Pahkasikaan verrattavat uutiset

Teemu 👍👍

Tiernasäätiön hallitus linjasi Oulussa syyskuun lopussa, että Murjaanien kuninkaan kasvojen mustaamista ei sallita, ja suosittelee kaikille muillekin, että roolihahmon esittäjällä on tumma vaatetus ja parta tai kasvojen alaosa mustattu vain nenän alapuolelta vanhan perinteen mukaisesti tai muuten siten, että rasistiseen blackfaceen ei viitata.
.....

....
Toisen yliopistotutkijan, historioitsija Teemu Keskisarjan mielestä asia kuulostaa vitsiltä. Keskisarja muistetaan kohusta, joka aiheutui hänen käytettyään neekeri-sanaa luennoidessaan orjakaupasta, kolonialismista, riistosta ja niin Suomen kuin Afrikankin sorrosta menneillä vuosisadoilla.

– Mutta pähkähullussa ajassa oululaiset kaiketi ottavat tosissaan. Suomeen on syntynyt rasismin vastainen teollisuus. Suurehko poppoo saa palkkansa taikka vain tyydytyksensä siitä, että on löytävinään kiihotusta kansanryhmiä vastaan. Rasismin vastainen teollisuus tarvitsee raaka-aineekseen esimerkiksi murjaaniloukkaantumisia, suvivirsiä, kiellettyjä värejä ja sanoja, somen höpöjuttuja sekä tutkimuksia kantasuomalaisten ajatusrikoksista. Väittely rasismin vastaisen teollisuuden työläisten kanssa on täysin toivotonta. Tiernapoikien kannattaa maalata naamansa vaikka vaaleanpunaiseksi, hän kommentoi ajatuksensa asiasta sähköpostitse.

Tiernapoikien sisältöähän on muutettu useaan otteeseen, ja mm. tsaarinaikana se sisälsi useita säkeistöjä, joissa ylistettiin tsaari Aleksanteria. Laulut kuulostavat vanhahtavilta, koska ne ovat 1700-luvun virsikirjasta ja säkeistöjä on pudotettu pois lukuisia. Sinänsä mulle on aika yksi lysti, että millä tavalla Murjaanien kuningas on maskeerattu, mutta se ei meikästä ole koko jutussa olennaista. Hahmon nimityksenhän tulisi oikeammin olla Maurien kuningas, ja koko juttu blackfacesta on otettu USA:sta sellaisenaan Suomeen, mihin se ei sovellu. USA:ssa blackface on varmasti ihan aidosti loukkaava, sillä siellä mustia näyttelijöitä estettiin esittämästä mustia roolihahmoja, joten se oli ihan välittömästi syrjivää. Tällaista narratiivia ei Suomessa ole esiintynyt ja kolmea Vanhan testamentin tuntemaa maanosaa- Eurooppaa, Aasiaa ja Afrikkaa - edustavat hahmot kolmen kuninkaan näytelmässä ovat ihan perustellusta syystä puettu tunnistettavalla tavalla. Se mikä Tiernapojissa on outoa (ja ilmeisesti juuri Suomelle tunnusomaista), on että kolmesta kuninkaasta näytelmässä on vain kaksi.

Tiernasäätiöhän muuten kielsi hahmon naaman mustaamisen vain omassa kilpasarjassaan. Muuhunhan sillä ei toimivaltaa olekaan ja yhdistys nyt tyypillisesti saa kilpailunsa järjestää haluamallaan tavalla.

Ryhtykää suomenruotsalaisiksi; meillä ei ole tuollaista tiernapoikaperinnettä mustalla miehellä.
Aivan ihmeissäni olin kun ensimmisen kerran näin telkkarissa että mikä ihme tuo on.

”Oletko rokotettu?”, pienen lapsen kanssa vastaanotolle saapunut vanhempi kysyi neuvolan terveydenhoitajalta. Sen kummemmin miettimättä terveydenhoitaja kertoi, että hän on saanut molemmat koronarokotukset.

– Vastaukseni jälkeen asiakkaan asenne muuttui täysin. En saanut enää koskea lapseen ja perhe halusi mahdollisimman nopeasti pois vastaanotolta. He suunnilleen näyttivät lapsen kasvot, että hengissä on. He kertoivat myös, kuinka heille tulee pahoinvointia kaupoissa, koska siellä on koronarokotettuja ihmisiä ja rokotteet myrkyttävät, terveydenhoitaja kertoo.

1634057673007.png

Tiernapoikien sisältöähän on muutettu useaan otteeseen, ja mm. tsaarinaikana se sisälsi useita säkeistöjä, joissa ylistettiin tsaari Aleksanteria. Laulut kuulostavat vanhahtavilta, koska ne ovat 1700-luvun virsikirjasta ja säkeistöjä on pudotettu pois lukuisia.
Joo, tiernapoikien sisältö on vaihdellut aikojen saatossa niin sanaston kuin hahmojenkin osalta. Laulut ovat olleet sekoitus virsistä, kansanlauluista sekä keskiaikaisista näytelmä- ja kirkkoteksteistä.

Entä jos tummakaveri haluaisi näytellä muriaanien kuningasta, onko naama vedettä talkilla valkoseksi?

Hittolaine, miekii oon ollu kakarana tossa näytelmässä. En tainnu olla murjaanina, mutta rasismia on varmaan tarttunut minuunkin. Pitääkö mun ripotella mustaa vai valkoista tuhkaa päälleni?

Hittolaine, miekii oon ollu kakarana tossa näytelmässä. En tainnu olla murjaanina, mutta rasismia on varmaan tarttunut minuunkin. Pitääkö mun ripotella mustaa vai valkoista tuhkaa päälleni?
Tämä onkin paha kysymys. Valkoinen, olet rasisti KKK kannattaja. Musta olet kulttuuriomija ja sitä kautta rasisti...

Tiernapojat on muutenkin syrjivää, koska alkuperäisamerikkalaisia ei ole mukana :cool: . Sitäpaitsi miksi tiernapojat näinä interseksuaalisina aikoina eivät ole naisia tai jotain hermafrodiitteja :p

ei saakeli, kaikesta pitää kisata
:ROFLMAO:

Nojaa, ohan meillä suopotkupalloa ja eukonkantoakin. Cornwallissa kuulemma kilpaillaan kurkunväännössä, eli mitataan kuka saa puristettua suolakurkusta eniten mehua. Siinä alkaa olla jo kuristajan menoa.

Minä olin se murjaani, faijan kylpytakissa... en nyt muista kuinka ne sanat menivät mutta "Jos minä olen musta..", niin hetihän se valkolainen ylivallan edustaja miekkaan tarttui... Jeesus-lasta varten... ;)

Minä olin se murjaani, faijan kylpytakissa... en nyt muista kuinka ne sanat menivät mutta "Jos minä olen musta..", niin hetihän se valkolainen ylivallan edustaja miekkaan tarttui... Jeesus-lasta varten... ;)

edit: vai oliko se tumma väri naamalla kulttuurista omimista, silloinen 10-vuotias ei voi tietää...

Back