Pakolaisuus

YLE: Maahanmuuttajat kyllästyivät pikkukunnan huonoihin bussiyhteyksiin – runsaan vuoden asumisen jälkeen lähes kaikki ovat muuttaneet pois

Koska olivat otsikon mukaankin maahanmuuttajia, eivät pakolaisia? Miksi muuten Yleisradio sotkee edelleen noiden asioiden merkitystä? Hämärretään sitä kuka on pakolainen, kuka maahanmuuttaja ja kuka laiton maahantulija. Miksi ihmeessä ja onko sanalla "pakolainen" jokin negatiivinen painolasti?

Arabian taitokin kuulemma heikkeni. Kovin valitettavaa. Helsinkiin kun muuttavat niin 5 sukupolvea eteenpäinkin puhuu arabiaa. Mutta eikös se olekin monikulttuurisuuden politiikan yksi tavoite?
 
Viimeksi muokattu:
Sinulla on mahdolisesti ollut "parempaa lukemista", joten jos esität palstalla tällaisen väitteen, toivoisin sinun liittävän viitteen todistusaineistoon tai edes juttuihin, joissa asiaa käsitellään.

Facebook on todistanut, että venäläistrollit ostivat yli 100 000 dollarilla mainoksia Facebookista Yhdysvaltain vaalien aikana. Osa mainosmateriaalista pyrki herättämään Yhdysvalloissa sekä uskonnollisia, rodullisia että sosiaalisia jännitteitä. Myös Google on todistanut tiedustelulle. Venäjä käytti online-työkaluja ja -alustoja kylvääkseen epäsopua ja vaikuttaakseen vaaleihin. Normipropagandaa.

Hillaryn hakkeroinnista Trump on sanonut, että "sehän voi olla joku tyyppi New Jerseysta".

Tuossa on silti kiinnostava raportti:

http://stmedia.startribune.com/documents/1russia010717.pdf


Qanon. Ei mulla muuta lähdettä ole. Five eyes järjestelmä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Five_Eyes
Qanon tätä on tähdentänyt koko ajan, että tämä porukka ei uskonut Hillaryn voivan hävitä. Ja hävis kumminkin. Venäjän sekaantuminen vaaleihin - huhu oli mi6 Steeleltä lähtöisin, ja lähti Strzokin ja Paigen myötävaikutuksella laukalle.

Silleesä nämä maat liittyy vaaleihin. Tuskin siellä kukaan lippuja räplää, vaan hämmenetään muuten. Mutta lähteitä on huono tarjota, näistä kukaan kirjoittele lehteen.
 
Qanon. Ei mulla muuta lähdettä ole. Five eyes järjestelmä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Five_Eyes
Qanon tätä on tähdentänyt koko ajan, että tämä porukka ei uskonut Hillaryn voivan hävitä. Ja hävis kumminkin. Venäjän sekaantuminen vaaleihin - huhu oli mi6 Steeleltä lähtöisin, ja lähti Strzokin ja Paigen myötävaikutuksella laukalle.

Silleesä nämä maat liittyy vaaleihin. Tuskin siellä kukaan lippuja räplää, vaan hämmenetään muuten. Mutta lähteitä on huono tarjota, näistä kukaan kirjoittele lehteen.

Eli salaliittoteoria lähteenä. Ei tuo Five Eyes -linkki toimi lähteenä väittämälle lainkaan. Se on vain määritelmä signaaliyhteistyöstä.

Qanon on äärioikeistossa jonkin verran huhuja liikuttanut salaliittoteorian yläkäsite. Sen piirissä on syntynyt ns. pizzagate (Hillary tilaa pikkulapsia Valkoiseen taloon kätkien ne pizzatilauksiksi). Barak Obama, Hillary ja George Soros pyörittävät tällaista bisnestä Valkoisessa talossa, jonne ei tilatakaan pitsaa vaan lapsia. Kun joku tilaa vaikka Frutti di maren, se on tietyn tyyppinen lapsi ja jos on päällä "ananasta", se meinaa jotain jne.

No, tämä tästä.
 
  • Tykkää
Reactions: Tex
YK:n uusi maahanmuuttosopimus (GCM) ja Suomi

28.11.2018 / RIIKKA

Suomen osalta GCM:n (Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration) ujuttaminen maahanmuuttopolitiikan osaksi alkoi 19. syyskuuta 2016, kun Helsingistä kohti New Yorkia lähti korkean tason delegaatio. YK:n 71. yleiskokous järjestettiin 20-24.9.2016.

Suomen valtuuskuntaa johti tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Mukana olivat ministerit Timo Soini, Kai Mykkänen ja Pirkko Mattila.
4.jpg

Soini ja Mattila kuuluivat tuolloin perussuomalaisiin.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmää ei informoitu kokousten maahanmuuttoasioista tai käyntiin saatetusta GCM-prosessista, kuten ei usein muistakaan ministeriryhmän tekemisistä.

New Yorkissa pidettiin kaksi pakolaisiin ja maahanmuuttoon keskittyvää kokousta, joista toista isännöi YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon ja toista Yhdysvaltain presidentti Barack Obama. Molempiin kokouksiin osallistuivat Timo Soini ja Kai Mykkänen.

Monet pakolaistutkijat ja kansalaisjärjestötoimijat odottivat New Yorkin kokoontumiselta jopa Geneven sopimuksen tasoista uutta ”suvaitsevampaa” asiakirjaa, josta tulisi valtioita velvoittava – siis koko turvapaikka- ja pakolaisinstituution muovaamista uudelleen, heijastelemaan ”uutta todellisuutta”, jossa pakolaiskriisi, Euroopan turvapaikkakriisi ja esimerkiksi Syyrian konflikti olivat merkittävässä roolissa.

Barack Obaman isännöimästä kokouksesta, johon osallistui 17 kehittynyttä maata ja joukko vähemmän kehittyneitä, saatiin neuvottelutulokseksi 4,5 miljardia dollaria lisää rahaa pakolaisten auttamiseen ja lasten kouluttamiseen. Osallistujamaat lupasivat tarjota uudelleensijoituspaikan 360 000 pakolaiselle.
6.jpg

Ban Ki-moon ehdotti omassa kokouksessaan – siis GCM:ää alustavasti valmistelevassa valtioiden kokoontumisessa – että YK:n jäsenmaat ottaisivat vuosittain vastaan kymmenen prosenttia maailman kaikista liikkeellä ja leireillä olevista pakolaisista. Tähän ei suostuttu.

Kokouksesta toimitettiin julistus, jossa kirjataan vuonna 2018 pidettävästä (Marrakechin) kokouksesta. Julistuksen muu teksti on hyvin tyypillistä YK-kieltä: kaunista puhetta, ihmisoikeuksia, kunnioittamista, tarpeita, tarkastelua, keskittymistä, sitoutumista, mahdollisuuksia, lupaamista, pakolaisia, siirtolaisia, muukalaisvihaa, hyvin vähän konkretiaa.
Mobility, horizons, rights, needs, dignity, global sitä jaglobal tätä.​
Tällaiset tekstit on helppo sivuuttaa, koska niissä ei oikeasti sanota mitään. YK – ja nykyään pitkälti myös EU – tuottaa vastaavaa tekstiä ja jargonia sivukaupalla joka päivä. Niitä lukevat lähinnä virkamiehet ja opinnäytteitä tekevät opiskelijat.
Juuri tähän GCM:n puolustajatkin ovat vedonneet: asiakirjassa ei oikeasti sanota tai velvoiteta mitään.

Väitteeseen kiteytyy aika paljon koko globaalin byrokratian mielettömyyttä – miksi ihmeessä näitä abstrakteja käsitekokoelmia sitten hirveällä rahalla ja energialla väännetään, jos niillä ei ole mitään vaikutusta?

En kuitenkaan niele velvoittamattomuuden väitettä tämän kompaktin kohdalla.
The Global Compact carries a strong human dimension to it, inherent to the
migration experience itself.
Lisää ideologista vipuvoimaa maahanmuuton edistämiseksi
Koko maahanmuuttoa ja siirtolaisuutta edistävä ideologia, monikultturismi, globalismi ja nykyään myös liberalismi perustuvat pitkälti nimenomaan julistuksellisuuteen ja epäselvään kieleen. Abstraktit ja pinnalliset käsitteet ja muotoilut muuttuvat voimakkaiksi jatkuvan toiston avulla.
Toistoa suorittavat oikeamieliset poliitikot, kansalaisjärjestöt, poikkikansalliset ja hallitustenväliset elimet, liberaali media, valtava oikeustoimijoiden, kuten pakolaislakimiesten ja ihmisoikeusaktivistien, joukko sekä yhä enemmän myös kaupalliset toimijat, jotka käyttävät ”eettisyyttä” brändäykseen eli siis mainontakeinona.
The Global Compact builds upon its recognition that migration is a multidimensional reality of major relevance for the sustainable development of countries of origin, transit and destination, which requires coherent and comprehensive responses.
Tällä käsitteiden aikaansaamalla dynamiikalla ja erilaisilla arkitoimintaan siirtyneillä käytännöillä on lopulta huomattavan suuri rooli maahanmuuttopolitiikan muotoutumisessa, etenkin juuri Suomen kaltaisissa maissa. Kuten olen aiemminkin selittänyt, Suomen ei olisi tarvinnut lainsäädäntönsä tai kansainvälisten sopimustensa puitteissa noudattaa läheskään niin liberaalia maahanmuuttopolitiikkaa kuin se on yli 20 vuotta jo noudattanut. Maahanmuuttopolitiikkamme on – syistä, joiden avaaminen ei mahdu tähän kirjoitukseen – huomattavasti liberaalimpaa, kaikilla osa-alueillaan, kuin mihin pelkkä erilainen lainsäädännöllinen ja oikeudellinen tulkinta antaisivat mahdollisuuksia.

Mitä laajemmalle levinnyttä ja voimakkaampaa maahanmuuttoteollisuus ja byrokratia ovat, sitä enemmän vipuvoimaa liberaali ”suvaitsevaisuus” saa suhteessa rajoittavaan politiikkaan. Tämä on nähty muutaman viime vuoden aikana Suomessa monta kertaa.

Pelkkä tarpeeksi kovaa huutava kansalaisjärjestö- ja mediakenttä saa polvilleen niin maahanmuuttoviraston kuin sisäministeriönkin. Ehkä jopa tuomioistuimet?
5.jpg

Globaalin liikkumisen periaate: irti maahanmuuton eri kategorioista
Oleellisin kansallinen ja kansainvälinen muutos maahanmuuttopolitiikan käsitteellisellä ja käytännöllisellä tasolla on viime vuosina ollut se, että turvapaikan ja kansainvälisen suojelun hakeminen linkitetään jollain tavalla sellaiseen pääasiassa kehitysmaista lähtevään siirtolaisuuteen tai ihmisten liikkumiseen, jota ei aja suojeluntarve.

Kyse ei valitettavasti ole siitä, että vihdoin ymmärrettäisiin, miten paljon esimerkiksi Eurooppaan suuntautuneissa ”mixed migration”-virroissa on muita kuin aidosti suojaa tarvitsevia tai kuinka merkittäviä tekijöitä kohdemaan sosiaaliturva, hyvinvointijärjestelmä ja liberaali maahanmuuttopolitiikka ovat ihmisvirtojen suuntaamisessa ja salakuljettajien ansaintalogiikassa. Myöskään kyse ei ole siitä, että vihdoin ymmärrettäisiin, miten toimimaton järjestelmä koko turvapaikkainstituutio on.

Ei, kyse on päinvastoin siitä, että niille alemman kehitysasteen maista saapuville ihmisille, jotka eivät saa kansainvälistä suojelua – mutta jotka usein silti hakevat sitä – vaaditaan nyt samoja oikeuksia kuin suojeluaseman saaneille. Vielä rautalangasta vääntäen: Kaikki rajojemme yli saapuvat halutaan nähdä ”yhtä tärkeinä”, riippumatta siitä, mitä turvapaikkaselvityksestä ilmenee.

Kielteisellä turvapaikkapäätöksellä ei tässä ajatuksessa ole mitään merkitystä. Se ei saa siis toimia maahanmuuttoa rajaavana elementtiä.
Promote multi-lingual, gender-responsive and evidence-based information campaigns and organize awareness-raising events.
Tosiasia on, että kielteinen turvapaikkapäätös on jo nyt menettänyt merkityksensä. Kielteisen päätöksen saaneita ei haluta palauttaa, kielteisen päätöksen saaneille halutaan antaa työlupa, kielteisen päätöksen saaneita kutsutaan ”paperittomiksi”, joille taas täytyy saada lukuisia oikeuksia ja palveluita. Usein kaikkia rajan yli saapuvia turvapaikkaa hakevia ihmisiä kutsutaan ”pakolaisiksi” ja käsitellään julkisessa keskustelussa samalla tavalla. Näitä kaikkia tapauksia yhdistää se, että niissä vedotaan ihmisoikeuksiin. Paikoin maahan jäämistä voidaan perustella myös esimerkiksi vaivattomuudella, työllisyysnäkökulmilla tai vain vaihtoehdottomuudella. Mikään näistä ei kestä kriittistä tarkastelua, mutta sillä ei ole merkitystä maahanmuuttodiskurssissa, jota ohjaavat aivan muut seikat kuin tosiasiat.

GCM:n korostama tarve saada aikaan nimenomaan säännöllistä (”regular”) maahanmuuttoa epäsäännöllisen (”irregular”) sijaan edustaa juuri tätä.

Selkokielelle muunnettuna se tarkoittaa, että kehitysmaiden ihmisillä täytyy olla ”laillisia reittejä” tulla maahan, jotta heidän ei tarvitsisi tulla rajalle hakemaan turvapaikkaa. Turvapaikanhakua pidetään yleisesti vaarallisena ja kalliina, sen nähdään tukevan salakuljettajia ja muuta rikollista toimintaa sekä aiheuttavan epävakautta. Näiden maasta toiseen kulkevien ihmisten, jotka eivät pakene hengenhädässä, pitäisi – tämän politiikan mukaan – päästä maahan muuta reittiä.
Raja yhtäältä laillisen ja laittoman ja toisaalta humanitaarisen ja ei-humanitaarisen maahanmuuttajan välillä on koko ajan häilyvämpi, ja tämä nimenomaan on sekä maahanmuuttoon ideologisesti että taloudellisesti suhtautuvien intressien mukaista. Juuri tähän väliin iskee GCM-sopimus.
Develop and improve national policies and programmes relating to international labour mobility.
Vastaavasti ”työperäisen” maahanmuuton kategoria eroaa yhä vähemmän muista ryhmistä – silläkin tarkoitetaan samaa asiaa, kehitysmaista saapuvaa ihmismassaa, tässä tapauksessa halpatyömarkkinoille töihin tulevia kouluttamattomia tai vähän koulutettuja ihmisiä. GCM-sopimuskin korostaa omaa tarkoitustaan juuri sillä, että länsimaat tarvitsevat työvoimaa. Viime viikkojen vyörytys myös Suomessa aiheen tiimoilta on ollut suurta. Kategorioiden sekoittaminen on vain osin tahatonta ja ymmärtämättömyyteen liittyvää.
On toki olemassa toisenkinlaista siirtolaisuutta. Mutta korkeakoulutetuille, akateemisille osaajille, joista maapallon osaamiskeskittymät kilpailevat, ei kirjoiteta YK-sopimuksia tai pidetä julistuksellisia puheita – työperäisyys tässä yhteydessä tarkoittaa siis aina maahanmuuttoa, joka saapuu alemman kehityksen tai tulotason maista.

Sopimus tekee maahanmuuton rajoittamisesta yhä vaikeampaa
GCM-sopimus tulee ehdottomasti vaikuttamaan kansalliseen ja EU-tason maahanmuuttopolitiikkaan, erityisesti Suomessa, jossa ei ole olemassa juuri minkäänlaisia vahvoja rajoituksia ajavia puskureita, yhtä oppositiopuoluetta lukuun ottamatta. GCM uppoaa kuin kuuma veitsi voihin sellaisiin maihin, joille on erityisen tärkeää näyttäytyä kansainvälisillä areenoilla sovinnollisesti, tottelevaisesti ja ”kunnianhimoisesti”.

Toisaalta on täysin perusteltua uskoa, että sopimus vaikuttaisi juridisesti myös common law -oikeusjärjestelmään nojaavissa maissa (Yhdysvallat ja Australia eivät allekirjoitakaan sopimusta). On myös täysin selvää, että sopimus ei ainakaan heikennä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen suvereniteettivastaista tulkintatapaa. Päinvastoin se mitä ilmeisimmin tulee vahvistamaan sitä ja koko normatiivista ihmisoikeuskompleksia. Tällä lienee ennen pitkää selvä vaikutuksensa myös Suomeen.
3.jpg

Tapasin toissaviikolla New Yorkissa GCM-sopimuksen valmisteleviin virkamiehiin kuuluvan Jonathan Prentice’in (Chief of Office of The Office of the Special Representative for International Migration). Totesin hänelle, että GCM on voimakas ”pehmeä instrumentti”, joka ehdottomasti tulee muuttamaan tulevaa maahanmuuttopolitiikan lainsäädäntöä ja käytäntöä etenkin normeja kirjaimellisesti seuraavissa maissa. Hän oli kanssani eri mieltä ja totesi saman asian kuin monet häntä ennen: sopimus ei ole sitova eikä velvoittava.

Juridisella sitovuudella ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa juuri mitään merkitystä. Kaikki tietävät, että mitään juridisesti velvoittavaa sopimusta ei turvapaikkamaahanmuuton suhteen saataisi enää aikaiseksi.

Geneven sopimukseen ei uskalleta kajota, koska mitään läheskään yhtä sitovaa ja voimakasta ei kyettäisi saamaan aikaiseksi. Pakolaissopimus on aikansa lapsi. Täysin vanhentunut, mutta minun mielestäni toki eri syistä kuin YK:n.

Eivät monet muutkaan ihmisoikeustyökalut ole juridisesti velvoittavia – siitä huolimatta ne vaikuttavat politiikkaan ja päätöksiin, ja niihin on mahdollista vedota.

Miksi sopimuksen arkkitehditkään eivät uskalla seistä sen takana? Pelkäävätkö ne populismia?
We commit to promote an open and evidence-based public discourse on migration and migrants in partnership with all parts of society, that generates a more realistic, humane and constructive perception in this regard.
2.jpg

Jonathan Prentice ja suomalaisen delegaation jäseniä marraskuussa 2018.

Demokraattinen yhteiskunta ja maahanmuuttokritiikin hiljentäminen
Yhdenkään järkevän maan ei pitäisi allekirjoittaa GCM-sopimusta eikä mitään muutakaan kansainvälistä tai globaalia instrumenttia, joka koskettaa kansallista maahanmuuttopolitiikkaa. On suunnattoman surullista, että tällainen asia näyttää menevän Suomessa läpi seremoniallisesti, ilman että asiasta on edes keskusteltu parlamentaarisella tasolla. Ennen perussuomalaisia (tai oikeastaan Jussi Halla-ahoa) suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa tehtiin juuri näin ja ainoastaan näin, kansainvälisissä kabineteissa ja suomalaisten virkamiesten huoneissa.
Hyväksyvätkö kansalaiset tämän vielä vuonna 2018?

Itse olen niin kyyninen, etten edes usko, että Suomen neuvottelijat ovat ymmärtäneet, mistä on kysymys. Kunhan taas ollaan ”hyvän asian puolella” ja tuetaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Julkisuudessa esillä olleet virkamiehet ovat esittäneet asian niin kuin kyseessä olisi sopimus, joka vastaa yksiselitteiseen ja lähinnä tekniseen ongelmaan yksiselitteisillä tavoilla, hyödyttäen kaikkia osapuolia. Näin ei tietenkään ole. Maahanmuuttoon niin kansallisella kuin globaalilla tasolla liittyy valtavia poliittisia ja taloudellisia intressejä ja ristiriitoja, voittajia ja häviäjiä, eikä ongelmaa voi ratkaista teknisesti.

Toisaalta sopimusta on lähestytty ainoastaan juridisen luennan kautta. Tämä on aivan liian yksipuolista ja häivyttää suuren osan sopimuksen vaikutusalasta ja politiikan mekanismeista.
Stopping allocation of public funding or material support to media outlets that systematically promote intolerance, xenophobia, racism and other forms ofdiscrimination towards migrants, in full respect for the freedom of the media.
Myöskään Suomen medialla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä ottaa asiasta selvää tai ylipäätänsä käsitellä näin monimutkaisia asioita. Valtamediassa ei tulla näkemään keskustelua asiasta, toisin kuin monissa muissa maissa. Demokratian välttämätön edellytys, avoin ja kriittinen media, on Suomessa yhä hatarampi.

YK:ssa sopimusta koskeviin kysymyksiini vastattiin myös kertomalla, että asia ei lopulta koske lainkaan ”meitä” (rikkaita länsimaita) vaan nimenomaan valtioita, joilla on ”eniten ongelmia ja jotka kantavat suurimman taakan”.

Sikäli väite on tietysti totta, että globaalit massaliikkeet kulkevat pääasiassa yhteen suuntaan, pois kehittyvistä ja alemman tulotason maista eli Lähi-Idästä, Afrikasta, Aasiasta, Etelä-Amerikasta – kohti kehittyneitä, korkean tulotason ja hyvinvoinnin maita. Niinpä nämä sopimukset todella käsittelevät aivan muita kuin vaikkapa suomalaisia ulkomaille muuttavia ihmisiä.
1.jpg

For the effective implementation of the Global Compact, we require concerted efforts at global, regional, national and local levels, including a coherent United Nations system.
Haluavatko kehitysmaiden ihmiset sitten tulla tänne? Aivan varmasti ja tietysti.

Marrakechin kokouksen jälkeen meidän velvollisuuttamme hyväksyä tuon halun konkreettiset seuraukset on taas hieman vaikeampi kyseenalaistaa.

https://riikkapurra.net/2018/11/28/ykn-uusi-maahanmuuttosopimus-gcm-ja-suomi/
 
Suullinen kysymys YK:n maahanmuuttoa koskevasta asiakirjasta (Laura Huhtasaari ps)

Keskustelu

16.36 Laura Huhtasaari ps

Arvoisa puhemies! Suomi on hyväksymässä GCM-maahanmuuttosopimuksen joulukuussa Afrikan Marrakechissa. Sopimuksen hyväksymiselle ei ole yksimielisyyttä, perussuomalaiset äänestivät ulkoasiainvaliokunnassa sopimuksen hyväksymistä vastaan.
Kyseisestä asiapaperista irtautuvien maiden määrä kasvaa päivä päivältä. Viimeksi eilen Italian hallitus ilmoitti, ettei se lähetä edustajaa Marokkoon hyväksymään Global Compactia. Tätä ennen sopimuksesta ovat lähteneet USA, Australia, Israel, Itävalta, Unkari, Slovakia, Tšekki, Puola ja Bulgaria. Hyväksymällä sopimuksen Suomi asemoi itsensä niihin maihin, jotka tietoisena poliittisena valintana haluavat lisätä itselleen maahanmuuton lukuisia ongelmia.
Sopimus ei ole oikeudellisesti sitova, mutta on selvää, että se tulee vaikuttamaan poliittiseen järjestelmään, Suomella kun on tapana suhtautua myös ei- oikeudellisesti sitoviin sopimuksiin orjallisesti, kuten huomasimme tämän vapaaehtoisen taakanjakomekanismin kohdalla — lähinnä vain Suomi noudatti sitä [Puhemies koputtaa] kirjaimellisesti.
Kysyisin tästä ja vetoaisin nyt uudestaan hallitukseen: älkää lähettäkö edustajaa hyväksymään [Puhemies koputtaa] tätä sopimusta Suomen puolesta.

16.38 Ulkoministeri Timo Soini (vastauspuheenvuoro)

Arvoisa rouva puhemies! Mikähän tällä kertaa on perussuomalaisten päivän tarjous? Euroopan parlamentissa Jussi Halla-aho vastusti tätä. Eikö hänen sanansa tehonnut, eikö viesti tullut perille vai eikö sitä otettu huomioon, kun teidän edustajanne kesäkuussa hallintovaliokunnassa ja suuressa valiokunnassa hyväksyivät tämän, koska eivät vastustaneet? [Perussuomalaisten ryhmästä: Ei, ei! — Leena Meri: Seli seli!] No nytten te taas vastustatte. Mitä seuraavalla kerralla tehdään? Tässä touhussa ei ole johdonmukaisuuden häivääkään. Ja mitä sitten tulee itse tähän sopimukseen, tai paktiin, niin kuin te sanotte, niin kuinka joku on lähtenyt semmoisesta sopimuksesta, jota ei ole edes olemassa? [Leena Meri: Niin, ei vielä!] Marrakechiin mennään hyväksymään asiakirjaa, kompaktia, ja sitten lopullisesti tämä asiakirja päätöslauselmalla hyväksytään YK:ssa. [Puhemies koputtaa] Että mikä on tällä hetkellä teidän tarjouksenne?

Toinen varapuhemies Tuula Haatainen

Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan.

16.39 Laura Huhtasaari ps (vastauspuheenvuoro)

Arvoisa puhemies! Höpö, höpö, ministeri Soini. Asian käsittely on vielä kesken. Perussuomalaiset äänestivät tämän sopimuksen hyväksymistä vastaan ulkoasiainvaliokunnassa. Huomenna asiaa käsitellään hallintovaliokunnassa. Joko me hyväksymme sopimuksen tai emme hyväksy sopimusta. Se, että te ette tuoneet sitä julkiseen keskusteluun eduskunnan täysistuntoon, onkin sitten oma lukunsa — se vain notifioitiin E-kirjeellä.
Me vastustamme tätä sopimusta, ja Eurooppa selkeästi jakautuukin niihin maihin, jotka haluavat suojella kansalaisiaan haitalliselta maahanmuutolta, ja niihin, jotka haluavat lisätä ongelmia. Oletteko te, ministeri, lukenut tämän sopimuksen? Siinä mainitaan 86 kertaa sanat ”maa sitoutuu”, esimerkiksi siinä, että ”maa sitoutuu, että varmistamme, että siirtolaisasemastaan huolimatta heille turvataan pääsy peruspalveluihin”. Myös on se, että ”kielteisen päätöksen saaneiden kategorinen säilöönotto kielletään”. Nämä kaikki lisäävät houkuttelevuutta, siis perusteettomien turvapaikkahakemusten [Puhemies koputtaa] määrää. [Puhemies: Kysymykseen!]
Lisäksi Suomella on vielä löysin turvapaikkapolitiikka [Puhemies koputtaa] Pohjoismaissa. [Puhemies: Kysymykseen!] Voisimmeko kiristää sitä edes Pohjoismaiden tasolle?

16.40 Ulkoministeri Timo Soini (vastauspuheenvuoro)

Arvoisa rouva puhemies! Kertaan: Halla-aho vastusti, kesäkuussa perussuomalaiset hyväksyivät, nyt he [Ville Tavio: Miten voi väittää noin? — Leena Meri: Herranjumala!] eivät ole hyväksyvinään. Mikä on päivän tarjous? [Hälinää] — Jos saisin nyt vastata perussuomalaisten älämölöstä huolimatta. — Britannia lähtee brexitin kautta pois, ja he vetävät erittäin tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa. Väitättekö te, että kun he hyväksyvät tämän asiakirjan, niin tällä asiakirjalla he vesittävät oman brexit-polittiikkansa, tiukan maahanmuuttopolitiikkansa. Sitäkö te väitätte? [Mika Niikon välihuuto] Tämä on aivan uskomatonta.
Sitten mitä tähän loppuun tulee, niin kun te tässä esimerkiksi puhuitte näistä kohdista, niin tässä lopussa todettiin, että ”palautusten osalta vahvistettiin maiden velvoite ottaa vastaan omat kansalaisensa”. Sitähän te olette halunneet, semmoinen tässä asiakirjassa [Puhemies koputtaa] nyt on.

16.41 Juho Eerola ps (vastauspuheenvuoro)

Arvoisa puhemies! Tämä maahanmuuttosopimus tosiaan on, niin kuin kuultiin, hallintovaliokunnan esityslistalla, että ei tässä ihan viimeistä sanaa vielä ole sanottu, mutta tästä syystä justiinsa kysyisinkin kuitenkin vastaavalta ministeri Soinilta teidän näkemystänne: tuleeko tämän sopimuksen, tai kompaktin, hyväksyminen lisäämään vai vähentämään haitallisen maahanmuuton määrää Suomessa? Jos vastauksenne on, että ei tule vaikuttamaan suuntaan eikä toiseen tai ette tiedä, mikä tämän vaikutus on, sitten kysyn: Miksi kummassa Suomen sitten tämmöiseen on edes mukaan mentävä, kun koko ajan yhä useampi länsivalta, ja Itävaltakin, [Naurua] on tästä ulkopuolelle jäämässä? Onko teillä aavistusta, miksi näin moni maa on jäämässä pois tästä?

16.42 Ulkoministeri Timo Soini (vastauspuheenvuoro)

Te kysyitte minun mielipiteitäni. Minä kerron, mitä te olette hallintovaliokunnan puheenjohtajana tehnyt: [Leena Meren välihuuto] Kun tämä tuli viimeksi kesäkuussa, te ette tehnyt mitään. Te sanoitte, että tämä ei aiheuta toimenpiteitä. No ei aiheuttanut toimenpiteitä, koska mitä normaalisti tapahtuu, kun E-kirje tulee: ei aiheuta toimenpiteitä. Silloin yhdytään valtioneuvoston kantaan. [Leena Meri: Se on huomenna käsittelyssä!]
No nytten te olette käsitelleet sitä toista kertaa, koska tämä hyvä hallitus ei pimittänyt mitään vaan päätti, että tuodaan toinen jatkokirjelmä, jotta eduskunta saa sanoa sanansa. Ja nyt jos teillä, edustaja Eerola, on hallintovaliokunnassa sen puheenjohtajana vaikutusvaltaa, te varmaan saatte sieltä sellaisen kannanoton, joka tyydyttää tämän eduskunnan enemmistön tahtoa, joka on myös kansanvallan mielipide, mitä tähän asiaan tulee.


16.43 Laura Huhtasaari ps (vastauspuheenvuoro)

Arvoisa puhemies! Nyt, ministeri Soini, kysymys on ihan samasta sopimuksesta. Ei ole mitään toista sopimusta hyväksytty kesällä, ja nyt sitten meillä ihan samasta sopimuksesta on kysymys, ja asian käsittely jatkuu. Se jatkuu niin kauan kunnes siitä tulee lopullinen päätös, ja huomenna tosiaan hallintovaliokunnassa asiaa käsitellään. Ulkoasiainvaliokunnassa äänestimme tämän sopimuksen hyväksymistä vastaan.
Lisäksi tässä vielä lukee tämän sopimuksen kohdalla, että tämän sopimuksen noudattamisen edistymistä ja täytäntöönpanoa tarkastellaan paikallisella ja globaalilla tasolla neljän vuoden välein. Joten mihin tässä sopimuksessa ministeri ajattelee, että Suomi ei sitoudu?

16.44 Ulkoministeri TimoSoini (vastauspuheenvuoro)

Arvoisa rouva puhemies! Kun te koko ajan palaatte tähän valiokuntakäsittelyyn, niin pakkohan minun on kertoa, mitä siellä on tapahtunut. [Perussuomalaisten ryhmästä: Se on huomenna!] Teidän edustajanne ovat suuressa valiokunnassa ja hallintovaliokunnassa hyväksyneet nämä kerran. [Eva Biaudet: Yksimielisesti!] Sitten nousi jostain älämölö, ja ette hyväksy nyt. Hyvä, te ulkoasiainvaliokunnassa pääsitte varajäsenenä pöytään, kun oppositio — jostain syystä, joka on minulle käsittämätön — ei ollut täysimittaisena paikalla, [Leena Meri: Seli seli!] ja se on tietysti teidän oikeutenne, ja teitte siinä kansanvallan kannalta ihan oikein. Muuten sitä ette olisi saanut äänestykseen. On tärkeätä tietää, miten tämä prosessi on mennyt.
Nyt kun eduskuntakäsittely sitten hallintovaliokunnassa loppuu, sitten mennään Marrakechiin, ja siellä sitten vasta... [Leena Meri: Se allekirjoitetaan!] — Ei mitään allekirjoitusta, edustaja Meri. Ei siellä mitään allekirjoiteta. [Leena Meri: Mitäs te teette siellä sitten?] Ei siellä mitään allekirjoiteta. [Puhemies koputtaa] Siellä ei allekirjoiteta mitään. Ei allekirjoiteta.

Kysymyksen käsittely päättyi.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiakohta/Sivut/PTK_123+2018+2.3.aspx
 
Hesarilla on tänään nettisivuillaan iso vaihde päällä maahanmuuttoasioissa.

"Suomi maksoi syyrialaisen Omranin lentolipun Kreikasta, ja hän pääsi alaikäisenä perhekotiin Inkooseen – Migrin tiukennettu linja esti perheen saamisen Suomeen"

"”Ensin syliimme työnnetään vauvat”, kertoo Välimerestä pakolaisia pelastava Tamino Böhm – Pelastusoperaatiot on nyt keskeytetty ja Eurooppaan pyrkiviä ihmisiä hukkuu Välimereen"

Yrittävätkö ehkä pehmittää yleistä mielipideilmastoa Marokon GCM-konferenssin alla?
 
Yrittävätkö ehkä pehmittää yleistä mielipideilmastoa Marokon GCM-konferenssin alla?

No siitä lähtien kun tätä Global-Cum-in-Mouth-sopimusta on Suomessakin tuotu julkisuuteen, on mediassa ollut melkoinen pro-maahanmuutto rumputuli menossa. Ei päivää ilman pakollista puffausjuttua siitä, kuinka emme kertakaikkiaan enää pärjää ilman massiivista (haitta)maahanmuuttoa.
 
 
Viro liittyy sopimukseen, siitä äänestettiin parlamentissa. Mutta kukaan ei lähde Virosta Marrakeshiin vaan Viron YK-lähettiläs saa tehtäväkseen liittää maa YK;n yleiskokouksessa.
Laitoin linkin lehtijuttuun Uutisia Virosta-ketjussa.
 
Tanskan hallitus haluaa lähettää rikoksiin syyllistyneet turvapaikan hakijat eristyksiin pienelle saarelle
https://yle.fi/uutiset/3-10534926

Elikkäs.... Halla-aho ehdottaa, Suomen johto tyrmistyy ja kauhistuu, Tanskassa kuullaan asiasta, pidetään ideaa loistavana ja otetaan saarelle vienti hallitusohjelmaan.
Hyvin me edelleen ammumme omaan jalkaan.
.
 
Viimeksi muokattu:
Viro liittyy sopimukseen, siitä äänestettiin parlamentissa. Mutta kukaan ei lähde Virosta Marrakeshiin vaan Viron YK-lähettiläs saa tehtäväkseen liittää maa YK;n yleiskokouksessa.
Laitoin linkin lehtijuttuun Uutisia Virosta-ketjussa.

Virollehan tuo GCM ei ole iso ongelma, koska fiksuna kansana ovat pitäneet vetovoimatekijät sen verran alhaisina, että matut eivät sinne halua. Nekin jotka kiintiöpakolaisjärjestelmän mukaan sinne jyvitetään, häipyvät heti parempien lihapatojen ääreen kun kynnelle kykenevät.
 
@Aquilifer Niin mutta se ei ole estänyt EKRE;ä (Viron konservatiivinen kansanpuolue) peloittelemasta että Viroa pakotetaan ottamaan vastaan hirmuiset määrät pakolaisia.
Se oli EKRE;n kannattajat jotka repivät Demarien edustajan alas lavalta tuossa miikkaij;n linkkaamassa videossa.
 
GCM "kompaktin" epävirallinen käännös UM:n sivuilta. Laittakaapas tekstihakuun sitou

Emme sitoudu mihinkään..

Yhteinen päämäärä
13. Tässä globaalissa kompaktissa tunnustetaan, että turvallinen, järjestäytynyt ja sääntöjenmukainen
siirtolaisuus hyödyttää kaikkia, jos se tapahtuu harkitusti, suunnitellusti ja yhteisymmärryksen pohjalta.

Siirtolaisuus ei saisi koskaan olla epätoivoinen teko. Kun näin on, meidän on tehtävä yhteistyötä
vastataksemme haavoittuvassa asemassa olevien siirtolaisten tarpeisiin ja heidän kohtaamiinsa haasteisiin.

Meidän on yhdessä pyrittävä luomaan olosuhteet, joissa yhteisöt ja yksilöt voivat elää turvassa ja
ihmisarvoisesti omassa maassaan. Meidän on pelastettava ihmishenkiä ja suojeltava siirtolaisia vaaroilta.

Meidän on voimaannutettava siirtolaiset yhteiskuntiemme täysimääräisiksi jäseniksi, korostettava heidän
myönteistä panostaan ja edistettävä osallisuutta ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta.

Meidän on parannettava
ennustettavuutta ja varmuutta niin valtioiden, yhteisöjen kuin siirtolaistenkin osalta. Tätä varten meidän
on sitouduttava edistämään turvallista, järjestäytynyttä ja sääntöjenmukaista siirtolaisuutta ja
varmistamaan se kaikkien hyödyksi.

14. Onnistuminen riippuu valtioiden keskinäisestä luottamuksesta, määrätietoisuudesta ja solidaarisuudesta
tämän globaalin kompaktin tavoitteiden ja sitoumusten täyttämisessä. Yhdistämme voimavaramme
kaikkia osapuolia hyödyttävän yhteistyön hengessä vastataksemme siirtolaisuuden kaikkien osa-alueiden
haasteisiin ja mahdollisuuksiin jaetun vastuunt ja innovatiivisten ratkaisujen avulla. Otamme tämän
historiallisen askeleen tämän yhteisen tavoitteen eteen ja olemme samalla täysin tietoisia siitä, että
turvallista, järjestäytynyttä ja sääntöjenmukaista siirtolaisuutta koskeva globaali kompakti on
virstanpylväs muttei kuitenkaan pyrkimystemme päätepiste. Sitoudumme jatkamaan..
.....
SEURANTA JA TARKASTELU
48. Tarkastelemme paikallisella, kansallisella, alueellisella ja globaalilla tasolla saavutettua edistystä
globaalin kompaktin täytäntöönpanossa
Yhdistyneiden kansakuntien viitekehyksen puitteissa
hyödyntäen valtiojohtoista lähestymistapaa ja osallistamalla kaikki asianomaiset sidosryhmät.

Seurantaa
ja tarkastelua varten sovimme hallitusten välisistä toimenpiteistä, jotka auttavat meitä tavoitteidemme ja
sitoumustemme täyttämisessä.
....
Kansainvälinen yhteistyö: Globaali kompakti on oikeudellisesti sitomaton yhteistyökehys, jossa
tunnustetaan, ettei mikään valtio voi ratkaista siirtolaisuutta yksin, koska kyse on luonteeltaan olennaisesti
valtioiden rajat ylittävästä ilmiöstä. Tämä edellyttää kansainvälistä, alueellista ja kahdenvälistä
yhteistyötä ja vuoropuhelua.

Kompaktin vaikutus perustuu yksimielisyyteen, uskottavuuteen, yhteiseen
omistajuuteen, yhteiseen täytäntöönpanoon, seurantaan ja tarkasteluun.

Kansallinen suvereniteetti: Globaali kompakti vahvistaa valtioiden suvereniteetin määrätä kansallisesta
maahanmuuttopolitiikastaan
ja niiden oikeuden hallita siirtolaisuutta lainkäyttöalueillaan kansainvälisen
oikeuden mukaisesti. Suvereenin lainkäyttövaltansa puitteissa valtiot ovat oikeutettuja tekemään eron
laillisten ja laittomien siirtolaisten välille, kun ne muun muassa määrittelevät lainsäädäntö- ja
politiikkatoimenpiteitä globaalin kompaktin täytäntöönpanemiseksi ottaen huomioon kansainvälisen
oikeuden mukaisesti erilaiset kansalliset realiteetit, politiikat ja maahantuloa, asumista ja työskentelyä
koskevat prioriteetit ja vaatimukset.

Oikeusvaltioperiaate ja asianmukainen menettely: Globaalissa kompaktissa tunnustetaan, että
oikeusvaltioperiaatteen kunnioittaminen, asianmukainen menettely ja oikeussuojan saatavuus ovat
keskeisiä siirtolaisuuden hallinnan kaikkien osa-alueiden kannalta.

Tämä merkitsee, että valtion, julkisten
ja yksityisten laitosten ja yhteisöjen samoin kuin yksityishenkilöiden on noudatettava virallisesti
hyväksyttyjä ja yhtäläisesti toimeenpantavia lakeja, joita sovelletaan riippumattomasti ja jotka ovat
kansainvälisen oikeuden mukaisia.

https://um.fi/documents/35732/0/VN0...afe+Orderly+and+Regular+Migration.docx_FI.pdf
 
Sanovat ettei sitoudu mutta teksti on täynnä sitoutumisia? Ketkäs nyt valehtelevat?

Tuosta voi tulla vielä vaarallinen paperi. Sitä tulee äärilaidoille vipua Euroopan rikkomiseen.

Nyt: "Ei sitouduta"
5 vuotta myöhemmin: "Sitoudutaan"
10 vuotta myöhemmin: "TEILLE VALEHDELTIIN. YK ja EU VALEHTELIVAT TEILLE"
15 vuotta myöhemmin?

"Kansainväliset sopimukset" ovat sen jälkeen monessa EU-maassa vessapaperia.
 
Back
Top