Panssari"kelkka" tms. käyttöön vaan

Museo

Eversti
TomTom kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Olkaas nyt hiljaa täällä, kun paljastatte meikäläisen viimeisetkin ässät. Millä sitä muuten tuolta tyylikkäästi jalkautuu?

(missä ovat modet ja tietosuoja kun sitä tarvitaan?) :D

Totta! Nyt loppuu ne salaisuuksien paljastelut!


Voi pyhä sylvi tätä foorumia! Ja aatelkaa mitkä vientimahdollisuudet tuollaiselle alueellisten joukkojen käyttöön kehitetylle panssaroidulle tukimoduulille avautuukaan varsinkin kehitysmaissa. Armoured Support Module (ASM) suorittamassa vesistön ylitystä. ASM naamioituna suon laitaan staattiseksi lähipuolustuspesäkkeeksi. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. :uzi:
 

Second

Eversti
Museo kirjoitti:
TomTom kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Olkaas nyt hiljaa täällä, kun paljastatte meikäläisen viimeisetkin ässät. Millä sitä muuten tuolta tyylikkäästi jalkautuu?

(missä ovat modet ja tietosuoja kun sitä tarvitaan?) :D

Totta! Nyt loppuu ne salaisuuksien paljastelut!


Voi pyhä sylvi tätä foorumia! Ja aatelkaa mitkä vientimahdollisuudet tuollaiselle alueellisten joukkojen käyttöön kehitetylle panssaroidulle tukimoduulille avautuukaan varsinkin kehitysmaissa. Armoured Support Module (ASM) suorittamassa vesistön ylitystä. ASM naamioituna suon laitaan staattiseksi lähipuolustuspesäkkeeksi. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. :uzi:

Jeps. Ja sodan jälkeen jätehuoltolaitos kiittää ja kumartaa. Ei lopu ainakaan jäteastiat ihan heti.
 

noska

Ylipäällikkö
Jos kuitenkin vakavoidutaan hetkeksi. Katsotaanpas vaikka tota sivua http://www.focusontransport.co.za/features/featured-in-september-2010/439-dangerous-territory.html ja lähdetään miettimään mitä kaikkea tuolla voitaisiin kuljettaa.
Jo pelkästään tuolla http://www.flaaming.fi/?sivu=117&id=158 on noiden jätesäiliöiden lisäksi iso valikoima erialisia standardoituja flaaming-lavoja.
Kun huolto hyödyntää noiden autojen maastoliikkuvuutta ja sitä nopeutta ja tarkkuutta jolla koukkulavajärjestelmä pystyy lastinsa toimittamaan haluttuun paikkaan ja sieltä sen pois hakemaan, niin kuka haluaa vetää jotain kelkkaa tai kärryä perässä moisissa olosuhteissa. Tykillehän on jo aikoinaan tehty toimiva vaihtolava-alusta, kun tehdään sama krh:lle ja sergeille, it-ohjuksille modifioidaan tuollaiset kattolavat, komento- ja viestiosille noita erikoislavoja, mönkijät ja muut pienemmät vehkeet kulkee mukana konealustalla, lajittelulavasta tehdään siirrettävä sirpalesuoja aseiden miehistöille, vieläpä löytyy lavat joilla kuskata tavaraa hesco-suojien täyttämiseenkin. Jos ei noilla haluta miehistöä kuljettaa paikalle, niin ainakin niillä saadaan epäsuoran tulen ja ilmatorjunnan kalusto melko nopeasti asemiin ja sieltä pois ja hoidettua huolto melko kätevästi.
Ja jos viedään ajatusta vielä pidemmälle niin kuka kieltää tekemästä tela-alustaa jossa on koukkulavasysteemit ja joka kykenee kuljettamaan laivakontteja. Tieverkon asettamat rajoitukset voidaan unohtaa tyystin ja hyödyntää juuri sitä maastoa jota haluamme.
 

koponen

Kenraali
noska kirjoitti:
kuka kieltää tekemästä tela-alustaa jossa on koukkulavasysteemit ja joka kykenee kuljettamaan laivakontteja.
Parlamentaarisessa ohjauksessa toimiva Valtiovarainministeriö kieltää.

En ole laskenut viimeisimpien ajoneuvohankintojen hintaa julkisten tietojen perusteella, mutta joskus on vekkuli olo että pitäisi jättää yksi kopteri ostamatta, yksi Hornetti päivittämättä, muutama CV hankkimatta... Ja päivittää alueelliset joukot vaikka sitten kiinanmönkkäreillä, maitokärryillä, kevyillä singoilla ja olkapääohjuksilla.

Tokihan modulaarinen suoja on hyvä idea, kun joukon käyttö sellaista tarvitsee ja hankintabudjetti sen sallii.
 

noska

Ylipäällikkö
Kieltääkö tosiaan? Luulenpa että ei jos se pysyy annettujen määrärahojen puitteissa. Ja ainakaan ei kiellä jos nuo tekee siviilifirma. Saattaa toki kieltää puolustusvoimia niitä ostamasta ja joku toinen ministeriö niitä kauppaamasta ulkomaille ja liikenneministeriö moisella möykyllä ajelemasta, mutta sitten voi myydä idean vaikka Hitachille tai Kobelcolle ja ne tekevät miljoonia myymällä niitä teollisuudelle vinosilmien valmistamana.
 

SJ

Supreme Leader
noska kirjoitti:
Jos kuitenkin vakavoidutaan hetkeksi. Katsotaanpas vaikka tota sivua http://www.focusontransport.co.za/features/featured-in-september-2010/439-dangerous-territory.html ja lähdetään miettimään mitä kaikkea tuolla voitaisiin kuljettaa.
Jo pelkästään tuolla http://www.flaaming.fi/?sivu=117&id=158 on noiden jätesäiliöiden lisäksi iso valikoima erialisia standardoituja flaaming-lavoja.
Kun huolto hyödyntää noiden autojen maastoliikkuvuutta ja sitä nopeutta ja tarkkuutta jolla koukkulavajärjestelmä pystyy lastinsa toimittamaan haluttuun paikkaan ja sieltä sen pois hakemaan, niin kuka haluaa vetää jotain kelkkaa tai kärryä perässä moisissa olosuhteissa. Tykillehän on jo aikoinaan tehty toimiva vaihtolava-alusta, kun tehdään sama krh:lle ja sergeille, it-ohjuksille modifioidaan tuollaiset kattolavat, komento- ja viestiosille noita erikoislavoja, mönkijät ja muut pienemmät vehkeet kulkee mukana konealustalla, lajittelulavasta tehdään siirrettävä sirpalesuoja aseiden miehistöille, vieläpä löytyy lavat joilla kuskata tavaraa hesco-suojien täyttämiseenkin. Jos ei noilla haluta miehistöä kuljettaa paikalle, niin ainakin niillä saadaan epäsuoran tulen ja ilmatorjunnan kalusto melko nopeasti asemiin ja sieltä pois ja hoidettua huolto melko kätevästi.
Ja jos viedään ajatusta vielä pidemmälle niin kuka kieltää tekemästä tela-alustaa jossa on koukkulavasysteemit ja joka kykenee kuljettamaan laivakontteja. Tieverkon asettamat rajoitukset voidaan unohtaa tyystin ja hyödyntää juuri sitä maastoa jota haluamme.

Tuossa olisi muuten tuo Asfalttilava aika hyvä vaihtoehto, kun muotonsa puolesta on ainakin lähellä V:n muotoa. Valitettavasti tuo vaan saattaa olla kappaleista hitsattu ja ne saumat voivat olla ongelma ja heikkokohta, mutta toisaalta toinen vaihtoehto on olla kokonaan ilman. Katto siitä puuttuu, mutta se varmaan voidaan kehittää jollakin tapaa käyttöönottoa ennen.
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
noska kirjoitti:
Jos kuitenkin vakavoidutaan hetkeksi. Katsotaanpas vaikka tota sivua http://www.focusontransport.co.za/features/featured-in-september-2010/439-dangerous-territory.html ja lähdetään miettimään mitä kaikkea tuolla voitaisiin kuljettaa.
Jo pelkästään tuolla http://www.flaaming.fi/?sivu=117&id=158 on noiden jätesäiliöiden lisäksi iso valikoima erialisia standardoituja flaaming-lavoja.
Kun huolto hyödyntää noiden autojen maastoliikkuvuutta ja sitä nopeutta ja tarkkuutta jolla koukkulavajärjestelmä pystyy lastinsa toimittamaan haluttuun paikkaan ja sieltä sen pois hakemaan, niin kuka haluaa vetää jotain kelkkaa tai kärryä perässä moisissa olosuhteissa. Tykillehän on jo aikoinaan tehty toimiva vaihtolava-alusta, kun tehdään sama krh:lle ja sergeille, it-ohjuksille modifioidaan tuollaiset kattolavat, komento- ja viestiosille noita erikoislavoja, mönkijät ja muut pienemmät vehkeet kulkee mukana konealustalla, lajittelulavasta tehdään siirrettävä sirpalesuoja aseiden miehistöille, vieläpä löytyy lavat joilla kuskata tavaraa hesco-suojien täyttämiseenkin. Jos ei noilla haluta miehistöä kuljettaa paikalle, niin ainakin niillä saadaan epäsuoran tulen ja ilmatorjunnan kalusto melko nopeasti asemiin ja sieltä pois ja hoidettua huolto melko kätevästi.
Ja jos viedään ajatusta vielä pidemmälle niin kuka kieltää tekemästä tela-alustaa jossa on koukkulavasysteemit ja joka kykenee kuljettamaan laivakontteja. Tieverkon asettamat rajoitukset voidaan unohtaa tyystin ja hyödyntää juuri sitä maastoa jota haluamme.

Kaikki mahdolliset lavaviritelmät joudutaan kyhäämään otto-ajoneuvojen ympärille. Siviilistä saatavien kuorma-autojen maastoliikkuvuus on heikko tai olematon. Niillä ei viedä mosureita lähitaisteluun tai tykkejä pelloille asemiin. Hyvä, jos kykenevät liikkumaan sodan runtelemilla sorateillä.

Joukkojen suurempiin liikkeisiin kuorma-autot ovat hyviä. Niillä voidaan nopeasti siirtää tuhansia vanhoja turjakkeita satojen kilometrien päähän. Viimeiset kilometrit pitää paarustaa omin jaloin. Tällaisten liikkeiden aikana jonkinlaiset sirpalesuojat olisivat paikallaan. Useamman tuhannen kuorma-auton ralli on houkutteleva maali vihollisen ilmavoimille. Jatkosodassa saatiin siirtää Itä-Karjalan joukot häiriöittä kannakselle. Nykyisin tuollainen suuren luokan siirto vetäisi lentokalustoa kimppuun. Sirpalesuojat pienentäisivät tappioita. Ilmatorjunta pystyisi ainoastaan häiritsemään ja tuottamaan tappioita. Aukottomaan suojaan siitä ei olisi.
 

Benelli

Respected Leader
Modulaariset ballistiset levyt vastaavat IMO loistavasti tähän tarpeeseen. Suoja voidaan tarvittaessa vaikka koota rekan sisälle ja ottaa käyttöön tukikohdassa.
Tosin näitä pitäisi saada aika paljon.
 

Samses

Ylipäällikkö
Modet, pliis, siirretään tämä ketju iltavapaisiin, jookosta?
 

Samses

Ylipäällikkö
Älähän nyt. Tämän ketjun aloittamisen jälkeen on eletty suorastaan improvisoidun kaluston kulta-aikaa.

Se video, jossa tuo ylempi helvetinkone esiintyi, olikin varsin hupaisa. Vähemmän hupaisia olivat kuvat muutama päivää tai viikkoa myöhemmin, jotka näyttivät mitä vehkeelle ja sen kuljettajalle tapahtui...

Tuo alla oleva tankki onkin sitten jo varsin veemäinen tuhottava jos ei näy kuin torni, mutta noiden improvisoitujen kylkilevyjen läpäisy kessillä ei liene suuri ongelma.
 
Helmalevyjen tarkoitus ei olekaan pysäyttää onteloammuksen suihkua, vaan räjäyttää ammus liian kaukana panssarista, jolloin suihku ei varsinaiseen runkopanssariin osuessaan ole enää optimimuodossaan, ja läpäisy heikkenee. Uusissa helmapellit on vakiona.
 

Samses

Ylipäällikkö
Helmalevyjen tarkoitus ei olekaan pysäyttää onteloammuksen suihkua, vaan räjäyttää ammus liian kaukana panssarista, jolloin suihku ei varsinaiseen runkopanssariin osuessaan ole enää optimimuodossaan, ja läpäisy heikkenee. Uusissa helmapellit on vakiona.

Tiedän tämän. Mutta helmapellit ovat myös irtonaisia, ja ne saa lentämään huut hemmettiin aika herkästi, eli ei muuta kuin projektiilia sinnepäin.
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN












Pitäiskö Suomessa suunnitella vastaavat härvelit jo rauhan aikana? Tuntuvat nousevan pintaan jokaisen sodan sattuessa ja aina ovat samanlaisia hässäköitä. Puolustusvoimilla voisi olla opaskirja tekniikaalien rakentamiseen. Valmiiden suunnitelmien pohjalta syntyisi kriisin sattuessa vähän järkevämpiä malleja.
 
Top