hessukessu
Kenraali
Fakta on, ettei maavoimille riitä tarpeeksi panssaroituja ajoneuvoja, jotka tarjoaisivat edes sirpaleilta (puhumattakaan käsiaseiden luodeista) suojaa. Jalkaväki joutuu siirtymään kuorma-autoilla (ottoteitse otetuillapa vielä huonolla tuurilla) paikkoihin ja on hyvin haavoittuva siirtojen ajan ja sen jälkeenkin. Jos ei suorastaan jalkapatikassa jouduta menemään. Miten tämän ongelman voisi ratkaista innovatiivisesti ja kustannustehokkaasti sekä takuulla "ei-Nato-yhteensopivasti"?
Ostetaan lisää (?) vaikkapa MTLB-tms. panssaroituja kuljetusajoneuvoja tai jos ei siihenkään ole rahaa niin ei sitten osteta vaan tyydytään nykyisiin. Kevyesti panssaroidut kuorma-autotkin voisivat ajaa asiansa, mutta hinta taitaa olla korkeampi ja suoja huonompi? No, tämä ei ole olennaista loppujen lopuksi. Olennaista on, mitä sen lisäksi tehtäisiin: Hankittaisiin low-tech-systeeminä näiden perässä vedettäviä panssaroituja "kelkkoja" (pyörilläkin joo). Mallia Talvisota ja NL. MTLB tai kuorma-auto vetää helposti vähintään yhden, jos ei kaksikin, mokomaa perässään. Taistelupanssarivaunu tietysti vaikka kokonaisen letkan. Yhteen tälläiseen kelkkaan voisi hyvin änkeä vaikka 10-20 sotilasta, ehkä enemmänkin.
Kelkkaan ei tulisi mitään high-techiä. Pyörät (sirpaleita kestävät?), joissa on jarrut ja jousitus ja kelkkaan valot sisälle, sekä ehkäpä yksinkertainen puhelankayhteys vetäjäajoneuvoon tms. Panssaroitu pitkä peräkärry lienisi parempi termi tälle vehkeelle. Lämmityksen voisi hoitaa vaikka sinne asennettavalla löpötoimisella kaminalla tms. tarpeen vaatiessa tai sitten sähköllä, jonka saisi kelkkaa vetävästä vekottimesta. Suojausta olisi sen verran, että se kestäisi kaikista suunnista vähintäänkin sirpaleet, mieluusti toki sivuilta ainakin myöskin rynnäkkökiväärin luoditkin. Tähystysmahdollisuuksia varten voisi tehdä sisältä avattavia ja suljettavia luukkuja tms. Ei mitään aseistusta, eikä todellakaan yhtään mitään tekniikkaa sen enempää.
Tälläinen systeemi olisi ihan järkyttävän halpa toteuttaa. En edes viitsi miettiä hintaa sen enempää, mutta veikkaisin, että puhutaan max 10000 euroa maksavasta härpäkkeestä.
Bonusvaihtoehtona tälle voitaisiin toki näihin kelkkoihin laittaa jokin pienehkö moottori (ei hightechiä taaskaan, eikä todellakaan kiinnosta ympäristöpäästöt ja kulutus tms.), jolla voisi huristella vaikka vain 20-40kmh vauhtia. Tuplaisikohan tuo hinnan ja tekisi näistä ainakin maantieliikkuvia (voittaa aina jalkapatikan tai suojattoman matelumarssin). Aivan sama kestääkö kelkka ja moottori 100000km ajoa vaiko ei, jos 1000km kestää niin hyvä, se riittänee "taktisiin" siirtoihin vai mitä? Eli ei taaskaan tarvitse ihmeellistä ja kallista hommata.
Jos vielä pidemmälle pohditaan, niin näitä kelkkojahan voisi käyttää myös määränpäässään suojina tms. varsinkin jos vaikkapa olisi mahdollisuus helposti irroittaa korin alla olevat pyörät tms. irti niistä. (Roskisautomallinen kippilava, jossa näitä voisi kuskata ja laskea paikkaansa?) Suojaustehoa voisi parantaa laittamalla hiekkasäkkejä ympärille tai ajamalla ko. kelkka vaikka pieneen notkelmaan tai kuoppaan. Mikäli kelkat olisivat järkevästi suunniteltuja, mikä estäisi vaikka tekemästä niistä ryhmäkohtaisia, maahankaivettuja tms. korsuja, jotka voisi yhdistää toisiinsa valmisosalinnoitteilla tms.? Tai pesäkkeitä? Tai sirpalesuojattuja tavaroiden säilytyspaikkoja tms.? Tai oikeastaan mitä vain - voittaa luultavasti teltan joka tapauksessa - eikä tarvitse pystyttää lainkaan? Systeemi kulkisi aina mukana, ei tarvitsisi mitään erityisiä osia kuten valmisosalinnoitteet tms. ja olisi niin halpa, että sen voisi todellakin jättää asemaan (toisin kuin jonkun Pasin tai MTLB:n) tai haudata maahankin. Tietysti olisi upeaa, jos kelkan voisi purkaa vaikka osiin jakoavaimella, jolloin sen voisi helposti miesvoimin vaikkapa siirtää korsuksi kaivettuun kuoppaan tai käyttää palasia muuten asemien lujittamiseen tms.
:a-laugh: Varmasti tämä herättäisi hupia naapurimaissa, joissa ihmeteltäisiin ja naurettaisiin tätä köyhän miehen viritystä. Uskoisin kylläkin, että hymy hyytyisi, kun naapureille kerrottaisiin, että näitä on varastossa 10000 kpl ja joka vuosi valmistuu 1000kpl lisää...
Ostetaan lisää (?) vaikkapa MTLB-tms. panssaroituja kuljetusajoneuvoja tai jos ei siihenkään ole rahaa niin ei sitten osteta vaan tyydytään nykyisiin. Kevyesti panssaroidut kuorma-autotkin voisivat ajaa asiansa, mutta hinta taitaa olla korkeampi ja suoja huonompi? No, tämä ei ole olennaista loppujen lopuksi. Olennaista on, mitä sen lisäksi tehtäisiin: Hankittaisiin low-tech-systeeminä näiden perässä vedettäviä panssaroituja "kelkkoja" (pyörilläkin joo). Mallia Talvisota ja NL. MTLB tai kuorma-auto vetää helposti vähintään yhden, jos ei kaksikin, mokomaa perässään. Taistelupanssarivaunu tietysti vaikka kokonaisen letkan. Yhteen tälläiseen kelkkaan voisi hyvin änkeä vaikka 10-20 sotilasta, ehkä enemmänkin.
Kelkkaan ei tulisi mitään high-techiä. Pyörät (sirpaleita kestävät?), joissa on jarrut ja jousitus ja kelkkaan valot sisälle, sekä ehkäpä yksinkertainen puhelankayhteys vetäjäajoneuvoon tms. Panssaroitu pitkä peräkärry lienisi parempi termi tälle vehkeelle. Lämmityksen voisi hoitaa vaikka sinne asennettavalla löpötoimisella kaminalla tms. tarpeen vaatiessa tai sitten sähköllä, jonka saisi kelkkaa vetävästä vekottimesta. Suojausta olisi sen verran, että se kestäisi kaikista suunnista vähintäänkin sirpaleet, mieluusti toki sivuilta ainakin myöskin rynnäkkökiväärin luoditkin. Tähystysmahdollisuuksia varten voisi tehdä sisältä avattavia ja suljettavia luukkuja tms. Ei mitään aseistusta, eikä todellakaan yhtään mitään tekniikkaa sen enempää.
Tälläinen systeemi olisi ihan järkyttävän halpa toteuttaa. En edes viitsi miettiä hintaa sen enempää, mutta veikkaisin, että puhutaan max 10000 euroa maksavasta härpäkkeestä.
Bonusvaihtoehtona tälle voitaisiin toki näihin kelkkoihin laittaa jokin pienehkö moottori (ei hightechiä taaskaan, eikä todellakaan kiinnosta ympäristöpäästöt ja kulutus tms.), jolla voisi huristella vaikka vain 20-40kmh vauhtia. Tuplaisikohan tuo hinnan ja tekisi näistä ainakin maantieliikkuvia (voittaa aina jalkapatikan tai suojattoman matelumarssin). Aivan sama kestääkö kelkka ja moottori 100000km ajoa vaiko ei, jos 1000km kestää niin hyvä, se riittänee "taktisiin" siirtoihin vai mitä? Eli ei taaskaan tarvitse ihmeellistä ja kallista hommata.
Jos vielä pidemmälle pohditaan, niin näitä kelkkojahan voisi käyttää myös määränpäässään suojina tms. varsinkin jos vaikkapa olisi mahdollisuus helposti irroittaa korin alla olevat pyörät tms. irti niistä. (Roskisautomallinen kippilava, jossa näitä voisi kuskata ja laskea paikkaansa?) Suojaustehoa voisi parantaa laittamalla hiekkasäkkejä ympärille tai ajamalla ko. kelkka vaikka pieneen notkelmaan tai kuoppaan. Mikäli kelkat olisivat järkevästi suunniteltuja, mikä estäisi vaikka tekemästä niistä ryhmäkohtaisia, maahankaivettuja tms. korsuja, jotka voisi yhdistää toisiinsa valmisosalinnoitteilla tms.? Tai pesäkkeitä? Tai sirpalesuojattuja tavaroiden säilytyspaikkoja tms.? Tai oikeastaan mitä vain - voittaa luultavasti teltan joka tapauksessa - eikä tarvitse pystyttää lainkaan? Systeemi kulkisi aina mukana, ei tarvitsisi mitään erityisiä osia kuten valmisosalinnoitteet tms. ja olisi niin halpa, että sen voisi todellakin jättää asemaan (toisin kuin jonkun Pasin tai MTLB:n) tai haudata maahankin. Tietysti olisi upeaa, jos kelkan voisi purkaa vaikka osiin jakoavaimella, jolloin sen voisi helposti miesvoimin vaikkapa siirtää korsuksi kaivettuun kuoppaan tai käyttää palasia muuten asemien lujittamiseen tms.
:a-laugh: Varmasti tämä herättäisi hupia naapurimaissa, joissa ihmeteltäisiin ja naurettaisiin tätä köyhän miehen viritystä. Uskoisin kylläkin, että hymy hyytyisi, kun naapureille kerrottaisiin, että näitä on varastossa 10000 kpl ja joka vuosi valmistuu 1000kpl lisää...