Honcho
SMLNKO M/83
No eipä täällä julkisellakaan puolella hunajassa kahlata, nimittäin yläasteen lehtorina, kymmenen vuoden ikälisillä ja kolmella ylitunnilla, minäkään en saisi perhettäni Suomeen, jos nettoraja on 2600 €/kk. Eipä silti, ymmärrän tämän tulorajan poliittiset tavoitteet tavoitteet täysin. Itse asiassa tuloraja saisi minun puolestani olla vaikka 5000 €/kk.
Oikeastaan tuossa KL-kirjoituksessa tyhmää on juuri se, että se on argumenttina kuin "suomalaisetkin raiskaa".
Suomalaisista työssäkäyvistä iso osa on ns. nettomaksajia, suurin osa varmaan on jossain elämänsä vaiheessa nettosaajia ja toisessa -maksajia. Kuitenkin nämä nettomaksajat kantavat suomalaisia nettosaajia, joista iso osa on toisessa elämänvaiheessa taas kantajapuolella. Miten ihmeessä tämä liittyy siihen, että ulkomailta pitäisi päästää tolkuton määrä sakkia lähinnä pysyväksi lisäkuormaksi tälle suhteessa pienemmälle nettomaksajajoukolle?
Kyllä minä voin mielelläni maksaa veroistani jollekin vähävaraiselle lapsiperheelle. Nippa nappa onko perheeni tällä hetkellä nettosaajapuolella, mutta varmasti olen silläkin ollut ja yhtä varmasti minusta tulee taas nettomaksaja tai ainakin suurempi sellainen. Mutta ei tämä tarkoita että minulla olisi velvollisuus haluta maksaa jollekin vaikkapa Eritrealaiselle parempi elämä. Ihan skeidaa.
Edit: Lahjoitan jo nyt sen verran kuin koen haluavani. Vapaaehtoispohjalta pitäisi maailmanparantaminen tehdä ensisijaisesti.