Paikallisjoukkojen taistelu

Eli ilmeisesti/ehkä nelivetoisen maasturin omistajalla on pika-sijoitus saatavilla kuljettajana omalla ajokillaan jos ei muuta sijoitusta vielä ole ? :unsure:
Tarve ohjaa ?
.
Sen mitä ukrainan tilannetta on seurannut niin kun on sodittu hetken aikaa niin kaikki kynnelle kykenevät saavat pikasijoituksen.. Jos on sotahommiin jossain vaiheessa koulutuksen saanut niin sijoitus on muuta kuin maasturin kuljettaja. Paitsi jos niistä on huutava pula. :unsure:
 
"- Näistä joukoista tehdään uudentyyppisiä paikallisjoukkoja, jotka ovat liikkuvampia, notkeampia ja hajautetumpia."

Väkisin tulee mieleen operatiivisten joukkojen koulutus tosin pienemmällä resurssilla.
Riittääkö enää alueellisten joukkojen ns.6kk miehistö koulutus vai siirrytäänkö pidempään koulutukseen operatiivisten tapaan jolloin koulutettavien määrät vähenevät vuositasolla mikäli ei lisätä budjettia.

Minne vedettävä tykistö sijoitetaan? . Joka tapauksessa raskaat heittimet taitaa olla vielä mukana näissä kevyissä pataljoonissa .
Palveleeko operatiivisten joukkojen miehistötehtäviin koulittava pidempään kuin 6kk?
 
Tosiaan Ukrainan sodassa tehdyn havainnon mukaisesti jonkinlaisia armeijan ulkopuolisia militioita syntyy joka tapauksessa niistä jotka eivät ole puolustuvoimien listoilla.
Mielenkiintoinen yhdistelmä jos on pätevää ajoneuvoa hallussa ja asekaapissa kalustoa sekä liuta samanlaisia kavereita ympärillä. Kuka noita pystyy pidättelemään?
.
 
Palveleeko operatiivisten joukkojen miehistötehtäviin koulittava pidempään kuin 6kk?
Taitaa siellä olla pidempiäkin pestejä. Vaikka ilmeisesti suurinosa miehistöstä on tuon 6kk.
 
Taitaa siellä olla pidempiäkin pestejä. Vaikka ilmeisesti suurinosa miehistöstä on tuon 6kk.
Varmasti on joitain pidempiäkin palvelusaikoja mutta pääsäännöksi one ymmärtänyt tuon 6kk. Ajat kuitenkin muuttuvat joten välillä pitää varmistaa missä mennään.
 
Varmasti on joitain pidempiäkin palvelusaikoja mutta pääsäännöksi one ymmärtänyt tuon 6kk. Ajat kuitenkin muuttuvat joten välillä pitää varmistaa missä mennään.
Operatiiviset joukot on aika laajakäsite ;)
 
Ei taida näitä 4x4 maastureita olla riittävästi tässä maassa sen jälkeen, kun niiltä poistettiin verohuojennus 90-luvulla.
Hiluxeja ja vastaavia on rekisteröity 1000 - 1500 kpl per vuosi. Perinteisiä maastoautoja myydään toki vähän, oikeastaan kunnollisissa maastureissa jo tarjontakin on vaatimatonta ja keskittyy enemmän luksusautoihin (Range Rover ym.) käyttömaastureiden (Land Cruiser) sijaan.

Lisäksi käytettynä on tuotu luultavasti melko paljon nelivetopickupeja. Luulisi niitä riittävän PV:n tarpeisiin ihan kohtalaisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Nelivetoisia traktoreita, mönkijöitä, pickuppeja ja pakettiautoja on maassa ihan varmasti riittävästi. Henkilöautossa mikä tahansa nelivetoinen citymaasturi käy. Ja niitä nykyään riittää. Suurin pullonkaula on varmaan maastokelpoiset kuorma-autot, joskin traktorit on nykyään nopeita ja paikkaa osin sitä ongelmaa.
 
Tuollainen artikkeli tuli vastaan.

https://yle.fi/a/3-12149632

Haastateltavana "Maavoimien komentaja kenraaliluutnantti Petri Hulkko"

"Paikallisjoukot liikkuvammaksi​

Maavoimat uudistaa paikallispuolustuksen vuosikymmenen puoliväliin mennessä.

Tällä hetkellä paikallispuolustuksesta vastaavat alueelliset joukot, operatiiviset joukot ja maakuntajoukot. Lähivuosina alueelliset joukot lakkautetaan ja jaetaan osin operatiivisiin joukkoihin, osin paikallisjoukkoihin.

Muutos on osaksi Maavoimien sisäistä organisaatiouudistusta eikä se suoraan vaikuta käytettävissä olevien joukkojen määrään. Uudistuksella pyritään kuitenkin vastaamaan uusiin vaatimuksiin, joista yksi keskeisimmistä on hybridivaikuttamisen lisäksi liikkuvuus.

– Pääosa alueellisista joukoista on ollut hyvin staattisia ja ne on suunniteltu perinteiseen sodankäyntiin. Tulevaisuudessa niillä ei ole edellytyksiä toimia, Hulkko sanoo.

Hulkon mukaan osa alueellisista joukoista on suorituskyvyltään järkevää siirtää operatiivisiin joukkoihin. Suurin osa alueellisista joukoista on kuitenkin hänen mukaansa jäänyt kehityksestä jälkeen.

– Näistä joukoista tehdään uudentyyppisiä paikallisjoukkoja, jotka ovat liikkuvampia, notkeampia ja hajautetumpia."


"Hulkko arvioi, että jatkossa Maavoimien sota-ajan vahvuudessa operatiivisiin joukkoihin kuuluu noin 70 000 sotilasta ja loput noin 130 00 paikallisjoukkoihin. Hulkko lupaa pääosin reserviläisistä koostuville paikallisjoukoille myös lisää kalustoa.

– Kehitämme kevyitä jääkäri- ja jalkaväkipataljoonia, joilla on täysin nykyaikainen varustus."
Tässä pitää nyt huomioida että:
Hulkko jäi eläkkeelle vuodenvaihteessa 21/22, eli ennen Ukrainan sotaa.
Muutoksen syy mitä tuossa haettiin oli budjetin sanelema pakko. Eli se markkinoitiin uutena ja hienona, mutta oli low-budged ratkaisu todellisuudessa.
24.2.2022 alkanut Venäjä-Ukraina maaottelu muutti kuitenkin monta asiaa. Myös ne budjetti näkymät puolustusvoimissa. Ja tälle köyhän miehen versiolle ei ollutkaan enää tarvetta.

Tuo KvJvP ja KvJP mihin Hulkko tuossa artikkelissa viittaa, kuopattiin viime kesänä. Paikallisjoukkoja toki kehitetään. Mutta uskoisin sen nyt tällä kertaa tarkoittavan että puolustavia taisteluosastoja ollaan siirtämässä alueellisista paikallisiin, ja hyökkäävät xa-kalustolla olevat siirretään operatiivisiin. Se, että terästetäänkö niitä siellä jollakin, on sitten eri asia.
Tällä hetkellä lähtökohtaisesti siis termistöä ollaan muuttamassa. Sama pumppu, samalla vastuualueella ja tehtävällä siis, mutta yhtäkkiä se onkin paikallisjoukko(eikä alueellinen).
 
Nelivetoisia traktoreita, mönkijöitä, pickuppeja ja pakettiautoja on maassa ihan varmasti riittävästi. Henkilöautossa mikä tahansa nelivetoinen citymaasturi käy. Ja niitä nykyään riittää. Suurin pullonkaula on varmaan maastokelpoiset kuorma-autot, joskin traktorit on nykyään nopeita ja paikkaa osin sitä ongelmaa.
Nykyaikaisista suveista suurin osa on aivan mitään tekemättömiä sotakäytössä. Ei niinkään nelivedon suorituskyvyn takia, vaan älyttömän pienen maavaran vuoksi. Suurin osa on 15-17cm maavaralla. Ei niillä pääse edes metsäautoteitä päähän asti. Saati sitten lumiaikaan. Hirvimailla n.puolivälissä maata on monena vuonna nykyaikaisten katumaasturien käyttö loppunut lokakuun puolella. Siinä on yllättävän iso ero 15cm maavaraan, kun omassa parikyt vuotta vanhassa foresterissa on korotuksen jälkeen 22-25cm maavaraa (teräksinen pohjapanssari keulan alla matalin kohta). Toinen jo kesäaikaan liikkeen lopettava asia on renkaat. Jos alla on asfalttitielle tarkoitetut kesärenkaat noilla jää kiinni jo suunnilleen märälle nurmikolle. Ottotilanteessa pitäisi ehdottomasti vaihtaa vähintään talvirenkaat alle.

Tässä kaikessa näkyy pitkään vallalla ollut vihreä hapatus. Verovapaus pitäisi palauttaa oikeille maastureille. Ehkä sen jälkeen autonvalmistajat alkaisivat tuoda kunnon mallejakin meille. Tällä hetkellähän nuo oikeammatkin maasturit on oikeasti vain täyskokoisia suveja. Maastokyvyssä 80 lukulainen perus hj pesee lähes minkä tahansa nyt kaupasta ostettavan auton 100-0. Pickupeissa löytyy enää oikeasti käyttökelpoisia malleja.

Entäs sitten kun eletään aikaa jälkeen vasta julistetun polttomoottoriautokiellon? Ottosähkövatkaimen perään iso dieselaggregaattiperävaunu?
 
Nykyaikaisista suveista suurin osa on aivan mitään tekemättömiä sotakäytössä. Ei niinkään nelivedon suorituskyvyn takia, vaan älyttömän pienen maavaran vuoksi. Suurin osa on 15-17cm maavaralla. Ei niillä pääse edes metsäautoteitä päähän asti. Saati sitten lumiaikaan. Hirvimailla n.puolivälissä maata on monena vuonna nykyaikaisten katumaasturien käyttö loppunut lokakuun puolella. Siinä on yllättävän iso ero 15cm maavaraan, kun omassa parikyt vuotta vanhassa foresterissa on korotuksen jälkeen 22-25cm maavaraa (teräksinen pohjapanssari keulan alla matalin kohta). Toinen jo kesäaikaan liikkeen lopettava asia on renkaat. Jos alla on asfalttitielle tarkoitetut kesärenkaat noilla jää kiinni jo suunnilleen märälle nurmikolle. Ottotilanteessa pitäisi ehdottomasti vaihtaa vähintään talvirenkaat alle.

Tässä kaikessa näkyy pitkään vallalla ollut vihreä hapatus. Verovapaus pitäisi palauttaa oikeille maastureille. Ehkä sen jälkeen autonvalmistajat alkaisivat tuoda kunnon mallejakin meille. Tällä hetkellähän nuo oikeammatkin maasturit on oikeasti vain täyskokoisia suveja. Maastokyvyssä 80 lukulainen perus hj pesee lähes minkä tahansa nyt kaupasta ostettavan auton 100-0. Pickupeissa löytyy enää oikeasti käyttökelpoisia malleja.

Entäs sitten kun eletään aikaa jälkeen vasta julistetun polttomoottoriautokiellon? Ottosähkövatkaimen perään iso dieselaggregaattiperävaunu?
Cittareista suosituimpiin kuuluvassa Volvo XC60:ssä on maavara 211 mm (samaa tasoa maavara muistaakseni myös henkilöautomaisemmissa XC70/V90CC), vanhemmassa mallissa vielä enemmän ja esim. uudessa Nissan X-Trailissa 195-210 mm. Maaseudun pappojen suosikissa Dusterissa 210 mm. Oikeaa maasturia muistuttavissa Land Cruiserissa maavara on 220 mm ja viime vuosikymmenellä maahantuodun mallisessa Pajerossa 210 mm. Tällaisiahan nämä ovat. Oikea iso maasturi on aika epäkäytännöllinen ja kallispitoinen auto, jos tarvetta ei ole möyriä vaikeammassa maastossa. Varmasti niitä myytäisiin enemmän, jos autoveroa alennettaisiin tai se poistettaisiin kokonaan, mutta en usko markkinoiden silloinkaan olevan kovin suuri. Kuitenkin niitä on melko vähän, jotka oikeasti tarvitsevat minkäänlaista varsinaista maastoautoa. Jos elettäisiin Islannin maaseudun olosuhteissa, niin sitten automarkkinat varmasti olisivat eri näköiset.

Minulle oikein hyvin sopisi, jos verovapaus/alennettu autovero palaisivat maastoautoille, vaikka itse en sellaista ostaisikaan ko. autotyypin epäkäytännöllisyyden vuoksi oman tarpeen puuttuessa. Mutta en usko, että vaikutus olisi silti kovin massiivinen näiden autojen myynnille.

Nelivetopickupeissakaan ei monessa maavaraa löytyy sen enempää kuin vaikka LC:stä, mutta löytyy toki poikkeuksiakin. Niitä, kuten LC/Pajero ym. voi myös korottaa tarvittaessa, mutta PV tuskin alkaisi sellaisia versioita rakennella. Tämän lajin autoja joka tapauksessa kyllä riittää varmasti heti yhdet 10000 kpl ottoautoiksi jos tarve vaatii, ja jää vielä riittävästi ehjiä autoja pakollisen siviililiikenteen tarpeisiin. Pikaisella katsannolla lähes jokaisesta Manner-Suomen maakunnasta voidaan hakea nelivetopickupeja heti suoraan liikkeen pihasta vähintään 10-20 kpl ensi hätään ja sitten omistajilta lisää sitä mukaa, kun vaan ehditään.

Tietysti olisi mielenkiintoista kuulla, ovatko aluetoimistoissa ottokelpoisista ajoneuvoista kirjaa pitävät kovinkin huolissaan soveliaan autokaluston saatavuudesta sota-ajan joukkojen käyttöön. Olivatpa tai eivät, tuskin mielipidettään kertoisivat. PV ei ainakaan ole pitänyt meteliä asiasta, mutta eri asia, pitäisivätkö sittenkään, jos autojen riittävyys olisi arvioitu huonoksi.
 
Tässä pitää nyt huomioida että:
Hulkko jäi eläkkeelle vuodenvaihteessa 21/22, eli ennen Ukrainan sotaa.
Muutoksen syy mitä tuossa haettiin oli budjetin sanelema pakko. Eli se markkinoitiin uutena ja hienona, mutta oli low-budged ratkaisu todellisuudessa.
24.2.2022 alkanut Venäjä-Ukraina maaottelu muutti kuitenkin monta asiaa. Myös ne budjetti näkymät puolustusvoimissa. Ja tälle köyhän miehen versiolle ei ollutkaan enää tarvetta.

Tuo KvJvP ja KvJP mihin Hulkko tuossa artikkelissa viittaa, kuopattiin viime kesänä. Paikallisjoukkoja toki kehitetään. Mutta uskoisin sen nyt tällä kertaa tarkoittavan että puolustavia taisteluosastoja ollaan siirtämässä alueellisista paikallisiin, ja hyökkäävät xa-kalustolla olevat siirretään operatiivisiin. Se, että terästetäänkö niitä siellä jollakin, on sitten eri asia.
Tällä hetkellä lähtökohtaisesti siis termistöä ollaan muuttamassa. Sama pumppu, samalla vastuualueella ja tehtävällä siis, mutta yhtäkkiä se onkin paikallisjoukko(eikä alueellinen).
"Tuo KvJvP ja KvJP mihin Hulkko tuossa artikkelissa viittaa, kuopattiin viime kesänä."
Mistä tämä tieto on muuten peräisin?

Kuulostaa kovin erikoiselta että Hulkon kertomat suunnitelmat muutuisivat niinkin paljon. Myöskään budjettilisäykset eivät ole tuoneet esille sellaisia ostoksia mitkä muuttaisivat alueellisia joukkoja notkeammaksi eli käytännössä lähemmäksi operatiivisia joukkoja.
Toki nykyisen mallin mukaisesti paikallisjoukot on sorvattu toiminta-alueen mukaan ja yleinen malli on hyvinkin laaja. Tietyt paikallisjoukot esim. Itärajan paikallisjoukot voisivat saada operatiivisten joukkojen vastaavaa /vanhaa kalustoa yms.yms. Kenties pyörillä kulkevia kuljetuspanssareita korvataan telaversioilla ja sieltä tulee sitten lisää pyörä kalustoa taikka operatiivisten amos heittimiä korvataan moukareilla yms.
 
Selvä homma.
Viime vuoden paikallispuolustusharjoituksia kun katsoo niin vielä on menty ns.vanhalla tyylillä.
Juu, ei PAPU sinällään muutu. Olemassa olevia sijoitettuja joukkotyyppejä vaihdetaan alueellisista paikallisiksi. Varmaankin tstOs Pajon:t vaihtavat paikallisiin ja kaikki missä on rautakuorta vähintään kumipyörillä menee operatiivisiin.
Hankkeen jäihin meno koskee siis näitä uusia kevyen jalkaväen joukkotyyppejä.

Oma näkemys on että on sellaisille tarve, ja ovat varmasti aikanaan sieltä tulossa. Mutta vähän muokattuna siihen mitä ne nyt oli tarkoitus olla.

Miksei vaan reilusti rakenneta "SissiK m25", ja anneta niille Jtac-tulenjohtoa.. ei tarttis keksiä ruutia alusta asti uudelleen..
 
Juu, ei PAPU sinällään muutu. Olemassa olevia sijoitettuja joukkotyyppejä vaihdetaan alueellisista paikallisiksi. Varmaankin tstOs Pajon:t vaihtavat paikallisiin ja kaikki missä on rautakuorta vähintään kumipyörillä menee operatiivisiin.
Hankkeen jäihin meno koskee siis näitä uusia kevyen jalkaväen joukkotyyppejä.

Oma näkemys on että on sellaisille tarve, ja ovat varmasti aikanaan sieltä tulossa. Mutta vähän muokattuna siihen mitä ne nyt oli tarkoitus olla.

Miksei vaan reilusti rakenneta "SissiK m25", ja anneta niille Jtac-tulenjohtoa.. ei tarttis keksiä ruutia alusta asti uudelleen..
Jos miettii nykyistä paikallispataljoonaa niin se muistuttaa lähinnä suojausta ja huoltoa. Toki nykyisellä vahvuudella esim. 1-2 pataljoonaa per maakunta on suht vähän.
Tarvetta olisi enemmän taisteluun erikoistuneelle pataljoonalla samalle toimialueelle(esim maakunta) joka pystyy tukemaan myös viereistä paikallisjoukko taisteluissa.
Tietysti pitäisi ennakoida minkälaista taistelua olisi tiedossa kys.alueella. Näin ollen pitäisi olla painotus tietyllä alueella pioneeri / pst , sissi / tied. yms yms.
Mitään tiettyä yhtä mallia ei kannattaisi kehittää.
 
Back
Top