Paikallisjoukkojen taistelu

Min
Tarkastin leima-asiat ja tän verran lienee nyt kuitenkin paikallaan , ja ok täsmentää:

KvJP ja JvP suunniteltiin kokoonpanoltaan (aika nolosti itseasiassa) sen pohjalta mitä ylijäämää sijoitettavaa materiaalia varastonpohjilla vielä lojui. Ja tästä huolimatta KvJP suoritusvaatimukset oli samaa luokkaa kuin PsJP:llä, eli raa-asti yli.
KvJvP taas opasluonnoksen mukaan sekä tehtävätyypiltään, ja suoritusvaatimukseltaan omasi ihmeen paljon yhtäläisyyksiä 90-luvun alun sissipataljoonan kanssa, ainakin kootun toiminnan osalta.
Eikä tämä nyt olisi toki ensimmäinen kerta kun ruutia keksitään uudestaan eri nimisenä PV:ssä.
Muutama vuosi sitten AU-koulutus keksittiin ihan uudestaan... kurssi lappeessa ja pum, olet ylikessu. Myöhemmin uusi kurssi ja zum, olet vääpeli. Tosi "uusi" idea, kunnes hoksaat niiden uudestaan keksineen 80-luvun po1 ja po2 kurssit...

Ton kvJP idean ne nyt ymmärsi itsekin paperitiikeriksi ja lyötiin silppuriin. Mutta ton JvP idean varaan saatetaan vielä jotain rakentaakin.
Semmoinen paikallisjoukkoon kuuluva kevyen jalkaväen siss... EIKUEIKU hajautetusti kuluttava pataljoona voisi ihan aidosti olla tarpeen vaikka JvPrikaatin keulassa, tai sivukatveessa.. Vielä jos siltä onnistuisi huoltokeskuksen vast. Tuhoaminen kootulla iskulla niiku siss...siis kevyeltä jalkaväeltä joka on tiedustelu ja erätaitoinen niin aina plussaa.

No. Ei olis mahdotonta, että aikanaan tiedusteluksi kesytetty aselaji nostettaisiin naftaliinista. Uudella nimellä. Olkoon se sitten vaikka paikallinen kevyt jalkaväki.

Minua on kyllä kovasti ihmetyttänyt koko sissitoiminnan kastrointi. Pelkkä uuden taistelutavan hajautetumpi toiminta ei tule korvaamaan sitä kykyä, mikä aiemmin oli. Ukrainastakin nähdään, että tehokkaalla sissitoiminnalla pystyttäisiin edelleen vaikuttamaan viholliseen oikeinkin mukavasti (ja kustannustehokkaasti!).
 
paikallisjoukkojen hyökkäyskyky panssareita vastaan on enemmänkin ns sissi tyylistä hajautettua toimintaa.

Miten esteteään paikallisten metsästys-militioiden syntyminen vai eikö kriisissä ole edes tarpeen pyrkiä estämään? (PV ulkopuoliset taistelijat vrt. Ukraina )
.
 
Miten esteteään paikallisten metsästys-militioiden syntyminen vai eikö kriisissä ole edes tarpeen pyrkiä estämään? (PV ulkopuoliset taistelijat vrt. Ukraina )
.
No mikäli niistä haittaa on pv: n yms. Muiden viranomaisten toiminnalle niin samat toimenpiteet kuin rikollisille/ vihollisen sotilaille. Nimike ja toimijat sen mukaan missä vaiheessa kriisi pyörii..

Ukrainan sota on myös näyttänyt että siviileistä on hyötyä sekä haittaa tilanteen mukaan.
 
Paikallisjoukkoja kiinnostaa aina kovasti ketä omalla alueella toimii. Niin kauan kun alueella on väestöä, alueella partioivat "hirviporukat", vartiointiliikkeet ja viranomaiset pitää ottaa huomioon ja luoda toimijoihin yhteyksiä. Alueen toimivaltainen viranomainen käskee/siirtää voimankäyttösääntöjen mukaisesti tarvittaessa porukan pois alueelta häiritsemästä kovia tehtäviä, vaikkapa puolustustilalain nojalla jossa jo joukkoyksikön komentaja on kuningas.

Lain mukaan porukka saa hääriä kokoontumisvapauden nojalla ennen tilanteen perkelöitymistä (mm. katupartiot), eikä siinä mielestäni mitään kunhan tieto ja tehdyt havainnot kulkee poliisi- ja sotilasviranomaisille. Rikoslaki ja hätävarjelu (4 §) määrittävät käytännössä raamit hirvimilitioiden voimankäytölle ja mm. ampuma-aselaki työkaluille. Alueen väestöltä voi saada ihan hyvää tukea "tiedusteluhavaintojen tai erilaisten tukeutumisjärjestelyiden muodossa", kuten eräs taskukirja mainitsee. Paikallinen tunnistaa oudon toiminnan syrjäkylillä nopeasti.

Toiselta kantilta katsottuna, paikalle sattuvan vastustajan tai oman alvapartion näkökulmasta paikallinen militia olisi joko ryhmä siviilejä, tunnuksettomia taistelijoita tai laillisia/laittomia taistelijoita, varustuksesta riippuen ja lainsäädännöstä riippumatta. Palataan taas siihen, että hyvä tietää ketä siellä omalla alueella toimii ja millä mielin, ja että on lopulta tilanteita joissa olisi parempi että eivät toimisi.
 
Suomi on siitä harvinainen maa että meillä sissit oli oma aselajinsa, ja niitä käytettiin suunnitelmallisesti pääjoukkojen taisteluun liittyen. Nyt samaa roolia jatkaa edelleen rajajääkärit. Joilla se otanta kulkee kuitenkin tarvittaessa jotain 30km rajalta sisämaahan päin. Toki läpi rynnäkön tapahtuesss kaikki joukot voivat alkaa suorittamaan sissitoimintaa. Mutta ero aselajisissiin on siinä että se vihollisen selustaan jääminen on itse tarkoituskin- ja sitä on järjestelmällisesti pyritty valmistelemaan (eli just mitä RVL siis tulisi tekemään). Toisilla kyse on ei-suunnitelman mukaan edenneestä tapahtumaketjusta.
RVL ja selustaan jääneet joukot hoitavat vanhan erilliskomppanian roolin paikallisessa sissitoiminnassa. Semmoista koottua kevytosastoa, mitä 70-luvun sissipataljoona oli (eli kootut iskut selustaan isolla voimalla tai alueen tilapäinen haltuunotto) ei tällä hetkellä ole. Käytännössä se on Opyht joka menee ja hyökkää. Tarvittaessa syvyyteenkin.

Henk.koht. olen sitä mieltä että tarvittaisiin kyllä sellainen semi-erikoisjoukko, jolla olisi kyky tarvittaessa soluttautua tuhoamaan tietty avainkohde. Se on teoriassa nyt erkkareiden ja LJK poikien hommaa, mutta ei niiden määrä taida ihan riittää.
 
Suomi on siitä harvinainen maa että meillä sissit oli oma aselajinsa, ja niitä käytettiin suunnitelmallisesti pääjoukkojen taisteluun liittyen. Nyt samaa roolia jatkaa edelleen rajajääkärit. Joilla se otanta kulkee kuitenkin tarvittaessa jotain 30km rajalta sisämaahan päin. Toki läpi rynnäkön tapahtuesss kaikki joukot voivat alkaa suorittamaan sissitoimintaa. Mutta ero aselajisissiin on siinä että se vihollisen selustaan jääminen on itse tarkoituskin- ja sitä on järjestelmällisesti pyritty valmistelemaan (eli just mitä RVL siis tulisi tekemään). Toisilla kyse on ei-suunnitelman mukaan edenneestä tapahtumaketjusta.
RVL ja selustaan jääneet joukot hoitavat vanhan erilliskomppanian roolin paikallisessa sissitoiminnassa. Semmoista koottua kevytosastoa, mitä 70-luvun sissipataljoona oli (eli kootut iskut selustaan isolla voimalla tai alueen tilapäinen haltuunotto) ei tällä hetkellä ole. Käytännössä se on Opyht joka menee ja hyökkää. Tarvittaessa syvyyteenkin.

Henk.koht. olen sitä mieltä että tarvittaisiin kyllä sellainen semi-erikoisjoukko, jolla olisi kyky tarvittaessa soluttautua tuhoamaan tietty avainkohde. Se on teoriassa nyt erkkareiden ja LJK poikien hommaa, mutta ei niiden määrä taida ihan riittää.
Jos olisi kyseessä "semi-erikoisjoukko" niin luulisi sen menevän operatiivisten joukkojen puolelle. 🤔
 
Erikoisrajajääkärit.
Idea tässä taisi olla se että paikallisjoukkoihin koulutettaisiin oma joukkonsa.
Ns. sissi tai vastaava toiminta perustuisi siihen että vihollinen tulee syvälle rajojen yli.
Nykyiset Erikois ukkelit tekevät vähän eri hommia ja niiden vahvuuskaan ei välttämättä ole riittävä vastaavanlaiseen toimintaan. Varsinkaan jos hommissa tod näk voi tulla tappioita.

Itsellä tulee kyllä mieleen että tämänkaltainen toiminta menisi helposti operatiivisten joukkojen puolelle.
Ja näin ollen paikallisjoukkojen vahvuus jäisi hyödyntämättä.
 
Paikallisjoukkoja kiinnostaa aina kovasti ketä omalla alueella toimii. Niin kauan kun alueella on väestöä, alueella partioivat "hirviporukat", vartiointiliikkeet ja viranomaiset pitää ottaa huomioon ja luoda toimijoihin yhteyksiä. Alueen toimivaltainen viranomainen käskee/siirtää voimankäyttösääntöjen mukaisesti tarvittaessa porukan pois alueelta häiritsemästä kovia tehtäviä, vaikkapa puolustustilalain nojalla jossa jo joukkoyksikön komentaja on kuningas.

Lain mukaan porukka saa hääriä kokoontumisvapauden nojalla ennen tilanteen perkelöitymistä (mm. katupartiot), eikä siinä mielestäni mitään kunhan tieto ja tehdyt havainnot kulkee poliisi- ja sotilasviranomaisille. Rikoslaki ja hätävarjelu (4 §) määrittävät käytännössä raamit hirvimilitioiden voimankäytölle ja mm. ampuma-aselaki työkaluille. Alueen väestöltä voi saada ihan hyvää tukea "tiedusteluhavaintojen tai erilaisten tukeutumisjärjestelyiden muodossa", kuten eräs taskukirja mainitsee. Paikallinen tunnistaa oudon toiminnan syrjäkylillä nopeasti.

Toiselta kantilta katsottuna, paikalle sattuvan vastustajan tai oman alvapartion näkökulmasta paikallinen militia olisi joko ryhmä siviilejä, tunnuksettomia taistelijoita tai laillisia/laittomia taistelijoita, varustuksesta riippuen ja lainsäädännöstä riippumatta. Palataan taas siihen, että hyvä tietää ketä siellä omalla alueella toimii ja millä mielin, ja että on lopulta tilanteita joissa olisi parempi että eivät toimisi.
Itse olen suomen erityisolosuhteista johtuen käytännössä vahvasti "vapaaehtoisesti muodostuvien taisteluporukoiden" kannalla. En haluaisi, että niitä tarvittaisiin, mutta...

Ensisijaisesti toivon, että jokaiselle halukkaalle ja kyvykkäälle olisi sijoitus ja kalusto valtion sodan ajan joukossa. Mielestäni maanpuolustus on velvollisuuden lisäksi myös oikeus. Oikeus puolustaa Suomea sotilaallista maahantunkeutumista vastaan. Jos valtio kiistää tämän oikeuden, niin se oikeus tullaan silti käyttämään. Miettikää tilannetta, jossa suomi yrittäisi puolustautua 280 000:lla taistelijalla miljoonaa maahntunkeutuvaa ryssää vastaan. Pitäisikö silloin niiden n. 800 000:n sotilaskoulutuksen saaneen, mutta sijoitusta ja asetta saamattoman reserviläisen ja nostoväkeen kuuluvan vain katsella, kuinka sukulaiset tapetaan???????????????????????

Toissijaisesti toivon, että sodan ja sen uhan aikana vapaaehtoisista koostuvat taistelijat integroidaan puolustusvoimiin suoraan tai linkittäen.

Itselläni on vapaaehtoisten integroimiseksi oman joukon osaksi hommattu välttämättömin minimikalusto. Eli pussillinen kokardeja 😎. Niitä voin jakaa sitä mukaa, kun perusyksikön päällikkö päättää ottaa lisää ukkeleita riviin.
 
Miettikää tilannetta, jossa suomi yrittäisi puolustautua 280 000:lla taistelijalla miljoonaa maahan tunkeutuvaa ryssää vastaan. Pitäisikö silloin niiden n. 800 000:n sotilaskoulutuksen saaneen, mutta sijoitusta ja asetta saamattoman reserviläisen ja nostoväkeen kuuluvan vain katsella, kuinka sukulaiset tapetaan?
Ihan helvetin hyvin sanottu. +++
Itse asiassa meillä Butsha ei toteudu sen takia koska siviileillä on kiväärejä kotona. Niitä käytetään vaikka ilman PV:n kutsua.
Kaikille riittää varmasti ammuttavaa.

Siinä teille paikallisjoukot :D(y)
.
 
Trollataanko täällä vai mikä homma oikein on ajatuksena?
 
Trollataanko täällä vai mikä homma oikein on ajatuksena?
Täällä on vaan pari patrioottia ilmoittanut missä mennään. Jos sulla on aivot, niin mieti yhtälöä jossa venäjä olisi hyökännytkin vuosi sitten suomeen miljoonan miehen armeijalla. Ja suomi vastaisi hyökkäykseen yksin 280 000 taistelijan armeijalla. Joka on 5% kansasta jossa miehillä on yleinen asevelvollisuus. Mitä luulet, että jos ryssät olisivat pysähtyneet vasta Kirkkonummi-Tampere-Seinäjoki-Oulu tasalle, niin olisiko sadoilla tuhansilla sotilaskoulutuksen saaneilla suomalaisilla sijoittamattomilla halu antautua ja tulla raiskatuksi ja tapetuksi. Vai oltaisiinko haluttu tapella vastaan kaikilla mitä on käytettävissä?

Minä ja Rauhantekijä ollaan sitä mieltä, että valtion pitäisi jo rauhan aikana suunnitella miten organisoitaisiin satojen tuhansien vapaaehtoisten kiväärimiesten into ampua tunkeilijoita. On varma, että kuvailemassani tilanteessa suomalaiset nousevat vastarintaan. Me olemme Rauhantekijän kanssa pidetty tällä foorumilla tuota sanomaa esillä 8-12 vuotta. Ukraina todisti jälleen, että olemme oikeassa. Minä olen paasannut tästä aiheesta siitä lähtien, kun minun varusmiespalveluksen jälkeen sodan ajan joukkojen määrä tiputettiin ensimmäisen kerran alla 550 000 taistelijan.

Minä haluan ensisijaisesti sodan ajan joukkojen määrää nostettavan ja reilusti. Toki ymmärrän, että varustus maksaa ja kamat on jämäjoukoilla luokkaa kokardi, makuupussi, alusta, pakki ja kivääri.
Toissijaisesti haluan, että jo ennakolta mietitään miten sijoittamattomille taataan mahdollisuus osallistua puolustusta hyödyttävään toimintaan.

Onko tämä trollaamista keskusteltaessa paikallisjoukkojen taistelusta?
 
Täällä on vaan pari patrioottia ilmoittanut missä mennään. Jos sulla on aivot, niin mieti yhtälöä jossa venäjä olisi hyökännytkin vuosi sitten suomeen miljoonan miehen armeijalla. Ja suomi vastaisi hyökkäykseen yksin 280 000 taistelijan armeijalla. Joka on 5% kansasta jossa miehillä on yleinen asevelvollisuus. Mitä luulet, että jos ryssät olisivat pysähtyneet vasta Kirkkonummi-Tampere-Seinäjoki-Oulu tasalle, niin olisiko sadoilla tuhansilla sotilaskoulutuksen saaneilla suomalaisilla sijoittamattomilla halu antautua ja tulla raiskatuksi ja tapetuksi. Vai oltaisiinko haluttu tapella vastaan kaikilla mitä on käytettävissä?

Minä ja Rauhantekijä ollaan sitä mieltä, että valtion pitäisi jo rauhan aikana suunnitella miten organisoitaisiin satojen tuhansien vapaaehtoisten kiväärimiesten into ampua tunkeilijoita. On varma, että kuvailemassani tilanteessa suomalaiset nousevat vastarintaan. Me olemme Rauhantekijän kanssa pidetty tällä foorumilla tuota sanomaa esillä 8-12 vuotta. Ukraina todisti jälleen, että olemme oikeassa. Minä olen paasannut tästä aiheesta siitä lähtien, kun minun varusmiespalveluksen jälkeen sodan ajan joukkojen määrä tiputettiin ensimmäisen kerran alla 550 000 taistelijan.

Minä haluan ensisijaisesti sodan ajan joukkojen määrää nostettavan ja reilusti. Toki ymmärrän, että varustus maksaa ja kamat on jämäjoukoilla luokkaa kokardi, makuupussi, alusta, pakki ja kivääri.
Toissijaisesti haluan, että jo ennakolta mietitään miten sijoittamattomille taataan mahdollisuus osallistua puolustusta hyödyttävään toimintaan.

Onko tämä trollaamista keskusteltaessa paikallisjoukkojen taistelusta?
Nyt alkaa viestien ajatus selkenemään.

Muutamia hommia tuli äkkiseltään mieleen.

-Vapaaehtoisille on tälläkin hetkellä kysyntää paikallisjoukoissa. Tosin mpk lla lienee jonkin verran kouluttaja pulaa kun vapaaehtoisten määrä on kasvussa ja kurssit on hetkessä täynnä.
Vaikka pv ei sijoitusta tarjoaisi esim iän vuoksi niin toiminta on hyvinkin korkealle asti reserviläisten käsissä ja jos tilanteen alkaessa paikalle saapuu tuttu ja pätevä ressu niin ei sitä sieltä pois häädetä vaikka ei sijoitusta virallisesti olisi. Kunhan löytyy omat varusteet yms. Näistä voi sopia sitten suullisesti niissä saunailloissa.

-Suurella todennäköisyydellä myllyn lähystyessä vahvuutta lisätään aivan kuten ukrainassa. Puhumattakaan siitä kun alkaa tulemaan tappioita taikka sota käy muuten väsyttävän pitkäksi. Mutu tuntumalla voidaan tuplata. Nykyinen vahvuus on se pystyy pitämään rauhan aikana ns. varastossa budjetin salliessa.

-Siviilielämä pyörii jollakin tasolla myös sodan aikana. Näin ollen työelämään haetaan lisää väkeä kun toiset ovat lähteneet sotimaan. Varsinkin kun ulkomaalaiset työntekijät ovat lähteneet sodanjaloista pois.

-Jos nyt välttämättä haluaa olla omassa ns.jahtiporukassa ilman suurempia pv:n tukia silläkin riskillä että voi saada vaikka omien epäsuoraa niskaansa niin se on varmasti sovittava asia alueella olevien joukkojen kanssa kunhan yhteistyö säilyy. Tosin esimerkiksi metsästäjät ovat hyviä paikallis tuntemuksensa vuoksi ja varmasti jokin ns.epävirallinen pesti löytyy paikallisjoukoista jos esim fysiikka sen mahdollistaa.
 
Ihan helvetin hyvin sanottu. +++
Itse asiassa meillä Butsha ei toteudu sen takia koska siviileillä on kiväärejä kotona. Niitä käytetään vaikka ilman PV:n kutsua.
Kaikille riittää varmasti ammuttavaa.

Siinä teille paikallisjoukot :D(y)
.
Puhalletaanpa ulos vielä samaan hiillokseen yksi asia mietittäväksi. Minua järkytti kun joskus yli 20 vuotta sitten poliisin pitämä yksityisaseiden aselupa-arkisto sähköistettiin. Siihen asti luvat olivat vain paikallisen poliisin papereissa ja luvanhaltijalla. En olisi halunnut niitä sähköistettävän, koska arkistomurrolla saa kerralla kaikkia aseiden omistajat selville. Ja pidän varmana, että ryssän turvattomuusviranomaisilla on tieto kaikista minunkin aseistani. Ja hyökätessään mihin tahansa maahan pitävät aseenomistajista tulostettuja listoja tappolistoina. Tästä saatiin näyttöä viime vuonnakin.

Minulla ja tämän ymmärtävillä aseita omistavilla eläkeukoilla ei ole miehityksen osuessa kohdalle mitään muuta mahdollisuutta, kuin tappaa ryssää niin kauan kuin henki pihisee. Ja meitä tappolistoilla olevia aseenomistajia on sentään n. 2,5 kertaa enemmän kuin maamme armeijaan on suunniteltu otettavan sotilaita.

Näitä saisi jokainen valtakunnan tason poliitikko, ministeriöt, poliisin asehallintoyksikkö ja puolustusvoimien johto joskus miettiä.
 
Minulla ja tämän ymmärtävillä aseita omistavilla ei ole miehityksen osuessa kohdalle mitään muuta mahdollisuutta, kuin tappaa ryssää niin kauan kuin henki pihisee. Ja meitä tappolistoilla olevia aseenomistajia on sentään n. 2,5 kertaa enemmän kuin maamme armeijaan on suunniteltu otettavan sotilaita.
Kylläpä kyllä. Lisäksi nimemme löytyy vielä hakkeroiduilta reserviläisjärjestön listoilta ja MPK koulutusrekisteristä.
Saa tässä pirulauta valmistautua itseään puolustamaan.....
.
 
Itse olen suomen erityisolosuhteista johtuen käytännössä vahvasti "vapaaehtoisesti muodostuvien taisteluporukoiden" kannalla. En haluaisi, että niitä tarvittaisiin, mutta...

Ensisijaisesti toivon, että jokaiselle halukkaalle ja kyvykkäälle olisi sijoitus ja kalusto valtion sodan ajan joukossa. Mielestäni maanpuolustus on velvollisuuden lisäksi myös oikeus. Oikeus puolustaa Suomea sotilaallista maahantunkeutumista vastaan. Jos valtio kiistää tämän oikeuden, niin se oikeus tullaan silti käyttämään. Miettikää tilannetta, jossa suomi yrittäisi puolustautua 280 000:lla taistelijalla miljoonaa maahntunkeutuvaa ryssää vastaan. Pitäisikö silloin niiden n. 800 000:n sotilaskoulutuksen saaneen, mutta sijoitusta ja asetta saamattoman reserviläisen ja nostoväkeen kuuluvan vain katsella, kuinka sukulaiset tapetaan???????????????????????

Toissijaisesti toivon, että sodan ja sen uhan aikana vapaaehtoisista koostuvat taistelijat integroidaan puolustusvoimiin suoraan tai linkittäen.

Itselläni on vapaaehtoisten integroimiseksi oman joukon osaksi hommattu välttämättömin minimikalusto. Eli pussillinen kokardeja 😎. Niitä voin jakaa sitä mukaa, kun perusyksikön päällikkö päättää ottaa lisää ukkeleita riviin.
Sodanajan vahvuushan ei ole pysyväistä sorttia vaan saattaa vaatia merkittävänkin määrän vahvistuksia tappioiden myötä. Lisäksi voidaan rakentaa uusiakin kokoonpanoja sen mukaan kuin jostain saadaan haalittua niille välttämättömiä varusteita. Kykenevän ja varustetun ei todennäköisesti tarvitse perustaa militiaa tai lunastaa katsomopaikkaa kansanmurhaan.
 
Joskus kävi mielessä että minkälainen vahvuus saataisiin nykyisen sa-vahvuuden tueksi jos nykyisen sa-vahvuuden ulkopuolella olevat reservin ns. loppupään aseen omistajat :
-Hankkisivat välttämätöntä ns. sotakampetta sekä vaihtaisivat esim. harraste aseensa sota hommiim sopivaksi. Esim metsästyskivääri sellaiseen kaliiberiin ja lipas mahdollisuuksiin että soveltuu Ta toimintaan.
-Kävisivät MPK:n kursseista esim tarkkari, sissi ja tied kursseja.
 
Joskus kävi mielessä että minkälainen vahvuus saataisiin nykyisen sa-vahvuuden tueksi jos nykyisen sa-vahvuuden ulkopuolella olevat reservin ns. loppupään aseen omistajat :
-Hankkisivat välttämätöntä ns. sotakampetta sekä vaihtaisivat esim. harraste aseensa sota hommiim sopivaksi. Esim metsästyskivääri sellaiseen kaliiberiin ja lipas mahdollisuuksiin että soveltuu Ta toimintaan.
-Kävisivät MPK:n kursseista esim tarkkari, sissi ja tied kursseja.
Olen harkinnut metsästyslupaa juuri tästä syystä, kirjatkit kertaalleen luettuna, mutta kaliiberin puolesta pitäisi löytää sitten joku (reserviläisten?) hirviporukka.
 
Back
Top