Paikallisjoukkojen taistelu

No joo, vähän samanlaiset kokemukset. Pääpaikka ei vastaa mihinkään sähköposteihin. Yksi puhelu kuitenkin selvitti, että mitä todistuksia (Kouluttajakurssi) tarvitaan. Toinen puhelu meni vastaajaan, eikä ole soitettu takaisin. Sähköpostia ei ole kuitattu. Tosin sähköinen MPK-kortti aukesi laajemmin, josta päättelen, että meni sentään perille.:) Korttiin ilmestyi melkoisia tehtäviä meikäläiselle, jotka sitten yhtä selittämättömästi katosivat.
No, täällä on tietyt aktiivit, itseni aikoinani värväämät, ja se lienee kunnossa, että voin autella heitä kursseilla. Se on päätavoite.
Ehkä uudistus aiheuttaa kitkaa kommunikaatiossa?

Itsellä oli aikanaan taas helppo tie hommaan mukaan. Aikanaan MPK:n kurssipalautteessa kysyttiin kiinnostusta toimia kouluttajana, ja kurssin johtajalle myöhemmin sähköpostia. Tämä neuvoi ilmoittautumaan kouluttajakurssille ja tekemään KOTU-sitoumuksen. Sitten sitä oltiinkin touhussa mukana.

Uskoisin helpoimman ja kätevimmän tavan päästä touhuun mukaan, olevan meneminen mukaan koulutuksensuunnittelukurssille. Siellä pääsee keskustelemaan aktiivitoimijoiden kanssa ja luomaan kontakteja. Etenkin, mikäli ei muuten tunnu saavan porukkaa kiinn, face-to-face luulisi ainakin onnistuvan..
 
Viimeksi muokattu:
-

Ite olen kokeillut kysellä kuinka mukaan pääsisi.

Eipä ole tullut vastauksia

Avaa kurssikalenteri ja ilmoittaudu.

Meillä on usein väärä ajatus siitä, että joku tulee hakemaan, jos vihjaisemme kiinnostuksestamme. Ei se niin mene. Vapaaehtoisuus on sitä, että pitää kylmästi mennä mukaan ja alkaa tehdä. Siitä syntyy aktiivisuus, joka taas voi muuttua reserviläisen urapoluksi.

Itse olen ajatellut, että jos olisi joku selkeä paikallispuolustustehtävä, niin se kiinnostaisi.


Monet ovat paikallisjoukoissa aktiivisuutensa vuoksi.

Ymmärrän tämän joidenkin asenteen niin, että Suomen miehet käyvät asevelvollisuuden ja haluavat Puolustusvoimien kertausharjoituksia, joita kaikille ei koskaan näy eikä kuulu. Pitävät silti itselleen vieraana sitä, että lähtisivät itse treenaamaan ja alkaisivat hankkia itselleen oman osaamisensa mukaista paikkaa rivissä.
 
Avaa kurssikalenteri ja ilmoittaudu.

Meillä on usein väärä ajatus siitä, että joku tulee hakemaan, jos vihjaisemme kiinnostuksestamme. Ei se niin mene. Vapaaehtoisuus on sitä, että pitää kylmästi mennä mukaan ja alkaa tehdä. Siitä syntyy aktiivisuus, joka taas voi muuttua reserviläisen urapoluksi.




Monet ovat paikallisjoukoissa aktiivisuutensa vuoksi.

Ymmärrän tämän joidenkin asenteen niin, että Suomen miehet käyvät asevelvollisuuden ja haluavat Puolustusvoimien kertausharjoituksia, joita kaikille ei koskaan näy eikä kuulu. Pitävät silti itselleen vieraana sitä, että lähtisivät itse treenaamaan ja alkaisivat hankkia itselleen oman osaamisensa mukaista paikkaa rivissä.

Sen verran täytyy tähän lisätä, että sille kysyjälle voisi hieman paremmin ja aktiivisemmin opastaa, kuinka toimia, kun tämä yhteyttä ottaa. Tosiaankin asia on viime kädessä täysin omasta aktiivisuudesta kiinni, mutta potentiaalisen toimijan osoittaessa kiinnostusta, on tätä hyvä oikeeseen suuntaan ohjata, etenkin mikäli tämä ei niin paljoa ole vielä ehtinyt mukana olemaan. Toki tällä palstalla kuulee vain toisen puolen tarinaa, mutta ei tuo kuva, että "mihinkään kyselyyn ei saa vastausta" -tyyppinen viesti hyvää kuvaa jätä, kun koko ajan kuitenkin lisää väkeä mukaan kaivataan.
 
Viimeksi muokattu:
@JR49, mites toi PvMoodlen käyttö näyttäytyy ja olisiko osviittaa, että esim joukkueenjohtaja ja ylöspäin olisi harjoituksia jotka motivoisivat vapaaehtoistoimintaan? Ampumataito on ehdottomasti tärkeä taito sotilaalle, mutta johtajille kartta- ja käskynantoharjoitukset ovat tärkeitä. Varsinkin jos pääsee vertailemaan ja kommentoimaan muiden tuotoksia, se motivoi ja auttaa kehittämään taktillista ajattelua.
Omalta osaltani, on näyttäytynyt.
 
Sen verran täytyy tähän lisätä, että sille kysyjälle voisi hieman paremmin ja aktiivisemmin opastaa, kuinka toimia, kun tämä yhteyttä ottaa. Tosiaankin asia on viime kädessä täysin omasta aktiivisuudesta kiin ni, mutta potentiaalisen toimijan osoittaessa kiinnostusta on tätä hyvä oikeeseen suuntaan ohjata, etenkin mikäli tämä ei niin paljoa ole vielä ehtinyt muakna olemaan. Toki tällä palstalla kuulee vain toisen puolen tarinaa, mutta ei tuo kuva, että "mihinkään kyselyyn ei saa vastausta" -tyyppinen viesti hyvää kuvaa jätä, kun koko ajan kuitenkin lisää väkeä mukaan kaivataan.

Olen minä miettinyt, miksi tiedusteluihin ei ole vastattu millään tavoin. Tämä sama asia tuntuu vaivaavan useampia alueita.

Toisaalta, eihän siihen voi ihmistä tuntematta sanoa kuin että siellä on järjestelmä, mukaan vain. Sitten, kun on vähän haettu tuntumaa, jutellaan naamatusten. Halutaan myös sopivia. Kaikista ei ole kouluttajiksi. Hyviä sotilaita riittää, mutta se ei ole sama asia kuin hyvä kouluttaja. Ei ole estettä, jos ne ovat samassa paketissa, mutta eivät aina ole.

Järjestelmän kautta vain.
 
Avaa kurssikalenteri ja ilmoittaudu.

Meillä on usein väärä ajatus siitä, että joku tulee hakemaan, jos vihjaisemme kiinnostuksestamme. Ei se niin mene. Vapaaehtoisuus on sitä, että pitää kylmästi mennä mukaan ja alkaa tehdä. Siitä syntyy aktiivisuus, joka taas voi muuttua reserviläisen urapoluksi.




Monet ovat paikallisjoukoissa aktiivisuutensa vuoksi.

Ymmärrän tämän joidenkin asenteen niin, että Suomen miehet käyvät asevelvollisuuden ja haluavat Puolustusvoimien kertausharjoituksia, joita kaikille ei koskaan näy eikä kuulu. Pitävät silti itselleen vieraana sitä, että lähtisivät itse treenaamaan ja alkaisivat hankkia itselleen oman osaamisensa mukaista paikkaa rivissä.

Onhan noita kursseja käytynä.
 
En muista enää.. Kyselin joskus vuosia sitten.

Lähinnä kuinka pääsisi auttamaan kurssien huoltoa jne..
Saitko lopulta vastauksen? Ja jos asia vielä kiinnostaa, niin MPK:n kurssikalenteri esiin ja ilmoittaudut kurssien huoltoon mukaan. Kursseilla saat lisäohjeita, tutustut toimijoihin ja opit homman paremmin. Kokemuksen karttuessa voi sitten mennä kurssivääpelikurssille ja kouluttautua lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Saitko lopulta vastauksen? Ja jos asia vielä kiinnostaa, niin MPK:n kurssikalenteri esiin ja ilmoittaudut kurssien huoltoon mukaan. Kursseilla saat lisäohjeita, tutustut toimijoihin ja opit homman paremmin. Kokemuksen karttuessa voi sitten mennä kurssivääpelikurssille ja kouluttautua lisää.

Ainot vastaus oli silloinkin tuo kurssivääpeli kurssi. Jonka olen käynyt.

Ja jossa viimeksi kyselin kuinka hommaan pääsee mukaan. Silloin ei tullut enää mitään vastauksia.

Tein virheen ja esittelin ceeveeni.

Sen jälkeen olen MPKn hommissa ollut hiljaa ja en ole tyrkyttänyt ossaamista
 
Avaa kurssikalenteri ja ilmoittaudu.

... lähtisivät itse treenaamaan ja alkaisivat hankkia itselleen oman osaamisensa mukaista paikkaa rivissä.

Perus nurmiporalle, kaupunkijäksterille, spollarille, pinohiirelle tai viuviu-miehelle löytyykin helposti oman koulutuksen mukaista tekemistä esim. MAAK:ista.
Mutta entäs KT:n tulenjohtaja, IT:n joke-au tai ohjusmies, laivaston miinamies tms.?

Aina voi toki opetella uusia juttuja mutta sanoisin silti, että nostaa kynnystä vapaaehtoisuudelle entisestään jos pitää ihan puhtaalta pöydältä reenaaminen aloittaa.
 
Perus nurmiporalle, kaupunkijäksterille, spollarille, pinohiirelle tai viuviu-miehelle löytyykin helposti oman koulutuksen mukaista tekemistä esim. MAAK:ista.
Mutta entäs KT:n tulenjohtaja, IT:n joke-au tai ohjusmies, laivaston miinamies tms.?

Aina voi toki opetella uusia juttuja mutta sanoisin silti, että nostaa kynnystä vapaaehtoisuudelle entisestään jos pitää ihan puhtaalta pöydältä reenaaminen aloittaa.

Tuo on aivan totta, että kaikkeen ei kursseja löydy. Mutta jopa omalla vajaavaisella tiedollani tiedän mainitsiamisi aiheita vähintään sivuttavan joillain kursseilla, ja aina ei ole suoraan lyödä alan täysinkoulutettua ammattilaista kouluttamaan, jolloin alojen osaajat voivat kouluttaa muille vähintään alkeita. Sen verran on tullut koulutuksia pidettyä, että olen huomannut jopa oman aselajin alkeiden kouluttamisesta olleen hyötyä itselleni, kun olen asiaa hahmotellut ja taas kerrannut. Paluu "pohjalle" on saanut jopa isompia asioita avautumaan.
 
Mutta entäs KT:n tulenjohtaja, IT:n joke-au tai ohjusmies, laivaston miinamies tms.?
Aina voi toki opetella uusia juttuja mutta sanoisin silti, että nostaa kynnystä vapaaehtoisuudelle entisestään jos pitää ihan puhtaalta pöydältä reenaaminen aloittaa.

Varmasti. Mutta moniko laivaston miinamies on reservissä laivaston miinamies? Yhtä hyvin voisi opetella muuta hommaa vähän paremmin yksin teoin. Buk-järjestelmään koulutetut viimeiset varusmiehet ovat nyt 30-31-vuotiaita. He ovat joka tapauksessa jalkamiehiä reilun kymmenen vuotta sitten saamansa tetset-taidon varassa.

Minulla oli kerran kertausharjoituksissa joukkueessani ryhmänjohtajana merivoimissa palvellut kersantti. Eikä huono ollutkaan.
 
Back
Top