Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
tl kirjoitti:Moottoreiden ilmaottoaukoista, niiden muodosta kanavan sisällä ja mahdollisesta turbiinin siipien suorasta näkyvyydestä on väännetty kättä muilla palstoilla. Takasektorista myös jäljessä F-35 ja -22 moottoreiden häiveominaisuuksien puolesta, mutta ilmeisesti sitäkin kehitellään tuotantoversioon. Samoin ohjaamon kupu on arveltu olevan yksiosainen tuotantomallissa. Muutoinkin varmasti paljonkin muuttuu yksityiskohtien osalta kunhan saavat sen viimeisteltyä. Taitaa kuitenkin olla riittävän hyvä F-22:lle... muutahan ne ei tarvikkaan.
JOKO kirjoitti:tl kirjoitti:Moottoreiden ilmaottoaukoista, niiden muodosta kanavan sisällä ja mahdollisesta turbiinin siipien suorasta näkyvyydestä on väännetty kättä muilla palstoilla. Takasektorista myös jäljessä F-35 ja -22 moottoreiden häiveominaisuuksien puolesta, mutta ilmeisesti sitäkin kehitellään tuotantoversioon. Samoin ohjaamon kupu on arveltu olevan yksiosainen tuotantomallissa. Muutoinkin varmasti paljonkin muuttuu yksityiskohtien osalta kunhan saavat sen viimeisteltyä. Taitaa kuitenkin olla riittävän hyvä F-22:lle... muutahan ne ei tarvikkaan.
Tullee tosin tuotantoon samoihin aikoihin F-22:n seuraajan kanssa. 2020+![]()
Teräsmies kirjoitti:Additional footage of the T-50 during Vladimir Putin's visit to Zhukovsky.
SJ kirjoitti:Teräsmies kirjoitti:Additional footage of the T-50 during Vladimir Putin's visit to Zhukovsky.
Panin merkille, että koneen pohjaa ei näytetä kovin tarkkaan missään vaiheessa videota. Tarkoituksella vai oliko kyseessä editoijan taiteellinen näkemys.
Einomies1 kirjoitti:Siivet lehdessä 7/2010 oli arvioidut hinnat sotilaskoneista (nykyiset ja kehitettävät) joissa PAK-FA:n hinta oli n. 73 milj.euroa (sama kuin uusin F-15K Slam Eagle). Aika paljon jää jälkeen F-22:sta (259 milj. euroa), joten tuskin voidaan edes kuvitella koneiden painivan samalla tasolla teknisesti. Niinpaljon ei ilmaa ole hinnoissa vaikka kuinka tehtäisiin innovaatioita ja säästettäisiin rakennuskuluissa.
PAK-FAn edelle kiilaavat kalleudessa myös Eurofighter Typhoon (90 milj.), F-35 Lightning II (89 milj.) ja Mitsubishi F-2 (79 milj.).
Hinnat siis euroissa.
Saa nähdä miten PAK-FA:n toteutus toimii kun eri komponentteja ja toimintoja on testattu erilaisissa projekteissa vuosien aikana, mutta kone laitetaan kasaan vasta nyt.
F-22:n tutkanäkyvyyden kanssa oli ongelmia kun testit tutkaheijastavuudesta oli tehty tietty pala konetta kerrallaan ja yhtenäisenä heijastuvuus olikin lopulta suurempi kuin odotettiin. Tämä tiesi viivästystä projektiin ja kalliita lisäkustannuksia kun suunnitelmia rukattiin uusiksi, mutta tulos kyllä kestänee tarkastelun...
F-22 Raptorin kehityskulut ovat 65 miljardia kun taas PAK-FA:n kehityskulut ovat 8-10 miljardia. Toisaalta PAK-FA ei ole vielä valmis joten kehityskulut nousevat varmasti.JOKO kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Siivet lehdessä 7/2010 oli arvioidut hinnat sotilaskoneista (nykyiset ja kehitettävät) joissa PAK-FA:n hinta oli n. 73 milj.euroa (sama kuin uusin F-15K Slam Eagle). Aika paljon jää jälkeen F-22:sta (259 milj. euroa), joten tuskin voidaan edes kuvitella koneiden painivan samalla tasolla teknisesti. Niinpaljon ei ilmaa ole hinnoissa vaikka kuinka tehtäisiin innovaatioita ja säästettäisiin rakennuskuluissa.
PAK-FAn edelle kiilaavat kalleudessa myös Eurofighter Typhoon (90 milj.), F-35 Lightning II (89 milj.) ja Mitsubishi F-2 (79 milj.).
Hinnat siis euroissa.
Saa nähdä miten PAK-FA:n toteutus toimii kun eri komponentteja ja toimintoja on testattu erilaisissa projekteissa vuosien aikana, mutta kone laitetaan kasaan vasta nyt.
F-22:n tutkanäkyvyyden kanssa oli ongelmia kun testit tutkaheijastavuudesta oli tehty tietty pala konetta kerrallaan ja yhtenäisenä heijastuvuus olikin lopulta suurempi kuin odotettiin. Tämä tiesi viivästystä projektiin ja kalliita lisäkustannuksia kun suunnitelmia rukattiin uusiksi, mutta tulos kyllä kestänee tarkastelun...
Käsittääkseni PAK-FA:n kehityskulut ovat lähinnä naurettavat verrattuna jenkkien koneisiin, joten en millään usko oltavan lähellkään samaa tasoa suorituskyvyssä. Jossain uutisessa mainittiin miljardi taalaa menneen ja toisen mokoman vielä menevän. Kovin tuntuu halvalta, vaikka toiminta olisikin jenkkejä tehokkaampaa ja palkat alhaisemmat.
Venäjä ei ole hankkinut kovin montaa konetta mutta lähivuosina pitäisi hankkia useita koneita. Kuten 48 SU-34 hävittäjää vuoteen 2013 mennessä. 48 kpl SU-35s 2015 mennessä. MI-28N hankitaan 300 kpl vuoteen 2015 mennessä. Lisäksi hankitaan kymmeniä SU-25SM rynnäkkökonetta ja modataan kaikki SU-24M 2012 mennessä.Onko venäjällä tarkoitus jatkaa useamman konetyypin voimin? Mitä koneita tullaan ylläpitämään PAK-FA:n rinnalla? Onko juuri mitään edes ylläpidettävissä, vai onko edessä laajat uudishankinnat? Kuvittelisi neuvostoaikaisten koneiden alkavan olemaan tiensä päässä. Kuinka paljon on koneita hankittu Neuvostoliiton kaaduttua? Joitakin kymmeniä? Ehkä muutama sata?
Venäjä on maksanut lähes kaikki ulkomaan velkansa takaisin. Ulkomaanvelka oli 122 miljardia vuonna 2003. Venäjä maksoi 2003 vuonna 16,1 miljardia velkaa takaisin josta 9 miljardia on velan lyhennnnystä ja loput korkomenoja. Tuollakin summalla saa jo 322 hävittäjää vuodessa.Einomies1 kirjoitti:Kehtaan epäillä noita suunnitelmia. Venäjällä ei ole ollut viime vuosina varaa edes lennättää koko kalustoaan harjoituksissa ja nyt hankitaan muka satoja hekoja ja uusia koneita kymmenittäin ja vielä laman jälkeen josta Venäjäkään ei selvinnyt ilman säröjä.
Voisi kuvitella että nykyisen konemäärän päivittämisessäkin ajan tasalle on työ ja tuska. Noiden SU-24M:en tekohengittäminen vielä onnistunee ja nykyistä kalustoa (Su-perhe, MiG-29M jne.) päivitetään kunnes lentotunnit on loppu.
PAKFA tulee joskus jos tulee, jollei aika aja sen ohi tuotannon viivästyessä kun UCAVit tulevat nekin kovaa vauhtia kehiin...