Hösseli kirjoitti:
PAKFAn on käytännössä kaikissa lähteissä mainittu olevan tutkan yms. härpäkkeiden puolesta vanhaan nojaava värkki, jota päivitetään sitten joskus, kun uusia vimpaimia saadaan kehitettyä valmiiksi saakka. Sokea Reettakin sitä paitsi näkee, että koneen takarunko ei ole todellisten häivekoneiden tasolla, vaan lainaa vanhoista tyypeistä.
Pahoittelen, jos olen näillä epäilyksilläni loukannut joidenkin kirjoittajien uskonnollista vakaumusta. A-smiley
Miten esimerkiksi se tutka on vanhaan nojaava värkki? Su-35BM käyttää Irbis-Etä, joka on PESAmallia, sitä vastoin Pakfaan tuleva tutka on AESA. Enpä ole kuullut, että Pakfan tutkan epäiltäisi olevan jotenkin vanhanaikainen esimerkiksi AN/APG-77 verrattuna. Hankalaahan sen epäilemisen luulisi olevankin, kun tutkasta ei paljon mitään tiedetä. Ehkäpä se oletkin sinä, jota suorastaan uskonnollinen into piiskaa jakamaan arvioitaan, kun väitteillesi ei paljon faktoja tueksi löydy. Aika halpamaista muuten sinulta tuollaisia heittoja tehdä henkilöäni kohti, oppimassahan täällä ollaan.
Mitä tulee Pakfan peräosaan, niin pyöreät suuttimet kuten USAn uusimmassa häivekoneessa, tosin mitä ulkomaisilla foorumeilla puhutaan, niin Sukhoi on virallisesti ilmoittanut uusien moottoreiden myötä tulevan Raptortyyliset littanat suuttimet. Moottorit onkin se kohta, jossa ajatuksellasi vanhaan nojaamisesta on edes jotain perää, koska uusi viidennenpolven moottori on ilmeisesti vielä ainakin 5 vuoden päässä. Tosin nykyisetkin tarjoaa jo supercuirsekyvyn, niin eipä noilla hengenhätä taida olla. Etenkin, jos verrataan tähän jenkkien uuteen hävittäjään, jonka pyöreäsuuttinen moottori ei jaksa työntää konetta senkään vertaa, mitä venäläisten nykyiset Pakfamoottorit.
Mikäli (rivien välistä) nyt oikein luin, niin vakaa usko Pakfan floppaamiseen länsivastineisiinsa(F-22, F-35) nähden johtuu vähästä kehitysajasta ja tuhlatuista rahasta, sekä siitä että koneen takaosa näyttää näiden häivebongaajien silmiin liian konventionaaliselta verrattuna yllämainittuihin vastineisiin...
Venäläiset on ainakin 90-luvun alusta lähtien kehitelleet uutta hävittäjää ja vaikka prototyyppiasteelle kehitellyt mallit Su-47 ja Mig-1.44 ovat ulkomuodon puolesta aika kaukana Pakfasta, niin onhan siitä kehitystyöstä taatusti jäänyt oppia ja jotain konkreettistakin hyödyttämään Pakfaa. Muistaakseni esimerkiksi Mig-1.44lle kehitettyjä moottoreita on voitu käyttää testivaiheen Pakfassa. Eli vaikka Pakfan ulkomuoto onkin 2000-luvun saavutuksia, niin viidennenpolven hävittäjän aiemmasta kehitysvaiheesta on varmasti ollut hyötyä Pakfalle.
F-22n kehitysohjelma maksoi 65miljardia dollaria ja Pakfa on tässä vaiheessa maksanut joidenkin lähteiden mukaan 10miljardia, vaikka kehitystyötä on vielä venäläisten, todennäköisesti ylioptimististen arvioiden, mukaankin jäljellä ainakin 5vuotta. Kuinka paljon kustannukset kasvaa tuossa ajassa? Unohtamatta nyt, että Venäjällä esimerkiksi palkkakustannukset on todella paljon pienemmät kuin USAssa. Taisin jo aiemmin mainita ostovoimapariteetin, joka varmasti on hyödyllistä ottaa huomioon, kun vertaillaan Venäjän ja Yhdysvaltojen projekteja Yhdysvaltojen valuutassa. Ottaen huomioon, että Venäjän kansantuote on ostovoimapariteetilla korjattuna melkein kaksi kertaa suurempi kuin ilman tuota korjausta, niin vastaavaa kertolaskua on lienee järkevää hyödyntää myös kyseisten hävittäjäohjelmien vertauksessa.
Aikamoiselta paatokselta näyttää tuo teksti omiinkin silmiin, ei kannata kenenkään vetää hernettä nenään, kunhan tuhlaan aikaa.