Paloautot/paloturvallisuus

Maidan

Respected Leader
Kuinka moneen kerrokseen paloauto yltyy nykyisin?
Vuonna 2015 luin ettei Helsingin paloautot yltyy yli 80 kerroksisiin taloihin.

Mikä on uusin paloauton malli? Mikä on sen leveys?
 
Kuinka moneen kerrokseen paloauto yltyy nykyisin?
Vuonna 2015 luin ettei Helsingin paloautot yltyy yli 80 kerroksisiin taloihin.

Mikä on uusin paloauton malli? Mikä on sen leveys?
Eiköhän ne paloautot tieliikenteessä ole normi kuorma-auton levyisiä, eli 2,55 metriä. Tukijalat levitettyinä nostokoriautot (nostettaessa) sitten tietysti jotakin muuta. Muistelen jostain kuulleeni että Helsingissä tai Keski-uusimaalla olisi n 100 metriin nostava nostokoriauto. Voi olla molemmillakin? Tällainen 100 metriin ylettyvä nostokoriauto on painonsa vuoksi 4 tai 5-akselinen. Autot taitavat olla merkiltään näitä yleisiä teillä muutenkin liikkuvia autoja, eli Scania, Volvo ja MB.Vanhemmat voivat olla Sisujakin. Mallit vaihtelee käyttötarkoituksen ja kokonaispainon mukaan.
 
No entä nosturi? Tässä taloyhtiössa asuu yksi kummallinen mies, joka hysterisoi jokaisesta asiasta, lietsoo hysterian milloin mistäkin.
Nyt huutaa ettei paloauto pääsee nejänteen kerrokseen, ei mahtu kuulemma. Asfaltoitu tie on aika leveä, ei ole puita edessä..

Puhuu silmät pullollaan jostain "siiveistä" jotka tekevät paloautosta hyvin leveän, elääkö hän jossain vuonna herne, kun ei tajua tekniikoan kehittyneen?

12719-044.jpg

Ei tässä ole mitään "sivusta avattavia siiveja" vaan rullattava ovi.
 
Palokuntien suurimmat nostolavat ylettyvät reiluun 60 metriin. Isoin este ei kuitenkaan ole korkeus, vaan rakennuksen viereen pääseminen. Pihat ovat ahtaita ja talonyhtiöissä halutaan tehdä niistä vielä ahtaampia sijoittelemalla kiviä ja ajoesteitä.
Sama tosin koskee ihan perinteistä höökiäkin.

Piitaamattomasti pysäköidyt autot ovat myös tavallisia esteitä. Huono auraus kaventaa katuja tehden kokonaisia katuja hyvin vaikeasti tavoitettavaksi. Olen ollut useammalla keikalla jossa nostolava, tai tankki ei pääse kohteeseen talvella.
Eivätkä keinotekoiset ruuhkat ainakaan nopeuta pelastuskaluston saapumista kohteeseen, tästähän saatiin esimakua Pariisissa.

Naapurin mainitsemat siivet jäävät vähän mysteeriksi, mutta mieleeni tulee nostolavan tukijalat. Pihalla saattaa olla niille tilaa, mutta jos maaperä ei kanna ei puomia saa pystyyn. Joskus isot puut estävät puomin nousun, mutta se on harvinaisempi ongelma.

Nostureita ei meillä käytetä, kuin matalimmissa rakennuksissa (1-3 krs), silloin niitä käytetään ns. koura-autona, eli nosturiin kiinnitettyllä kouralla revitään katto auki ja tyhjennetään palokuormaa pihalle.
 
No entä nosturi? Tässä taloyhtiössa asuu yksi kummallinen mies, joka hysterisoi jokaisesta asiasta, lietsoo hysterian milloin mistäkin.
Nyt huutaa ettei paloauto pääsee nejänteen kerrokseen, ei mahtu kuulemma. Asfaltoitu tie on aika leveä, ei ole puita edessä..

Puhuu silmät pullollaan jostain "siiveistä" jotka tekevät paloautosta hyvin leveän, elääkö hän jossain vuonna herne, kun ei tajua tekniikoan kehittyneen?

12719-044.jpg

Ei tässä ole mitään "sivusta avattavia siiveja" vaan rullattava ovi.
Tällä ylettyy.. Bronto Skylift näyttäisi olevan Sisun alustalla. Mutta kuten tuolla aiemmin jo sanottiinkin niin tukitut ajotiet ym esteet vaikeuttavat palokunnan työskentelyä.
 
Naapurin mainitsemat siivet jäävät vähän mysteeriksi, mutta mieleeni tulee nostolavan tukijalat. Pihalla saattaa olla niille tilaa, mutta jos maaperä ei kanna ei puomia saa pystyyn. Joskus isot puut estävät puomin nousun, mutta se on harvinaisempi ongelma.
Varmaan tarkotti tukijalat. Täällä on asfaltti, maaperä kantaa. Kuormaautollakin päästään oveen eteen. Ongelmana on kenties alakerran terassit, joita juodutaan hiukan naarmuttamaan. Mutta täällä tajuaa mummotkin että jos tulipalo syntyy niin terassien pieni kolhiminen on pieni pahaa verrattuna sotkuun koko talossa.

13-3-5309169.jpg


Onko ylläolevassa paloautossa tukijalat? Vai onko se niin tukeva että toimii ilmankin?
 
Varmaan tarkotti tukijalat. Täällä on asfaltti, maaperä kantaa. Kuormaautollakin päästään oveen eteen. Ongelmana on kenties alakerran terassit, joita juodutaan hiukan naarmuttamaan. Mutta täällä tajuaa mummotkin että jos tulipalo syntyy niin terassien pieni kolhiminen on pieni pahaa verrattuna sotkuun koko talossa.

13-3-5309169.jpg


Onko ylläolevassa paloautossa tukijalat? Vai onko se niin tukeva että toimii ilmankin?
Tässä autossa tukijalat on kahden etummaisen akselin välissä ja takana ( nuo vinoraitaiset kohdat). Tulee kyljestä ulos varmaan sen 2 metriä molemmille puolille. Nykyaikaiset nostokori- ja nosturiautot vaativat aina toimiakseen kaikkien jalkojen käyttöä. Valvonta-automatiikka estää käytöb ilman tuentaa. Ja asfalttikin voi pettää näiden alla että senkin kunto on ennen käyttöä varmistettava, esim isot vanerilevyt tassujen alle.
 
Tässä autossa tukijalat on kahden etummaisen akselin välissä ja takana ( nuo vinoraitaiset kohdat). Tulee kyljestä ulos varmaan sen 2 metriä molemmille puolille. Nykyaikaiset nostokori- ja nosturiautot vaativat aina toimiakseen kaikkien jalkojen käyttöä. Valvonta-automatiikka estää käytöb ilman tuentaa. Ja asfalttikin voi pettää näiden alla että senkin kunto on ennen käyttöä varmistettava, esim isot vanerilevyt tassujen alle.
Ts kun tälläinen auto tulee asfaltoidulle pihalle pitää laittaa ensin vaneerilevyt tassujen alle. Heillä on varmaan mukana sellaiset, eihän palon sattuessaan ole aika hakea vaneerit erikseen, saati ruveta testamaan kestääkö asfalti..olisi maaperä mitä tahansa? Entä kallio, vieressä on sellainenkin, aika tasainen lisäksi,

Jotenkin minun on vaikeata kuvitella että Suomessa on niin leveät tiet kaikkialla, ja pitävyydeltä varma asfaltti talojen vieressä, jotta paloauto mahtuisi sivutassujen kanssa. 2mx2 eli 4 m ja plus itse auton leveys, silti paloja sammutetaan.
 
Ts kun tälläinen auto tulee asfaltoidulle pihalle pitää laittaa ensin vaneerilevyt tassujen alle. Heillä on varmaan mukana sellaiset, eihän palon sattuessaan ole aika hakea vaneerit erikseen, saati ruveta testamaan kestääkö asfalti..olisi maaperä mitä tahansa? Entä kallio, vieressä on sellainenkin, aika tasainen lisäksi,

Jotenkin minun on vaikeata kuvitella että Suomessa on niin leveät tiet kaikkialla, ja pitävyydeltä varma asfaltti talojen vieressä, jotta paloauto mahtuisi sivutassujen kanssa. 2mx2 eli 4 m ja plus itse auton leveys, silti paloja sammutetaan.
Tuollaista autoahan ei tarvitse ajaa aivan rakennuksen seinän viereen koska myös sivuttaisalottuvuutta löytyy jo melko paljon tuon nosturin puomistosta. Ja ne tassujen alle tarvittavat lisälevyt kulkevat aina auton mukana. Asfaltti pihoissa voi tällaisen alla pettää esim silloin jos asfaltin alle on muodostunut tyhjää tilaa vaikkapa veden syödessä soraa alta pois. Tai asfaltin alle on tekovaiheessa jäänyt vaikkapa kaivon kansi tms muu vastaava heikompi kohta. Olen kuullut työmaakäytössä olleen nosturin kaatuneen kun asfaltti oli aikoinaan vedetty vanhan talon pihalle ja hiilikuilun luukun päälle, aikojen saatossa rautainen luukku oli ruostunut olemattomiin ja epäonniset nosturimiehet osuivat yhdellä jalalla juuri tuohon kohtaan. Puomi ylhäällä ja sitä käännettäessä tuon jalan päälle meni koko laite kumoon. Itse olen myös nähnyt useita asfalttiin tulleita reikiä kun soratäyttö on alta lähtenyt eri syistä pois. Eli voi se asfalttikin pettää näiden alla..
 
Tuollaista autoahan ei tarvitse ajaa aivan rakennuksen seinän viereen koska myös sivuttaisalottuvuutta löytyy jo melko paljon tuon nosturin puomistosta. Ja ne tassujen alle tarvittavat lisälevyt kulkevat aina auton mukana. Asfaltti pihoissa voi tällaisen alla pettää esim silloin jos asfaltin alle on muodostunut tyhjää tilaa vaikkapa veden syödessä soraa alta pois. Tai asfaltin alle on tekovaiheessa jäänyt vaikkapa kaivon kansi tms muu vastaava heikompi kohta. Olen kuullut työmaakäytössä olleen nosturin kaatuneen kun asfaltti oli aikoinaan vedetty vanhan talon pihalle ja hiilikuilun luukun päälle, aikojen saatossa rautainen luukku oli ruostunut olemattomiin ja epäonniset nosturimiehet osuivat yhdellä jalalla juuri tuohon kohtaan. Puomi ylhäällä ja sitä käännettäessä tuon jalan päälle meni koko laite kumoon. Itse olen myös nähnyt useita asfalttiin tulleita reikiä kun soratäyttö on alta lähtenyt eri syistä pois. Eli voi se asfalttikin pettää näiden alla..
Selvä.. :rolleyes: eli silmieni edessä tälläinen "kauhuskenaario". Asunnossa esim.4 tai 5 tai 6:ssa kerroksessa alkanut savuaa...luonnollisesti palohälyttimet huutaa hulluna kaikilla..paloautokin tullut pihaan nopeasti ja..voi perhana sentään, asfaltti pettänyt, sieltä ja sieltä tassujen alla, vaikka vaneeritkin laitettu alustaksi.

Palomiehet ajaa toiseen kohtaan, ja voi pahus, taas petti asfaltti, tulipalo voimistuu kun paloauto yrittää löytää sopivaan paikkaan, ja näin jatkuu kunnes talo palaa poroksi..

Tai onnellisempi loppu: paloautoja on useita, vähintäin kaksi, toinen löysi hyvän alustan tassuille (ellei tietenkin toinen paloauto kaatunut ja tukkinut tien), ja sivusuunnasta 30 m ja sopivalle korkeudelle kääntyvää nosturi sammutti palon.

Eli alustasta on enemmän kiinni kun paloauton mahdollisuuksista.

Joten pitää laittaa uusi asfaltti vanhan tilalle. Mutta voiko laittaa vanhan päälle, kun alla voi olla vaikka mitä, eli pitää laittaa koko vanha todella suuri pihaalue, pihavalaisimineen kaikkineen istutkisinen uusiksi? Hyvänen aika sentään, mihin yhden kusimutterin hysteria ja hysterian lietsominen voi johtaa..
 
@Maidan
Huoneistopalot sammutetaan sisältä käsin. Tarkoittaa sitä, että ensimmäisen höökin miehistö tekee letkuselvitykset omasta autostaan ja tunkeutuu palavaan asuntoon paineisen letkun kanssa. Sisällä palo sammutetaan mahdollisimman vähäisellä vedellä, eli jäähdytetään palokaasupatjaa jos tarvetta on ja etsitään palopesäke, joka sitten sammutetaan. Normi tilanteessa nostolavan poissaolo ei siis ole mikään ongelma.

Sitten kun palaa ullakko, tai vastaava tila kuten Porissa Keskuskartanno, tarvitaan nostolavoja jolla katto revitaan auki, jotta palokaasut ja kuumuus saadaan pois.

Mitä tulee pihojen kantavuuteen, ei asfaltti ole se ongelma, vaan se mitä sen alla on. Eli kantava pelastustie, tai petauspaikka voidaan päällystää osittain nurmikolla, kunhan maa nurmikon alla on tarpeeksi kantavaa.
Kantavuuden lisäksi tarvitaan tilaa jotta isot autot mahtuvat helposti ajamaan pihaan ja kääntymään siellä tarvittaviin paikkoihin. Jos asia epäilyttää, kannattaa olla yhteydessä paikalliseen pelastuslaitokseen ja pyytää sieltä neuvoja ja joku käymään. Ei tarvitse arvailla.
 
Selvä.. :rolleyes: eli silmieni edessä tälläinen "kauhuskenaario". Asunnossa esim.4 tai 5 tai 6:ssa kerroksessa alkanut savuaa...luonnollisesti palohälyttimet huutaa hulluna kaikilla..paloautokin tullut pihaan nopeasti ja..voi perhana sentään, asfaltti pettänyt, sieltä ja sieltä tassujen alla, vaikka vaneeritkin laitettu alustaksi.

Palomiehet ajaa toiseen kohtaan, ja voi pahus, taas petti asfaltti, tulipalo voimistuu kun paloauto yrittää löytää sopivaan paikkaan, ja näin jatkuu kunnes talo palaa poroksi..

Tai onnellisempi loppu: paloautoja on useita, vähintäin kaksi, toinen löysi hyvän alustan tassuille (ellei tietenkin toinen paloauto kaatunut ja tukkinut tien), ja sivusuunnasta 30 m ja sopivalle korkeudelle kääntyvää nosturi sammutti palon.

Eli alustasta on enemmän kiinni kun paloauton mahdollisuuksista.

Joten pitää laittaa uusi asfaltti vanhan tilalle. Mutta voiko laittaa vanhan päälle, kun alla voi olla vaikka mitä, eli pitää laittaa koko vanha todella suuri pihaalue, pihavalaisimineen kaikkineen istutkisinen uusiksi? Hyvänen aika sentään, mihin yhden kusimutterin hysteria ja hysterian lietsominen voi johtaa..
Noo, ei kannata tämän takia hysterisoitua. Kyllä ne pihat ja tiet kestävät autot ja nosturit 99.999999 prosentissa tapauksissa.. Se on aikamoinen käänteinen lottovoitto että nosturin jalan alla asfaltti pettää. Voit olla huoleti siitä. Jos huolta haluat jostain kantaa niin siitä että pelastustiet ovat esteettömät ja muut paloturvallisuusasiat on kunnossa talossa. En äkkiä muuten muista kuulleeni koskaan yhdenkaan palokunnan nostokoriauton kaatuneen Suomessa, muita nostureitakin vain joskus.
 
Se on aikamoinen käänteinen lottovoitto että nosturin jalan alla asfaltti pettää.
On kokemuksia, ei tosin asfaltin vaan ihan maan pettämisestä.

Oltiin 50m korkeudessa korissa, kun yksi tukijalka petti. Pelastuksemme oli ammattikuski, joka toi korin nätisti alas. Hetken oli lievä paniikkifiilis, kun melko reilu liike yllätti...
 
On kokemuksia, ei tosin asfaltin vaan ihan maan pettämisestä.

Oltiin 50m korkeudessa korissa, kun yksi tukijalka petti. Pelastuksemme oli ammattikuski, joka toi korin nätisti alas. Hetken oli lievä paniikkifiilis, kun melko reilu liike yllätti...
Joo, ei niistä jalkojen tuennasta suotta muistutella. Teillä oli kyllä tuuria matkassa että olet vielä täällä kirjoittelemassa. Se huonopuoli on tullut nykyisiin (kappaletavara)nostureihin että jos yhen jalan tuki pettää niin konehan menee silloin tilttiin niin etpä korjaakaan mitenkään nopeasti jos alkaa kaatumaan. En tiedä onko samanlainen valvonta-automatiikka myös isoissa nostokoreissa, uskoisin että olisi?
 
Joo, ei niistä jalkojen tuennasta suotta muistutella. Teillä oli kyllä tuuria matkassa että olet vielä täällä kirjoittelemassa. Se huonopuoli on tullut nykyisiin (kappaletavara)nostureihin että jos yhen jalan tuki pettää niin konehan menee silloin tilttiin niin etpä korjaakaan mitenkään nopeasti jos alkaa kaatumaan. En tiedä onko samanlainen valvonta-automatiikka myös isoissa nostokoreissa, uskoisin että olisi?
En osaa sanoa automatiikkaan mitään. Tämä tapaus oli viime vuosituhannen puolella ja jotenkin jäi mielikuva, ettei putoamissuojaimiakaan korissa silloin vaadittu.
 
Kantakaupunki on täynnä sisäpihojen rakennussiipiä ja erillisiä talojakin, joiden lähelle ei porttikongista pääse edes pakettiautolla.
Aivan. Ja mitä sitten, onko näissä kuollut ihmisiä enemmään kun alueilla, jonne pääsee paremmin?
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa Maidanin taloyhtiössä olla oikein turvallisuusorgiat!(n)

Ensiksi radon, nyt pelastustiet ja seuraavaksi varmaan väestönsuojelu. Muutaman vuoden kuluttua voidaankin sitten raivokkaasti riidellä valvontakameroista, sarjoituksista ja siitä mikä yhtiö palkataan tekemään kierroksia kiinteistössä.:uzi:
 
Aivan. Ja mitä sitten, onko näissä kuollut ihmisiä enemmään kun alueilla, jonne pääsee paremmin?

En ole katsonut tilastoja tuossa kulmasta, mutta väittäisin, että ei ole kuollut.
On hyvä huomata, ettei nostolavalla pelastaminen ole mikään ensisijainen taktiikka.
Toisaalta esim Stadissa on Skidi, hyvin pieni nostolava, jolla päästää sisäpihoille.

Muutama kotitalouden turvallisuus vinkki.
1. Palokaasut tappavat, eivät liekit.
Tästä johtuen, poistu asunnosta mahdollisimman nopeasti, tästä syystä se halpa palovaroitin on tärkein turvallisuusvarusteesi.
Jokainen asunto on oma palo-osastonsa ja porraskäytävä omansa, jos siis naapurin kämppä palaa, älä ryntää rappukäytävään ilman palokunnan käskyä, ellei merkittävä määrä savua tunkeudu huoneistoosi.

2. Pakeneminen parvekkeelle, tai kattoterassille ei normaalisti ole hyvä ajatus, juurikin koska sieltä pelastaminen on hidasta ja vaikeaa.
Jos kuitenkin joudut pakenemaan sinne, soita heti 112 ja kerro, että olet parvekkeella jumissa.

3. Kylmä fakta on, että jos et pääse pois palavasta asunnosta, palokunnalla on hyvin vähän aikaa pelastaa sinut.
Hälyttämiseen menee parhaimmillaan minuutti ja toinen siihen että apu lähtee liikkeelle.
Ajo vie minkä se vie oman aikansa ja on kaikkea yhdestä kymmeneen minuuttiin.
Kun päästään kohteeseen, on tiedusteltava kohde ja vedettävä letkut huoneiston oven taakse. Nopeimillaan minuutti.

Pienellä yhteenlaskulla huomataan, että aikaa kuluu paloaseman vieressä olevaan kohteeseen 4 minuuttia, pitkä aika pidättää hengitystä.
Niinpä voidaan hyvällä syyllä yksinkertaistaa, että suurin osa tulipalossa kuolleista kuolee, koska eivät poistu kohteesta riittävän nopeasti. Yleisin syy on toimimaton palovaroitin.
Nippelitietona, joskus viime vuosikymmenellä, oli vuosi kun KUP (keskiuudenmaan pelastuslaitos) ei pelastanut yhtään ihmishenkeä savusukeltamalla.
 
Back
Top