Pakolaisuus



Ottavathan he ainakii suomalaisilta sen sitten vaikka istumalla vankilassa varmasti jos ei muuten ole varaa maksaa ? Siel voi sit velkaa lyhentää. En tiedä paljonko se on nykyään per päivä jos sakkojen takia lähdet istumaan mut luulisi et verottaja vie tälläiset käräjille josta seuraa sit sakkoja ja jos niitä ei maksella tulee joskus ehkä vuosien päästä poliisi ja vie istumaan siksi aikaa kunnes velka on kuitattu. Joudutaan vaa rakentamaan varmaan uusia vankiloita sit näitä koijjareita varten eli käy halvaksi taas tämäkii mut onneksi saatiin hyvä ja onnistunut uudistus taksialalle.
 
Viimeksi muokattu:
No ainakin ne sai airiston ryssät hankaluuksiin, toivottavasti ne on näiden taksisuhareiden kanssa yhtä armottomia. Ja yhtä armottomia kuin tavallisia suomalaisia kohtaan..
Edit No ehkä olen turhan optimisti, kalevalaista kansaa voi verovouti kyykyttää kun se suostuu siihen, nämä uudet isännät ei nöyristele?
Taksitouhu paikoitellen on alkanut muistuttaa torikauppaa marokkolaisella torilla. Suomen torikaupassa ei tarvita kassakonetta ja kuitin voi piirtää vaikka sormella ilmaan. Yhtäältä en usko että verottaja on vakavissaan yksittäisten pimeiden taksien kanssa. Muutama vuosi takaperin paljastui kuinka verottajalla oli sisäisenä ohjeena, ettei alle 20k kepposiin puututa, koska salapoliisityön edellyttämä panos/tuotos-suhde jää niin heikoksi. Tuskinpa verottajan työtilanne on muuttunut miksikään. Verottajan intressi taksialalla kohdistunee useamman kuin yhden auton yrityksiin, jossa tarkastuksen mahdollinen tuotto olisi isompi kuin tarkastuksiin käytetty kulu. Yhtäältä uskon että Suomessa tullaan (hiljaisella hyväksynnällä) sallimaan maahanmuuttajien oman harkinnan varaan jäävä veronkanto esim katuruokayrittämisessä, ehkä kampaamo/parturialalla ja uskoakseni myös taksissa. Kanaarien saarilla ajaa taksilla muutaman kilometrin kolmella eurolla. Paljonko siitä on vara tilittää veroina, en usko että ollenkaan. Saksassa kaupitaan snagarilla eväitä jopa alle kolmeen euroon. Eipä taida verottaja tienata siinäkään. Kuningasideana oman harkinnan varaan jätettävässä verotuksessa on luoda työskentelyn edellytyksiä maahanmuuttajille. Suomessa katuruoka ja parturiliikkeet voisivat työllistää nykyistä paljon enemmän, ellei katuruoka maksaisi kolminkertaisesti Saksan hintoja. Miesten tukanleikkuunkaan ei tarvitse maksaa 25 euroa kun tukka on muutamia harmaita hapsia U-kirjaimen muodossa klanin ympärillä.
 
No ainakin ne sai airiston ryssät hankaluuksiin, toivottavasti ne on näiden taksisuhareiden kanssa yhtä armottomia. Ja yhtä armottomia kuin tavallisia suomalaisia kohtaan..
Edit No ehkä olen turhan optimisti, kalevalaista kansaa voi verovouti kyykyttää kun se suostuu siihen, nämä uudet isännät ei nöyristele?
Kyllä suomalainen on hyvä sisäistämään roolinsa.
Opetelkaa uimaan
 
Samaan aikaan kantasuomalaisten lapsista pitää käydä kunnissa tulikiven katkuisia taisteluita ylittyykö 5 km koulumatkana, jotta kunta olisi velvollinen järjestämään kyydin esim 5-7 vuotiaille.

Tästä on kokemusta takavuosilta. Kyllä siellä kirjaimellisesti joutuu käymään vääntöä siitä, onko se koulumatka 4950m vai 5050m. Vääntöä siitä mistä se koulumatka alkaa (kotiovi vai tontin raja) ja mihin se päättyy (koulun piha-alueelle vai tontin rajalle parkkipaikan toiseen päähän) sekä tuleeko tien ylitykset laskea mukaan kuljettavaan matkaan, koska suoraa tietä pitkin matka on kuitenkin lyhyempi. Pilkkua on pakko nussia takaisin niin kovaa kuin kehtaa, koska sieltä voi löytyä ne puuttuvat metrit.
 
Tästä on kokemusta takavuosilta. Kyllä siellä kirjaimellisesti joutuu käymään vääntöä siitä, onko se koulumatka 4950m vai 5050m. Vääntöä siitä mistä se koulumatka alkaa (kotiovi vai tontin raja) ja mihin se päättyy (koulun piha-alueelle vai tontin rajalle parkkipaikan toiseen päähän) sekä tuleeko tien ylitykset laskea mukaan kuljettavaan matkaan, koska suoraa tietä pitkin matka on kuitenkin lyhyempi. Pilkkua on pakko nussia takaisin niin kovaa kuin kehtaa, koska sieltä voi löytyä ne puuttuvat metrit.
Moni joutuu sotasille koulumatkan pituudesta sitä kautta kun kouluja lopetetaan/peruskorjataan ja luokkia yhdistellään. Suomalaisella rakennusosaamisella 30 vuotta rakennuksen ikänä ilman hometta tuntuu olevan saavuttamaton päämäärä. Koulumatkoilla on taipumus venyä. Itsekin aikoinaan jouduin väistökouluun, joka pidensi ~3 km koulumatkaa +1,5 km.
 
Koulutoimenjohtajat oli aikanaan maaseutukunnissa kyllä yksiä persläpiä, jos et pitäny huolta omistasi/lastesi oikeuksista kiinni niin he kyllä näyttivät kenen etua kunnan virkamies ajaa. Ympäristötarkastajat oli toinen mokoma, esim. lannoitepäästöjä mitattaessa eka mitattiin puoluekirja, sitten hehtaarit. Vasta sen jälkeen fosfaatteja vetestä.
 
Koulukuljetuksesta piti valittaa lääniin asti. Koulutoimenjohtaja olisi pistänyt ekalukkalaisen kulkemaan valtatien yli pysäkille. Pysäkki puolen kilometrin päässä. Läänissä kumosivat päätöksen. Matka koululle rajatapaus. Aiemmin kuljetus selviö sitten koulutoimenjohtaja halusi säästöjä.
 
Tästä on kokemusta takavuosilta. Kyllä siellä kirjaimellisesti joutuu käymään vääntöä siitä, onko se koulumatka 4950m vai 5050m. Vääntöä siitä mistä se koulumatka alkaa (kotiovi vai tontin raja) ja mihin se päättyy (koulun piha-alueelle vai tontin rajalle parkkipaikan toiseen päähän) sekä tuleeko tien ylitykset laskea mukaan kuljettavaan matkaan, koska suoraa tietä pitkin matka on kuitenkin lyhyempi. Pilkkua on pakko nussia takaisin niin kovaa kuin kehtaa, koska sieltä voi löytyä ne puuttuvat metrit.

Kun ammoin kasarin lopussa aloitin yläasteen jouduin käymään pientä väittelyä koulumatkan pituudesta. Minä väitin sen olevan 5300 metriä ja koulu väitti sen olevan 4800 metriä, joten eivät halunneet antaa bussilippua jonka raja oli 5km. Mittasivat sen linnuntietä pitkin. No, pyysin mittaajaa kulkemaan tuon matkan kanssani jotta varmistuisin siitä että se todellakin on lyhyin reitti. Ei suostunut kulkemaan mutta suostui antamaan bussilipun. Ilmeisesti hänenkin kulkemistaan olisi se suo, lampi ja joen ylitys ilman siltaa häirinnyt..

Että osattin sitä jo teininä pitää kiinni oikeuksistaan. Tuota tekoa sitten kiitteli yksi perheen äiti jonka nuorempi tytär sai myös bussilipun koska minäkin sain. Vanhempi tytär ei ollut saanut, mutta ei ollut myöskään matkanpituudesta valittanut.
 

Kolme kuoli tulipalossa al-Holin leirillä Syyriassa​

Palo sai alkunsa lieden räjähdyksestä, kun joukko syyrialaisia oli juhlinut leirillä häitä.




1614578100173.jpeg
Onneksi ”meidän Pekka” rientää varmasti apuun.

1614578212796.jpeg
Onhan nuo leirin olot aivan hirveät

Verrattuna heidän omaan ”Kalifiin”
images
 
Pakkohan se on mennä 12- vuotiaan naimisiin jos naapurin setämies on tehnyt lähempää tuttavuutta, välttyäkseen kivitykseltä. Siis tyttö. Kyllähän nuo on vitullisia persläpiä. Myös paikka nimeltä Al-Hol...
 

Kristityksi kääntyneiden vakaumuksen arvioinnissa on yhä puutteita, sanoo kirkkoherra Kaisa Huhtala​

02.03.2021 16:10 - Kotimaa | Uutiset
Porin Teljässä kääntyneet turvapaikanhakijat muodostavat merkittävän osan aktiivisesta seurakuntaväestä. Kuva arki-illan raamattuhetkestä. Useimmat kuvan ihmisistä ovat saaneet oleskeluluvan Suomeen. Kirkkoherra Kaisa Huhtala takana oikealla. Maskit riisuttiin hetkeksi kuvanottoa varten. Kuva: Mikko Jokinen

Sitä tilannetta Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra Kaisa Huhtala tuskin unohtaa koskaan. Huhtala istui Porin poliisiasemalla kristityksi kääntyneen turvapaikanhakijan vieressä ja kuunteli, kun poliisi luki Maahanmuuttoviraston päätöstä turvapaikka-asiassa.

Lähi-idästä kotoisin oleva henkilö oli kääntynyt islamista kristinuskoon ja haki Suomesta kansainvälistä suojelua kääntymyksestään aiheutuvan vainoriskin vuoksi. Nyt poliisin lukemasta tekstistä ilmeni, että Maahanmuuttovirasto ei ollut vakuuttunut henkilön uskon aitoudesta eikä siksi myöntänyt hänelle turvapaikkaa.

Huhtala kuunteli lukemista häkeltyneenä. Henkilön uskonvakaumusta kuvanneista lauseista yksikään ei pitänyt paikkaansa.

Kyse oli Porin Teljän seurakunnan jäsenestä, ja Huhtala tunsi hänet vuosien ajalta. Huhtala oli myös kirjoittanut lausunnon hänen kristillisyydestään.
– Työssäni en ole usein joutunut tilanteeseen, johon olisi liittynyt niin äärimmäistä tuskan ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta. Ihmiselle, jolla on syvä hengellinen vakaumus ja joka todistaa siitä julkisesti, sanotaan, ettei se, miten hän kuvaa uskoaan, ole totta eikä merkityksellistä, Huhtala toteaa.

Huhtala järkyttyi siitä, ettei hänen lausuntoaan ja yli 30 vuoden pappiskokemustaan otettu vakavasti.
– Koin sen loukkauksena paitsi hänen uskoaan myös omaa uskoani kohtaan.

Suomen Evankelinen Allianssi: Kristityksi kääntyneiden oikeuksia poljetaan
Suomen Evankelinen Allianssi (SEA) julkaisi tammikuussa vetoomuksen, jossa se nosti esille kristityksi kääntyneiden ex-muslimien turvapaikkatutkinnassa ilmeneviä ongelmia. Vaikka epäkohdista on puhuttu vuosia, SEAn mukaan ongelmia on edelleen sekä Maahanmuuttoviraston eli Migrin että hallinto-oikeuksien käsittelyprosesseissa.
Lausunnon mukaan kääntyneitä koskevat päätökset ovat usein epäloogisia ja ristiriitaisia, ne perustuvat epäolennaisiin seikkoihin eikä uskon aitouden arvioinnissa haluta huomioida puoltavia todistajanlausuntoja.

Vaikka lukuisat kristityksi kääntyneet ovat saaneet oleskeluluvan, suuri joukko on myös saanut kuulla, ettei heidän uskoaan pidetä aitona tai että he voivat elää kristittynä turvallisesti kotimaassaan.
"Suomen kristillisissä seurakunnissa koetaan, että seurakuntiemme uusien jäsenten oikeuksia poljetaan karkealla tavalla", lausunnossa todetaan.

Evankelinen Allianssi on yli 30 herätyskristillisen järjestön ja kirkkokunnan yhteistyöelin.
Vuonna 2019 suomalaiset kirkkojen johtajat, joukossa arkkipiispa Tapio Luoma, toivat julki saman huolen hyvin samankaltaisin argumentein.

Turvapaikanhakijat mukana Porin Teljän messuyhteisössä
Porin Teljän seurakunnan toimintaan osallistuu aktiivisesti noin 40 kristityksi kääntynyttä turvapaikanhakijaa.
– Viime kuukausina olemme saaneet kokea suurta iloa, kun moni heistä on saanut joko väliaikaisen tai pysyvän oleskeluluvan. Lopuilla prosessi on yhä kesken: meiltä ei toistaiseksi ole yhtään kristittyä pakkopalautettu lähtömaahan, Kaisa Huhtala kertoo.

Joissakin tapauksissa myönteistä oleskelulupapäätöstä on edeltänyt kielteinen päätös. Vasta valitus on tuonut muutoksen.

Porin Teljässä kääntyneet maahanmuuttajat on alusta asti pyritty integroimaan samaan messuyhteisöön kantasuomalaisten kanssa. Alkuvaiheessa seurakunta palkkasi tilaisuuksiin arabian- ja farsinkielisiä tulkkeja. Nykyään osa kääntyneistä pystyy jo itse toimimaan tulkkeina toisille.
– Heillä on poikkeuksetta kova halu lukea ja ymmärtää Raamattua. Samoin halu auttaa toisia ja palvella esimerkiksi seurakunnan keittiöllä on vahva. Osa heistä on hiljaisemmin hurskaita, mutta suuri osa kertoo uskonasioista julkisesti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, Huhtala sanoo.

Huhtala tunnistaa viranomaisten epäilyksen siitä, että osa turvapaikanhakijoista vain näyttelee kristittyä, jotta saisi sen perusteella oleskeluluvan. Porin Teljässä valekääntymyksiä ei ole ilmennyt.
– Meillä oleskeluluvan saaneet osallistuvat tilaisuuksiin yhtä säännöllisesti kuin ennenkin.

Kaisa Huhtala: Miksi teologian ammattilaisen lausuntoon ei luoteta?
Kaisa Huhtala pitää ongelmallisena kääntyneille asetettua vaatimusta osata sanoittaa omaa uskonkokemusta hyvin yksityiskohtaisesti. Hän huomauttaa, että kaikki kantasuomalaisetkaan seurakunta-aktiivit eivät osaa tai halua kuvata omaa uskonkokemustaan sanallisesti, vaikka me länsimaalaiset opimme lapsesta asti kuvailemaan tuntemuksiamme.
– Monet turvapaikanhakijat tulevat kulttuureista, joissa ei samalla tavalla opeteta sanoittamaan tällaisia asioita. Silti heiltä edellytetään oman uskonkokemuksen sanallista kuvaamista jännittävässä ja lyhyessä kuulemistilanteessa. Se on aivan kohtuuton vaatimus.

Näiden seikkojen vuoksi Huhtala antaisi henkilön pitkäaikaiseen tuntemiseen perustuville todistajanlausunnoille selvästi nykyistä merkittävämmän roolin uskonvakaumuksen arvioinnissa.

Huhtala ihmettelee, miksi Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeudet eivät luota teologian ammattilaisen asiantuntijalausuntoon, kun esimerkiksi henkilön psyykkistä terveyttä koskeviin psykiatrien lausuntoihin luotetaan.

Kummallisina Huhtala pitää myös turvapaikkapäätöksissä esiintyviä näkemyksiä siitä, että henkilö voisi Iranin tai Afganistanin kaltaisessa maassa elää kristittynä niin, ettei sitä huomata. Kirkkoherra on nähnyt turvapaikanhakijoiden läheisiltään saamia videoita ja viestejä, joissa ilmoitetaan, ettei henkilö kääntymyksensä vuoksi ole enää vanhempiensa lapsi tai heimon jäsen, ja häntä uhataan tappamisella.

Suomalaismediassakin esillä olleessa tapauksessa pakkopalautettu iranilainen Sardar pidätettiin heti Teheranin lentokentällä ja vietiin kidutettavaksi.

Kiitosta Migri ja hallinto-oikeudet saavat turvapaikkapuhutteluissa käytettyjen tulkkien ammattitaidon parantumisesta. Huhtala osaa arabiaa, ja aiemmin hän joutui todistajana joskus puuttumaan puhuttelutilanteeseen, kun tulkki ei kääntänyt arabiasta suomeksi kaikkia niitä seikkoja, jotka henkilö sanoi.
Viime aikoina tällaiseen ei ole ollut tarvetta.
– Myös se auttaa, että nämä ihmiset osaavat jo aika hyvin itse suomea.

Maahanmuuttovirasto: Kritiikki on otettu vakavasti
Maahanmuuttoviraston tulosalueen johtaja Anu Karppi kommentoi SEAn esittämää kritiikkiä tammikuussa Kirkko ja kaupunki -lehden haastattelussa. Karpin mukaan kirkoilta viime vuosina tullut kritiikki on otettu vakavasti, prosesseja on kehitetty ja henkilöstöä koulutettu.
– Olemme kiinnittäneet huomiota erityisesti vakaumuksen ajallisen keston painoarvoon, perheen pienten lasten kuulemistarpeisiin ja seurakunnan lausuntojen painoarvoon, Karppi toteaa Kirkko ja kaupungissa.

Tällä hetkellä Migrissä on Karpin mukaan vireillä noin 500 hakemusta, joissa vedotaan uskonnolliseen kääntymykseen turvapaikkaperusteena.

Suomen Evankelisen Allianssin hallituksen jäsen, pastori Timo Keskitalo oli laatimassa SEAn lausuntoa. Hän kokee Karpin lausunnot lähinnä kirkkojen rauhoittelemisena.
Tunnetta siitä, että kirkkojen viesti vihdoin otettaisiin vakavasti, ei edelleenkään syntynyt.
– Viimeksi pari viikkoa sitten hallinto-oikeus antoi erästä seurakunnan ehtoollisavustajaa koskevan päätöksen, jonka mukaan henkilö ei ole kristitty lainkaan. Seurakuntayhteisössään hänet tunnetaan erityisen luotettuna ja vakaana kristittynä.

 
Huhtala ihmettelee, miksi Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeudet eivät luota teologian ammattilaisen asiantuntijalausuntoon, kun esimerkiksi henkilön psyykkistä terveyttä koskeviin psykiatrien lausuntoihin luotetaan.

Toimiiko teologian ammattilainen virkavastuulla? Jos teologian ammattilaisen arvio osoittautuu vääräksi, niin mitä haittaa tästä koituu vääräksi osoittautuneen lausunnon antajalle? Mikä on teologian ammattilaisen tieteellinen tausta tehdä arvioita juuri tämän kaltaisissa asioissa? Teologia on kuitenkin laaja käsite.
 
Toimiiko teologian ammattilainen virkavastuulla? Jos teologian ammattilaisen arvio osoittautuu vääräksi, niin mitä haittaa tästä koituu vääräksi osoittautuneen lausunnon antajalle? Mikä on teologian ammattilaisen tieteellinen tausta tehdä arvioita juuri tämän kaltaisissa asioissa? Teologia on kuitenkin laaja käsite.
Eikös yksi Kaisan seurakunnan uudispaimen jo osoittanut kotoutumiskykynsä?

Mies oli tullut Suomeen turvapaikanhakijana, kääntynyt kristinuskoon Suomessa ollessaan ja saanut turvapaikan. Hän oli teon aikaan ehdolla seurakuntavaaleissa.
 

Kristityksi kääntyneiden vakaumuksen arvioinnissa on yhä puutteita, sanoo kirkkoherra Kaisa Huhtala​

02.03.2021 16:10 - Kotimaa | Uutiset
Porin Teljässä kääntyneet turvapaikanhakijat muodostavat merkittävän osan aktiivisesta seurakuntaväestä. Kuva arki-illan raamattuhetkestä. Useimmat kuvan ihmisistä ovat saaneet oleskeluluvan Suomeen. Kirkkoherra Kaisa Huhtala takana oikealla. Maskit riisuttiin hetkeksi kuvanottoa varten. Kuva: Mikko Jokinen

Sitä tilannetta Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra Kaisa Huhtala tuskin unohtaa koskaan. Huhtala istui Porin poliisiasemalla kristityksi kääntyneen turvapaikanhakijan vieressä ja kuunteli, kun poliisi luki Maahanmuuttoviraston päätöstä turvapaikka-asiassa.

Lähi-idästä kotoisin oleva henkilö oli kääntynyt islamista kristinuskoon ja haki Suomesta kansainvälistä suojelua kääntymyksestään aiheutuvan vainoriskin vuoksi. Nyt poliisin lukemasta tekstistä ilmeni, että Maahanmuuttovirasto ei ollut vakuuttunut henkilön uskon aitoudesta eikä siksi myöntänyt hänelle turvapaikkaa.

Huhtala kuunteli lukemista häkeltyneenä. Henkilön uskonvakaumusta kuvanneista lauseista yksikään ei pitänyt paikkaansa.

Kyse oli Porin Teljän seurakunnan jäsenestä, ja Huhtala tunsi hänet vuosien ajalta. Huhtala oli myös kirjoittanut lausunnon hänen kristillisyydestään.
– Työssäni en ole usein joutunut tilanteeseen, johon olisi liittynyt niin äärimmäistä tuskan ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta. Ihmiselle, jolla on syvä hengellinen vakaumus ja joka todistaa siitä julkisesti, sanotaan, ettei se, miten hän kuvaa uskoaan, ole totta eikä merkityksellistä, Huhtala toteaa.

Huhtala järkyttyi siitä, ettei hänen lausuntoaan ja yli 30 vuoden pappiskokemustaan otettu vakavasti.
– Koin sen loukkauksena paitsi hänen uskoaan myös omaa uskoani kohtaan.

Suomen Evankelinen Allianssi: Kristityksi kääntyneiden oikeuksia poljetaan
Suomen Evankelinen Allianssi (SEA) julkaisi tammikuussa vetoomuksen, jossa se nosti esille kristityksi kääntyneiden ex-muslimien turvapaikkatutkinnassa ilmeneviä ongelmia. Vaikka epäkohdista on puhuttu vuosia, SEAn mukaan ongelmia on edelleen sekä Maahanmuuttoviraston eli Migrin että hallinto-oikeuksien käsittelyprosesseissa.
Lausunnon mukaan kääntyneitä koskevat päätökset ovat usein epäloogisia ja ristiriitaisia, ne perustuvat epäolennaisiin seikkoihin eikä uskon aitouden arvioinnissa haluta huomioida puoltavia todistajanlausuntoja.

Vaikka lukuisat kristityksi kääntyneet ovat saaneet oleskeluluvan, suuri joukko on myös saanut kuulla, ettei heidän uskoaan pidetä aitona tai että he voivat elää kristittynä turvallisesti kotimaassaan.
"Suomen kristillisissä seurakunnissa koetaan, että seurakuntiemme uusien jäsenten oikeuksia poljetaan karkealla tavalla", lausunnossa todetaan.

Evankelinen Allianssi on yli 30 herätyskristillisen järjestön ja kirkkokunnan yhteistyöelin.
Vuonna 2019 suomalaiset kirkkojen johtajat, joukossa arkkipiispa Tapio Luoma, toivat julki saman huolen hyvin samankaltaisin argumentein.

Turvapaikanhakijat mukana Porin Teljän messuyhteisössä
Porin Teljän seurakunnan toimintaan osallistuu aktiivisesti noin 40 kristityksi kääntynyttä turvapaikanhakijaa.
– Viime kuukausina olemme saaneet kokea suurta iloa, kun moni heistä on saanut joko väliaikaisen tai pysyvän oleskeluluvan. Lopuilla prosessi on yhä kesken: meiltä ei toistaiseksi ole yhtään kristittyä pakkopalautettu lähtömaahan, Kaisa Huhtala kertoo.

Joissakin tapauksissa myönteistä oleskelulupapäätöstä on edeltänyt kielteinen päätös. Vasta valitus on tuonut muutoksen.

Porin Teljässä kääntyneet maahanmuuttajat on alusta asti pyritty integroimaan samaan messuyhteisöön kantasuomalaisten kanssa. Alkuvaiheessa seurakunta palkkasi tilaisuuksiin arabian- ja farsinkielisiä tulkkeja. Nykyään osa kääntyneistä pystyy jo itse toimimaan tulkkeina toisille.
– Heillä on poikkeuksetta kova halu lukea ja ymmärtää Raamattua. Samoin halu auttaa toisia ja palvella esimerkiksi seurakunnan keittiöllä on vahva. Osa heistä on hiljaisemmin hurskaita, mutta suuri osa kertoo uskonasioista julkisesti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, Huhtala sanoo.

Huhtala tunnistaa viranomaisten epäilyksen siitä, että osa turvapaikanhakijoista vain näyttelee kristittyä, jotta saisi sen perusteella oleskeluluvan. Porin Teljässä valekääntymyksiä ei ole ilmennyt.
– Meillä oleskeluluvan saaneet osallistuvat tilaisuuksiin yhtä säännöllisesti kuin ennenkin.

Kaisa Huhtala: Miksi teologian ammattilaisen lausuntoon ei luoteta?
Kaisa Huhtala pitää ongelmallisena kääntyneille asetettua vaatimusta osata sanoittaa omaa uskonkokemusta hyvin yksityiskohtaisesti. Hän huomauttaa, että kaikki kantasuomalaisetkaan seurakunta-aktiivit eivät osaa tai halua kuvata omaa uskonkokemustaan sanallisesti, vaikka me länsimaalaiset opimme lapsesta asti kuvailemaan tuntemuksiamme.
– Monet turvapaikanhakijat tulevat kulttuureista, joissa ei samalla tavalla opeteta sanoittamaan tällaisia asioita. Silti heiltä edellytetään oman uskonkokemuksen sanallista kuvaamista jännittävässä ja lyhyessä kuulemistilanteessa. Se on aivan kohtuuton vaatimus.

Näiden seikkojen vuoksi Huhtala antaisi henkilön pitkäaikaiseen tuntemiseen perustuville todistajanlausunnoille selvästi nykyistä merkittävämmän roolin uskonvakaumuksen arvioinnissa.

Huhtala ihmettelee, miksi Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeudet eivät luota teologian ammattilaisen asiantuntijalausuntoon, kun esimerkiksi henkilön psyykkistä terveyttä koskeviin psykiatrien lausuntoihin luotetaan.

Kummallisina Huhtala pitää myös turvapaikkapäätöksissä esiintyviä näkemyksiä siitä, että henkilö voisi Iranin tai Afganistanin kaltaisessa maassa elää kristittynä niin, ettei sitä huomata. Kirkkoherra on nähnyt turvapaikanhakijoiden läheisiltään saamia videoita ja viestejä, joissa ilmoitetaan, ettei henkilö kääntymyksensä vuoksi ole enää vanhempiensa lapsi tai heimon jäsen, ja häntä uhataan tappamisella.

Suomalaismediassakin esillä olleessa tapauksessa pakkopalautettu iranilainen Sardar pidätettiin heti Teheranin lentokentällä ja vietiin kidutettavaksi.

Kiitosta Migri ja hallinto-oikeudet saavat turvapaikkapuhutteluissa käytettyjen tulkkien ammattitaidon parantumisesta. Huhtala osaa arabiaa, ja aiemmin hän joutui todistajana joskus puuttumaan puhuttelutilanteeseen, kun tulkki ei kääntänyt arabiasta suomeksi kaikkia niitä seikkoja, jotka henkilö sanoi.
Viime aikoina tällaiseen ei ole ollut tarvetta.
– Myös se auttaa, että nämä ihmiset osaavat jo aika hyvin itse suomea.

Maahanmuuttovirasto: Kritiikki on otettu vakavasti
Maahanmuuttoviraston tulosalueen johtaja Anu Karppi kommentoi SEAn esittämää kritiikkiä tammikuussa Kirkko ja kaupunki -lehden haastattelussa. Karpin mukaan kirkoilta viime vuosina tullut kritiikki on otettu vakavasti, prosesseja on kehitetty ja henkilöstöä koulutettu.
– Olemme kiinnittäneet huomiota erityisesti vakaumuksen ajallisen keston painoarvoon, perheen pienten lasten kuulemistarpeisiin ja seurakunnan lausuntojen painoarvoon, Karppi toteaa Kirkko ja kaupungissa.

Tällä hetkellä Migrissä on Karpin mukaan vireillä noin 500 hakemusta, joissa vedotaan uskonnolliseen kääntymykseen turvapaikkaperusteena.

Suomen Evankelisen Allianssin hallituksen jäsen, pastori Timo Keskitalo oli laatimassa SEAn lausuntoa. Hän kokee Karpin lausunnot lähinnä kirkkojen rauhoittelemisena.
Tunnetta siitä, että kirkkojen viesti vihdoin otettaisiin vakavasti, ei edelleenkään syntynyt.
– Viimeksi pari viikkoa sitten hallinto-oikeus antoi erästä seurakunnan ehtoollisavustajaa koskevan päätöksen, jonka mukaan henkilö ei ole kristitty lainkaan. Seurakuntayhteisössään hänet tunnetaan erityisen luotettuna ja vakaana kristittynä.


No, muutamia kirkon aktiiveja/toimijoita jonkin verran tuntevana, täytyy kokemukseni perusteella sanoa että yhtä sinisilmäistä ja naiivia porukkaa saa hakea... Varsinkin jos joku "ilmoittautuu" lauman lampaaksi, siitä pidetään kiinni eikä haluta nähdä mitä mahdollisesti on nähtävissä.
 
Back
Top