - aina tuossa paikassa.

Seuraava kysymys on (tietenkin) miksi sillalle ei pääse autoja. Vastaus on että eivät ne autot sinne sillalle tyhjästä tule, eivätkä itsestään poistu. Autojen lisäliikennettä ei sovi enempää Helsingin niemelle. Ruuhkatunteina tiet ovat täynnä autoja jo nyt. Ellette usko niin matka Kehä 1:llä ruuhka aikaan tai vaikka Kalasatamasta Länsiväylälle vakuuttaa tilanteesta.

Pyydän siis asia-argumentteja ratikkaa vastaan. Musta tuntuu jutut on jo tutkittu...
 
Viimeksi muokattu:
Hyvät keskustelijat

Minkälaisella kompetenssilla arvioitte Kruununsillat hanketta ?

Olkaa hyvät ja tutustukaa lähdeaineiston, sillasta tehtyihin selvityksiin, liikennemääräennusteeseen, metron kapasiteetti selvitykseen ym ym.

Lopputulos: silta on edullisin mahdollinen tapa siirtää Laajasalon väkimäärää. Suunnilleen kaikenlaisia väen liikuttamisen muotoja pn tutkittu, ehkä sukellusvenettä ja kuumailmapalloa lukuun ottamatta. Ratikka voittaa - aina tuossa paikassa.

Seuraava kysymys on (tietenkin) miksi sillalle ei pääse autoja. Vastaus on että eivät ne autot sinne sillalle tyhjästä tule, eivätkä itsestään poistu. Autojen lisäliikennettä ei sovi enempää Helsingin niemelle. Ruuhkatunteina tiet ovat täynnä autoja jo nyt. Ellette usko niin matka Kehä 1:llä ruuhka aikaan tai vaikka Kalasatamasta Länsiväylälle vakuuttaa tilanteesta.

Pyydän siis asia-argumentteja ratikkaa vastaan. Musta tuntuu jutut on jo tutkittu...
Eikö bussi, vaikka sähköisenä olisi huomattavasti parempi vaihtoehto. Sen linjaa kun voidaan muuttaa ja perustamiskustannukset ovat murto-osa sporan kustannuksista. Lisäksi kiskojen ylläpito on kallista.
Spora vie lisäksi tilaa muulta liikenteeltä pahentaen ruuhkia.
Jokeri-radan kohdalla sama palvelu tuotettiin huomattavasti halvemmalla käyttämällä busseja.
 
Eikö bussi, vaikka sähköisenä olisi huomattavasti parempi vaihtoehto. Sen linjaa kun voidaan muuttaa ja perustamiskustannukset ovat murto-osa sporan kustannuksista. Lisäksi kiskojen ylläpito on kallista.
Spora vie lisäksi tilaa muulta liikenteeltä pahentaen ruuhkia.
Jokeri-radan kohdalla sama palvelu tuotettiin huomattavasti halvemmalla käyttämällä busseja.
Bussien liikennöinti tulee kalliimmaksi kuin raitiovaunujen, koska niiden matkustajakapasiteetti on paljon pienempi, eli tarvitaan huomattavasti enemmän kuljettajia. Lisäksi kovin tiheästi liikennöitävät bussit eivät pysy aikataulussa vaan ruuhkautuvat (tästä on Jokerilinjalla paljon kokemuksia).

Raideliikenne myös houkuttelee huomattavasti enemmän matkustajia kuin bussiliikenne, koska se koetaan selkeäksi ja matkustusmukavuudeltaan hyväksi liikennemuodoksi.

Mitä linjan helppoon muutettavuuteen tulee, niin se on kaupunkiliikenteen runkolinjoilla etupäässä negatiivinen asia eikä siis positiivinen. Jos linjan reittiä voidaan alhaisella kynnyksellä muuttaa, niin kiinteistöjen omistajat, asukkaat, yrittäjät yms. eivät voi luottaa siihen, että hyvä joukkoliikennepalvelu heidän naapurissaan on pysyvää, jolloin paljon kiinteistökehitystä jää tapahtumatta, mikä on kaupungin kassankin kannalta negatiivinen asia. Kiinteistökehitys on nimenomaan se, millä tällaiset suuret joukkoliikennehankkeet etupäässä maksetaan.
 
Bussien liikennöinti tulee kalliimmaksi kuin raitiovaunujen, koska niiden matkustajakapasiteetti on paljon pienempi, eli tarvitaan huomattavasti enemmän kuljettajia. Lisäksi kovin tiheästi liikennöitävät bussit eivät pysy aikataulussa vaan ruuhkautuvat (tästä on Jokerilinjalla paljon kokemuksia).

Raideliikenne myös houkuttelee huomattavasti enemmän matkustajia kuin bussiliikenne, koska se koetaan selkeäksi ja matkustusmukavuudeltaan hyväksi liikennemuodoksi.

Mitä linjan helppoon muutettavuuteen tulee, niin se on kaupunkiliikenteen runkolinjoilla etupäässä negatiivinen asia eikä siis positiivinen. Jos linjan reittiä voidaan alhaisella kynnyksellä muuttaa, niin kiinteistöjen omistajat, asukkaat, yrittäjät yms. eivät voi luottaa siihen, että hyvä joukkoliikennepalvelu heidän naapurissaan on pysyvää, jolloin paljon kiinteistökehitystä jää tapahtumatta, mikä on kaupungin kassankin kannalta negatiivinen asia. Kiinteistökehitys on nimenomaan se, millä tällaiset suuret joukkoliikennehankkeet etupäässä maksetaan.
Oma kokemus Jokerista ei tue tätä väitettä. Ruuhkautumista tapahtuu tietysti joskus, mutta niin käy myös sporalla.
Spora on mielestäni ihan kiva, mutta ei sen parempi, tai mukavampi kuin dösä. Keksitty juttu.

Spora vie tilaa henkilöautoilta ja siksi se on vihervasemmiston joukossa suosittu.
Tunne muutamankin kiinteistösijoitusbisneksessä olevan ihmisen ja kukaan ei näe sporaa minään hyvänä asiana. Jälleenkerran tämä mielipide on tullut joltain yliopiston sosialistilta.
 
Oma kokemus Jokerista ei tue tätä väitettä. Ruuhkautumista tapahtuu tietysti joskus, mutta niin käy myös sporalla.
Spora on mielestäni ihan kiva, mutta ei sen parempi, tai mukavampi kuin dösä. Keksitty juttu.

Spora vie tilaa henkilöautoilta ja siksi se on vihervasemmiston joukossa suosittu.
Tunne muutamankin kiinteistösijoitusbisneksessä olevan ihmisen ja kukaan ei näe sporaa minään hyvänä asiana. Jälleenkerran tämä mielipide on tullut joltain yliopiston sosialistilta.
Saman matkustajamäärän kuljettaminen vaatii usein yli tuplamäärän busseja verrattuna raitiovaunuihin. Se tarkoittaa sitä, että linjan vuorotiheys on tällöin usein vain muutaman minuutin luokkaa, ja sellainen vuorotiheys ja bussimäärä johtaa herkästi bussien ruuhkautumiseen missä saman linjan monta bussia ajaa letkana.

Se, että raitiovaunut houkuttelevat enemmän matkustajia kuin bussit ei ole keksitty juttu vaan ihan kokemusperäinen asia. Sille ilmiölle on nimikin, eli "raidekerroin" joka nykyisin usein otetaan huomioon myös uusien raitioteiden matkustajaennusteita laadittaessa.

Sekin on aivan tosimaailmassa toteutuva asia, että raideliikenteen pysäkkien ja asemien ympärille keskittyy enemmän kiinteistökehitystä kuin bussipysäkkien ympärille. Tähän liittyy sekin puoli, että koska raideliikenteen matkustajakapasiteetti on isompi, niin se ylipäätään ihan fyysisesti mahdollistaa isomman rakentamisen, koska tällöin joukkoliikenteellä on riittävä kapasiteetti rakentamisen tuomia uusia matkustajia varten. Raide-Jokerinkin varrelle on tulossa paljon uutta rakentamista raitiovaunuliikenteen myötä.
 
Sekin on aivan tosimaailmassa toteutuva asia, että raideliikenteen pysäkkien ja asemien ympärille keskittyy enemmän kiinteistökehitystä kuin bussipysäkkien ympärille. Tähän liittyy sekin puoli, että koska raideliikenteen matkustajakapasiteetti on isompi, niin se ylipäätään ihan fyysisesti mahdollistaa isomman rakentamisen, koska tällöin joukkoliikenteellä on riittävä kapasiteetti rakentamisen tuomia uusia matkustajia varten. Raide-Jokerinkin varrelle on tulossa paljon uutta rakentamista raitiovaunuliikenteen myötä.
Ei mitään tekemistä sillä, että raideliikenne pyritään suunnittelemaan alueille, joille keskittyy kehitystä? Sitä kun ei ole aivan halpaa vedellä nukkumalähiöihin.
 
Ei mitään tekemistä sillä, että raideliikenne pyritään suunnittelemaan alueille, joille keskittyy kehitystä? Sitä kun ei ole aivan halpaa vedellä nukkumalähiöihin.
On se toki noinkin. Mutta toisaalta liikenneyhteydet ovat yksi keskeisimmistä asioista mitkä sitä kiinteistökehityksen keskittymistä luovat, ja samalla ne mahdollistavat sen. Rakentaminen ilman riittäviä liikenneyhteyksiä ei onnistu.
 
Ihan mutulla ja ilman kompetenssia: 800 miljoonaa on pirun iso raha 10km pätkästä raidetta.
Raiteen tuorein kustannusarvio on 370 miljoonaa.
Tuo on silloista huolimatta selvästi halvempi hinta kuin esimerkiksi Länsimetron rakennuskustannus vastaavan mittaiselta pätkältä.
 
Back
Top