Yksinhuoltaja avasi kotinsa Kauniaisissa: ”Adoptoidaan turvapaikanhakijat”
Miten minun opinnot etenisivät, jos ei olisi ihmisiä, jotka hoitaisivat Ossiania, Saga Riihinen kysyy. Riihinen on auttanut turvapaikanhakijoita, mutta saanut heiltä myös itse apua.
VAPAAEHTOISTYÖ Kahden lapsen yksinhuoltaja Saga Riihinen antaa turvapaikanhakijoiden myös auttaa itseään.
Kun Saga Riihinen, 27, muutti uuteen asuntoon Kauniaisissa, muuttotavaroita kantoi seitsemän turvapaikanhakijaa. Tupaantuliaisissa tarjottiin irakilaista ruokaa, sillä tutuiksi tulleet miehet tarjoutuivat kokeiksi. Ja monet kerrat Riihinen on saanut lastenhoitoapua maahanmuuttajilta mennäkseen Aalto-yliopistolle opiskelemaan.
Riihinen uskoo intersektionaaliseen feminismiin, jossa ollaan solidaarisia kaikkein heikoimmassa asemassa olevia kohtaan, mutta vierastaa silti ajatusta, että turvapaikanhakijat ovat autettavia ja heidän kanssaan toimivat auttajia.
– Itse koen lähinnä mahdollistavani heille mahdollisimman normaalia elämää, kun yhteiskunta pitää heitä ulkopuolella. Kyse on kuitenkin pääasiassa työkykyisistä aikuisista ihmisistä. Kyllä tämä aika molemminpuolista on ollut, Riihinen kuvailee.
Mutta palataanpa lähtöruutuun. Mikä sai opiskelevan ja työssäkäyvän yksinhuoltajan toimimaan, kun turvapaikanhakijoita alkoi tulla maahan?
Riihinen etsi vapaaehtoistyötä, jonne voisi ottaa lapsen mukaan. Pian hän löysikin itsensä Uudenmaankadun vastaanottokeskuksesta ohjaamasta lastenryhmää.
– Ajattelen vähän, että adoptoidaan nämä ihmiset. Ehkä taustalla on vähän itsekäskin ajatus. Heidän kotoutumista ei edistä, että näytämme keskisormea.
Riihinen liittyi turvapaikanhakijoihin empaattisesti suhtautuvaan Refugee hospitality clubiin ja lähti vastaan Rovaniemeltä saapuvaa turvapaikanhakijoita tuovaa junaa.
– Viranomaiset olivat hukassa, mutta kehtasivat väittää, että me vapaaehtoiset olemme tiellä, Riihinen muistelee.
Otaniemessä Riihinen on koordinoinut vapaaehtoishommia, jakanut vaatteita, opettanut Suomea ja parantanut maailmaa teekupin ääressä.
– Oleskeluluvan saaneille järkkäämme huonekaluja ja asuntoja sekä autamme paperiasioiden kanssa. Kielteisen päätöksen saajia tuemme osaamisemme mukaan, tulkkaamme ja yritämme myötäelää.
Riihinen on avannut kotinsakin turvapaikanhakijoille. Hänen luonaan majoittui kaksi naista, jotka saivat myöhemmin kielteisen turvapaikkapäätöksen.
Otaniemen vastaanottokeskuksen toimintaa ollaan pian lakkauttamassa ja Riihinenkin aikoo keskittyä enemmän opiskeluihin ja lapsiinsa.
Riihinen sanoo elämänsä alkavan pikku hiljaa näyttää siltä miltä hän haluaa. Hän haaveili pitkään yhteisöasumisesta ja toisesta lapsesta. Nyt nämä haaveet ovat totta.
– It-ala on mun juttu ja siellä aion menestyä. Kolmas lapsikin olisi kiva. Ja saattaisi tänne mahtua vielä kämppikseksi vaikka joku oleskeluluvan saanut.
Aiemmin Riihinen on ollut julkisuudessa muun muassa kiintymysvanhemmuuden ja lapsentahtisen imetyksen puolestapuhujana (LV 8.11.2011). Riihinen imetti esikoistaan reilut neljä ja puoli vuotta. Kuopus ei kuulemma ole niin ”tissiorientoitunut”.