Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän ne paloautot tieliikenteessä ole normi kuorma-auton levyisiä, eli 2,55 metriä. Tukijalat levitettyinä nostokoriautot (nostettaessa) sitten tietysti jotakin muuta. Muistelen jostain kuulleeni että Helsingissä tai Keski-uusimaalla olisi n 100 metriin nostava nostokoriauto. Voi olla molemmillakin? Tällainen 100 metriin ylettyvä nostokoriauto on painonsa vuoksi 4 tai 5-akselinen. Autot taitavat olla merkiltään näitä yleisiä teillä muutenkin liikkuvia autoja, eli Scania, Volvo ja MB.Vanhemmat voivat olla Sisujakin. Mallit vaihtelee käyttötarkoituksen ja kokonaispainon mukaan.Kuinka moneen kerrokseen paloauto yltyy nykyisin?
Vuonna 2015 luin ettei Helsingin paloautot yltyy yli 80 kerroksisiin taloihin.
Mikä on uusin paloauton malli? Mikä on sen leveys?
https://www.saurus.fi/esittely-sammutusautoja-myytavana/ Tässä yhden valmistajan kalustoa..Kuinka moneen kerrokseen paloauto yltyy nykyisin?
Vuonna 2015 luin ettei Helsingin paloautot yltyy yli 80 kerroksisiin taloihin.
Mikä on uusin paloauton malli? Mikä on sen leveys?
No entä nosturi? Tässä taloyhtiössa asuu yksi kummallinen mies, joka hysterisoi jokaisesta asiasta, lietsoo hysterian milloin mistäkin.https://www.saurus.fi/esittely-sammutusautoja-myytavana/ Tässä yhden valmistajan kalustoa..
Tällä ylettyy.. Bronto Skylift näyttäisi olevan Sisun alustalla. Mutta kuten tuolla aiemmin jo sanottiinkin niin tukitut ajotiet ym esteet vaikeuttavat palokunnan työskentelyä.No entä nosturi? Tässä taloyhtiössa asuu yksi kummallinen mies, joka hysterisoi jokaisesta asiasta, lietsoo hysterian milloin mistäkin.
Nyt huutaa ettei paloauto pääsee nejänteen kerrokseen, ei mahtu kuulemma. Asfaltoitu tie on aika leveä, ei ole puita edessä..
Puhuu silmät pullollaan jostain "siiveistä" jotka tekevät paloautosta hyvin leveän, elääkö hän jossain vuonna herne, kun ei tajua tekniikoan kehittyneen?
![]()
Ei tässä ole mitään "sivusta avattavia siiveja" vaan rullattava ovi.
Varmaan tarkotti tukijalat. Täällä on asfaltti, maaperä kantaa. Kuormaautollakin päästään oveen eteen. Ongelmana on kenties alakerran terassit, joita juodutaan hiukan naarmuttamaan. Mutta täällä tajuaa mummotkin että jos tulipalo syntyy niin terassien pieni kolhiminen on pieni pahaa verrattuna sotkuun koko talossa.Naapurin mainitsemat siivet jäävät vähän mysteeriksi, mutta mieleeni tulee nostolavan tukijalat. Pihalla saattaa olla niille tilaa, mutta jos maaperä ei kanna ei puomia saa pystyyn. Joskus isot puut estävät puomin nousun, mutta se on harvinaisempi ongelma.
Tässä autossa tukijalat on kahden etummaisen akselin välissä ja takana ( nuo vinoraitaiset kohdat). Tulee kyljestä ulos varmaan sen 2 metriä molemmille puolille. Nykyaikaiset nostokori- ja nosturiautot vaativat aina toimiakseen kaikkien jalkojen käyttöä. Valvonta-automatiikka estää käytöb ilman tuentaa. Ja asfalttikin voi pettää näiden alla että senkin kunto on ennen käyttöä varmistettava, esim isot vanerilevyt tassujen alle.Varmaan tarkotti tukijalat. Täällä on asfaltti, maaperä kantaa. Kuormaautollakin päästään oveen eteen. Ongelmana on kenties alakerran terassit, joita juodutaan hiukan naarmuttamaan. Mutta täällä tajuaa mummotkin että jos tulipalo syntyy niin terassien pieni kolhiminen on pieni pahaa verrattuna sotkuun koko talossa.
![]()
Onko ylläolevassa paloautossa tukijalat? Vai onko se niin tukeva että toimii ilmankin?
Ts kun tälläinen auto tulee asfaltoidulle pihalle pitää laittaa ensin vaneerilevyt tassujen alle. Heillä on varmaan mukana sellaiset, eihän palon sattuessaan ole aika hakea vaneerit erikseen, saati ruveta testamaan kestääkö asfalti..olisi maaperä mitä tahansa? Entä kallio, vieressä on sellainenkin, aika tasainen lisäksi,Tässä autossa tukijalat on kahden etummaisen akselin välissä ja takana ( nuo vinoraitaiset kohdat). Tulee kyljestä ulos varmaan sen 2 metriä molemmille puolille. Nykyaikaiset nostokori- ja nosturiautot vaativat aina toimiakseen kaikkien jalkojen käyttöä. Valvonta-automatiikka estää käytöb ilman tuentaa. Ja asfalttikin voi pettää näiden alla että senkin kunto on ennen käyttöä varmistettava, esim isot vanerilevyt tassujen alle.
Tuollaista autoahan ei tarvitse ajaa aivan rakennuksen seinän viereen koska myös sivuttaisalottuvuutta löytyy jo melko paljon tuon nosturin puomistosta. Ja ne tassujen alle tarvittavat lisälevyt kulkevat aina auton mukana. Asfaltti pihoissa voi tällaisen alla pettää esim silloin jos asfaltin alle on muodostunut tyhjää tilaa vaikkapa veden syödessä soraa alta pois. Tai asfaltin alle on tekovaiheessa jäänyt vaikkapa kaivon kansi tms muu vastaava heikompi kohta. Olen kuullut työmaakäytössä olleen nosturin kaatuneen kun asfaltti oli aikoinaan vedetty vanhan talon pihalle ja hiilikuilun luukun päälle, aikojen saatossa rautainen luukku oli ruostunut olemattomiin ja epäonniset nosturimiehet osuivat yhdellä jalalla juuri tuohon kohtaan. Puomi ylhäällä ja sitä käännettäessä tuon jalan päälle meni koko laite kumoon. Itse olen myös nähnyt useita asfalttiin tulleita reikiä kun soratäyttö on alta lähtenyt eri syistä pois. Eli voi se asfalttikin pettää näiden alla..Ts kun tälläinen auto tulee asfaltoidulle pihalle pitää laittaa ensin vaneerilevyt tassujen alle. Heillä on varmaan mukana sellaiset, eihän palon sattuessaan ole aika hakea vaneerit erikseen, saati ruveta testamaan kestääkö asfalti..olisi maaperä mitä tahansa? Entä kallio, vieressä on sellainenkin, aika tasainen lisäksi,
Jotenkin minun on vaikeata kuvitella että Suomessa on niin leveät tiet kaikkialla, ja pitävyydeltä varma asfaltti talojen vieressä, jotta paloauto mahtuisi sivutassujen kanssa. 2mx2 eli 4 m ja plus itse auton leveys, silti paloja sammutetaan.
Selvä..Tuollaista autoahan ei tarvitse ajaa aivan rakennuksen seinän viereen koska myös sivuttaisalottuvuutta löytyy jo melko paljon tuon nosturin puomistosta. Ja ne tassujen alle tarvittavat lisälevyt kulkevat aina auton mukana. Asfaltti pihoissa voi tällaisen alla pettää esim silloin jos asfaltin alle on muodostunut tyhjää tilaa vaikkapa veden syödessä soraa alta pois. Tai asfaltin alle on tekovaiheessa jäänyt vaikkapa kaivon kansi tms muu vastaava heikompi kohta. Olen kuullut työmaakäytössä olleen nosturin kaatuneen kun asfaltti oli aikoinaan vedetty vanhan talon pihalle ja hiilikuilun luukun päälle, aikojen saatossa rautainen luukku oli ruostunut olemattomiin ja epäonniset nosturimiehet osuivat yhdellä jalalla juuri tuohon kohtaan. Puomi ylhäällä ja sitä käännettäessä tuon jalan päälle meni koko laite kumoon. Itse olen myös nähnyt useita asfalttiin tulleita reikiä kun soratäyttö on alta lähtenyt eri syistä pois. Eli voi se asfalttikin pettää näiden alla..
Noo, ei kannata tämän takia hysterisoitua. Kyllä ne pihat ja tiet kestävät autot ja nosturit 99.999999 prosentissa tapauksissa.. Se on aikamoinen käänteinen lottovoitto että nosturin jalan alla asfaltti pettää. Voit olla huoleti siitä. Jos huolta haluat jostain kantaa niin siitä että pelastustiet ovat esteettömät ja muut paloturvallisuusasiat on kunnossa talossa. En äkkiä muuten muista kuulleeni koskaan yhdenkaan palokunnan nostokoriauton kaatuneen Suomessa, muita nostureitakin vain joskus.Selvä..eli silmieni edessä tälläinen "kauhuskenaario". Asunnossa esim.4 tai 5 tai 6:ssa kerroksessa alkanut savuaa...luonnollisesti palohälyttimet huutaa hulluna kaikilla..paloautokin tullut pihaan nopeasti ja..voi perhana sentään, asfaltti pettänyt, sieltä ja sieltä tassujen alla, vaikka vaneeritkin laitettu alustaksi.
Palomiehet ajaa toiseen kohtaan, ja voi pahus, taas petti asfaltti, tulipalo voimistuu kun paloauto yrittää löytää sopivaan paikkaan, ja näin jatkuu kunnes talo palaa poroksi..
Tai onnellisempi loppu: paloautoja on useita, vähintäin kaksi, toinen löysi hyvän alustan tassuille (ellei tietenkin toinen paloauto kaatunut ja tukkinut tien), ja sivusuunnasta 30 m ja sopivalle korkeudelle kääntyvää nosturi sammutti palon.
Eli alustasta on enemmän kiinni kun paloauton mahdollisuuksista.
Joten pitää laittaa uusi asfaltti vanhan tilalle. Mutta voiko laittaa vanhan päälle, kun alla voi olla vaikka mitä, eli pitää laittaa koko vanha todella suuri pihaalue, pihavalaisimineen kaikkineen istutkisinen uusiksi? Hyvänen aika sentään, mihin yhden kusimutterin hysteria ja hysterian lietsominen voi johtaa..
On kokemuksia, ei tosin asfaltin vaan ihan maan pettämisestä.Se on aikamoinen käänteinen lottovoitto että nosturin jalan alla asfaltti pettää.
Joo, ei niistä jalkojen tuennasta suotta muistutella. Teillä oli kyllä tuuria matkassa että olet vielä täällä kirjoittelemassa. Se huonopuoli on tullut nykyisiin (kappaletavara)nostureihin että jos yhen jalan tuki pettää niin konehan menee silloin tilttiin niin etpä korjaakaan mitenkään nopeasti jos alkaa kaatumaan. En tiedä onko samanlainen valvonta-automatiikka myös isoissa nostokoreissa, uskoisin että olisi?On kokemuksia, ei tosin asfaltin vaan ihan maan pettämisestä.
Oltiin 50m korkeudessa korissa, kun yksi tukijalka petti. Pelastuksemme oli ammattikuski, joka toi korin nätisti alas. Hetken oli lievä paniikkifiilis, kun melko reilu liike yllätti...
En osaa sanoa automatiikkaan mitään. Tämä tapaus oli viime vuosituhannen puolella ja jotenkin jäi mielikuva, ettei putoamissuojaimiakaan korissa silloin vaadittu.Joo, ei niistä jalkojen tuennasta suotta muistutella. Teillä oli kyllä tuuria matkassa että olet vielä täällä kirjoittelemassa. Se huonopuoli on tullut nykyisiin (kappaletavara)nostureihin että jos yhen jalan tuki pettää niin konehan menee silloin tilttiin niin etpä korjaakaan mitenkään nopeasti jos alkaa kaatumaan. En tiedä onko samanlainen valvonta-automatiikka myös isoissa nostokoreissa, uskoisin että olisi?
Aivan. Ja mitä sitten, onko näissä kuollut ihmisiä enemmään kun alueilla, jonne pääsee paremmin?Kantakaupunki on täynnä sisäpihojen rakennussiipiä ja erillisiä talojakin, joiden lähelle ei porttikongista pääse edes pakettiautolla.
Aivan. Ja mitä sitten, onko näissä kuollut ihmisiä enemmään kun alueilla, jonne pääsee paremmin?