Pastori Marjaana Toiviainen kirjoittaa julkisesti Facebookissa, ettei osaa päättää muuttaako Tansaniaan vai jäädäkö Suomeen. (KUVA: Liisa Takala)
Julkaistu: 23.4. 18:21
Uutisotsikoihin päätynyt pastori Marjaana Toiviainen pohtii Suomesta lähdön haastavuutta Facebook-kirjoituksessa.
Turvapaikanhakijoiden puolesta näkyvästi puhunut Oulunkylän seurakunnan pastori
Marjaana Toiviainen kirjoittaa julkisesti Facebookissa,
ettei osaa päättää muuttaako Tansaniaan vai jäädäkö Suomeen.
Aiemmin tällä viikolla
uutisoitiin Toiviaisen Facebook-kirjoituksesta, jossa hän kertoi aikovansa muuttaa toukokuussa ulkomaille. Syyksi muuttoon hän kertoi sen, ettei koe enää voivansa asua kotimaassaan. Hän avasi kirjoituksessa sitä, mitä hänen käsityksensä mukaan on rasismi Suomessa.
Hän kertoi myös joutuneensa pelkäämään ”henkensä edestä” ja asennuttaneensa kotiinsa hälytysjärjestelmän.
– Terveiset hallitukselle: voititte, Toiviainen kirjoitti tuolloin Facebookissa.
Lauantaina Toiviainen julkaisi Facebookissa uuden julkisen kirjoituksen, jossa pohtii lähteäkö vai jäädä. Hän kertoo uskoneensa tehneensä päätöksen muutosta Tansaniaan, mutta alkaneensa sittemmin harkita asiaa.
Englanniksi kirjoitetussa julkaisussa pastori kertoo, ettei pysty asumaan Suomessa, koska kokee kotimaansa tekevän hänet tällä hetkellä ”sairaaksi”. Syyksi tuntemuksilleen nainen selittää sen, että hänen kokemuksensa mukaan Suomessa kohdellaan ihmisiä eri tavalla ihonvärin perusteella.
– Olen todella sekaisin. En tiedä mitä tehdä. Tulisin kaipaamaan perhettäni todella paljon. Mutta minulla on perhettä myös Tansaniassa. Mitä tehdä? Missä asua? Olen eksynyt, Jumala, näytä minulle tie, nainen kirjoittaa.
Toiviainen on ollut mukana perustamassa kotimajoitusta turvapaikanhakijoille tarjoavaa Refugees Welcome -verkostoa ja puhunut julkisuudessa painokkaasti turvapaikanhakijoiden puolesta. STT:n mukaan Toiviainen oli näkyvästi esillä Metsälän vastaanottokeskuksessa, Pasilan poliisitalolla ja Helsinki-Vantaan lentokentällä järjestetyissä mielenosoituksissa.
Kotimaa24 uutisoi viime viikolla, että turvapaikanhakijoiden puolesta puhuneesta pastorista on tehty useista kanteluita tuomiokapituliin. Julkaisun mukaan kanteluita oli kiirastorstain iltapäivään mennessä tehty 23.
Helsingin Sanomat uutisoi tällä viikolla Toivaisen ja muiden Helsingin seurakuntien työntekijöiden nykyisin kohtaamasta vihapuheesta.
Toiviainen ei halunnut kommentoida asiaa Ilta-Sanomille
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005182150.html