Pakolaisuus

Suomen turvapaikkaprosessissa on kaksi isoa vikaa: se kestää liian kauan, ja valitus-/jarrutusteitä on liikaa ennen kuin henkilö saadaan ulos maasta.

Ajalliseen kestoon voi vaikuttaa ainakin resurssoinnilla ja ohjeistuksella.

Jälkimmäinen ongelma on hankalampi; vaatii lakimuutoksia.
-Prosessin pitäisi olla sellainen että jo ensimmäisessä haussa ilmoitetaan kaikki perusteet joilla hakee turvapaikkaa eikä niin että ensin haetaan yhdellä perusteella ja kun ei mene läpi niin otetaan käyttöön seuraava peruste, jne. Ja ylipäätään niin että vain yksi hakemus/käyntikerta
- Henkilöllä olisi velvollisuus asua VOKissa tai vastaavassa paikassa missä olinpaikka on tiedossa, ja prosessiin kuuluisi ilmoittautumisvelvollisuus viranomaisille.
- Jos ei noudata ehtoja ja/tai syyllistyy rikoksiin, prosessi keskeytyy jolloin maassaolon edellytykset lakkaavat.
- Jos hakemuksesta tulee kielteinen päätös, se voitaisiin saattaa täytäntöön vaikka olisi valitettu; tai vähintään niin että henkilö olisi suljetussa VOKissa kunnes tulee päätös. Pois suljetusta laitoksesta voisi päästä koska tahansa poistumalla maasta.

En sitten tiedä, olisivatko nuo jotenkin kv-sopimusten tms vastaisia.
 
Suomen turvapaikkaprosessissa on kaksi isoa vikaa: se kestää liian kauan, ja valitus-/jarrutusteitä on liikaa ennen kuin henkilö saadaan ulos maasta.

Ajalliseen kestoon voi vaikuttaa ainakin resurssoinnilla ja ohjeistuksella.

Jälkimmäinen ongelma on hankalampi; vaatii lakimuutoksia.
-Prosessin pitäisi olla sellainen että jo ensimmäisessä haussa ilmoitetaan kaikki perusteet joilla hakee turvapaikkaa eikä niin että ensin haetaan yhdellä perusteella ja kun ei mene läpi niin otetaan käyttöön seuraava peruste, jne. Ja ylipäätään niin että vain yksi hakemus/käyntikerta
- Henkilöllä olisi velvollisuus asua VOKissa tai vastaavassa paikassa missä olinpaikka on tiedossa, ja prosessiin kuuluisi ilmoittautumisvelvollisuus viranomaisille.
- Jos ei noudata ehtoja ja/tai syyllistyy rikoksiin, prosessi keskeytyy jolloin maassaolon edellytykset lakkaavat.
- Jos hakemuksesta tulee kielteinen päätös, se voitaisiin saattaa täytäntöön vaikka olisi valitettu; tai vähintään niin että henkilö olisi suljetussa VOKissa kunnes tulee päätös. Pois suljetusta laitoksesta voisi päästä koska tahansa poistumalla maasta.

En sitten tiedä, olisivatko nuo jotenkin kv-sopimusten tms vastaisia.
Olet tavannut persujen ohjelmaa ;)
ja ehdottomasti kaikkien sopimusten vastaista, liki vihapuhetta esittää moista. T. M.Schein
 
Suomen turvapaikkaprosessissa on kaksi isoa vikaa: se kestää liian kauan, ja valitus-/jarrutusteitä on liikaa ennen kuin henkilö saadaan ulos maasta.

Ajalliseen kestoon voi vaikuttaa ainakin resurssoinnilla ja ohjeistuksella.

Jälkimmäinen ongelma on hankalampi; vaatii lakimuutoksia.
-Prosessin pitäisi olla sellainen että jo ensimmäisessä haussa ilmoitetaan kaikki perusteet joilla hakee turvapaikkaa eikä niin että ensin haetaan yhdellä perusteella ja kun ei mene läpi niin otetaan käyttöön seuraava peruste, jne. Ja ylipäätään niin että vain yksi hakemus/käyntikerta
- Henkilöllä olisi velvollisuus asua VOKissa tai vastaavassa paikassa missä olinpaikka on tiedossa, ja prosessiin kuuluisi ilmoittautumisvelvollisuus viranomaisille.
- Jos ei noudata ehtoja ja/tai syyllistyy rikoksiin, prosessi keskeytyy jolloin maassaolon edellytykset lakkaavat.
- Jos hakemuksesta tulee kielteinen päätös, se voitaisiin saattaa täytäntöön vaikka olisi valitettu; tai vähintään niin että henkilö olisi suljetussa VOKissa kunnes tulee päätös. Pois suljetusta laitoksesta voisi päästä koska tahansa poistumalla maasta.

En sitten tiedä, olisivatko nuo jotenkin kv-sopimusten tms vastaisia.

Hyviä pointteja. Noihin lakimuutoksiin pari kommenttia.

Tuo kohta 1 (kaikki perusteet kerralla) ei menisi läpi, koska kielto palauttaa paikkaan, jossa voi uhata kuolema ja julmuus voisi estää palautuksen näiden pikakäännynnäisten ja yhtäkkiä LGBTQGTSWTY-kaapista putkahtaneiden kohdalla. Tilanne kun joudutaan arvioimaan sillä hetkellä, ei vuotta aiemmin.

2. kohta menisi lain mukaan läpi, mutta huuto natsismuksesta, rashismuksesta ja Auschwitz-Birkenausta rikkoisi korvat. Tämä hallitus ei tuota päätöstä tee.

3. Ei onnistu. Katso kohta 1.

4. Periaatteessa onnistuisi. Käytännössä ei mene nykyhallituksessa ikinä läpi. Koska oikeusturva, vaino, julmuus ja Dachau. Ja olisihan tuo kieltämättä hieman oikeusperiaatteenkin vastaista pistää täytäntöön tuomio, joka ei ole virheen tapahtuessa tosiasiallisesti korjattavissa.

Summa summarum. Ainoa tehokas keino nykytilassa olisi nopeuttaa prosessia. Ei ole näkyvissä, koska Ohisalo tuossa hakee nimenomaan resursseja tarkempaa ja huolellisempaa prosessia varten joka voi kestää miten kauan vain, jotta yhtäkään väärää kielteistä päätöstä ei menisi läpi.

Oma pelkoni/epäilykseni on, että noin vuoden sisällä tulee lakiehdotus jonkinlaisesta humanitaarisen suojelun periaatteen palauttamisesta. Veikkaan että tällaista on hallitusneuvotteluissa vihreille ja vassareille luvattu.
 
Hyviä pointteja. Noihin lakimuutoksiin pari kommenttia.

Tuo kohta 1 (kaikki perusteet kerralla) ei menisi läpi, koska kielto palauttaa paikkaan, jossa voi uhata kuolema ja julmuus voisi estää palautuksen näiden pikakäännynnäisten ja yhtäkkiä LGBTQGTSWTY-kaapista putkahtaneiden kohdalla. Tilanne kun joudutaan arvioimaan sillä hetkellä, ei vuotta aiemmin.

2. kohta menisi lain mukaan läpi, mutta huuto natsismuksesta, rashismuksesta ja Auschwitz-Birkenausta rikkoisi korvat. Tämä hallitus ei tuota päätöstä tee.

3. Ei onnistu. Katso kohta 1.

4. Periaatteessa onnistuisi. Käytännössä ei mene nykyhallituksessa ikinä läpi. Koska oikeusturva, vaino, julmuus ja Dachau. Ja olisihan tuo kieltämättä hieman oikeusperiaatteenkin vastaista pistää täytäntöön tuomio, joka ei ole virheen tapahtuessa tosiasiallisesti korjattavissa.

Summa summarum. Ainoa tehokas keino nykytilassa olisi nopeuttaa prosessia. Ei ole näkyvissä, koska Ohisalo tuossa hakee nimenomaan resursseja tarkempaa ja huolellisempaa prosessia varten joka voi kestää miten kauan vain, jotta yhtäkään väärää kielteistä päätöstä ei menisi läpi.

Oma pelkoni/epäilykseni on, että noin vuoden sisällä tulee lakiehdotus jonkinlaisesta humanitaarisen suojelun periaatteen palauttamisesta. Veikkaan että tällaista on hallitusneuvotteluissa vihreille ja vassareille luvattu.
Joo, kaikki kiva on kiellettyä...

Esittämäni ovat kyllä ongelmallisia. Tuo 2-kohdan asumisvelvoitetta voisi lieventää siten, että jokaiselle osoitetaan VOK-paikka täysihoidolla, joka pienentää toimeentulotukea (vast) 90%. Saa asua muuallakin, mutta asunto on osoitettu mikä vaikuttaa tukiin. Ilmoittautumisvelvollisuus ja tieto mistä on tavoitettavissa kuitenkin olisi.

Lisäksi voisi priorisoida näiden valitusten käsittelyä, että valittamalla ei saa vuositolkulla lisäaikaa.
 
Ei ole näkyvissä, koska Ohisalo tuossa hakee nimenomaan resursseja tarkempaa ja huolellisempaa prosessia varten joka voi kestää miten kauan vain, jotta yhtäkään väärää kielteistä päätöstä ei menisi läpi.

Tai pikemmin tuota voisi kuvata hallituksen talouspolitiikan tuomista käytäntöön eli paisutetaan valtion roolia ja virastoja minkä kerkiää. Luodaan illuusiota, että ollaan kovinkin tarkkoja taustojen selvittämisessä kuten Nerg oli, vaikka loppuen lopuksi valtio pyytää esim lisää väärennettyjä dokumentteja matuilta ja lisää läähätystä irakilaisittain puhelinvastaajaan missä vakuutellaan että nirri lähtee jos astuu takaisin aavikolle.

Eihän tästä menettelystä voi niinkään valtiota syyttää, koska sen tarkoitus on olla ikiliikkuja. Yhdenkään valtion virkamiehen mieleen ei tule tilannetta, jossa valtio on täysin epäonnistunut vekotin ja on kääntynyt kansalaisia vastaan vaan heidän tulkintansa tekojen eikä niinkään lausuntojen kautta on että valtio ei tee virheitä ja kaikki on yhtä voitto kulkua. Jos ja kun esim näistä poliisien väijytyksistä tulee laajempi ilmiö niin valtiohan luonnollisesti toteaa, että "maailma" muuttuu kovaa vauhtia ja Suomi Oy:n on oltava näyttämässä esimerkkiä blaah, blaah... joten taas nostetaan esille että kansalaisten pääsyä aseisiin pitää rajoittaa ja muita kansalaisten oikeuksia muutetaan etuoikeuksiksi, eli valtio omaa hyvyttään sallii ihmisten ajatella ja puhua julkisesti tietyistä asioista.

Näillä kv-sopimuksilla voisi oikeasti pyyhkiä peppua, koska ne eivät oikeasti sido. Jos niistä lähtee pois niin senkun kohauttaa olkapäitä ja tokaisee että nämä on sovittu joskus 70-luvulla tai kun YK oli vielä Kansainliitto eli se oli silloin ja nyt on nyt. "Maailma" muuttuu ja Suomen on muututtava perässä. hehe. Oikeasti mitä todellisia seuraamuksia Unkarille ja Puolalle on tullut nuivasta suhtautumisesta matuiluun? Käsittääkseni ei mitään. Ja tuohon kaikkien vasureiden toiminta perustuu: mahtipontiseen itkupotkuraivaraiden ja hyvesäteilyn maksimointiin, ja jäävät ihan aseettomiksi vastarinnan edessä. Oikeasti, mitä EU tai joku muu hyvesäteilyorganisaatio pystyisi tekemään jos täällä pistettäisiin työhanskat käteen ja vaivihkaan kuskattaisiin sapelinkalistelijat junilla Ruotsiin. Voidaan vielä pyöräyttää tarina siten että autetaan uskollista länsinaapuria heidän talouskasvussaan ja Ruotsi on turvallinen länsimaa jossa ei ole minkäänlaisia turvallisuusonkelmia.
 
Summa summarum. Ainoa tehokas keino nykytilassa olisi nopeuttaa prosessia. Ei ole näkyvissä, koska Ohisalo tuossa hakee nimenomaan resursseja tarkempaa ja huolellisempaa prosessia varten joka voi kestää miten kauan vain, jotta yhtäkään väärää kielteistä päätöstä ei menisi läpi.

Jep. Ärsyttävintä tässä on että ketään ei kiinnosta se, kuinka monta väärää myönteistä päätöstä on mennyt läpi. Kielteisistä hirveä huoli, vaikka mutu on että nimenomaan suurin osa myönteisistä on myönnetty kusetuksen perusteella.
 
Media uutisoi useassa kanavassa saman mitä YLE. " Välimerellä pelastettiin yli 250 siirtolaista "

Miksei kirjoiteta suoraan niin kuin asia on " laittomat noutoalukset kuljettavat Eurooppaan jälleen 250 afrikkalaista siirtolaista" ?
Tässä pitää jotenkin pystyä erottelemaan se mitä NE tekevät (alukset), etenkin kun se ei ole samaa mitä ME teemme (EU).
.
 
Media uutisoi useassa kanavassa saman mitä YLE. " Välimerellä pelastettiin yli 250 siirtolaista "

Miksei kirjoiteta suoraan niin kuin asia on " laittomat noutoalukset kuljettavat Eurooppaan jälleen 250 afrikkalaista siirtolaista" ?
Tässä pitää jotenkin pystyä erottelemaan se mitä NE tekevät (alukset), etenkin kun se ei ole samaa mitä ME teemme (EU).
.

Veikkaan, että jos nämä hyvesäteilyorganisaatiot kiellettäisiin niin silloin moni muukin operaatio ottaisi tulta persauksiin. Jos oikeuden päätöksellä kiellettäisiin muutamat operointimallit niin silloin siitä ei ole kovin pitkä matka enää YK:n operaatioihin ja jne jolloin tuota sykliä ei enää pysäytä mikään. Koska tähän rumbaan ei edes ole aikomusta lähteä niin voidaan päätellä, että samasta rööristä tulee rahat sekä näille salakuljettajille että politiikoille ja viranomaisille, jotka hyvesäteilevät rinta kaarella.
 
Media uutisoi useassa kanavassa saman mitä YLE. " Välimerellä pelastettiin yli 250 siirtolaista "

Miksei kirjoiteta suoraan niin kuin asia on " laittomat noutoalukset kuljettavat Eurooppaan jälleen 250 afrikkalaista siirtolaista" ?
Tässä pitää jotenkin pystyä erottelemaan se mitä NE tekevät (alukset), etenkin kun se ei ole samaa mitä ME teemme (EU).
.

"Laittomia maahanmuttajia pelastettiin ihmissalakuljettajien avustusaluksilla Välimerestä 250". Ehken osuvampi vielä.
 
"Laittomia maahanmuttajia pelastettiin ihmissalakuljettajien avustusaluksilla Välimerestä 250". Ehken osuvampi vielä.
Tämä on myös hyvä ja oikein kirjoitettu.

Kuka muuten rahoittaa nuo laivat joissa EU kansalaiset toimivat kuljettamalla laittomia siirtolaisia EU alueelle?
Voiko laittomuuden rahoittajien kimppuun käydä ?
.
 
Pelastamisen käsite on uudelleen määritelty. Ennen se oli sitä, että joku kertoi tarvitsevansa apua ja lähin alus, jonka kulku ei mitenkään liittynyt pelastamiseen, tulee auttamaan ja vie pelastettavat lähimpään satamaan tai jatkaa päämääräänsä. Tänään se on sitä, että lähdetään varta vasten pelastamaan ihmisiä, ennen kuin on edes tietoa pelastettavista (paitsi eräissä tapauksissa tämäkin on jo tiedetty ennen kummankaan osapuolen lähtöä merille). Lisäksi suunniteltu paluusatamakin on sopivasti pelastettavien toivoma päämäärä. Eikä pidä unohtaa sitä, että ennen ihmiset päätyivät suunnittelematta ja vastentahtoisesti pelastettavan asemaan, tänään rynnätään innolla pelastettavaksi ja suunnitellaan matka sen varaan.

O tempora o mores.
 
Ratkaisu olisi yksinkertainen.

Jokainen pelastettava takaisin lähtösatamaan. Voi poistaa aluksesta jo silloin, kun vettä on kainaloihin asti.

Siinä olisi pelastusorganisaatoilla sopivaa puuhastelua hetkeksi, tietysti tulijoiden määrä romahtaisi pian eikä enää voisikaan leikkiä hyväntekijää.
 
Pelastamisen käsite on uudelleen määritelty. Ennen se oli sitä, että joku kertoi tarvitsevansa apua ja lähin alus, jonka kulku ei mitenkään liittynyt pelastamiseen, tulee auttamaan ja vie pelastettavat lähimpään satamaan tai jatkaa päämääräänsä. Tänään se on sitä, että lähdetään varta vasten pelastamaan ihmisiä, ennen kuin on edes tietoa pelastettavista (paitsi eräissä tapauksissa tämäkin on jo tiedetty ennen kummankaan osapuolen lähtöä merille). Lisäksi suunniteltu paluusatamakin on sopivasti pelastettavien toivoma päämäärä. Eikä pidä unohtaa sitä, että ennen ihmiset päätyivät suunnittelematta ja vastentahtoisesti pelastettavan asemaan, tänään rynnätään innolla pelastettavaksi ja suunnitellaan matka sen varaan.

O tempora o mores.

Kohdesatama on tiedossa jo etukäteen, koska operaatio on kuin Ruotsinlaivalle olisi menossa. Libyan orjamarkkinoiden trokarit synkronisoivat "pelastusoperaatiot" kellon tarkasti "pelastajien" kanssa jolloin saadaan mahdollisimman monta tonnia Libyan parasta Eurooppaan.
 
Kyllähän noilla vesillä pitäisi automaattisesti palauttaa lähtöpaikkaan.
 
”Meidän pitää pystyä luomaan politiikkaa, joka saa ihmiset tuntemaan, että asiat ovat hallinnassa.

Onhan avointen ovien päivät ihan hallittua politiikkaa.

Juu, on varmaan ihan korkea aika pysähtyä miettimään näitäkin seikkoja. Jotenkin ei ole vakuuttanut tämä viime vuosien trendi, jossa on keskitytty suitsimaan -vihapuhetta- ennen muuta. Jaa no, onhan myös muutama natsi pidätetty. ;)

Tuo ihana neljä huonetta ja keittiö on tosiaan ihan jees, kunhan yksikään ei siitä suuresti lähde riveämään.....Tanskahan jo paheksuttavasti on jotain koetellutkin.
 
Juu, on varmaan ihan korkea aika pysähtyä miettimään näitäkin seikkoja. Jotenkin ei ole vakuuttanut tämä viime vuosien trendi, jossa on keskitytty suitsimaan -vihapuhetta- ennen muuta. Jaa no, onhan myös muutama natsi pidätetty. ;)

Tuo ihana neljä huonetta ja keittiö on tosiaan ihan jees, kunhan yksikään ei siitä suuresti lähde riveämään.....Tanskahan jo paheksuttavasti on jotain koetellutkin.

Politiikot elävät omassa maailmassaan ja heidän päätehtävä on iskostaa heidän ajattelumaailman muihin, vähän kuin mitä epätoivoiset autojobbarit yrittävät mahdollisimman paljon saada ruosteen syömän ladan vaikuttamaan uuden karhealta mersulta. 120 pommia räjähtänyt ruotsalaisten naamalle jo tänä vuonna ja enemmistö ruotsalaisista ei vaan tunnu saavan tarpeekseen Välimeren antimista, kun katsoo miten vaalit menivät. Vähän veikkaan, että tuo Pohjoismaat on kiva pikku pirtti-vertaus kestä kauaa jos Ruotsin uusin vientituote on ählämipommittajat ja poliiseja väijyvät bandiitot. Siinä on helppo saada koulutettua ja palkattua lisää poliiseja kun politiikot yrittävät hiki hatussa keksiä keinoja millä saada työstä jatkuvasti mahdollisimman vaarallista.
 
Back
Top