Panssari"kelkka" tms. käyttöön vaan

hessukessu

Kenraali
Fakta on, ettei maavoimille riitä tarpeeksi panssaroituja ajoneuvoja, jotka tarjoaisivat edes sirpaleilta (puhumattakaan käsiaseiden luodeista) suojaa. Jalkaväki joutuu siirtymään kuorma-autoilla (ottoteitse otetuillapa vielä huonolla tuurilla) paikkoihin ja on hyvin haavoittuva siirtojen ajan ja sen jälkeenkin. Jos ei suorastaan jalkapatikassa jouduta menemään. Miten tämän ongelman voisi ratkaista innovatiivisesti ja kustannustehokkaasti sekä takuulla "ei-Nato-yhteensopivasti"?

Ostetaan lisää (?) vaikkapa MTLB-tms. panssaroituja kuljetusajoneuvoja tai jos ei siihenkään ole rahaa niin ei sitten osteta vaan tyydytään nykyisiin. Kevyesti panssaroidut kuorma-autotkin voisivat ajaa asiansa, mutta hinta taitaa olla korkeampi ja suoja huonompi? No, tämä ei ole olennaista loppujen lopuksi. Olennaista on, mitä sen lisäksi tehtäisiin: Hankittaisiin low-tech-systeeminä näiden perässä vedettäviä panssaroituja "kelkkoja" (pyörilläkin joo). Mallia Talvisota ja NL. MTLB tai kuorma-auto vetää helposti vähintään yhden, jos ei kaksikin, mokomaa perässään. Taistelupanssarivaunu tietysti vaikka kokonaisen letkan. Yhteen tälläiseen kelkkaan voisi hyvin änkeä vaikka 10-20 sotilasta, ehkä enemmänkin.

Kelkkaan ei tulisi mitään high-techiä. Pyörät (sirpaleita kestävät?), joissa on jarrut ja jousitus ja kelkkaan valot sisälle, sekä ehkäpä yksinkertainen puhelankayhteys vetäjäajoneuvoon tms. Panssaroitu pitkä peräkärry lienisi parempi termi tälle vehkeelle. Lämmityksen voisi hoitaa vaikka sinne asennettavalla löpötoimisella kaminalla tms. tarpeen vaatiessa tai sitten sähköllä, jonka saisi kelkkaa vetävästä vekottimesta. Suojausta olisi sen verran, että se kestäisi kaikista suunnista vähintäänkin sirpaleet, mieluusti toki sivuilta ainakin myöskin rynnäkkökiväärin luoditkin. Tähystysmahdollisuuksia varten voisi tehdä sisältä avattavia ja suljettavia luukkuja tms. Ei mitään aseistusta, eikä todellakaan yhtään mitään tekniikkaa sen enempää.

Tälläinen systeemi olisi ihan järkyttävän halpa toteuttaa. En edes viitsi miettiä hintaa sen enempää, mutta veikkaisin, että puhutaan max 10000 euroa maksavasta härpäkkeestä.

Bonusvaihtoehtona tälle voitaisiin toki näihin kelkkoihin laittaa jokin pienehkö moottori (ei hightechiä taaskaan, eikä todellakaan kiinnosta ympäristöpäästöt ja kulutus tms.), jolla voisi huristella vaikka vain 20-40kmh vauhtia. Tuplaisikohan tuo hinnan ja tekisi näistä ainakin maantieliikkuvia (voittaa aina jalkapatikan tai suojattoman matelumarssin). Aivan sama kestääkö kelkka ja moottori 100000km ajoa vaiko ei, jos 1000km kestää niin hyvä, se riittänee "taktisiin" siirtoihin ;) vai mitä? Eli ei taaskaan tarvitse ihmeellistä ja kallista hommata.

Jos vielä pidemmälle pohditaan, niin näitä kelkkojahan voisi käyttää myös määränpäässään suojina tms. varsinkin jos vaikkapa olisi mahdollisuus helposti irroittaa korin alla olevat pyörät tms. irti niistä. (Roskisautomallinen kippilava, jossa näitä voisi kuskata ja laskea paikkaansa?) Suojaustehoa voisi parantaa laittamalla hiekkasäkkejä ympärille tai ajamalla ko. kelkka vaikka pieneen notkelmaan tai kuoppaan. Mikäli kelkat olisivat järkevästi suunniteltuja, mikä estäisi vaikka tekemästä niistä ryhmäkohtaisia, maahankaivettuja tms. korsuja, jotka voisi yhdistää toisiinsa valmisosalinnoitteilla tms.? Tai pesäkkeitä? Tai sirpalesuojattuja tavaroiden säilytyspaikkoja tms.? Tai oikeastaan mitä vain - voittaa luultavasti teltan joka tapauksessa - eikä tarvitse pystyttää lainkaan? Systeemi kulkisi aina mukana, ei tarvitsisi mitään erityisiä osia kuten valmisosalinnoitteet tms. ja olisi niin halpa, että sen voisi todellakin jättää asemaan (toisin kuin jonkun Pasin tai MTLB:n) tai haudata maahankin. Tietysti olisi upeaa, jos kelkan voisi purkaa vaikka osiin jakoavaimella, jolloin sen voisi helposti miesvoimin vaikkapa siirtää korsuksi kaivettuun kuoppaan tai käyttää palasia muuten asemien lujittamiseen tms.

:a-laugh: Varmasti tämä herättäisi hupia naapurimaissa, joissa ihmeteltäisiin ja naurettaisiin tätä köyhän miehen viritystä. Uskoisin kylläkin, että hymy hyytyisi, kun naapureille kerrottaisiin, että näitä on varastossa 10000 kpl ja joka vuosi valmistuu 1000kpl lisää...
 
Muutama huomio (enkä nyt heti alkuun aio murskata tätä ideaa):

1) Tuollainen moduuli voisi toimia parhaiten siten, että sitä ei vedettäisi vaan se sijoitetaan siihen KA:n lavalle. Kuski olisi tietysti ilman suojaa, mutta ehkä senkin seikan saa jotenkin korjattua, mutta otto KA on vain otto KA.
2) Jos ällitällejä hankittaisiin, niin silloin ne hinattavat varmaan olisivat ainoa mahdollisuus, mutta se ei ollut oikeastaan pointtini, vaan ajattelin kysyä, että malli olisi vissiin aika samaa näköä, kuin nasujen peräkärryt? Siis ne missä on sukset ja renkaat samassa? Siis: http://tietokannat.mil.fi/kalustoesittely/media/1085551515_16.Hagglunds_BV206.jpg
 
Panssaroitu vaihtolava. Istuimet + valmis teline konekiväärille ilmatorjuntaa varten.
 
Sudettimessa otti joku esille aikoinaan kokeillun vaihtolava-alustalla olleen tykkiin, jonka kehitys pysähtyi siihen, ettei niihin aikoihin ollut tarpeeksi maastokelpoisia kuorma-autoja vaihtolavavarustuksella. Nykyään olisi ja koukkulavamenetelmällä vielä huomattavasti nopeampi käyttöisiä kuin aikoinaan. Toisessa ketjussa pohdittiin mitä varustusta Suomi voisi kehittää itse. Olisiko vaihtolava-alustainen kalusto se viisasten kivi. Tykit, ilmatorjuntakalusto, panssaroidut miehistönkuljetuskopit, korsut, sirpalesuojat, komentokeskukset, viestiasemat ja tietenkin kaikki kontteihin nykyäänkin sijoitetut systeemit ja iso kasa maastokelpoisia, panssaroidulla hytilä varustettuja maastokuorma-autoja. Köyhän miehen mobiili panssariarmeija.
 
Jeps, samantyyppinen kuin tuo Nasun peräkärry, voisi olla hyvä. Mutta siis isompi. Tai useampia peräkanaan.

Paljonko maksaisi yksi käytetty panssarivaunuX noita vetämään muuten? Voisi olla aika ilkeä yllätys, kun vastaan tulisi tuollainen "juna" tiellä, jossa kärjessä olisi joku T-55M vaunu ja perässä tulisi vedettävänä vaikka 8kpl panssaroituja peräkärryjä täynnä sotilaita, sirpalesuojassa. Tulivoima perustuisi tuohon T-55M vaunuun ja etenkin niiden sotilaiden mukanaan kantamiin rynnäkkökivääreihin, sinkoihin ja olkapääohjuksiin. Varmasti tulivoima per euro olisi parempi kuin jos ostetaan CV90 tai Paseja, vai mitä?

Kuinka paksut muuten ovat standardin ns. laivakontin seinät? Mitä ne kestävät? Tuli vaan mieleen, kun tovi sitten Venäjältä markkinoitiin tuollaiseen sijoitettavaa ohjusjärjestelmää, joka siis pysyisi helposti piilossa ja jota voisi hyvin siirtää. Tämmöisiin kontteihin voisi väsätä kaikenlaista muutakin. Jos ja kun ulkomaankauppa pysähtyy kriisin uhatessa, mihin käyttöön kaikkeen näitä voisikaan käyttää - niitä ainakin riittäisi kasapäin - katsokaas jotain satamaa nimittäin... Mikäli kyse olisi tietystä standardimallista, se tekisi vihollisen tiedustelun hommista ihan pirusti vaikeampaa. Pitkin ja poikin maata samannäköisiä kontteja, eikä se voisi ikinä tietää, missä on ohjuksia, missä on sotilaita, missä on viestikeskus, missä on mitäkin tai missä ei ole mitään.

Tuosta kuorma-auton lavalle nostettavasta hommasta sen verran, että sitä en oikein kyllä tarkoittanut. Sehän edellyttäisi sitä kuorma-autoa, eikä yhteen kuormuriin mahdu kuin yksi tuollainen. Parempi olisi tuollaisia kelkkoja hommata, niitä kun voisi yksi kuormuri vetää perässää useampiakin. Eikä mikään estä hommaamasta tähän tarkoitukseen kuormureita, joissa on panssaroitu ohjaamo (vaikka se nostaisikin hintaa).
 
Merikontin seinämät ovat ehkä 1 mm paksut.

Vois olla aikas vaikeeta ajaa tollasta junaa. Jokainen vaunu oikaisee mutkassa/risteyksessä ja peruuttaminen on mahdotonta. Australiassa käytössä olevissa "junissa" ei ole kuin kaksi kärryä ja siellä kuitenkin mennään jo kohtuu pitkiä matkoja suoraa tietä. Olisivat varmaan lisänneet kärryjä perään, jos se olisi kannattavaa.

Itse olen monesti miettinyt, että miksei meille tehtäisi jotain vaihtolava-tyyppistä miehistön kuljetukseen suunniteltua teräskonttia. Olisi edullinen ja auton voisi tarpeen mukaan ottaa sujuvasti muuhun käyttöön. Jos autoksi olisi vielä mistä laittaa uusia maasto Sisuja panssaroidulla ohjaamolla Pasit vois stenata samantien.
 
Olisi siinä vihollisen lentäjällä ihmettelemistä, kun mittarimadossa matkustavan komppanian saisi yhtenä maalina sammutetuksi.

Olisihan se toisaalta mkavaa jos sirpaleilta suojaavaa pyöräkalustoa ja jälkiasennettavaa sirpalevyä kaikenlaiseen käyttöön olisi massamaisesti käytössä. Tieltäpoistumiskyvyn puutteita kumpikaan ei ratkaise.

Suomessa on siviiliomaisuutta niin yltäkylläisesti että kaikenlaisiin teknikaalimietintöihin on ihan hyvät ainekset, jos uhkakuva on hitaasti kehittyvä ja poliittista tahtoa etunojan ottoon olemassa.
 
hessukessu kirjoitti:
Tuosta kuorma-auton lavalle nostettavasta hommasta sen verran, että sitä en oikein kyllä tarkoittanut. Sehän edellyttäisi sitä kuorma-autoa, eikä yhteen kuormuriin mahdu kuin yksi tuollainen. Parempi olisi tuollaisia kelkkoja hommata, niitä kun voisi yksi kuormuri vetää perässää useampiakin. Eikä mikään estä hommaamasta tähän tarkoitukseen kuormureita, joissa on panssaroitu ohjaamo (vaikka se nostaisikin hintaa).

Mielestäni homma pitäisi kuitenkin mitoittaa siten, että ryhmällä tai vastaavalla osastolla olisi oma ajoneuvo, jo siksi, että esim. väijytyksessä koko joukkue/komppania ei joudu väijytysalueelle kerralla ja kokonaan. Tällöin tuollainen lavalle nostettava moduuli olisi paras ratkaisu jo liikkuvuuden kannalta. En kuitenkaan näe esteitä sille, etteikö tuollaista moduulia voisi myös hinata, kunhan ne sukset/renkaat laitetaan alle ja nämähän varmaan saataisiin sijoitettua tuonne moduulin kyytiin (jos ei kokoontaitettavana, niin osina (jarru, jousitus ja muut systeemit hieman hankaloittaisi tuota, mutta eikös tämä ongelma korjaannu laskemalla nopeutta?)). Uskoisin ainakin, että kuorma-autoja kuitenkin olisi hankittavissa tarpeeksi tuolla auto/ryhmä periaatteella.
 
koponen kirjoitti:
Olisi siinä vihollisen lentäjällä ihmettelemistä, kun mittarimadossa matkustavan komppanian saisi yhtenä maalina sammutetuksi.

Olisihan se toisaalta mkavaa jos sirpaleilta suojaavaa pyöräkalustoa ja jälkiasennettavaa sirpalevyä kaikenlaiseen käyttöön olisi massamaisesti käytössä. Tieltäpoistumiskyvyn puutteita kumpikaan ei ratkaise.

Suomessa on siviiliomaisuutta niin yltäkylläisesti että kaikenlaisiin teknikaalimietintöihin on ihan hyvät ainekset, jos uhkakuva on hitaasti kehittyvä ja poliittista tahtoa etunojan ottoon olemassa.

Noita teknikaaleja mietin tuossa yhtenä päivänä, noin niinkuin huoltoa suojaamaan, ja arvelin, jotta niille Maxim konekivääreille olisi käyttöä, mutta niistä taidettiin jo luopua(onko noita vielä dekoamattomina keräilijöillä?). Maximi siksi, että painolla ei ole väliä, ase on vesijäähdytteinen, eli tulivoima on suurempi kuin millään mitä vihollisella voisi olla (erityisen tärkeää, kun aletaan purkamaan väijytystä), ja siihen saa kunnollisen jalustan, mitä ei saa moneenkaan meillä olevaan konekivääriin. Lisäksi noita Maximeita ei niinkään kaivata etulinjassa, joten ne eivät olisi sieltä poissa (joskin niille olisi muitakin takalinjan tehtäviä).
 
Moisen junan ajettavuus vaatisi jokaiseen vaunuun ohjauslaitteet ja ohjaajan. Jo puoliperällä, jossa on "vasikka" perässä vaatii ajaminen normaalia enemmän huomiota ja peruuttaminen useamman nivelen järjestelmällä käy todella haastavaksi. Maastokuorma-autot koukkulavalla ja vaihtolava-alustoilla olevat kopit olisivat todella maastokelpoisia ja nopeita toimittaa. Tiekuljetuksena kontteja saa täysperällä menemään kolme kerralla. Noihin voisi sitten tehdä vaihtolava-alusta periaatteella toimivia kelkkajalaksia ja pyöräalustoja lyhyempiä siirtymisiä varten tieverkon ulkopuolellakin, jos haluaa. Kaikki pohjautuu olemassaolevaan tekniikkaan eli kehitystyö ei ole kallista. Suuri osa kalustosta (autot, perävaunut, vaihtolavajärjestelmät) olisi käytettävissä rauhan aikana eli niille riittäisi markkinoita ja kehitystyö ei pysähtyisi. Koko plutoona kulkisi samoilla standardi alustoilla niin liikkuvuus olisi yhtäläinen ja kyseessä olisi vielä mediaseksikäs modulaarinen ratkaisu.
 
Aika hauskoja ideoita tässä ketjussa. Tällaiseen jätelavaan vaan paksumpaa peltiä ja kuorkin lavalle. Jokaiselle taistelijalle löytyy oikein oma luukkukin, mistä voi rynnistellä ja ammuskella, jos siltä tuntuu.

lisavarusteet-ja-komponentit-muu-merkki-859405_b_046b4a26e2ddaed2.jpg


:uzi:
 
vm78 kirjoitti:
Aika hauskoja ideoita tässä ketjussa. Tällaiseen jätelavaan vaan paksumpaa peltiä ja kuorkin lavalle. Jokaiselle taistelijalle löytyy oikein oma luukkukin, mistä voi rynnistellä ja ammuskella, jos siltä tuntuu.

lisavarusteet-ja-komponentit-muu-merkki-859405_b_046b4a26e2ddaed2.jpg


:uzi:

Kuljetuspanssarivaunusimulaattoriksi tuota Parolannummella kutsuttiinkin.
 
noska kirjoitti:
Moisen junan ajettavuus vaatisi jokaiseen vaunuun ohjauslaitteet ja ohjaajan. Jo puoliperällä, jossa on "vasikka" perässä vaatii ajaminen normaalia enemmän huomiota ja peruuttaminen useamman nivelen järjestelmällä käy todella haastavaksi. Maastokuorma-autot koukkulavalla ja vaihtolava-alustoilla olevat kopit olisivat todella maastokelpoisia ja nopeita toimittaa. Tiekuljetuksena kontteja saa täysperällä menemään kolme kerralla. Noihin voisi sitten tehdä vaihtolava-alusta periaatteella toimivia kelkkajalaksia ja pyöräalustoja lyhyempiä siirtymisiä varten tieverkon ulkopuolellakin, jos haluaa. Kaikki pohjautuu olemassaolevaan tekniikkaan eli kehitystyö ei ole kallista. Suuri osa kalustosta (autot, perävaunut, vaihtolavajärjestelmät) olisi käytettävissä rauhan aikana eli niille riittäisi markkinoita ja kehitystyö ei pysähtyisi. Koko plutoona kulkisi samoilla standardi alustoilla niin liikkuvuus olisi yhtäläinen ja kyseessä olisi vielä mediaseksikäs modulaarinen ratkaisu.

Varsinkin näin rauhan aikana erittäin kustannustehokas ratkaisu! Samoilla ajoneuvoilla voitaisiin hoitaa niin miehistön kuin tavarankin kuljetukset. Jos istuimet olisivat vielä ylösnousevät läpyskät, voisi yhtä ja samaa konttia käyttää todella monipuolisesti.

Teräksen ominaispaino lienee n 8000 kg/m3 Jos kontin koko olisi esim k 1,5 x l 2,5 x p 6 m tulisi neliöitä 55,5. Jos kontti tehtäisiin kolmesta 10 mm paksusta levystä AMV:n malliin painoa tulisi runkoineen, jalaksineen yms max 15 tonnia, joka on koukulla helppo vetästä kyytiin ja alustaksi riittää normi neliakselinen auto. Suojaustaso olisi ihan eri galaksilta Pasiin verrattuna.
 
vm78 kirjoitti:
Aika hauskoja ideoita tässä ketjussa. Tällaiseen jätelavaan vaan paksumpaa peltiä ja kuorkin lavalle. Jokaiselle taistelijalle löytyy oikein oma luukkukin, mistä voi rynnistellä ja ammuskella, jos siltä tuntuu.

lisavarusteet-ja-komponentit-muu-merkki-859405_b_046b4a26e2ddaed2.jpg


:uzi:


Kaikkein helpoin ja nopein keino hankkia panssarilavoja nopeasti, olisi homman nakittaminen ajoneuvoa käyttävän porukan miehille. Tuon roskalavan kylkiin olisi helppo asentaa poraruuveilla tai migillä neliöputket. Putkien pintaan ohut pelti ja jälleen kiinnitys ruuveilla. Putkien muodostama rako ja putket täytettäisiin soralla. Kattoon sama homma, joskin joku luukku avattavaksi jättäen. Lavan perään vielä kulkuaukko.

Muutama rälläkkä, ruuvinväännin ja kauhallinen soraa, niin porukka askartelisi lavan päivässä.
 
Eikös noita roskalavoja joku ehdoittanut käytettäväksi vale-paseina sotatilanteessa? Pyörät vaan lojumaan tuon viereen ja lasia vähän etupäähän niin täydestä menee Pasista.

No joo, vitsit sikseen. Osaako joku arvuutella oikeasti tuollaisen kontin - oli se sitten mikä tahansa esitetyistä - hintaa? Teräs ei ole halpaa, se tiedetään, mutta... Itse heitin lukuna ilmaan, että 10000 euroa per peräkärry, onko tuo edes suurinpiirtein oikea haarukka?
 
Käytettyjen merikonttien alvittomat hinnat pyörii 1500-2500 euron tietämillä, toki kontin kunnosta, tyypistä, koosta yms riippuen.

Veikkaisinpa että tuollaisen roskalavan saa halvemmalla.
 
Huomatkaa muuten, että noista roskalavoista saa aikaiseksi muutakin kuin noita teknikaaleja. Tai ainakin veikkaisin, että pienillä tuilla tuosta taisi ihan käyvän korsun, kunhan se tuet vaan laitetaan sinne, että koko homma ei luhistu hiekan painon alla. Laivakontti sitten olisi vieläkin kätevämpi, kun se varmasti kestää melkoisen painon omillaan, joskin se olisi vaikeampi kuopata, kun se on isompi.
 
JOKO kirjoitti:
vm78 kirjoitti:
Aika hauskoja ideoita tässä ketjussa. Tällaiseen jätelavaan vaan paksumpaa peltiä ja kuorkin lavalle. Jokaiselle taistelijalle löytyy oikein oma luukkukin, mistä voi rynnistellä ja ammuskella, jos siltä tuntuu.


Kaikkein helpoin ja nopein keino hankkia panssarilavoja nopeasti, olisi homman nakittaminen ajoneuvoa käyttävän porukan miehille. Tuon roskalavan kylkiin olisi helppo asentaa poraruuveilla tai migillä neliöputket. Putkien pintaan ohut pelti ja jälleen kiinnitys ruuveilla. Putkien muodostama rako ja putket täytettäisiin soralla. Kattoon sama homma, joskin joku luukku avattavaksi jättäen. Lavan perään vielä kulkuaukko.

Muutama rälläkkä, ruuvinväännin ja kauhallinen soraa, niin porukka askartelisi lavan päivässä.

Tuo sora vaan alkaa hyvin äkkiä painamaan melkoisesti, joten ehdottaisin vakavasti ihan teräksen käyttöä. Mutta tuolla esittämälläsi tavalla jos tehtäisiin, niin siinä on muutama hyvä puoli: 1.) tuossa tulisi kerrosrakenne kun teräslevyjen välissä on ilmarako, sen pitäisi auttaa ainakin luoteja vastaan (sirpaleet eivät välttämättä välitä, mutta ne on muutenkin helpompi pysäyttää). 2) Jos nuo pultataan kiinni, niin koko hommaa voidaan korjata helpommin, kun palat voidaan vaihtaa (tai se roskalava voidaan vaihtaa, jos se vaikka vääntyy käyttökelvottomaksi).

Edit: Niin, jos paino ei olisi valtava ongelma, niin silloinhan se sora ei ole ongelma, mutta veikkaan, että betoni olisi vieläkin parempi.
 
Pullosorsa kirjoitti:
Teräksen ominaispaino lienee n 8000 kg/m3 Jos kontin koko olisi esim k 1,5 x l 2,5 x p 6 m tulisi neliöitä 55,5. Jos kontti tehtäisiin kolmesta 10 mm paksusta levystä AMV:n malliin painoa tulisi runkoineen, jalaksineen yms max 15 tonnia, joka on koukulla helppo vetästä kyytiin ja alustaksi riittää normi neliakselinen auto. Suojaustaso olisi ihan eri galaksilta Pasiin verrattuna.

Suojaustaso olisi tosiaankin eri galaksista, valitettavasti huonompaan suuntaan. Auto ei nimittäin saisi mitään suojaa tuosta hökötyksestä, sen pitäisi olla erikseen suojattu. Tuossa ei myöskään olisi mitään merkittävää miinasuojausta (pl. etäisyys tien pinnasta) ja veikkaan, että tuo pöntö mikä on kyydissä lähtisi liikkeelle miinaosumasta. Myöskin tuon teräksen ei voi olettaa olevan samaa laatua kuin oikeissa panssaroiduissa ajoneuvoissa, jos näitä siis tehdään puhdetöinä ja mistä vain mitä saadaan käsiimme.
 
http://defense-update.com/products/t/transprotec.htm

Tuossa muuten kaupallinen versio.
 
Back
Top