Pakolaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackFox
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pakko vielä lauantain kunniaksi sohasta.

Ammattikoulun käynyt kansalainen on maksanut yhteiskunnalle 20 ikävuoteensa mennessä 100 000€. Noin äkkiä ynnäten.

Jos sankari päätyy tekemään 2000-2300€/kk palkalla duunia, niin hän ei saa maksettua ennen eläkettään tuloveroina tätä velkaa pois.

Jos meille tulee TP-hakija joka päätyy saman palkkatason duuniin. Niin hän kerkiää maksaa ennen eläkettä hyvin VOK aikaisen ylläpitonsa.

Toki oikea elämä on monimutkaisempi

Niimpä niin...
upload_2016-1-2_22-45-53.webp

Maahanmuuton kustannukset

Pohjoismaiset tutkimukset maahanmuuton vaikutuksista julkiseen talouteen – kommentti syyrialaisten pakolaisten arvioituun kustannukseen

Suomen Perusta -ajatuspaja haki elokuussa avoimella haulla projektitutkijaa selvittämään maahanmuuton vaikutuksia julkiseen talouteen Suomessa *. Tulin valituksi tuohon tehtävään.

Olen aloittanut tehtävän tutustumalla aiheeseen liittyvään akateemiseen kirjallisuuteen. Eritoten olen keskittynyt Pohjoismaita koskevaan tutkimukseen, sillä Pohjoismaita yhdistävät muun muassa tutkimuksissa käytetyt kattavat rekisteritiedot. Tätä taustaa vasten pohjoismaiset tutkimukset toimivat hyvänä pohjana Suomen Perustan omalle tutkimukselle.

Esittelen seuraavaksi maahanmuuton taloudellisia vaikutuksia koskevissa tutkimuksissa käytettyjä menetelmiä ja lähestymistapoja yleisellä tasolla. Suomen Perustan pyynnöstä tarkastelen lisäksi pohjoismaisten tutkimusten tuloksia länsimaiden ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien keskimääräisistä vaikutuksista julkiseen talouteen suhteessa Valtioneuvoston esittämään arvioon syyrialaisten pakolaisten lisäkiintiön (300 henkilöä) vuosina 2014–2017 aiheuttamasta yhteensä 4,3 miljoonan euron kustannuksesta (Valtioneuvosto 20.9.2013).

Pohjoismaiset tutkimukset maahanmuuton vaikutuksista julkiseen talouteen

Maahanmuuton vaikutuksia julkiseen talouteen on tutkittu akateemisesti Pohjoismaissa enimmäkseen viimeisen 15 vuoden aikana.

Tutkimukset voidaan jaotella käytettyjen menetelmien puolesta karkeasti kolmeen luokkaan: kassavirtalaskelmiin, nettonykyarvolaskelmiin sekä makrotaloudellisiin malleihin maahanmuuton vaikutuksista esimerkiksi työllisyyteen ja palkkatasoon. Esittelen lyhyesti kaksi ensimmäistä menetelmää, sillä niitä käytettäneen myös Suomen Perustan tutkimuksessa.

Kirjallisuudessa staattisiksi kutsutuissa kassavirtalaskelmissa maahanmuuttajaryhmän valtiolle tuomista yhteenlasketuista tuloista vähennetään yhteenlasketut menot tietyllä ajanjaksolla eli tyypillisesti yhden kalenterivuoden aikana. Kyse on siis jo toteutuneista nettovaikutuksista julkiseen talouteen. Tulokset voivat vaihdella riippuen siitä, mitä sisällytetään sekä tulo- että menopuolelle. Esimerkiksi erilaisten julkishyödykkeiden ja maahanmuuttajien lasten sisällyttäminen laskelmiin jakavat käytettyjä menetelmiä.

Toisaalta on olemassa kirjallisuudessa dynaamisiksi kutsuttuja nettonykyarvolaskelmia, joissa yksittäisen maahanmuuttajan yhteenlaskettu tuleva nettovaikutus julkiseen talouteen estimoidaan esimerkiksi maahanmuuttajan iän, sukupuolen ja lähtömaan perusteella. Tyypillisesti näihin malleihin sisältyvät laskelmat elinkaarikustannuksista. Tulokset voivat vaihdella paitsi sen perusteella, että mitä tekijöitä tulo- ja menopuolelle sisällytetään, niin myös sen perusteella, että mitä oletuksia tehdään esimerkiksi tulevasta veropolitiikasta.

Länsimaiden ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien keskimääräiset vaikutukset julkiseen talouteen pohjoismaisissa tutkimuksissa

Esittelen seuraavaksi hyvin lyhyesti tuloksia pohjoismaisista tutkimuksista, joissa on tarkasteltu erikseen ei-länsimaalaisia maahanmuuttajia tai osaa ei-länsimaalaisista maahanmuuttajista (joissain tapauksissa myös esimerkiksi entisestä Jugoslaviasta tulleet pakolaiset ovat sisältyneet pääasiassa ei-länsimaalaisista koostuvaan pakolaisten joukkoon). Vaikka oletukset ja laskentatavat vaihtelevat eri tutkimuksissa, eilänsimaalaisten maahanmuuttajien vaikutus julkiseen talouteen eri Pohjoismaissa on tutkimusten mukaan negatiivinen. Tämä johtuu tutkimusten mukaan länsimaiden ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien keskimääräistä heikommasta työllistymisestä sekä kuulumisesta työvoimaan.

Suomi

– Suomessa maahanmuuton vaikutuksia julkiseen talouteen ovat tutkineet työministeriön tutkimusryhmä sekä kyseiseen ryhmään kuulunut VATT:n erikoistutkija Matti Sarvimäki omissa tutkimuksissaan.

– Humanitaarinen maahanmuutto (Jugoslavia, Irak, Iran, Somalia) heikensi keskimääräisen maahanmuuttajan vuosittaista vero-tulonsiirtotasetta 1990-luvulla. Ilman maahanmuuttajia näistä maista vuosittainen tase olisi ollut lähellä nollaa keskimääräiselle maahanmuuttajalle ja yli 6 vuotta Suomessa asuneilla positiivinen. Nämä maat mukaan lukien tase oli kuitenkin noin 800 euroa negatiivinen 2 vuotta maassa asuneella keskimääräisellä maahanmuuttajalla, 1 000 euroa negatiivinen 4 vuotta asuneella ja edelleen 400 euroa negatiivinen yli 6 vuotta asuneilla. (Hämäläinen et al. 2005, s. 80—81)

– OECD-maiden ulkopuolelta tulevalla keskimääräisellä maahanmuuttajalla vuositulot eivät saavuta kantaväestön tuloja vielä 20 maassaolovuoden jälkeen niin miehillä kuin naisilla. Vuosittaisia tulonsiirtoja OECD-maiden ulkopuolelta tulevat saavat keskimäärin kantaväestöä enemmän noin 20 maassaolovuoteen asti. (Sarvimäki 2011, s. 26—28)

Tanska

– Tanskassa on tehty viimeisen 15 vuoden aikana usean eri tahon toimesta tutkimuksia, joissa länsimaiden ulkopuolelta tulevia maahanmuuttajia on tutkittu yhtenä maahanmuuttajaryhmänä. Näitä tutkimuksia ja niiden tuloksia esittelee Tanskan hallituksen asettaman työryhmän laatima maahanmuuton vaikutuksia käsittelevä raportti (2011). Seuraavat tulokset löytyvät joko raportista tai raportista löytyy tutkimuslaitoksen vanhempi tutkimus aiheesta.

– Länsimaiden ulkopuolelta tulevan maahanmuuttajan nettokustannus julkiselle taloudelle oli vuonna 2004 keskimäärin noin 59 000 DKK eli noin 7 900 euroa vuodessa. Luku on pysynyt samassa suuruusluokassa, eli yli 54 000 kruunussa, vuodesta 1995 vuoteen 2004. (Gerdes et al. 2011, s. 22)

– Kehitysmaasta tulevan maahanmuuttajan nettokustannus julkiselle taloudelle oli vuonna 2010 keskimäärin noin 20 000 DKK eli noin 2 650 euro vuodessa ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajalle ja noin 119 00 DKK eli noin 16 000 euroa toisen sukupolven maahanmuuttajalle (lapsia). (DREAM 2011)

– Länsimaiden ulkopuolelta tulevan ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajan nettokustannus julkiselle taloudelle oli vuonna 2001 keskimäärin noin 58 000 DKK eli noin 7 800 euroa vuodessa ja noin 4 500 DKK eli noin 600 euroa toisen sukupolven maahanmuuttajalle. (Matthiessen 2009)

Norja

– Norjalainen Finansavisen-lehti on tehnyt laskelmia eri maahanmuuttajaryhmien keskimääräisistä elinkaarikustannuksista Norjan tilastokeskuksen (SSB) tutkijoiden Holmøy ja Strøm mallin (2012) pohjalta (DN 7.6.2013).

– Finansavisenin laskelmien mukaan länsimaiden ulkopuolelta tulevan maahanmuuttajan nettokustannus julkiselle taloudelle on tämän koko elämän aikana keskimäärin noin 4,1 miljoonaa NKK eli hieman yli 0,5 miljoonaa euroa (DN 7.6.2013). Koska tämä luku on ennuste, johon sisältyy lukuisia oletuksia, sen toteutuminen on epävarmaa.

Valtioneuvoston edellä viitatun laskelman mukaan syyrialaisten pakolaisten 300 henkilön lisäkiintiön vastaanottaminen maksaa vuosina 2014–2017 noin 3 600 euroa henkilöä kohti vuodessa. Jos syyrialaiset pakolaiset tuottavat valtiolle tuloja tuloverojen muodossa vuosina 2014–2017, niin keskimääräinen nettokustannus henkilöä kohti on pienempi kuin mainittu 3 600 euroa.

Mikäli syyrialaiset pakolaiset vastaavat edellä mainittujen tutkimusten keskimääräisiä länsimaiden ulkopuolelta tulevia maahanmuuttajia (tai pakolaisia) Pohjoismaissa, niin nettokustannus on vuodessa henkilöä kohti kuitenkin suurempi kuin pelkkään Valtioneuvoston lukuun perustuva alle 3 600 euroa henkilöä kohti vuodessa. Tähän viittaa erityisesti Sarvimäen (2011) tulos, jonka mukaan OECD-maiden ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien saamat tulonsiirrot ovat suurimmillaan ensimmäisten vuosien aikana maahanmuuton jälkeen ja maksetut tuloverot puolestaan pienimmillään. Nettokustannukset ovat todennäköisesti vielä nollaa suuremmat vuoden 2017 jälkeen. Tähän viittaa erityisesti mainitun Hämäläisen et al. (2005) tulos vero-tulonsiirtotaseen kehittymisestä maassaoloajan mukaan.

Mainitut pohjoismaalaiset tutkimukset sisältävät yleisesti vain maassa pysyvästi asuvat, eikä niihin tyypillisesti sisälly esimerkiksi pakolaisten vastaanottamisesta aiheutuvia kuluja. Valtioneuvoston antaman luvun (mikäli arvio kaikista kustannuksista) perusteella keskimääräinen länsimaiden ulkopuolelta tulevan maahanmuuttajan nettomääräinen kustannus olisi Tanskassa moninkertainen vuodessa Suomeen vastaanotettavaan syyrialaiseen verrattuna.

Samuli Salminen

Kirjoittaja työskentelee projektitutkijana Suomen Perustan maahanmuuton vaikutuksia julkiselle taloudelle käsittelevässä tutkimusprojektissa. Kirjoittaja on poliittisesti sitoutumaton.

* Ks. Suomen Perustan toiminnanjohtajan Simo Grönroosin kirjoitus aiheesta: http://www.suomenperusta.fi/ajatus/maahanmuutto-ja-julkinen-talous/

Lähteet:

DREAM (2011): Samlet nettobidrag fordelt på oprindelse – Baseret på DREAMs 2009-fremskrivning.

DN (Dagens Næringsliv) 7.6.2013: SSB-forskere: Mange misforstår innvandringskostnader. http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2626691.ece.

Gerdes, Christer; Schultz-Nielsen, Marie; Wadensjö, Eskil (2011): The significance of immigration for public finances in Denmark. Study Paper No. 35. The Rockwool Foundation Research Unit and University Press of Southern Denmark.

Hämäläinen, Kari; Kangasharju, Aki; Pekkala, Sari; Sarvimäki, Matti (2005): 1990-luvun maahanmuuttajien työllisyys, tuloverot ja tulonsiirrot. Työpoliittinen tutkimus 265. Työministeriö.

Holmøy, Erling; Strøm, Birger: Makroøkonomi og offentlige fi nanser i ulike scenarioer for innvandring. Statistisk sentralbyrå, 2012.

Matthiessen, Poul Chr. (2009): Immigration to Denmark: An Overview of the Research Carried Out from 1999 to 2006 by the Rockwool Foundation Research Unit. Odense: University Press of Southern Denmark.

Sarvimäki, Matti (2011): Assimilation to a Welfare State: Labor Market Performance and Use of Social Benefits by Immigrants to Finland. Scandinavian Journal of Economics, 113(3), 665–688, 2011.

Tanskan hallituksen työryhmä (Regeringens arbejdsgruppe) (2011): Indvandringens økonomiske konsekvenser: Delrapport.

Valtioneuvosto 20.9.2013: Hallitus päätti pakolaisten lisäkiintiöstä. Sisäasiainministeriön tiedote. http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=394864.
 
Virolaiset ja liettualaiset voivat EU-kansalaisina pyöriä täällä tekemässä rötöksiä niin paljon kuin huvittaa ja olla juuri niin kauan kuin huvittaa. Rangasitus on pieni riski tuotosta ja meidän rangaistuksemme ovat sen verran pieniä, että riski kannattaa jo senkin vuoksi. Jos saa valita, missä rosvoaa, Suomi on hyvä.

Inkeriläiset, jotka 1945 alkaen palautettiin Neuvostoliittoon, saivat hommia Siperiassa ja multaa suun päälle.

Schengen - Rikollisten vapaa liikkuvuus. Normaalia ihmistä ei haittaisi pätkääkään jos joku kattoisi laput rajalla mutta kyllä pistää vihaksi kun lukee lehdestä kun joku maahantulokiellon saanut omaisuusrikollinen käännytetään suomesta taas uudestaan jäädessään kiinni jo toistakymmenettä kertaa kiinni samoista touhuista!
 
Jotain aina saattaa jäädä kertomatta?

"Vastaanottokeskuksessa tappelu Forssassa"

1929368_1686076414938912_8219989897112694816_n.jpg

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/vastaanottokeskuksessa-tappelu-forssassa/5633962
 
Totta. Itse laskin tuon yrityksen kilpistyneen Pustalle

Ensimmäinen tosiyritys ilpistyi Etelä-Ranskaan Kaarle Martellin toimesta. Ja ns. "viimeisin" 1600-luvulla Wienin porteille.
 
Tunnen.

Toisaalta Islam on ollut tulossa vasta 1000 vuotta Eurooppaan
Tosin moderni islamismi syntyi vasta 30-40 luvulla ottaen vaikutteita natsismista sekä fasismista ja on Suomessa suhteellisen uusi ilmiö. Tilanteemme on tosin parempi kuin 1972 Saksassa koska muut näitä vastaan toimineet ovat jo opettaneet meitä mutta vastapuoli on myös kehittynyt.

Niin, tai pudottamaan taivaan niskaamme? Tässä on kuitenkin suomi-elämää elettävä 365/7/24 ihan sekin viisi vuotta.....rikollisuus rapauttaa aivan taatusti yhteiskuntaa, vaikka arvasinkin, että virolaisia ei hevin "hyväksytä" tällä saitilla pahiksen rooliin. Järjestäytynyt rikollisuus on taatusti uhka siinä missä se panssarilautta Kouvolassakin tai sienipilvi Keuruulla. Ja se rikollisuus on tasan taatusti mukana takissa koko ajan....nuo muut mieltä kiihoittavat uhkat odotuttavat kiusallisesti itseään.

Järjestäytynyt rikollisuus.....miettikääs mistä esim. entistä huumepoliisipäällikköä syytellään? Miten -90-luvulla monen nimimiehen pojat luiskahtivat pimeälle puolelle nimenomaan virolaisten kanssa leikkiessä....

Itäkansat eivät pelaa samoilla säännöillä eivätkä samoja leikkejä kuin me, vaikka se Viron kodinturva onkin jees ja virolaiset tytöt on ihan namia jokaiselle osattomaksi jääneelle suomalaisfanille.
No olen asiasta hieman eri mieltä. Järjestäytynyt rikollisuus kyllä rapauttaa yhteiskuntaa mutta se on myös loiseläjä joka kuolee ilman isäntäeliötä ja menee yleensä siitä missä aita on matalin.
 
Tosin moderni islamismi syntyi vasta 30-40 luvulla ottaen vaikutteita natsismista sekä fasismista ja on Suomessa suhteellisen uusi ilmiö. Tilanteemme on tosin parempi kuin 1972 Saksassa koska muut näitä vastaan toimineet ovat jo opettaneet meitä mutta vastapuoli on myös kehittynyt.
"Moderni" islamismi juontaa juurensa wahhabismista, joka syntyi 1700-luvulla. Wahhabismin alkuunpanija oli voimakas liittolainen Saudin hallitsijasuvulle ja kyseinen liittouma elää edelleenkin.

Kannattaa lukea Winston Churchillin ajatukset wahhabismista sivulta:

http://www.islam-watch.org/AdrianMorgan/Winston-Churchill-Islamism.htm

Churchill wrote that "civilisation is confronted with militant Mahommedanism. The forces of progress clash with those of reaction. The religion of blood and war is face to face with that of peace. Luckily the religion of peace is usually the better armed."
 
Ei yllättäisi...

Saksalaislehti: Poliisi salaa turvapaikanhakijoiden rikoksia

KASPERI SUMMANEN
eilen klo 16:23(päivitetty eilen klo 16:25)

Bild-lehden reportaasissa väitetään Saksan viranomaisten salaavan turvapaikanhakijoiden tekemiä rikoksia. Syynä on lehden mukaan halu olla huolestuttamatta saksalaisia.

Bildin uutisesta kertoo tässä Daily Mail.

Lehden mukaan julkisuuteen ei ole kerrottu, että maahan tulevia siirtolaisia on muun muassa värvätty huumekuriireiksi ja huumekauppiaiksi sekä palkattu tekemään varkauksia. Turvapaikanhakijoita on myös saatu myymään varastettua tavaraa. Usein asiakkaina ovat olleet toiset turvapaikanhakijat.

Salailun taustalla on Bildin mukaan ollut poliisin halu välttää Saksan äärioikeiston poliittisen agendan ruokkimista.

Paikallisten rikollisorganisaatioiden kerrotaan värväävän etenkin juuri maahan tulleita turvapaikanhakijoita, koska heillä ei ole mahdollisuutta kertoa tilanteestaan kenellekään.

Bild viittaa esimerkiksi Frankfurtin viranomaisten viime aikoina järjestämiin kokouksiin, joissa on käsitelty kaupungin huumeongelmaa. Turvapaikanhakijoiden rikollisuuden kerrotaan olleen kokouksien puheenaihe.

Tästä huolimatta asian kanssa tekemisissä olevat viranomaiset on Bildinmukaan määrätty vaikenemaan aiheesta, koska ”kyseessä on arka aihe, josta ei saa puhua loukkaavaan sävyyn”.

Saksaan saapui viime vuoden aikana noin 1,1 miljoonaa turvapaikanhakijaa. Määrä oli viisinkertainen edellisvuoteen verrattuna.
 
Jaahans Ruotsalaiset syyllistää taas Suomalaisia.

Ruotsin tv: Pakolaiset jumissa Venäjän pakkasissa Suomen pyöräilykiellon takia
Jopa tuhannet pakolaiset ovat jääneet jumiin Murmanskiin Venäjän puolelle Suomen kiristettyä rajavalvontaansa, uutisoi Ruotsin televisio SVT.
SVT kertoo, että Murmanskiin on luvattu alkavaksi viikoksi yli 20 asteen pakkasia.
Aiemmin pakolaisia tuli Venäjältä Suomeen pyörällä, kunnes Suomi kielsi sen. Rajanylitys on mahdollista vain auton kyydissä. Lapin rajavartiosto on perustellut rajoitusta liikenneturvallisuudella.
STT
 
Eli harjoittelija on tänäpäivänä palkaton työntekijä ja usein myös valtio maksaa työnantajalle rahaa näistä niinsanotuista harjoittelijoista joten lisää kustannuksia tulee, eli kysynkin mistä nämä rahat?
Erotuksena Itä Euroopasta tulleisiin työntekijöihin jotka osaavat lukea ja kirjoittaa sekä ovat erittäin aloitteelisia ja motivoituneita ja ennenkaikkea he ovat jo lähtömaassa kouluttautuneita ovat nämä uudet suomalaiset aivan eri tasoista joukkoa, usea on lukuja kirjoitustaidoton eikä heidän ammattitaitonsakkaan kovin hääppönen ole.

Pisteet ja pilkut sekä kappalejako helpottavat lukijaa tajuamaan mitä olet kokeillut sanoa. Itserkkin teen kyllä aivan liian paljon kirjoitusvirheitä.

Harjottelijoitakin on nykyään niin monen sorttisia. En itse aina ymmärrä miksi harjoittelijalle pitäisi maksaa palkkaa. Hänhän on harjoittelemassa panostaakseen omaan tulevaisuuteensa sekä menestymisen mahdollisuuksiinsa.

Minun mielestäni kotouttaminen ei voi olla pelkästään oppitunteja VOK:n auditoriossa. On järkevämpää luoda kotoututettavat keskelle suomalaisia. Tämä siksi että he oppisivat kielen ja maan tapoja. Sekä tutustuisivat paikallisiin.
 
Lähtöalueet huonoimmat mahdolliset, miksi muuten olisivat tulleet tänne?

Minäkin olen myönteinen niille jotka apua tarvitsevat. Jos syyrialaisen perheen jäsen, joka on todettu turvapaikanhakijaksi tulee hakemaan töitä huolehtiakseen perheestään, otan töihin.

Anteeksi tuli puhelu ja jäi viesti oikolukematta.

Suomennettuna että mitä tilastoihin ja omaan kokemukseen tulee, niin lähtömaa tuntuu ratkaisevan paljon kuinka porukka tulee työllistymään.

Noiden kiinalaisten ja vietnamilaisten kanssa kun on joutunut tekemisiin, niin sieltä tulleissa on kyllä selkeä luokkajako. Luokkajaolla tässä tapauksessa tarkoitan mahdollisuuksia selvityä länsimaisessa yhteiskunnassa. Osa ei opi vuosien kuluessakaan asioimaan Siwassa. Ja osa oppii muutamassa kuukaudessa pelaamaan täkäläisillä säännöillä.
 
Yritätkö taas tahallaan provosoida vai saada jotain viisasta keskustelua aikaan näillä heitoilla?

Pahoittelen kun vastaus kesti näin kauan. Tässä on käsillä perheessä tuleva kuoleman tapaus. Joten vähän ajatus katkeaa.

Täälläkin moni on valmis hyväksymään työperusteisen maahanmuuton. Ja tällöin tulijan tulisi olla mieluiten huippuosaaja maailman tasollakin. Meillä ongelmana jo se että meillä on vain muutamia sellaisia yrityksiä joilla on edes teoriassa mahdollisuus tarjota maailman huipuille haastavia ja kiinnostavia työpaikkoja.

Toisaalta kun meillä on tätä maahanmuuttoa TP-perusteella maista joissa ei ole olosuhteiden pakosta kovinkaan toimivaa koululaitosta, niin sieltä tuskin tulisi ketään edellä mainittuun ryhmään.

En itse lähtisi matalapalkka-alan mahdollisuuksia mollaamaan. Sielläkin tarvitaan tekijänsä. Toki tässäkin on omat rajoituksensa tulijoiden puolelta. Mennään siihen myöhemmin.

2000e/kk ansioilla palkansaaja joutuisi maksamaan vero.fi laskurin mukaan noin 250e/kk veroja. Eli vuodessa noin 3000e. Tällöin 20-vuotiaana työelämään siirtyvä kaveri näillä tuloilla todella yksinkertaistettusti laskettuna kerryttää valtiolle 135 000 euroa ennen eläkkeelle jäämistään.

Se mitä mietin on se että kuinka me saisimme näistä TP:n kautta tulevista henkilöistä mahdollisimman monen kykenevän tuottamaan noin paljon tuloveroja valtiolle.

Onko meidän muutettava esimerkiksi TP-hakijoiden -toisaalta voisi olla hyväksi muillekkin - saamaa toimeentulotukea. Esimerkiksi normaali toimeentulotuki olisi 200E/kk. Jos menee opiskelemaan ammattia, niin saa 150E/kk lisää. Ja esimerkiksi suoritetusta ammattitutkinnosta saisi valmistujaislahjaksi 1000e/kertakorvauksen.

Olisiko tuollainen keino motivoida TP-hakijat koulunpenkille. Ja sitä kautta valmiuksiin työllistyä tässä maailmassa.
 
Sitä saa mitä tilaa....

Tällainen on Euroopan tulevaisuus – "terrorismista tulee arkipäivää"

Asiantuntijoiden mukaan terroriuhkauksista tulee Euroopan arkipäivää ja kontrolli lisääntyy.

Terrorismin asiantuntijoiden mukaan terroriuhkaukset Euroopassa tulevat arkipäiväistymään lähitulevaisuudessa. Asiasta kirjoittaa The Guardian.

Useat uuden vuoden juhlallisuudet Euroopan kaupungeissa jouduttiin perumaan mahdollisten turvallisuusuhkien takia. Uhkissa itsessään ei asiantuntijoiden mukaan ole mitään uutta.

– Viimeisten 15 vuoden aikana on nähty terroristiryhmiä, jotka ovat halunneet tehdä iskuja suurissa väkijoukoissa. Uutta on se, että Pariisin terroritekojen jälkeen ISIS on todistanut olevansa kykeneväinen iskemään laajasti oman perinteisen Lähi-Idän areenansa ulkopuolelle, toteaa Margaret Gilmore Royal United Services Institutesta.

Hänen mukaansa Pariisin marraskuiset iskut osoittavat sen, kuinka nopeasti ISIS on kasvanut ja kuinka se pystyy kontrolloimaan tekojaan kokonaisuutena: kouluttamaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan ne.

Gilmoren mukaan tietoisuus siitä, että ISIS on kykeneväinen laajoihin iskuihin, tulee tarkoittamaan yhä enenevissä määrin esimerkiksi isojen yleisötapahtumien peruutuksia sekä ylipäänsä lisääntyvää kontrollia Euroopassa.

Professori Rik Coolsaetin mukaan Eurooppa on astunut uudelle aikakaudelle, jossa yhdestä terrorijoukkiosta on tullut "fantasioiden kohde" sellaisille jännitystä etsiville sekä henkisesti epävakaille yksilöille, jotka haluaisivat itsekin kuulua heihin. Muun muassa tämä tekee turvallisuuspalveluiden työstä tulevaisuudessa entistä haastavampaa.

Coolsaet sanoo, että Eurooppa tulee tulevien kuukausien aikana kohtaamaan uuden normin.

– Jonakin päivänä innostus ISISin ympärillä katoaa, mutta ennen kuin se tapahtuu, näemme enemmän uhkia, enemmän sekasortoa ja enemmän pidätyksiä. Meidän täytyy tottua siihen.
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/eur_tulevaisuus_tallainen-44995

 
Back
Top