Pahkasikaan verrattavat uutiset

Joku sähköavusteinen polkupyräriksa voisi olla ratkaisu liikennöimiseen suurkaupungeissa, ei tarvi kiskoja ja saataisiin miljoonakaupunkifiilikset mallia bombay, mikä unelma!
 
Hyvät keskustelijat. Nimimerkki Närgö on ansiokkaasti tuonut esiin ratikkaa tukevia asia-argumentteja (itse en enää jaksa, niin monesti toistuu samat jutut ja luulot..)

Palataan aivan perusasiaan mistä kaikki kumpuaa: Pieneen kitkaan rautaisen kiskon ja rautapyörän välillä. Energiatehokkuuteen. Tämä on se taustaselitys ja juurisyy miksi ratikoita (metroja, junia ym) käytetään suuressa määrin ympäri maailmaa, vaikka keksintö itsessään on jo 1800-luvun alkupuolelta.
 
Hyvät keskustelijat. Nimimerkki Närgö on ansiokkaasti tuonut esiin ratikkaa tukevia asia-argumentteja (itse en enää jaksa, niin monesti toistuu samat jutut ja luulot..)

Palataan aivan perusasiaan mistä kaikki kumpuaa: Pieneen kitkaan rautaisen kiskon ja rautapyörän välillä. Energiatehokkuuteen. Tämä on se taustaselitys ja juurisyy miksi ratikoita (metroja, junia ym) käytetään suuressa määrin ympäri maailmaa, vaikka keksintö itsessään on jo 1800-luvun alkupuolelta.
Vihreät on myöntänyt syyn olevan muiden liikkumisen haittamisen olevan syy.
Kaikki muu on pelkkää selittelyä.
 
Miksi tämä pitää vääntää joksikin puoluepoliittiseksi kysymykseksi? Ei raitiotieliikenteen kannattaminen tee ihmisestä vihreää tai edes vasemmistolaista.
Koska Vihreät ovat se puolue joka näitä ajaa eteenpäin, Helsingissä vasemmisto peesaa heitä.
Päätöksenteko on politiikkaa.
Vihreät ovat taas kertoneet että heidän liikenne politiikkansa lähtee siitä että haittaamalla ja hidastamalla yksityisautoilua saadaa julkisesta liikenteestä kilpailukykyinen.
 
Koska Vihreät ovat se puolue joka näitä ajaa eteenpäin, Helsingissä vasemmisto peesaa heitä.
Päätöksenteko on politiikkaa.
Kannattajia on paljon myös esim. kokoomuksessa ja ylipäätään puoluekentän eri laidoilla.
Vihreät ovat taas kertoneet että heidän liikenne politiikkansa lähtee siitä että haittaamalla ja hidastamalla yksityisautoilua saadaa julkisesta liikenteestä kilpailukykyinen.
En tiedä mitä ovat tarkalleen sanoneet tai miten itse tulkitsevat sitä mitä sanovat. Mutta toisaalta sehän on fakta, että rajallisessa kaupunkitilassa yhden liikennemuodon edistäminen yleensä haittaa ja hidastaa yhtä tai useampaa muuta liikennemuotoa. Ihan samalla lailla jos tehdään joku autoilua edistävä hanke niin se yleensä haittaa ja hidastaa muita liikkujia. Kun rajallista kakkua jakaessa yhden siivun kokoa suurennetaan, niin totta kai se on muilta pois.
 
Kannattajia on paljon myös esim. kokoomuksessa ja ylipäätään puoluekentän eri laidoilla.

En tiedä mitä ovat tarkalleen sanoneet tai miten itse tulkitsevat sitä mitä sanovat. Mutta toisaalta sehän on fakta, että rajallisessa kaupunkitilassa yhden liikennemuodon edistäminen yleensä haittaa ja hidastaa yhtä tai useampaa muuta liikennemuotoa. Ihan samalla lailla jos tehdään joku autoilua edistävä hanke niin se yleensä haittaa ja hidastaa muita liikkujia. Kun rajallista kakkua jakaessa yhden siivun kokoa suurennetaan, niin totta kai se on muilta pois.
Niin poliittiset virtaukset vaihtelevat. "Autopuolue" oli joskus vahvoilla, ennen kuin huomattiin ettei se oma peltilaatikko ole vastaus kaikkeen liikkumistarpeeseen. Esimerkkinä kuvaus Smith-Polvisen liikennesuunnitelmasta v 1968. Helsingin niemi täyteen moottorieitä. Lisää täältä
 
Kannattajia on paljon myös esim. kokoomuksessa ja ylipäätään puoluekentän eri laidoilla.

En tiedä mitä ovat tarkalleen sanoneet tai miten itse tulkitsevat sitä mitä sanovat. Mutta toisaalta sehän on fakta, että rajallisessa kaupunkitilassa yhden liikennemuodon edistäminen yleensä haittaa ja hidastaa yhtä tai useampaa muuta liikennemuotoa. Ihan samalla lailla jos tehdään joku autoilua edistävä hanke niin se yleensä haittaa ja hidastaa muita liikkujia. Kun rajallista kakkua jakaessa yhden siivun kokoa suurennetaan, niin totta kai se on muilta pois.

Ja kun hidastetaan autoliikennettä, niin hidastetaan aikalailla kaikkia kumipyöriä. Kumipyörät tosin ovat erittäin välttämättömiä kaupungin toiminnan kannalta. Jo nyt kaikki logistiikkafirmat eivät ota vastaan ajoja keskustaan ja monet ovat siinä rajalla, että kieltäytyvät jatkossa, jos homma menee vieläkin hankalammaksi. Toisaalta rahalla saa, mutta se heijastuu suoraan asumiskustannuksiin. Huoltofirmat ovatkin jo laskuttaneet ajotunneistaan maailmantovi, niin niille se ei merkitse muuta kuin vähemmän kohteita per päivä ja enemmän kulua asukkaille. Ja se mikä otetaan pois asumiskustannuksissa, niin on pois kulutuksesta alueen palvelutarjoajilta. Halutaanko siis näivettää keskusta?
 
Ja kun hidastetaan autoliikennettä, niin hidastetaan aikalailla kaikkia kumipyöriä. Kumipyörät tosin ovat erittäin välttämättömiä kaupungin toiminnan kannalta. Jo nyt kaikki logistiikkafirmat eivät ota vastaan ajoja keskustaan ja monet ovat siinä rajalla, että kieltäytyvät jatkossa, jos homma menee vieläkin hankalammaksi. Toisaalta rahalla saa, mutta se heijastuu suoraan asumiskustannuksiin. Huoltofirmat ovatkin jo laskuttaneet ajotunneistaan maailmantovi, niin niille se ei merkitse muuta kuin vähemmän kohteita per päivä ja enemmän kulua asukkaille. Ja se mikä otetaan pois asumiskustannuksissa, niin on pois kulutuksesta alueen palvelutarjoajilta. Halutaanko siis näivettää keskusta?
Ei kun kysymys on huonosta matematiikasta. Ei haluta ymmärtää kustannusten käyttäytymistä. Ja muistakaa, ympäristönsuojelu ei ole köyhien puuhaa, vaan hyvätuloisten etuoikeus. Ihmisillä joiden elämä on selvitymista( oli sitten kysymys taloudesta, muusta) ei ole energiaa miettiä tälläisiä asioita.
 
Kaatoiko myrsky metsää? Etkö ole vielä saanut aikaiseksi "suomalaista kravattia" yli jääneestä köydestä? Ei hätää, tee kuten virolaiset ja lyö rahoiksi!
 
Kaatoiko myrsky metsää? Etkö ole vielä saanut aikaiseksi "suomalaista kravattia" yli jääneestä köydestä? Ei hätää, tee kuten virolaiset ja lyö rahoiksi!
Hyvä idea mutten kyllä 39e maksaisi niistä. 10e olisin halukas maksamaan tuollaisesta jos tarvetta olisi vaikkapa mökin grillipaikkaa kalustaa. Jos olisi mökki.
 
Back
Top