Yanina Jackson
Onko täällä ketään joka voisi majoittaa turvapaikanhakijan
ilmaiseksi Helsingissä asumaan? Hän on iältään 24-vuotias mies ja todella cool ja sosiaalinen. Laita viestiä jos kiinnostaa! Asia on todella kiireellinen.
Kommentit
Henrika Rautanen
Eikö siis ole kattoa pään päällä? Olen Porvoossa, mutta hätäapua esim. viikoksi saattaa järjestyä. Majoitusta pitemmäksi aikaa ei.
Yanina Jackson
Hän tarvitsisi apua Helsingin alueella. Kiitos viestistä kuitenkin.
Henrika Rautanen Ok. Ovet auki taivasalla oleville kumminkin väliaikaisesti
Yasmin Yusuf
Yanina Jackson Suosittelen ottamaan yhteyttä Refugees Welcome- kotimajoitusverkostoon.
https://www.facebook.com/refugeeswelcomefinland
Yanina Jackson
Hänen äidinkielensä on arabia. Mutta puhuu myös hyvin englantia ja vähän suomea.
Erkki Saari
Onko Helsinki ainut kunta Suomessa, jossa hän voi asua?
Yanina Jackson
Kyllä, nimenomaan Helsinki on hänen alueensa.
Erkki Saari
Mitä tarkoitat Helsingin alueella? Tarkoitatko kenties Helsinki-Espoo-Vantaa -aluetta vai ns. Suurmetrolialuetta, johon luetaan myös esimerkiksi Hyvinkää, vai jotain muuta aluetta?
Yanina Jackson
Vain siis Helsinki, ei Espoo tai Vantaa jne.
Fila Noor
Yanina Jackson Mikä panee ihmisen valitsemaan Helsingin..kun varmaan Keiteleeltä tai Vesannolta löytyisi heti koti.
Yanina Jackson
Helsingissä mahdollisuus löytää töitä, joukkoliikenne toimii suht edullisesti kortilla, lääkäri ilmainen,
paljon tapahtumia ja ihmisiä jne.
Fila Noor
Yanina Jackson miten lääkäri on ilmainen vain Helsingissä? Kyllä se turvapaikan hakijoille on jokapaikassa.
Erkki Saari
Niin en tiedä Yanina Jackson, mikä noista asioista ei pätisi myös vaikkapa Hyvinkääseen, josta myös pääsee aika helposti junalla Helsinkiin, Hämeelinnaan, Tampereelle ja Lahteen, jos siihen tulee tarvetta. Olen ystävystynyt jokin aika sitten muutaman vuoden 2015 lopulla kiintiöpakolaisena Hyvinkäälle saapuneen eritrealaisen kanssa. Heille asuminen täällä ei ole ollut kovinkaan vaikeaa.
Yanina Jackson
Erkki esimerkiksi Hyvinkää-Helsinki väli junalla on erittäin kallis jos ei ole alennuksia käytettävissä. Turvapaikanhakijoilla ei ole paljon rahaa käytettävissä. Helsingistä saattaa onnistua työn saanti jos on onnea.
Erkki Saari
Tuo on tietenkin totta Yanina, että matka Hyvinkäältä Helsinkiin maksaa paljon, kun ajatellaan turvapikanhakijoilla käytettävissä olevan rahan määrää. Kokonaisuushan se on, mikä ratkaisee, missä kukakin voi milloinkin asua ja elää. Ja tuohon kokonaisuuteen kuuluu niin monta huomioonotettavaa asiaa, että niiden kaikkien kaikinpuolinen putarointi pitää jättää tässä tekemättä. Toivon, että tähän asiaan löytyy mahdollisimman hyvä ratkaisu riittävän nopeasti.
Fila Noor
Erkki Saari Jos Hyvinkäällä saa kolmion 500e ja hesassa 21m2 pottero maksaa tonnin on se junalippu vielä halpa.Hyvinkäälläkin on tapahtumia ..ja miksi aina niitä edes tarvii olla...
Yanina Jackson
Fila Noor
nyt tarvitaan ilmaista asumista ei 500€:n kämppää.
Fila Noor
Yanina Jackson Uskon että Hyvinkäältäkin löytyy ihmiset täytyy opettaa että Helsinki ei ole ainoa paikka suomessa
Anni Karttunen
Fila Noor
jokaisella on täysi oikeus omista syistään valita missä päin ja millaisella paikkakunnalla haluaa asua. Varmaan tämä ihminen ihan itsekin osaa puntaroida eri ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia, ja on päätynyt siihen, että Helsinki on hänelle paras ratkaisu. Kunnioitettaisiinko sitä?
Fila Noor
Anni Karttunen mä mainostan nyt Hyvinkäätä en pahalla
Anni Karttunen
Hyvinkää on hyvä mesta, ei siinä mitään. Mutta jotkut sitten (minä mukaanlukien) valitsee Helsingin, ja hyviä valintoja molemmat.
Erkki Saari
Niin ratkaisun, joka mahdollistaa ilmaisen asumisen, löytyminen lienee se kaikkein tärkein pointti tällä kertaa. Tuo muistuksesi Anni Karttunen ihmisen oman valinnan kunnioittamisesta on minusta nyt aika aiheeton, kun otetaan huomioon, ketkä tähän keskusteluun tällä kertaa ottavat osaa. Ihan oman kokemuksenikin siitä, miten alttiita vieraaseen maahan syystä tai toisesta muuttanut on niin sille vaikutukselle, joka meillä häntä auttamaan pyrkivillä häneen on, kuin sille vaikutukselle, joka hänen mahdollisilla ystävillään häneen on, perusteella haluan sen sijaan muistuttaa meitä auttajia, ettemme ainakaan me auttamaan pyrkiessämme toimisi vain oman "uskomme" ohjaamina, vaan pohtisimme, mikä onkaan missäkin tapauksessa paras mahdollinen ratkaisu.
Fila Noor
Totta yleensäkkin turvapaikan hakijoita pitäisi sijoittaa ympäri suomen pieniinkin kuntiin ja pieniin kaunkeihin.
Ruotsissa tehtiin se virhe että heidät tavallaan eristettiin määrättyihin kaupungin osiin , liian paljon liian monimuotoisista kulttuureista. Pienen paikkkunnan etu on että siellä kotoutus käy paremmin, isot kaupungit nielee omaan sulatus uuniin ja useat on tosi yksin ei tutusta kuin maanmiehiin, suomalaiset jää kauas...Nämä minun ajatuksia mutta asunkin paikkakunnalla joka voi olla ylpeä kotouttamisestaan ainakin nuorten suhteen.
Anni Karttunen
En sitä lainkaan pahalla tarkoittanut, varmasti kaikki samalla asialla. Tarkoitin vaan sitä, että jollekin esim tapahtumatarjonta voi olla aivan mielettömän tärkeä tekijä hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. En ottaisi kaikkea toimijuutta pois tph:lta, vaikka hyvä pointti toki tuo vaikutusalttius varmasti joidenkin kohdalla. Parhaan mahdollisen ratkaisun löytämiseksi on aivan välttämätöntä kuunnella päätöstä tekevää ihmistä itseään, vaikka oma tarkoitus olisi kuinka hyvä - tätä samaa asiaa sanomme molemmat eri tavoin.
Anni Karttunen
Onneksi mahtuu paljon myös hajalleen pieniin kuntiin sijoittamisen ja suurkaupunkien tiettyihin kaupinginosiin eristämisen väliin. Siinä tilassa varmaan löytyy liikkumavaraa myös yksilön henkilökohtaisille toiveille.
Fila Noor
Mä aina mietin mistä ,ne turvapaikan hakijan toiveet tulee päästä esim: Helsinkiin? Eikö pääasia ole päästä turvaan meillä ei ole sotaa eikä vainoa missään kolkassa. Tämä mun kirjoittelu on lähinnä pohdintaa ei arvostelua.
Erkki Saari
Samaa mietin Fila minäkin niin turvapaikan hakijoiden kuin muutenkin maasta toiseen saapuneiden kanssa toimiessani. Ja ainakin tällä hetkellä olen taipuvainen ajattelemaan samoin kuin sinä, mikä on tärkeintä silloin, kun emme ole tekemisissä ihan toise…
Näytä lisää