Pakolaisuus

Höpö höpön..

”Yksi syy miksi keskustelu on niin hankalaa on se, että suomen kielessä ei ole erillistä sanaa suomalaiselle etnisyytenä ja suomalaisille kansalaisena”, Halla-aho sanoi tähän.

Halla-aho jatkoi, että jos hän itse muuttaisi Somaliaan ja saisi Somalian kansalaisuuden, hän olisi somalialainen muttei varmasti kenenkään mielestä somali.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...lupolitiikkaa-li-andersson-ja-jussi-halla-aho
Juurikin näin. Jos saisin Japanin passin, niin tuskin olisin koskaan japsi tästä huolimatta. Kehitysmaista vaikkapa Somaliasta jos kansalainen saa Suomen passin, niin hänestä tulee saman tien suomalainen. Tätä PS vastaiset toimittajat käyttävät mieluusti kiusatakseen kansallismielisiä. Voisivat hyvin kirjoittaa Suomen kansalainen mutta saavat enemmän tyydytystä kirjoittaessaan Suomalainen.
 
Päivän Mielikki-tarina by STT

300px-Kurpitsa.gif


Turvapaikanhakija ei tiennyt juristiaan oikeustaistelun aikana – Abraham kertoo joutuneensa pakkopalautetuksi hengenvaaraan väärällä nimellä


JULKAISTU 4 TUNTIA SITTEN

Helsingin Metsälän säilöönottokeskuksen pikkuruisessa tapaamishuoneessa istuu nuoren näköinen mies, joka esittelee itsensä Abrahamiksi. Viranomaiset Suomessa tosin tuntevat hänet nimellä Fantu. Tämän jutun ilmestyessä hänet on jo pakkopalautettu Etiopiaan.

STT käyttää miehestä hänen itsensä esittelemää nimeä Abraham, mutta ei julkaise sukunimeä turvallisuuden vuoksi.

Abrahamin oikea ikä ja nimi eivät ole selvillä, koska viranomaiset eivät ole tehneet henkilöpaperien puutteessa asiasta lisäselvitystä.


Tapaamishuoneessa Abraham riisuu verryttelytakin ja nostaa housun lahjetta ylös. Raajoissa luikertelee arpia.
Abrahamin mukaan jäljet ovat syntyneet Etiopian hallituksen joukkojen pahoinpitelyissä. Abrahan kertoo isänsä kuuluneen Oneg-oppositiopuolueeseen, ja joukot tulivat heidän kotiinsa useita kertoja. Abrahamin mukaan lopulta joukot veivät isän ja veljen eikä hän ole saanut yhteyttä näihin vuosiin.
– En tiedä, mitä tapahtuu palaamisen jälkeen. Olen todella peloissani, Abraham sanoo.

Maahanmuuttoviraston papereista käy ilmi, että Abraham kertoi jo turvapaikkapuhuttelussa väärästä nimestä, viisi vuotta nuoremmasta iästään ja siitä, kuinka sai väärät paperit ihmissalakuljettajalta. Abrahamilta otettiin sormenjälki Kreikassa ja hänet rekisteröitiin passista löytyneellä nimellä.
Jos kertomus pitää paikkansa, Abraham on tullut Suomeen 17-vuotiaana ja Maahanmuuttoviraston puhuttelun aikaan hän olisi ollut 18-vuotias.

Maahanmuuttoviraston paperien perusteella Abrahamille on kerrottu turvapaikkapuhuttelussa, ettei hänen henkilöllisyyttään voida muuttaa ilman uusia henkilöpapereita. Minkäänlaista kannanottoa ei löydy siitä, kuinka Etiopiasta väärällä nimellä pakoileva ihminen voisi saada itselleen asiakirjat oikealla nimellä. Myöskään iänmääritystä ei koskaan tehty.

Tieto päätöksestä liian myöhään
Abrahamilla on ehtinyt olla Suomessa useita lakimiehiä, eivätkä he hänen mukaansa ole hoitaneet tehtäviään hyvin ennen viimeistä asianajajaa. Maahanmuuttoviraston ensimmäisen kielteisen päätöksen jälkeen asia eteni hallinto-oikeuteen, mutta oikeuden päätöstä Abraham ei ilmeisesti saanut koskaan kuulla.


– Mielestäni lakimiehet ovat tehneet todella monia virheitä, Abraham kertoo.
Valitusaika hallinto-oikeuden päätöksestä oli Abrahamin mukaan ehtinyt umpeutua ennen kuin hän sai päätöksen tietoonsa. Viime heinäkuussa Rajavartiolaitoksen ulkomaalaisvalvonta pysäytti Abrahamin ja totesi hänen oleskelevan maassa laittomasti.
Rajavartiolaitoksen asiakirjassa sanotaan, että Abraham on saanut hallinto-oikeuden kielteisen päätöksen tietoonsa huhtikuussa, vasta neljä kuukautta ratkaisun jälkeen.

Abrahamin nykyisen asianajajan työ viime kesänä alkoi sen selvittelystä, ketkä tätä ylipäänsä olivat avustaneet ja missä vaiheessa asian käsittely oikeasti oli. Abraham joutui hakemaan turvapaikkaa uudestaan, koska valitus alkuperäisestä hallinto-oikeuden ratkaisusta oli jätetty tekemättä.
– Hänelle oli sanottu puhelimessa, että lakimiehen tapaaminen ei ole mahdollista ja kaikki hoidetaan puhelimessa. Hänellä ei ole käyntikorttia, hän ei ole koskaan nähnyt mitään kirjoitettua eikä hän tiennyt lakimiehensä nimeä, asianajaja sanoo.
STT ei ole tavoittanut avustajaa, joka teki valituksen turvapaikkapäätöksestä hallinto-oikeuteen.
Abrahamin nykyinen asianajaja haluaa puhua jutussa nimettömänä, koska on saanut vihapalautetta turvapaikanhakijoiden avustamisesta.

Migri olisi halunnut enemmän yksityiskohtia
Abrahamin turvapaikan tarvetta on tällä hetkellä käsitelty kaksi kertaa Maahanmuuttovirastossa ja kahdesti hallinto-oikeudessa. Jokaisella kerralla päätökset ovat olleet kielteisiä.
Toisella kerralla hallinto-oikeus ei enää tutkinut turvapaikkahakemusta. Asianajaja haki valituslupaa ja käännytyksen täytäntöönpanokieltoa korkeimmasta hallinto-oikeudesta, joka ei estänyt palautusta. Lopullista päätöstä asiasta KHO ei ole tehnyt.
Ratkaisu on kerta toisen perään nojannut Maahanmuuttoviraston ensimmäiseen turvapaikkapuhutteluun.
Maahanmuuttoviraston alkuperäisessä päätöksessä viitataan ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watchin vuoden 2016 raporttiin, jonka mukaan Etiopian hallitus on käyttänyt kovia otteita Oromo-väestöön.
– Maatieto ei kuitenkaan tue sellaista johtopäätöstä, että jokainen oromo olisi vainon vaarassa etnisen taustansa vuoksi, päätöksessä sanotaan.
Maahanmuuttoviraston kuulemisessa Fantuna puhuteltu Abraham kertoo, ettei ollut nuoren ikänsä takia juurikaan mielenosoituksissa muun perheen tavoin. Maahanmuuttovirasto katsoi myös, että esimerkiksi kertomuksessa pahoinpitelyistä olisi pitänyt olla enemmän yksityiskohtia.
Nykyinen asianajaja on valituksessaan hallinto-oikeuteen kyseenalaistanut muun muassa sitä, kuinka paljon turvapaikkapuhuttelun tehnyt virkamies tai Abrahamin oma lakimies ovat ylipäätään yrittäneet kysyä lisätietoa.
Abrahamia avusti turvapaikkapuhuttelussa lakimies ja keravalainen SDP:n kaupunginvaltuutettu Ville Hoikkala. Hoikkalan mukaan hän oli keskustellut Abrahamin kanssa helmikuussa 2016 puolen tunnin ajan. Turvapaikkapuhuttelu oli lokakuussa 2016.
– Lähinnä kysyin, mikä hänen juttunsa on ja mistä siinä on kyse. Sitten kerroin, miten turvapaikkaprosessi etenee. Lopuksi kysyin, haluaako hän tietää vielä jotain. Korostan aina, että tässä puhutaan heidän elämästään eli he ovat itse oman elämänsä parhaita asiantuntijoita.
Hoikkala sanoo, ettei pysty muistamaan enää yksityiskohtia turvapaikkapuhuttelusta.
– Neuvon asiakkaita, että tärkeintä on puhua lyhyitä selkeitä lauseita ja edetä kertomuksessa kronologisesti.

Maahanmuuttovirasto ei myöskään uskonut Abrahamin kuuluvan Oromo-väestöön, koska isällä ja äidillä oli kertomuksen mukaan eri tausta eikä hakija itse puhut oromoa. Epäuskottavaksi jäi viraston mukaan myös kertomus isän poliittisesta toiminnasta oppositiossa.

Abraham itse sanoo STT:n haastattelussa, että hän oli kuulemisessaan järkyttyneessä tilassa matkansa vuoksi. Hän kertoo yksityiskohtaisesti esimerkiksi salakuljettajansa väkivallasta Etelä-Euroopassa, mikä hänen mukaansa vaikutti vointiin puhuttelun aikaan.
Abrahamin asianajajan mukaan koko asia oli lähtenyt vinoon jo ensimmäisessä puhuttelussa eikä valituksen unohtuminen ensimmäisen hallinto-oikeusratkaisun jälkeen ole ainakaan helpottanut työtä. Koko käsittely on nojannut ensimmäisen turvapaikkapuhutteluun.
– Hänen uuden hakemuksensa jälkeen emme päässeet kuulemiseen, jossa esimerkiksi minä kokeneena avustajana olisin ollut auttamassa häntä sen kertomisessa, mitä hänelle on tapahtunut lapsena ja millä tavoin häntä on kidutettu, asianajaja sanoo.

Professori: Huono oikeusapu ja heikko tulkkaus näkyvät päätöksissä
Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen ei halua ruotia yksittäistapausta, mutta suostuu yleisellä tasolla puhumaan tämän hetken turvapaikanhakijoiden oikeusturvan toteutumisesta.

Ojasen mukaan varsinkin turvapaikkaprosessin alkuvaiheen oikeusavussa on ollut kangerteluja sen jälkeen, kun hallitus päätti rajoittaa turvapaikanhakijoiden maksutonta oikeusapua vuoden 2015 turvapaikkaryntäyksen jälkeen.
– Olisi yhtä hyvin turvapaikanhakijan, viranomaisten ja tuomioistuinten etu, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa asia selvitettäisiin kunnolla, Ojanen sanoo.
Ojasen mukaan tilanne on ajautunut siihen, että heikosti tehdyt turvapaikkapuhuttelut ja ajoittain heikko tulkkauksen taso ovat sysänneet selvitystaakkaa hallinto-oikeuksille ja pahimmissa tapauksessa vaikuttavat koko lopputulokseen. Tämä taas lisää Ojasen mukaan hakijoiden tarvetta tehdä uusintahakemuksia.
– Hallinto-oikeudet tai jopa korkein hallinto-oikeus ovat joutuneet hankkimaan selvitystä, joka olisi pitänyt hankkia jo turvapaikkapuhuttelussa ja ensivaiheen päätöksenteossa.

Ojanen sanoo, että turvapaikanhakijan ikä pitäisi aina ottaa huomioon asian käsittelyssä. Jos ihmistä voidaan perustellusti pitää lapsena, pitäisi kertomuksessa hyväksyä enemmän puutteita kuin aikuisella. Ajoittain kidutuksesta kertominen voi olla sen kokijalle vaikeaa, vaikka paikalla olisi hyvä asianajaja ja tulkkaus olisi kunnossa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...nvaaraan-vaaralla-nimella/7296492#gs.ZkauoSmA
 
^ Mikäs hätä Etiopiassa nykyään on? Juu, jotkin etnisyydet paiskovat toisiaan turpiin mutta Etiopia kyllä valtiona antaa mm. eritrealaisille pakolais statuksen. Eli siis se on tarpeeksi turvallinen maa ottaakseen vastaan vainottuja muista maista. Heikäläisten pääministeri Abiy mm. vapautti tammikuussa 2018 kaikki poliittiset vangit.
 
Päivän Mielikki-tarina by STT

300px-Kurpitsa.gif


Turvapaikanhakija ei tiennyt juristiaan oikeustaistelun aikana – Abraham kertoo joutuneensa pakkopalautetuksi hengenvaaraan väärällä nimellä


JULKAISTU 4 TUNTIA SITTEN

Helsingin Metsälän säilöönottokeskuksen pikkuruisessa tapaamishuoneessa istuu nuoren näköinen mies, joka esittelee itsensä Abrahamiksi. Viranomaiset Suomessa tosin tuntevat hänet nimellä Fantu. Tämän jutun ilmestyessä hänet on jo pakkopalautettu Etiopiaan.

STT käyttää miehestä hänen itsensä esittelemää nimeä Abraham, mutta ei julkaise sukunimeä turvallisuuden vuoksi.

Abrahamin oikea ikä ja nimi eivät ole selvillä, koska viranomaiset eivät ole tehneet henkilöpaperien puutteessa asiasta lisäselvitystä.


Tapaamishuoneessa Abraham riisuu verryttelytakin ja nostaa housun lahjetta ylös. Raajoissa luikertelee arpia.
Abrahamin mukaan jäljet ovat syntyneet Etiopian hallituksen joukkojen pahoinpitelyissä. Abrahan kertoo isänsä kuuluneen Oneg-oppositiopuolueeseen, ja joukot tulivat heidän kotiinsa useita kertoja. Abrahamin mukaan lopulta joukot veivät isän ja veljen eikä hän ole saanut yhteyttä näihin vuosiin.
– En tiedä, mitä tapahtuu palaamisen jälkeen. Olen todella peloissani, Abraham sanoo.

Maahanmuuttoviraston papereista käy ilmi, että Abraham kertoi jo turvapaikkapuhuttelussa väärästä nimestä, viisi vuotta nuoremmasta iästään ja siitä, kuinka sai väärät paperit ihmissalakuljettajalta. Abrahamilta otettiin sormenjälki Kreikassa ja hänet rekisteröitiin passista löytyneellä nimellä.
Jos kertomus pitää paikkansa, Abraham on tullut Suomeen 17-vuotiaana ja Maahanmuuttoviraston puhuttelun aikaan hän olisi ollut 18-vuotias.

Maahanmuuttoviraston paperien perusteella Abrahamille on kerrottu turvapaikkapuhuttelussa, ettei hänen henkilöllisyyttään voida muuttaa ilman uusia henkilöpapereita. Minkäänlaista kannanottoa ei löydy siitä, kuinka Etiopiasta väärällä nimellä pakoileva ihminen voisi saada itselleen asiakirjat oikealla nimellä. Myöskään iänmääritystä ei koskaan tehty.

Tieto päätöksestä liian myöhään
Abrahamilla on ehtinyt olla Suomessa useita lakimiehiä, eivätkä he hänen mukaansa ole hoitaneet tehtäviään hyvin ennen viimeistä asianajajaa. Maahanmuuttoviraston ensimmäisen kielteisen päätöksen jälkeen asia eteni hallinto-oikeuteen, mutta oikeuden päätöstä Abraham ei ilmeisesti saanut koskaan kuulla.


– Mielestäni lakimiehet ovat tehneet todella monia virheitä, Abraham kertoo.
Valitusaika hallinto-oikeuden päätöksestä oli Abrahamin mukaan ehtinyt umpeutua ennen kuin hän sai päätöksen tietoonsa. Viime heinäkuussa Rajavartiolaitoksen ulkomaalaisvalvonta pysäytti Abrahamin ja totesi hänen oleskelevan maassa laittomasti.
Rajavartiolaitoksen asiakirjassa sanotaan, että Abraham on saanut hallinto-oikeuden kielteisen päätöksen tietoonsa huhtikuussa, vasta neljä kuukautta ratkaisun jälkeen.

Abrahamin nykyisen asianajajan työ viime kesänä alkoi sen selvittelystä, ketkä tätä ylipäänsä olivat avustaneet ja missä vaiheessa asian käsittely oikeasti oli. Abraham joutui hakemaan turvapaikkaa uudestaan, koska valitus alkuperäisestä hallinto-oikeuden ratkaisusta oli jätetty tekemättä.
– Hänelle oli sanottu puhelimessa, että lakimiehen tapaaminen ei ole mahdollista ja kaikki hoidetaan puhelimessa. Hänellä ei ole käyntikorttia, hän ei ole koskaan nähnyt mitään kirjoitettua eikä hän tiennyt lakimiehensä nimeä, asianajaja sanoo.
STT ei ole tavoittanut avustajaa, joka teki valituksen turvapaikkapäätöksestä hallinto-oikeuteen.
Abrahamin nykyinen asianajaja haluaa puhua jutussa nimettömänä, koska on saanut vihapalautetta turvapaikanhakijoiden avustamisesta.

Migri olisi halunnut enemmän yksityiskohtia
Abrahamin turvapaikan tarvetta on tällä hetkellä käsitelty kaksi kertaa Maahanmuuttovirastossa ja kahdesti hallinto-oikeudessa. Jokaisella kerralla päätökset ovat olleet kielteisiä.
Toisella kerralla hallinto-oikeus ei enää tutkinut turvapaikkahakemusta. Asianajaja haki valituslupaa ja käännytyksen täytäntöönpanokieltoa korkeimmasta hallinto-oikeudesta, joka ei estänyt palautusta. Lopullista päätöstä asiasta KHO ei ole tehnyt.
Ratkaisu on kerta toisen perään nojannut Maahanmuuttoviraston ensimmäiseen turvapaikkapuhutteluun.
Maahanmuuttoviraston alkuperäisessä päätöksessä viitataan ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watchin vuoden 2016 raporttiin, jonka mukaan Etiopian hallitus on käyttänyt kovia otteita Oromo-väestöön.
– Maatieto ei kuitenkaan tue sellaista johtopäätöstä, että jokainen oromo olisi vainon vaarassa etnisen taustansa vuoksi, päätöksessä sanotaan.
Maahanmuuttoviraston kuulemisessa Fantuna puhuteltu Abraham kertoo, ettei ollut nuoren ikänsä takia juurikaan mielenosoituksissa muun perheen tavoin. Maahanmuuttovirasto katsoi myös, että esimerkiksi kertomuksessa pahoinpitelyistä olisi pitänyt olla enemmän yksityiskohtia.
Nykyinen asianajaja on valituksessaan hallinto-oikeuteen kyseenalaistanut muun muassa sitä, kuinka paljon turvapaikkapuhuttelun tehnyt virkamies tai Abrahamin oma lakimies ovat ylipäätään yrittäneet kysyä lisätietoa.
Abrahamia avusti turvapaikkapuhuttelussa lakimies ja keravalainen SDP:n kaupunginvaltuutettu Ville Hoikkala. Hoikkalan mukaan hän oli keskustellut Abrahamin kanssa helmikuussa 2016 puolen tunnin ajan. Turvapaikkapuhuttelu oli lokakuussa 2016.
– Lähinnä kysyin, mikä hänen juttunsa on ja mistä siinä on kyse. Sitten kerroin, miten turvapaikkaprosessi etenee. Lopuksi kysyin, haluaako hän tietää vielä jotain. Korostan aina, että tässä puhutaan heidän elämästään eli he ovat itse oman elämänsä parhaita asiantuntijoita.
Hoikkala sanoo, ettei pysty muistamaan enää yksityiskohtia turvapaikkapuhuttelusta.
– Neuvon asiakkaita, että tärkeintä on puhua lyhyitä selkeitä lauseita ja edetä kertomuksessa kronologisesti.

Maahanmuuttovirasto ei myöskään uskonut Abrahamin kuuluvan Oromo-väestöön, koska isällä ja äidillä oli kertomuksen mukaan eri tausta eikä hakija itse puhut oromoa. Epäuskottavaksi jäi viraston mukaan myös kertomus isän poliittisesta toiminnasta oppositiossa.

Abraham itse sanoo STT:n haastattelussa, että hän oli kuulemisessaan järkyttyneessä tilassa matkansa vuoksi. Hän kertoo yksityiskohtaisesti esimerkiksi salakuljettajansa väkivallasta Etelä-Euroopassa, mikä hänen mukaansa vaikutti vointiin puhuttelun aikaan.
Abrahamin asianajajan mukaan koko asia oli lähtenyt vinoon jo ensimmäisessä puhuttelussa eikä valituksen unohtuminen ensimmäisen hallinto-oikeusratkaisun jälkeen ole ainakaan helpottanut työtä. Koko käsittely on nojannut ensimmäisen turvapaikkapuhutteluun.
– Hänen uuden hakemuksensa jälkeen emme päässeet kuulemiseen, jossa esimerkiksi minä kokeneena avustajana olisin ollut auttamassa häntä sen kertomisessa, mitä hänelle on tapahtunut lapsena ja millä tavoin häntä on kidutettu, asianajaja sanoo.

Professori: Huono oikeusapu ja heikko tulkkaus näkyvät päätöksissä
Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen ei halua ruotia yksittäistapausta, mutta suostuu yleisellä tasolla puhumaan tämän hetken turvapaikanhakijoiden oikeusturvan toteutumisesta.

Ojasen mukaan varsinkin turvapaikkaprosessin alkuvaiheen oikeusavussa on ollut kangerteluja sen jälkeen, kun hallitus päätti rajoittaa turvapaikanhakijoiden maksutonta oikeusapua vuoden 2015 turvapaikkaryntäyksen jälkeen.
– Olisi yhtä hyvin turvapaikanhakijan, viranomaisten ja tuomioistuinten etu, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa asia selvitettäisiin kunnolla, Ojanen sanoo.
Ojasen mukaan tilanne on ajautunut siihen, että heikosti tehdyt turvapaikkapuhuttelut ja ajoittain heikko tulkkauksen taso ovat sysänneet selvitystaakkaa hallinto-oikeuksille ja pahimmissa tapauksessa vaikuttavat koko lopputulokseen. Tämä taas lisää Ojasen mukaan hakijoiden tarvetta tehdä uusintahakemuksia.
– Hallinto-oikeudet tai jopa korkein hallinto-oikeus ovat joutuneet hankkimaan selvitystä, joka olisi pitänyt hankkia jo turvapaikkapuhuttelussa ja ensivaiheen päätöksenteossa.

Ojanen sanoo, että turvapaikanhakijan ikä pitäisi aina ottaa huomioon asian käsittelyssä. Jos ihmistä voidaan perustellusti pitää lapsena, pitäisi kertomuksessa hyväksyä enemmän puutteita kuin aikuisella. Ajoittain kidutuksesta kertominen voi olla sen kokijalle vaikeaa, vaikka paikalla olisi hyvä asianajaja ja tulkkaus olisi kunnossa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...nvaaraan-vaaralla-nimella/7296492#gs.ZkauoSmA
Neuvon asiakkaita, että tärkeintä on puhua lyhyitä selkeitä lauseita ja edetä kertomuksessa kronologisesti. Sanoo siis tämä asianajaja tässä jutussa.. Pitäisikö kokeilla vaikka helvetti sentään TODEN puhumista?
 
Migrin tilastot ovat valmiit. Linkistä löytyy työluvallisetkin mutta kopioin ketjun mukaista pakolaisasiaa. Turvapaikkahakemusten määrä on nyt ensi kerran lähempänä aikaa ennen vuotta 2015. 3000-4000 niitä oli ennen tuota ryntäysvuotta.

Turvapaikkahakemuksista puolet uusintahakemuksia


Vuonna 2018 turvapaikkahakemuksia jätettiin yhteensä 4 548 (2017: 5 046), mutta hakemuksista lähes puolet oli uusintahakemuksia. Ensimmäisiä turvapaikkahakemuksia tehtiin 2 409 (2017: 2 137) ja uusintahakemuksia tehtiin 2 139. Eniten uusintahakemuksia tekivät irakilaiset (1 347 kpl).

Uusintahakemus tarkoittaa kansainvälistä suojelua koskevaa hakemusta, jonka henkilö tekee saatuaan lainvoimaisen päätöksen aiempaan hakemukseensa. Yleinen syy uudelle hakemukselle on se, että hakija kertoo uudesta perusteesta, joka ei ole aiemmin tullut esille. Yleisimmin hakija kertoo uutena perusteena kääntyneensä Suomessa kristinuskoon tai hän kertoo kuuluvansa seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön.

Irakilaisten jälkeen suurimmat turvapaikanhakijoiden kansalaisuudet olivat Venäjä ja Somalia. Venäjä nousi toiseksi suurimmaksi hakijaryhmäksi viime vuoden aikana. Venäläisistä turvapaikanhakijoista iso osa oli jehovantodistajia ja pohjoiskaukasialaisia.

Vuonna 2018 tehdyistä päätöksistä myönteisiä oli 43 % (2017: 40 %). Kielteisten päätösten osuus oli 31 prosenttia (2017: 42 %). Luvut sisältävät myös uusintahakemuksiin tehdyt päätökset. Lopuille hakemuksista tehtiin alustavan tutkinnan jälkeen tutkimatta jättämispäätös (20 %) tai hakemus raukesi (6 %).

Rikosten takia karkotuspäätöksiä lähes sadalle

Maahanmuuttovirasto antoi rikosperusteiden karkottamispäätöksen viime vuonna 173:lle rikoksiin syyllistyneelle henkilölle. Heistä 95 eli yli puolet päätettiin karkottaa. Maasta karkottamisesta on kyse ulkomaalaisesta, jolla on tai on ollut oleskelulupa ja hänet päätetään poistaa maasta. Eniten karkottamispäätöksiä tehtiin irakilaisille.

Ulkomaalainen voidaan karkottaa maasta, jos hän on syyllistynyt rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta tai hän on syyllistynyt toistuvasti rikoksiin. Päätökset perustuvat kokonaisharkintaan, jossa huomioidaan myös esimerkiksi teon vakavuus, siteet Suomeen ja terveydentilaa koskevat selvitykset.

Määrät ovat pysyneet viime vuosina melko samalla tasolla. Esimerkiksi vuonna 2017 karkottamispäätös annettiin 100:lle.

Kaikkiaan karkottaa päätettiin viime vuonna 1 092 henkilöä. Päätöksistä suurin osa, 997, liittyi, luvattomaan oleskeluun maassa.

Karkottamispäätöksen saaneiden maasta poistamisesta vastaa poliisi.

https://migri.fi/artikkeli/-/asset_...i-viime-vuonna-oleskelulupaa-tyon-perusteella
 
Migrin tilastot ovat valmiit. Linkistä löytyy työluvallisetkin mutta kopioin ketjun mukaista pakolaisasiaa. Turvapaikkahakemusten määrä on nyt ensi kerran lähempänä aikaa ennen vuotta 2015. 3000-4000 niitä oli ennen tuota ryntäysvuotta.

Turvapaikkahakemuksista puolet uusintahakemuksia


Vuonna 2018 turvapaikkahakemuksia jätettiin yhteensä 4 548 (2017: 5 046), mutta hakemuksista lähes puolet oli uusintahakemuksia. Ensimmäisiä turvapaikkahakemuksia tehtiin 2 409 (2017: 2 137) ja uusintahakemuksia tehtiin 2 139. Eniten uusintahakemuksia tekivät irakilaiset (1 347 kpl).

Uusintahakemus tarkoittaa kansainvälistä suojelua koskevaa hakemusta, jonka henkilö tekee saatuaan lainvoimaisen päätöksen aiempaan hakemukseensa. Yleinen syy uudelle hakemukselle on se, että hakija kertoo uudesta perusteesta, joka ei ole aiemmin tullut esille. Yleisimmin hakija kertoo uutena perusteena kääntyneensä Suomessa kristinuskoon tai hän kertoo kuuluvansa seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön.

Irakilaisten jälkeen suurimmat turvapaikanhakijoiden kansalaisuudet olivat Venäjä ja Somalia. Venäjä nousi toiseksi suurimmaksi hakijaryhmäksi viime vuoden aikana. Venäläisistä turvapaikanhakijoista iso osa oli jehovantodistajia ja pohjoiskaukasialaisia.

Vuonna 2018 tehdyistä päätöksistä myönteisiä oli 43 % (2017: 40 %). Kielteisten päätösten osuus oli 31 prosenttia (2017: 42 %). Luvut sisältävät myös uusintahakemuksiin tehdyt päätökset. Lopuille hakemuksista tehtiin alustavan tutkinnan jälkeen tutkimatta jättämispäätös (20 %) tai hakemus raukesi (6 %).

Rikosten takia karkotuspäätöksiä lähes sadalle

Maahanmuuttovirasto antoi rikosperusteiden karkottamispäätöksen viime vuonna 173:lle rikoksiin syyllistyneelle henkilölle. Heistä 95 eli yli puolet päätettiin karkottaa. Maasta karkottamisesta on kyse ulkomaalaisesta, jolla on tai on ollut oleskelulupa ja hänet päätetään poistaa maasta. Eniten karkottamispäätöksiä tehtiin irakilaisille.

Ulkomaalainen voidaan karkottaa maasta, jos hän on syyllistynyt rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta tai hän on syyllistynyt toistuvasti rikoksiin. Päätökset perustuvat kokonaisharkintaan, jossa huomioidaan myös esimerkiksi teon vakavuus, siteet Suomeen ja terveydentilaa koskevat selvitykset.

Määrät ovat pysyneet viime vuosina melko samalla tasolla. Esimerkiksi vuonna 2017 karkottamispäätös annettiin 100:lle.

Kaikkiaan karkottaa päätettiin viime vuonna 1 092 henkilöä. Päätöksistä suurin osa, 997, liittyi, luvattomaan oleskeluun maassa.

Karkottamispäätöksen saaneiden maasta poistamisesta vastaa poliisi.

https://migri.fi/artikkeli/-/asset_...i-viime-vuonna-oleskelulupaa-tyon-perusteella

Karkotuksia ei pidä sekoittaa käännytyksiin.

Käännytyspäätös tehdään henkilölle, jolle ei anneta Suomesta oleskelulupaa. Esimerkiksi vuonna 2015 maahan tulleita ja kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita ei esitetä karkotettavaksi, vaan heidät käännytetään.
https://yle.fi/uutiset/3-10595343

77084_Kaann.png

https://www.raja.fi/k-sr/tiedotteet_ja_tilastot/tilastoja

 
Viimeksi muokattu:
Ehkäisyä..

Suomi vastaa humanitaarisen avun tarpeisiin lähes 70 miljoonan euron tukipaketilla
Ulkoministeriö 25.2.2019 13.35
TIEDOTE

Tuesta neljä miljoonaa suunnataan Jemeniin, jossa humanitaarinen kriisi on tällä hetkellä maailman pahin ja avun tarpeessa yli 80 prosenttia väestöstä.
Vuoden 2019 ensimmäisessä humanitaarisen avun varainjaossa Suomi myöntää ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolaisen päätöksellä 68,35 miljoonaa euroa YK:n avustusjärjestöille, Punaisen Ristin liikkeelle ja suomalaisille kansalaisjärjestöille. Summasta 35,5 miljoonaa on yleistukea, jonka käytöstä avustusjärjestöt voivat päättää nopeasti ja joustavasti.
Alueellisesti merkittävimmät kohteet ovat Lähi-idän ja Afrikan humanitaariset kriisit, joihin myönnetään yhteensä 29,5 miljoonaa euroa. Tästä puolet kohdistuu Lähi-itään ja puolet Afrikkaan. Lisäksi Suomi suuntaa humanitaarista tukea Afganistaniin, Bangladeshiin ja Ukrainaan yhteensä 3,2 miljoonaa euroa.
Jemenissä apua tarvitsee 24 miljoonaa ihmistä, mikä on yli 80 prosenttia maan väestöstä. YK:n apulupauskokouksessa Genevessä 26. helmikuuta Suomi ilmoittaa 4 miljoonaan euron tuesta Jemeniin. Tuki nousee miljoonalla eurolla viime vuoteen verrattuna. Apu kanavoidaan Maailman ruokaohjelma WFP:n, YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n ja Pelastakaa Lapset -järjestön kautta.
”Suomi kantaa vastuuta hädän lievittämisestä ja humanitaarinen apu on siihen luotettava ja tehokas keino. Haluamme auttaa ja kehittää avustusjärjestöjen työtä joustavan yleisrahoituksen avulla. Kumppanijärjestömme ovat läsnä kaikissa merkittävissä kriisitilanteissa”, sanoo ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen.
Humanitaarisen avun tarve on tällä vuosikymmenellä kasvanut tuntuvasti maailmanlaajuisesti. Suurin osa avustustyöstä tapahtuu pitkittyneiden kriisien yhteydessä. YK:n apuvetoomusten yhteenlaskettu loppusumma on tänä vuonna noin 20 miljardia euroa ja apua tarvitsee noin 130 miljoonaa ihmistä 42 maassa. Maakohtaisen tuen ohella Suomi tukee avustusjärjestöjen toiminnan suunnittelun ja toimeenpanon tehostamista monivuotisen yleisrahoituksen avulla.
Kansainvälisistä järjestöistä Suomen rahoituskohteita ovat YK:n pakolaisjärjestö UNHCR, Maailman ruokaohjelma WFP, kansainvälinen Punaisen Ristin liike, YK:n katastrofiriskijärjestö UNISDR, YK:n humanitaaristen asioiden koordinointitoimisto OCHA ja YK:n palestiinalaispakolaisjärjestö UNRWA. Lisäksi Suomi rahoittaa YK:n keskitettyä hätäapurahasto CERFiä.

Suomalaisista kansalaisjärjestöistä humanitaarista rahoitusta saavat Kirkon Ulkomaanapu, Suomen Punainen Risti, Fida, Plan, World Vision ja Pelastakaa Lapset.

Lisätietoja: Claus Lindroos, humanitaarisen avun ja politiikan yksikkö p. 040 132 1416; Juha Kirstilä, ulkomaankauppa- ja kehitysministerin erityisavustaja p. 040 552 8200
Ulkoministeriön sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli...eisiin-lahes-70-miljoonan-euron-tukipaketilla
 
Karjalan evakkojen sopeutumista selvittävä tutkimus voi auttaa ymmärtämään nykypäivän siirtolaisia
KOTIMAA Turun Sanomat 19:14 5
Laaja evakkojen sopeutumiseen keskittyvä tutkimus voi auttaa ymmärtämään nykypäivän siirtolaisten kokemuksia. Näin tiedottavat Turun, Helsingin ja Missourin yliopistojen sekä Väestöliiton tutkijat.
Tutkimuksessa selvitetään yli 160 000 toisen maailmansodan aikaisen Karjalan evakon sopeutumiskokemuksia.
Ensimmäiset havainnot laajasta väestötason tutkimusaineistosta julkaistiin tänään maanantaina Nature Human Behaviour -lehdessä.

Toisen maailmansodan alussa Karjalan evakot jättivät kotinsa ja pakenemaan seudulta Länsi-Suomeen.
Sodan tuloksena Suomi joutui luovuttamaan Karjalan alueen Neuvostoliitolle. Myöhemmin Suomi valtasi Karjalan takaisin, ja moni evakoista sai tilaisuuden palata kotiseudulleen. Muutaman vuoden päästä, sodan päättyessä he joutuivat kuitenkin uudelleen evakkoon.
Juuri näiden tapahtumien avulla tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten todennäköisesti eri yhteiskuntaryhmät palaavat kotiseudulleen, jos saavat siihen mahdollisuuden, kertoo tutkija Robert Lynch Turun yliopistosta.
Lisäksi aineiston avulla vertailtiin kahta ryhmää: kotiseudulle palanneita sekä Länsi-Suomeen jääneitä.

Tulosten mukaan synnyinseudulle ensimmäisen evakkoreissun jälkeen palanneet saivat sodan jälkeen enemmän lapsia verrattuna Länsi-Suomeen jääneisiin.
Tutkijoiden johtopäätös on, että palanneiden lujempi side kotiseutuun sekä sen synnyttämät sosiaaliset suhteet vaikuttivat jälkikasvuun lisäävästi.


Sen sijaan toisen evakuoinnin jälkeen saman ryhmän – kotiseudulle palanneiden ja sieltä uudestaan lähteiden – sopeutuminen uuteen yhteiskuntaan sekä avioliitot länsisuomalaisten kanssa olivat vähemmän todennäköisiä verrattuna heihin, jotka eivät Karjalaan ensimmäisen evakkoretken jälkeen palanneet.
Vaikka Länsi-Suomeen jääneet evakot eivät välttämättä saaneet yhtä paljon jälkikasvua, paransivat paikallisten länsisuomalaisten kanssa solmitut avioliitot evakkojen yhteiskunnallista asemaa.

Tutkimuksessa tarkasteltujaevakkoja voi verrata nykypäivän siirtolaisiin ja pakolaisiin.

Evakot joutuivat joko säilyttämään vahvat sosiaaliset siteet alkuperäisyhteisöihinsä ja siirtolaistovereihinsa tai sopeutumaan uuteen ympäristöönsä solmimalla ihmissuhteita erilaisten ihmisryhmien kanssa.
– Löydöksemme ovat kaiken kaikkiaan tärkeitä tämän päivän siirtolaiskokemuksen ymmärtämiselle, sanoo tutkimusprojektin vastuullinen tutkia John Loehr Helsingin yliopistosta.
– Tulokset voivat olla oleellista taustatietoa päättäjille, jotka haluavat edesauttaa siirtolaisten integraatiota ja samalla tukea heidän sosiaalista hyvinvointiaan.

Loehrin mukaan tulokset kertovat myös siitä, miten joillekin ihmisille oma kotiseutu, suku ja kulttuuri ovat keskeisessä asemassa, kun taas toisilta halukkuutta sopeutua ja rakentaa uusia suhteita erilaisiin ryhmiin löytyy enemmän.
Nämä piirteet vaikuttavat tutkimuksen mukaan ihmisten elämänkulkuun sekä siihen, miten he kohtaavat erilaisia haasteita elämässään.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4...oi+auttaa+ymmartamaan+nykypaivan+siirtolaisia
 
Afrikan Unioni uhkaa torpata Euroopan kaavailemien maihinnousukeskusten rakentamisen
Niin, kaikenlaistahan sitä on koitettu Afrikan kanssa puuhata ja järjestellä jo sieltä kehitysavusta alkaen.
Ei vaan tunnu toimivan mikään. Rahat menee korruptoituneille, väestönkasvua ei saada hallintaan koska "miehen kunnia".... jne …. Mitään muutosta ei näytä tapahtuvan millään alueella, vaan Afrikka jatkaa omanlaistansa kehityssuuntaa. Sitten vielä pistävät kapulat rattaisiin tälle hallitun siirtolaisuuden suunnitelmalle, jonka tosiaan Eurooppalaiset ovat esittäneet.

Pitäisikö jo kokeilla jotain uutta? Laitetaan keskustelut, avustaminen ja rahahanat poikki ja selvittäköön Afrikka itse omia ongelmiaan siten kun se heille sopii. Vapaus.
Ennuste ei ole hyvä, se tiedetään, mutta olishan nyt edes hieman siihen suuntaan, että tilanteet tulee selväksi. Valitettavasti en pode mitään tunnontuskaa siitä jos vuosikausien opastusta ei kuunnella ja jäävät oman onnensa nojaan.
.
 
Oma kotiseutu ja suku.. ehkäpä sinne jääneillä kotitiloilla oli jotain osuutta asiaan, kun vähäksi aikaa palasivat. Enkä nyt ihan rinnastaisi karjalaisia nykypäivän evakkoihin, kun edellisillä oli sentään yhteinen kieli. Ja olihan 40-luvun elämä ihan toista kuin 2010-luvulla, silloin pärjäsi ilman koulutusta mutta nykyään on vähän toista... ei kyllä ollut sosiaaliturvaa, mutta karjan-/metsänhoitoon ei sitä vaadittukkaan.

Länsi-Suomihan oli tunnetusti hyvin innokas ottamaan vastaan karjalaisia, ehkäpä siksi moni jäi Hämeeseen...
 
Siinäpä onkin miettimistä....



Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
1 t ·

Ihmisoikeudet ja ihmisoikeudet. Saksan kakkostelevision ZDF:n uutisissa raportoitiin hetki sitten EU:n ja Arabimaiden kokouksesta Egyptissä. Kokouksessa oli syntynyt erimielisyyttä ihmioikeuksista. Saksan televisiossa näytettiin Egyptin presidentin esiintymisestä kohta, jossa hän totesi, että teillä Euroopassa on omat ihmisoikeutenne ja arvonne ja meillä arabimaissa omamme. Me kunnioitamme teidän ihmisoikeuksianne ja toivomme, että te kunnioitatte vastaavasti meidän ihmisoikeuksiamme.
 
Back
Top