Panssari"kelkka" tms. käyttöön vaan

TomTom kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Olkaas nyt hiljaa täällä, kun paljastatte meikäläisen viimeisetkin ässät. Millä sitä muuten tuolta tyylikkäästi jalkautuu?

(missä ovat modet ja tietosuoja kun sitä tarvitaan?) :D

Totta! Nyt loppuu ne salaisuuksien paljastelut!

salainenase2.0.jpg

Voi pyhä sylvi tätä foorumia! Ja aatelkaa mitkä vientimahdollisuudet tuollaiselle alueellisten joukkojen käyttöön kehitetylle panssaroidulle tukimoduulille avautuukaan varsinkin kehitysmaissa. Armoured Support Module (ASM) suorittamassa vesistön ylitystä. ASM naamioituna suon laitaan staattiseksi lähipuolustuspesäkkeeksi. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. :uzi:
 
Museo kirjoitti:
TomTom kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Olkaas nyt hiljaa täällä, kun paljastatte meikäläisen viimeisetkin ässät. Millä sitä muuten tuolta tyylikkäästi jalkautuu?

(missä ovat modet ja tietosuoja kun sitä tarvitaan?) :D

Totta! Nyt loppuu ne salaisuuksien paljastelut!

salainenase2.0.jpg

Voi pyhä sylvi tätä foorumia! Ja aatelkaa mitkä vientimahdollisuudet tuollaiselle alueellisten joukkojen käyttöön kehitetylle panssaroidulle tukimoduulille avautuukaan varsinkin kehitysmaissa. Armoured Support Module (ASM) suorittamassa vesistön ylitystä. ASM naamioituna suon laitaan staattiseksi lähipuolustuspesäkkeeksi. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. :uzi:

Jeps. Ja sodan jälkeen jätehuoltolaitos kiittää ja kumartaa. Ei lopu ainakaan jäteastiat ihan heti.
 
Jos kuitenkin vakavoidutaan hetkeksi. Katsotaanpas vaikka tota sivua http://www.focusontransport.co.za/features/featured-in-september-2010/439-dangerous-territory.html ja lähdetään miettimään mitä kaikkea tuolla voitaisiin kuljettaa.
Jo pelkästään tuolla http://www.flaaming.fi/?sivu=117&id=158 on noiden jätesäiliöiden lisäksi iso valikoima erialisia standardoituja flaaming-lavoja.
Kun huolto hyödyntää noiden autojen maastoliikkuvuutta ja sitä nopeutta ja tarkkuutta jolla koukkulavajärjestelmä pystyy lastinsa toimittamaan haluttuun paikkaan ja sieltä sen pois hakemaan, niin kuka haluaa vetää jotain kelkkaa tai kärryä perässä moisissa olosuhteissa. Tykillehän on jo aikoinaan tehty toimiva vaihtolava-alusta, kun tehdään sama krh:lle ja sergeille, it-ohjuksille modifioidaan tuollaiset kattolavat, komento- ja viestiosille noita erikoislavoja, mönkijät ja muut pienemmät vehkeet kulkee mukana konealustalla, lajittelulavasta tehdään siirrettävä sirpalesuoja aseiden miehistöille, vieläpä löytyy lavat joilla kuskata tavaraa hesco-suojien täyttämiseenkin. Jos ei noilla haluta miehistöä kuljettaa paikalle, niin ainakin niillä saadaan epäsuoran tulen ja ilmatorjunnan kalusto melko nopeasti asemiin ja sieltä pois ja hoidettua huolto melko kätevästi.
Ja jos viedään ajatusta vielä pidemmälle niin kuka kieltää tekemästä tela-alustaa jossa on koukkulavasysteemit ja joka kykenee kuljettamaan laivakontteja. Tieverkon asettamat rajoitukset voidaan unohtaa tyystin ja hyödyntää juuri sitä maastoa jota haluamme.
 
noska kirjoitti:
kuka kieltää tekemästä tela-alustaa jossa on koukkulavasysteemit ja joka kykenee kuljettamaan laivakontteja.
Parlamentaarisessa ohjauksessa toimiva Valtiovarainministeriö kieltää.

En ole laskenut viimeisimpien ajoneuvohankintojen hintaa julkisten tietojen perusteella, mutta joskus on vekkuli olo että pitäisi jättää yksi kopteri ostamatta, yksi Hornetti päivittämättä, muutama CV hankkimatta... Ja päivittää alueelliset joukot vaikka sitten kiinanmönkkäreillä, maitokärryillä, kevyillä singoilla ja olkapääohjuksilla.

Tokihan modulaarinen suoja on hyvä idea, kun joukon käyttö sellaista tarvitsee ja hankintabudjetti sen sallii.
 
Kieltääkö tosiaan? Luulenpa että ei jos se pysyy annettujen määrärahojen puitteissa. Ja ainakaan ei kiellä jos nuo tekee siviilifirma. Saattaa toki kieltää puolustusvoimia niitä ostamasta ja joku toinen ministeriö niitä kauppaamasta ulkomaille ja liikenneministeriö moisella möykyllä ajelemasta, mutta sitten voi myydä idean vaikka Hitachille tai Kobelcolle ja ne tekevät miljoonia myymällä niitä teollisuudelle vinosilmien valmistamana.
 
noska kirjoitti:
Jos kuitenkin vakavoidutaan hetkeksi. Katsotaanpas vaikka tota sivua http://www.focusontransport.co.za/features/featured-in-september-2010/439-dangerous-territory.html ja lähdetään miettimään mitä kaikkea tuolla voitaisiin kuljettaa.
Jo pelkästään tuolla http://www.flaaming.fi/?sivu=117&id=158 on noiden jätesäiliöiden lisäksi iso valikoima erialisia standardoituja flaaming-lavoja.
Kun huolto hyödyntää noiden autojen maastoliikkuvuutta ja sitä nopeutta ja tarkkuutta jolla koukkulavajärjestelmä pystyy lastinsa toimittamaan haluttuun paikkaan ja sieltä sen pois hakemaan, niin kuka haluaa vetää jotain kelkkaa tai kärryä perässä moisissa olosuhteissa. Tykillehän on jo aikoinaan tehty toimiva vaihtolava-alusta, kun tehdään sama krh:lle ja sergeille, it-ohjuksille modifioidaan tuollaiset kattolavat, komento- ja viestiosille noita erikoislavoja, mönkijät ja muut pienemmät vehkeet kulkee mukana konealustalla, lajittelulavasta tehdään siirrettävä sirpalesuoja aseiden miehistöille, vieläpä löytyy lavat joilla kuskata tavaraa hesco-suojien täyttämiseenkin. Jos ei noilla haluta miehistöä kuljettaa paikalle, niin ainakin niillä saadaan epäsuoran tulen ja ilmatorjunnan kalusto melko nopeasti asemiin ja sieltä pois ja hoidettua huolto melko kätevästi.
Ja jos viedään ajatusta vielä pidemmälle niin kuka kieltää tekemästä tela-alustaa jossa on koukkulavasysteemit ja joka kykenee kuljettamaan laivakontteja. Tieverkon asettamat rajoitukset voidaan unohtaa tyystin ja hyödyntää juuri sitä maastoa jota haluamme.

Tuossa olisi muuten tuo Asfalttilava aika hyvä vaihtoehto, kun muotonsa puolesta on ainakin lähellä V:n muotoa. Valitettavasti tuo vaan saattaa olla kappaleista hitsattu ja ne saumat voivat olla ongelma ja heikkokohta, mutta toisaalta toinen vaihtoehto on olla kokonaan ilman. Katto siitä puuttuu, mutta se varmaan voidaan kehittää jollakin tapaa käyttöönottoa ennen.
 
noska kirjoitti:
Jos kuitenkin vakavoidutaan hetkeksi. Katsotaanpas vaikka tota sivua http://www.focusontransport.co.za/features/featured-in-september-2010/439-dangerous-territory.html ja lähdetään miettimään mitä kaikkea tuolla voitaisiin kuljettaa.
Jo pelkästään tuolla http://www.flaaming.fi/?sivu=117&id=158 on noiden jätesäiliöiden lisäksi iso valikoima erialisia standardoituja flaaming-lavoja.
Kun huolto hyödyntää noiden autojen maastoliikkuvuutta ja sitä nopeutta ja tarkkuutta jolla koukkulavajärjestelmä pystyy lastinsa toimittamaan haluttuun paikkaan ja sieltä sen pois hakemaan, niin kuka haluaa vetää jotain kelkkaa tai kärryä perässä moisissa olosuhteissa. Tykillehän on jo aikoinaan tehty toimiva vaihtolava-alusta, kun tehdään sama krh:lle ja sergeille, it-ohjuksille modifioidaan tuollaiset kattolavat, komento- ja viestiosille noita erikoislavoja, mönkijät ja muut pienemmät vehkeet kulkee mukana konealustalla, lajittelulavasta tehdään siirrettävä sirpalesuoja aseiden miehistöille, vieläpä löytyy lavat joilla kuskata tavaraa hesco-suojien täyttämiseenkin. Jos ei noilla haluta miehistöä kuljettaa paikalle, niin ainakin niillä saadaan epäsuoran tulen ja ilmatorjunnan kalusto melko nopeasti asemiin ja sieltä pois ja hoidettua huolto melko kätevästi.
Ja jos viedään ajatusta vielä pidemmälle niin kuka kieltää tekemästä tela-alustaa jossa on koukkulavasysteemit ja joka kykenee kuljettamaan laivakontteja. Tieverkon asettamat rajoitukset voidaan unohtaa tyystin ja hyödyntää juuri sitä maastoa jota haluamme.

Kaikki mahdolliset lavaviritelmät joudutaan kyhäämään otto-ajoneuvojen ympärille. Siviilistä saatavien kuorma-autojen maastoliikkuvuus on heikko tai olematon. Niillä ei viedä mosureita lähitaisteluun tai tykkejä pelloille asemiin. Hyvä, jos kykenevät liikkumaan sodan runtelemilla sorateillä.

Joukkojen suurempiin liikkeisiin kuorma-autot ovat hyviä. Niillä voidaan nopeasti siirtää tuhansia vanhoja turjakkeita satojen kilometrien päähän. Viimeiset kilometrit pitää paarustaa omin jaloin. Tällaisten liikkeiden aikana jonkinlaiset sirpalesuojat olisivat paikallaan. Useamman tuhannen kuorma-auton ralli on houkutteleva maali vihollisen ilmavoimille. Jatkosodassa saatiin siirtää Itä-Karjalan joukot häiriöittä kannakselle. Nykyisin tuollainen suuren luokan siirto vetäisi lentokalustoa kimppuun. Sirpalesuojat pienentäisivät tappioita. Ilmatorjunta pystyisi ainoastaan häiritsemään ja tuottamaan tappioita. Aukottomaan suojaan siitä ei olisi.
 
Modulaariset ballistiset levyt vastaavat IMO loistavasti tähän tarpeeseen. Suoja voidaan tarvittaessa vaikka koota rekan sisälle ja ottaa käyttöön tukikohdassa.
Tosin näitä pitäisi saada aika paljon.
 
Modet, pliis, siirretään tämä ketju iltavapaisiin, jookosta?
 
Älähän nyt. Tämän ketjun aloittamisen jälkeen on eletty suorastaan improvisoidun kaluston kulta-aikaa.

Se video, jossa tuo ylempi helvetinkone esiintyi, olikin varsin hupaisa. Vähemmän hupaisia olivat kuvat muutama päivää tai viikkoa myöhemmin, jotka näyttivät mitä vehkeelle ja sen kuljettajalle tapahtui...

Tuo alla oleva tankki onkin sitten jo varsin veemäinen tuhottava jos ei näy kuin torni, mutta noiden improvisoitujen kylkilevyjen läpäisy kessillä ei liene suuri ongelma.
 
Helmalevyjen tarkoitus ei olekaan pysäyttää onteloammuksen suihkua, vaan räjäyttää ammus liian kaukana panssarista, jolloin suihku ei varsinaiseen runkopanssariin osuessaan ole enää optimimuodossaan, ja läpäisy heikkenee. Uusissa helmapellit on vakiona.
 
Helmalevyjen tarkoitus ei olekaan pysäyttää onteloammuksen suihkua, vaan räjäyttää ammus liian kaukana panssarista, jolloin suihku ei varsinaiseen runkopanssariin osuessaan ole enää optimimuodossaan, ja läpäisy heikkenee. Uusissa helmapellit on vakiona.

Tiedän tämän. Mutta helmapellit ovat myös irtonaisia, ja ne saa lentämään huut hemmettiin aika herkästi, eli ei muuta kuin projektiilia sinnepäin.
 
Se video, jossa tuo ylempi helvetinkone esiintyi, olikin varsin hupaisa. Vähemmän hupaisia olivat kuvat muutama päivää tai viikkoa myöhemmin, jotka näyttivät mitä vehkeelle ja sen kuljettajalle tapahtui...

Se ottaa tuo teknologian kypsyminen oman aikansa. :p
 
Tuo alla oleva tankki onkin sitten jo varsin veemäinen tuhottava jos ei näy kuin torni, mutta noiden improvisoitujen kylkilevyjen läpäisy kessillä ei liene suuri ongelma.

Saatan olla väärässäkin, mutta en usko tuon raudoitusteräksen ja betonin yhdistelmän lisäävän suojaa paljoakaan.
 
10563020_752624564798493_3565612270191551815_n.jpg






10580139_752626718131611_4243227168115193874_n.jpg

10613039_752626828131600_4669264217954159455_n.jpg

10383127_752626958131587_3325451931072538820_n.jpg

10599536_752627178131565_4735130143178303608_n.jpg



Pitäiskö Suomessa suunnitella vastaavat härvelit jo rauhan aikana? Tuntuvat nousevan pintaan jokaisen sodan sattuessa ja aina ovat samanlaisia hässäköitä. Puolustusvoimilla voisi olla opaskirja tekniikaalien rakentamiseen. Valmiiden suunnitelmien pohjalta syntyisi kriisin sattuessa vähän järkevämpiä malleja.
 
Back
Top